Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naar Noorwegen met auto en caravan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Naar Noorwegen met auto en caravan

    Wij zijn van plan om volgend jaar in juni voor een viertal weken op reis te gaan naar Noorwegen met de auto en caravan. Het is de bedoeling om een beetje rond te trekken, een paar dagen hier, een paar dagen daar en zien waar we uitkomen.
    Ik ben op deze miezerige zondagnamiddag al eens aan het kijken welke route we zouden nemen om in Noorwegen te raken en ik begin een beetje te twijfelen omdat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn.
    Dus stel ik de vraag eens aan de mensen die al op reis geweest zijn naar Noorwegen met de auto, nemen jullie één van de ferries of rijden jullie over de bruggen/tunnels via zweden. Ik was net even aan het kijken naar de toltarieven voor de bruggen en met een auto met caravan is dat toch ook vrij duur. Ik kom heen en terug op zo'n 250€ uit, als je daar nog de prijs van de extra brandstof bijrekent die je nodig hebt om de lange weg af te leggen, twijfel ik toch of we niet beter de ferry nemen.
    Daar zijn er ook verschillende mogelijkheden.

    Kiel - Oslo (20u varen maar wel een grote afstand overbrugd)
    Hirtshals - Larvik (3u45 varen)
    Hirtshals - Stavanger (12u varen)
    Hirtshals - Kristiansand (3u15 varen)
    Frederikshavn - Oslo (8u30 varen)

    De tarieven zijn nog niet overal online te raadplegen voor juni 2012 maar de kortere overtochten zijn denk ik vergelijkbaar met de toltarieven voor de bruggen...

    Dus, Noorwegenreizigers, welke weg kiezen of kozen jullie?
    vriendelijke groeten, Kurt
    Mijn foto's
    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

  • #2
    Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

    Als je in Noorwegen moet zijn, dan zijn de deen/zweedse bruggen een heel serieuze omweg. Zeker aan de snelheid die je met een caravan kan rijden lijkt me dat niet overdreven plezant.

    Mijn ouders gaan meestal naar noorwegen met de auto en nemen tegenwoordig Kiel-oslo. Je zit wel een hele tijd op een boot maar als je bvb overnachting doet dan gaat de tijd wel vooruit en je kan toch rondlopen.

    De andere ferries zijn ook een optie, het noorden van denemarken is nog wel een heel stuk verder rijden dan Kiel.

    Comment


    • #3
      Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

      Wij hebben eens Stockholm - Brussel gedaan op 15u met een golfke. Dit was nu niet de meest aangename ervaring, die autorit. Stockholm was wel de moeite om te bezoeken. Persoonlijk ben ik nog niet in Noorwegen geweest, maar je kan eventueel tot daar rijden via Denemarken en Zweden om daar een en ander te bezoeken. Vervolgens terug van Oslo naar Kiel.

      Het voordeel met over de weg te reizen is dat je geen rekening moet houden met reservaties van de boten. Misschien twee dagen voor het einde van je trip naar Oslo afzakken en dan op de boot uitrusten. Enkele tickets zijn waarschijnlijk wel vrij duur.

      Comment


      • #4
        Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

        Hirtshals - Kristiansand (3u15 varen)

        Wij vinden het rijden in DK redelijk relax.
        En, ik heb een bloedhekel aan een pont, dan ook maar zo kort mogelijk.
        Zoals al opgemerkt, via de bruggen naar Zweden en dan naar Noorwegen is wel ruim om.
        Voor ons, met campertje, viel het omrijden door Zweden duurder uit.
        Nu is Noorwegen ook niet echt goedkoop qua brandstofprijzen.
        Wij betaalden ( in mei jl.) 1,81 Euro voor een litertje diesel.
        En dan houden die Noorse pipo's er ook nog tolwegen op na!
        In Zweden was een liter diesel op dat moment 40 eurocent goedkoper (!)
        Dat, brandstofprijzen, is overigens pas van belang net voor je vertrekt.
        Je zou twee opties kunnen openhouden.

        Maar, ja wij zijn Ollanders en bijten ook de eurocent nog in tweën.

        Comment


        • #5
          Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

          Ik stond een jaar en een half ook te dubben over hetzelfde vraagstuk
          Het is Hirsthals Kristiansand geworden. Waarom ? Pff, ik wou Noorwegen bezoeken en niet te veel - kostbare -tijd verprutsen op de baan. Daarom : 's morgens aanzetten en in één ruk door naar Hirsthals. Slapen en 's morgens vroeg de ferry op. Zo is je dag nog niet om en kan je nog genieten van een mooie namiddag in Noorwegen. Je bespaart dus èn op tijd en op brandstof indien je de kust noordwaarts wil bezoeken, zoals wij.
          Wil je een idee van de gevolgde reisroute ? Kijk eens op mijn dagboek van een jaar geleden. De link voert je naar het prille begin. Daarna doorklikken naar de volgende dagen (in dit geval is het de link rechtsboven onder het linkeroog van banner "Norway ... here we come). Enzoverder ...
          Een bloemlezing van de foto's vindt je hier.
          Heb je nog vragen : shoot !

          Tjerri

          Comment


          • #6
            Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

            Wij deden lang geleden Frederikshaven - Goteborg maar hebben toen eerst nog in Zweden rondgereden alvorens door te steken naar Noorwegen en langs Oslo weer naar Goteborg af te komen. We deden toen gewoon het zuiden van beide landen. De andere twee keren reden we naar de Noordkaap en dus ook langs Zweden, de laatste keer in 2004 langs brug en tunnel.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

              Ondertussen hebben we onze boot geboekt.
              De doorreis gaat tot in Hirsthals (DK) en de overtocht naar Kristiansand (NO).
              De terugreis gaat van Stavanger (NO) terug naar Hirsthals (DK).

              We reizen een kleine vier weken rond in Noorwegen en zijn nu al volop bezig met de reis min of meer uit te stippelen. Plezante bezigheid op miezerige dagen.

              Bedankt voor de tips iedereen

              @Tjerri : interessant dagboek
              vriendelijke groeten, Kurt
              Mijn foto's
              Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

              Comment


              • #8
                Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

                Noorwegen is een prachtig en ruw land! Wij hebben dat 10 jaar geleden gedaan met de auto van ons vader (Fiat Multipla) en op smalle wegen was dat toch niet evident om een tegenligger te passeren. En meestal is dat daar smal op die bergwegen.

                Ik vind het niet evident om daar met een caravan te rijden, met een mobilehome zou ik dat wel nog eens graag doen!

                Veel plezier en fotografeerpret ginder.
                Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                Comment


                • #9
                  Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

                  in 2008 hebben we in juni 6000km door Noorwegen getrokken (met heen en terugreis mee)
                  Zowel heen als terugreis via Denemarken en Zweden gedaan , hoofdzakelijk om geen rekening te hoeven houden met reserveringen voor boten dus.
                  Kost wel wat extra tijd (totaal 2 dagen extra rijden) , kwa kosten was het ongeveer lood om oud ijzer met de boot.
                  Hangt ook een beetje van de brandstofprijs af (was toen in NO en ZWE zelfs iets goedkoper dan bij ons)
                  Ik had een Kip Kompakt bij me, ideaal met 1.80m breedte , dan kan je ook de leuke tolweggetjes makkelijk aan.
                  Met een brede caravan (>2,20m) moet je je beperken tot de hoofdwegen...
                  Fantastisch land om rond te trekken , veel fotospullen mee....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

                    We gaan denk ik niet hoger reizen dan Alesund (voorlopig toch).
                    De overtochten Hirsthals-Kristansand en Stavanger-Hirsthals kosten ons nu samen een goeie 200€. Als je zoekt naar de goedkoopste data om de boot te nemen en je boekt vroeg genoeg dan valt de prijs heel goed mee.
                    Ik denk dat we met de caravan vooral op de hoodwegen blijven en dan telkens een paar dagen op onze tussenstops zullen kamperen van waaruit we dan de kleinere wegen kunnen verkennen.
                    De tussenstops die we voorlopig op het oog hebben zijn, Roldal, Eidfjord, Laerdal, Stryn en misschien Andalsnes (daar zijn we nog niet helemaal uit).
                    Als ik het zo een beetje bekijk mogen we op de hoger gelegen wegen toch nog heel wat sneeuw verwachten eind mei, begin juni. Misschien laten we onze winterbanden op de auto liggen
                    vriendelijke groeten, Kurt
                    Mijn foto's
                    Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Naar Noorwegen met auto en caravan

                      Wij hebben enkele jaren terug ongeveer hetzelfde gedaan. Met de boot naar Kristiansand, noordelijk tot Alesund en terug via Zweden en Kopenhagen. Prachtig land, prachtige natuur.
                      Hoofdwegen zijn in Noorwegen ook tweevaks, bochtig en soms steil. Mijn kleine auto met kampeerspullen heeft er flink mogen werken. Dus in naam van de andere weggebruikers: zorg dat je sleurhut een beetje vooruit gaat en ga langs de kant wanneer dat kan zodat anderen je kunnen inhalen. Begin niet te koersen wanneer het bergaf gaat om dan weer stil te vallen bergop. Voor jou kan het misschien leuk zijn dat er niemand voor je rijdt, maar de mensen achter je moeten ook ergens heen.

                      Nog een tip: we hebben toen ook de minder gefrequenteerde natuurparken ten oosten van Alesund aangedaan. Een welkome afwisseling van de fjorden.

                      Alleszins veel plezier, hopelijk heb je geluk met het weer!

                      L.
                      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

                      Comment

                      Working...
                      X