Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

    Jaren heb ik ze gezocht om er toch eens een foto van te kunnen nemen en ze aan kinderen te tonen. Weinigen kennen die en nog minder zijn er die geloven dat die kever in de jaren 60-70 een ware aanslag waren op landbouwbedrijven ...

    https://www.tuinadvies.be/artikels/c...5584160_138460

    Wie van ons heeft er nu recentelijk er al gezien ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Jaren heb ik ze gezocht om er toch eens een foto van te kunnen nemen en ze aan kinderen te tonen. Weinigen kennen die en nog minder zijn er die geloven dat die kever in de jaren 60-70 een ware aanslag waren op landbouwbedrijven ...

    https://www.tuinadvies.be/artikels/c...5584160_138460

    Wie van ons heeft er nu recentelijk er al gezien ?
    Ik alvast niet. Dateert uit mijn jeugdjaren.

    Comment


    • #3
      Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

      Laatst in 1985, helft aangetast, eigen kweek .
      Nadien geen patatten meer geplant na verhuis .
      Last edited by toerist; 24 juli 2020, 16:02.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

        Zoiets? [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Zoiets? [emoji6]
          Ja ik ook, op mijn tagetten

          Ps: Gij zijt “te jong” Freddy, dus wellicht hebt ge die kevers niet gekend.
          Maar echt, vroeger zaten die redelijk veel op de aardappelen ...
          Last edited by Alfa Centauri; 24 juli 2020, 17:29.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Ja ik ook, op mijn tagetten

            Ps: Gij zijt “te jong” Freddy, dus wellicht hebt ge die kevers niet gekend.
            Maar echt, vroeger zaten die redelijk veel op de aardappelen ...
            Euh, redelijk veel .... Catastrofaal veel. Hun larven waar dik en oranje-roze van kleur met rijen zwarte punten. Vieze beesten...
            Is trouwens een argument geweest om aardappelloof op het land te verbranden ... als er nog aardappelloof aanwezig was na hun invasie...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

              Tot begin de jaren '80 was dat een echte plaag.
              dit jaar nadat ik er 1 zag haast dagelijks mijn patatten nagezien en een stuk of 10 van die kevers gevangen en platgetrapt, larven ondergingen hetzelfde lot ... ik haat ze te erg om ze te fotograferen ...
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

                50 jaar geleden ? Toch niet bij mij.
                Ik zie er nog jaarlijks enkele terug.
                Achter ons ligt een aardappelveld.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Ja ik ook, op mijn tagetten

                  Ps: Gij zijt “te jong” Freddy, dus wellicht hebt ge die kevers niet gekend.
                  Maar echt, vroeger zaten die redelijk veel op de aardappelen ...
                  Wat zou ik die niet gekend hebben? [emoji3166]
                  Vermoedelijk toen al meer patatten geplant dan dat gij er gegeten had. [emoji23]
                  Vroeger inderdaad met honderden tussen de patatten.
                  Al bij al niettegenstaande toch altijd patatten gehad. [emoji106]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Is trouwens een argument geweest om aardappelloof op het land te verbranden ... als er nog aardappelloof aanwezig was na hun invasie...
                    Was verbranden in die tijd niet zowat de standaard? [emoji23]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Was verbranden in die tijd niet zowat de standaard? [emoji23]
                      Dat was vroeger inderdaad standaard, het aardappelloof werd zo snel mogelijk na de oogst verbrand.
                      Maar ik denk dat het nu verboden is.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

                        Wij noemden die beestjes "Coloradokevers"!
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Wij noemden die beestjes "Coloradokevers"!
                          Dat is de meest gebruikte benaming voor die beestjes
                          Volgens Wikipedia
                          In 1877 werd de kever voor het eerst vanuit de Amerikaanse staat Colorado naar Europa gebracht. Beginnende haarden in Engeland en Duitsland in de omgeving van havens werden steeds uitgeroeid. Rond 1900 werden de kevers per ongeluk met zakken aardappelen ingevoerd in Duitsland.[13]

                          Decennialang lukte het in Europa om de kevers te isoleren en uit te roeien totdat de coloradokever in 1922 werd aangetroffen in Le Taillan-Médoc, in het Franse departement Gironde. De kever was naar alle waarschijnlijkheid meegekomen met voedseltransporten vanuit de VS naar de havens van Bordeaux en Pauillac. Deze transporten waren begonnen in 1917, toen Amerikaanse troepen gingen meevechten in de Eerste Wereldoorlog en hadden jaren aangehouden. Toen de kever in 1922 ontdekt werd, had deze zich in de tussentijd verspreid over een oppervlakte van 250 vierkante kilometer. Pogingen om de insecten te bestrijden met loodarsenaat mislukten. Ook een vervoersverbod voor aardappelen, aubergines en tomaten mocht niet baten.[14] De coloradokever verspreidde zich vanuit de Gironde met een snelheid van 50 kilometer per jaar en veroverde in 40 jaar geheel Europa.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

                            Ik was nog niet verder gaan graven, had trouwens al jaren niet meer van die beestjes gehoord. Maar het gaat dus wel degelijk om dezelfde kever! Dank voor de uitleg.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Na ongeveer 50 jaar zijn ze er weer. de patattekevers...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Jaren heb ik ze gezocht om er toch eens een foto van te kunnen nemen en ze aan kinderen te tonen. Weinigen kennen die en nog minder zijn er die geloven dat die kever in de jaren 60-70 een ware aanslag waren op landbouwbedrijven ...

                              Wie van ons heeft er nu recentelijk er al gezien ?
                              Hier in de tuin. Raar genoeg niet op ons aardappelenperceel, maar een tiental meter daarvandaan een paar verdwaalde. Maar misschien heb ik te laat mijn aardappelplanten geïnspecteerd... Ze zien er sowieso veel slechter uit dan vorig jaar en de eerste opbrengsten zijn nog niet de helft van vorig jaar. Denk vooral door de droogte en de zandgrond. Wel lekker.

                              Comment

                              Working...
                              X