Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Momentsleutel klikt niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Momentsleutel klikt niet

    Ik heb het even nagevraagd bij mijn zoon : in de montagelijnen van New Holland gebruiken ze speciaal materiaal (zowel pneumatisch als op accu) voor momenten. Alle slagmoersleutels staan op vol vermogen onder een bepaalde (lagere) druk en worden nadien met de hand aangetrokken.
    Zoals Bart al zei : zo hoort het. Maar hoe gaat dat in bandencentrales, die wielbouten komen met de tijd vaster te zitten en ze gebruiken dus een slagkracht die veel groter is om ze los te krijgen. Om ze weer vast te zetten gebruiken ze dezelfde boulonneuse. Vroeger mocht je er bij blijven, ik heb nog nooit iemand een momentsleutel zien gebruiken om ze aan te draaien. Maar je, nu mag je er niet meer bij zijn om te gluren.

    Comment


    • #17
      Re: Momentsleutel klikt niet

      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      Niet alle momentsleutels werken in 2 richtingen,
      gebruik je hem in de juiste richting? Normaal staat er dan een pijl op.
      Ik wist zelfs niet dat er momentsleutels zijn die werken in twee richtingen, ik zou in feite ook niet goed weten waarom want zoveel linkse draad wordt er niet gebruikt. Trouwens : ik hààt die linkse draad. Waarom je een bout of een moer zou moeten losdraaien met een momentsleutel is me ook een raadsel.

      En weet je wat , ik miste hier al dikwijls de mening van Geert.

      En, eh, ik denk niet dat je de fijnste mechaniekers moet gaan zoeken in bandencentrales. Horrorverhaaltje uit eerste hand vertellen over een bandencentrale en een landrover freelander die twee nieuwe banden nodig had ?

      Comment


      • #18
        Re: Momentsleutel klikt niet

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Ik heb het even nagevraagd bij mijn zoon : in de montagelijnen van New Holland gebruiken ze speciaal materiaal (zowel pneumatisch als op accu) voor momenten. Alle slagmoersleutels staan op vol vermogen onder een bepaalde (lagere) druk en worden nadien met de hand aangetrokken.
        Als je werkt volgens DIN 18800-7 dan moet je controleren. En dat doe je door de slagmoersleutel op nominale waarde te zetten en dan met de hand-momentsleutel op 10% meer te testen. Als je ook met de slagmoersleutel test, dan test je op nominaal moment. Is het niet zo dat ze daar werken?

        Heb ook nog nooit een klassieke momentsleutel gezien in de bandencentrale. Maar zoals boven al gezegd, slagmoersleutels met moment bepaling bestaan al langer.

        Comment


        • #19
          Re: Momentsleutel klikt niet

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Ik wist zelfs niet dat er momentsleutels zijn die werken in twee richtingen, ik zou in feite ook niet goed weten waarom want zoveel linkse draad wordt er niet gebruikt. Trouwens : ik hààt die linkse draad. Waarom je een bout of een moer zou moeten losdraaien met een momentsleutel is me ook een raadsel.

          En weet je wat , ik miste hier al dikwijls de mening van Geert.

          En, eh, ik denk niet dat je de fijnste mechaniekers moet gaan zoeken in bandencentrales. Horrorverhaaltje uit eerste hand vertellen over een bandencentrale en een landrover freelander die twee nieuwe banden nodig had ?
          Op mijn werk hebben we een die in beide richtingen werkt door gewoon de aansluiting door de kop te drukken naar de andere kant.
          Wij gebruiken hem om sommige bouten te lossen. Het is soms gemakkelijk om een hefboom te hebben die 2 keer zo lang is dan een gewone ratel.
          Life is beautiful, take pictures to remember

          Comment


          • #20
            Re: Momentsleutel klikt niet

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Als je werkt volgens DIN 18800-7 dan moet je controleren. En dat doe je door de slagmoersleutel op nominale waarde te zetten en dan met de hand-momentsleutel op 10% meer te testen. Als je ook met de slagmoersleutel test, dan test je op nominaal moment. Is het niet zo dat ze daar werken?

            Heb ook nog nooit een klassieke momentsleutel gezien in de bandencentrale. Maar zoals boven al gezegd, slagmoersleutels met moment bepaling bestaan al langer.
            Zeer mee eens.

            Comment


            • #21
              Momentsleutel klikt niet

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ik wist zelfs niet dat er momentsleutels zijn die werken in twee richtingen, ik zou in feite ook niet goed weten waarom want zoveel linkse draad wordt er niet gebruikt. Trouwens : ik hààt die linkse draad. Waarom je een bout of een moer zou moeten losdraaien met een momentsleutel is me ook een raadsel.

              En weet je wat , ik miste hier al dikwijls de mening van Geert.

              En, eh, ik denk niet dat je de fijnste mechaniekers moet gaan zoeken in bandencentrales. Horrorverhaaltje uit eerste hand vertellen over een bandencentrale en een landrover freelander die twee nieuwe banden nodig had ?
              Wel Paul, ik heb er nogthans eentje van Facom dat zowel links en rechts afklikt, een momentsleutel enkel zien als gereedschap om aan een auto te werken is verkeerd, bij Philips gebruikten wij toch vrij regelmatig een momentsleutel, en in sommige gevallen ook voor linkse bouten of moeren, soms zelfs om op een simpele manier slipkoppelingen af te stellen op een bepaald koppel.

              Om het over wielen te hebben, bij de supermodern uitgeruste bandencentrale waar ik ga doen ze dat toch wel vrij correct hoor.
              Zij beschikken over een praktisch volautomatische bandenmachine waar ze zelfs geen wiel meer moeten optillen, juist voor de machine rollen en de rest gaat bijna volledig vanzelf.

              Wat betreft het opspannen van de wielbouten hangt daar wel degelijk een lijst met van bijna alle auto’s de aanhaalmomenten van de wielbouten, zij monteren als volgt, met de machine tot ergens 60Nm schat ik en in mijn geval bijspannen tot 110Nm, zij doen dat dus perfect volgens de regels. :-)

              Comment


              • #22
                Re: Momentsleutel klikt niet

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Zeer mee eens.
                Een ommekeer tegenover #11. [emoji848]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Momentsleutel klikt niet

                  #11 is ook een andere toepassing. Om goed te zijn moet de die hydraulisch voorspannen. Of anders op zijn minst het aanhalen met de momentsleutel zeer goed voorbereiden (reinigen, correct smeermiddel aanbrengen etc).

                  Comment


                  • #24
                    Re: Momentsleutel klikt niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    #11 is ook een andere toepassing. Om goed te zijn moet de die hydraulisch voorspannen. Of anders op zijn minst het aanhalen met de momentsleutel zeer goed voorbereiden (reinigen, correct smeermiddel aanbrengen etc).
                    Het ging tot dan over vastzetten van wielen en als reacties daarop vond hij een azijnvijver en commentaar dat sommigen het altijd beter weten.
                    Nu komt u in #18 net hetzelfde vertellen als ik in #7 en #9 en dan geeft hij wel gelijk. [emoji848]
                    Dat heeft dan niets meer met het onderwerp te maken maar met bepaalde personen afbreken.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Momentsleutel klikt niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Maar hoe gaat dat in bandencentrales, die wielbouten komen met de tijd vaster te zitten en ze gebruiken dus een slagkracht die veel groter is om ze los te krijgen. Om ze weer vast te zetten gebruiken ze dezelfde boulonneuse. Vroeger mocht je er bij blijven, ik heb nog nooit iemand een momentsleutel zien gebruiken om ze aan te draaien. Maar je, nu mag je er niet meer bij zijn om te gluren.
                      Kan best zijn dat men niet op alle plaatsen op dezelfde manier werkt, maar als men het niet vertrouwt kan men proberen elders te gaan waar men wel alles kan zien.

                      Het gebruik van een momentsleutel is verplicht.
                      Ervaringsbewijs: bandenmonteur


                      Er zijn twee bandencentrales waar we de laatste 10 jaar aan gebonden zijn en beiden hebben tussen de wachtruimte en het atelier een groot raam ... je ziet gewoon alles wat ze doen.
                      Bij eentje kan men niet eens aan het onthaal (bureau) komen zonder door het atelier te lopen.

                      Ene gast demonteert de wielen daar met zijn boulonneuse, demonteert de banden en zet de nieuwe er op, de andere zet de bandenspanning goed, doet de uitbalancering en gebruikt zijn boulonneuse om de wielen te monteren en daarna altijd met de momentsleutel om het laatste knikje te geven.

                      Foefelaars zullen er uiteraard altijd zijn.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Momentsleutel klikt niet

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Het gebruik van een momentsleutel is verplicht.
                        Ervaringsbewijs: bandenmonteur

                        Ene gast demonteert de wielen daar met zijn boulonneuse, demonteert de banden en zet de nieuwe er op, de andere zet de bandenspanning goed, doet de uitbalancering en gebruikt zijn boulonneuse om de wielen te monteren en daarna altijd met de momentsleutel om het laatste knikje te geven.
                        In de link staat : -demonteren met de boulonneuse.
                        -monteren met de hand (om te voorkomen dat ze scheef zitten) en vastzetten met de
                        momentsleutel.
                        Dat duurt natuurlijk te lang en in de praktijk gebeurt 99% standaard alles met de boulonneuse.
                        Ik ben nog nooit in een garage geweest waar men een momentsleutel gebruikt zonder dat je er zelf om vraagt.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Momentsleutel klikt niet

                          En wie horen we weer niet meer ? topicstarter die zelfs niet heeft geantwoord of zijn calibratiecertificaat erbij was, en/of hij terug naar de winkel is geweest.

                          Comment


                          • #28
                            Momentsleutel klikt niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            In de link staat : -demonteren met de boulonneuse.
                            -monteren met de hand (om te voorkomen dat ze scheef zitten) en vastzetten met de
                            momentsleutel.
                            Dat duurt natuurlijk te lang en in de praktijk gebeurt 99% standaard alles met de boulonneuse.
                            Ik ben nog nooit in een garage geweest waar men een momentsleutel gebruikt zonder dat je er zelf om vraagt.
                            Dat zou inderdaad heel lang duren. [emoji848]
                            De nog relatief kleine bandencentrale wisselt zo twee keer per jaar (zomer/winter) een 20.000 banden ... begrijpbaar dat het ook wat vooruit mag gaan.

                            Ik denk wel dat het vooral belangrijk is dat ze de moeren/bouten eerst deels manueel op/in draaien om zeker te zijn dat ze recht op/in de schroefdraad zitten.
                            Dus zeker niet eerst de bout of moer los in de moerdop van de boulonneuse steken en ze zo er op proberen zetten (ook nog nooit zo zien doen) want dan kan die inderdaad wel eens scheef ingeschoten worden en de draad beschadigd worden. [emoji6]

                            Volledige zin geeft daar wel enige interpretatiemogelijkheid: “schroeft de moeren of bouten manueel in het wiel om te voorkomen dat ze scheef ingeschoten worden”.
                            Last edited by VerSeg; 7 januari 2021, 00:43.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Momentsleutel klikt niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Kan best zijn dat men niet op alle plaatsen op dezelfde manier werkt, maar als men het niet vertrouwt kan men proberen elders te gaan waar men wel alles kan zien.

                              Het gebruik van een momentsleutel is verplicht.
                              Ervaringsbewijs: bandenmonteur


                              Er zijn twee bandencentrales waar we de laatste 10 jaar aan gebonden zijn en beiden hebben tussen de wachtruimte en het atelier een groot raam ... je ziet gewoon alles wat ze doen.
                              Bij eentje kan men niet eens aan het onthaal (bureau) komen zonder door het atelier te lopen.

                              Ene gast demonteert de wielen daar met zijn boulonneuse, demonteert de banden en zet de nieuwe er op, de andere zet de bandenspanning goed, doet de uitbalancering en gebruikt zijn boulonneuse om de wielen te monteren en daarna altijd met de momentsleutel om het laatste knikje te geven.

                              Foefelaars zullen er uiteraard altijd zijn.
                              Voila, bandencentrales met een iso certificaat “moeten” volgens deze regels werken, of ze dat doen is bij sommigen een ander verhaal...
                              Trouwens ik heb nog nooit een boulonneuze gezien waar je koppel in Nm kan op instellen, hoogstens de slagkracht en hoe langer je trekt hoe vaster.
                              Enige manier om het koppel perfect te weten is voor de gewone mens een momentsleutel en voor bandwerk de echte elektrisch koppel gestuurde aandraaiers zoals ze in assemblage fabrieken gebruiken, daar heb ik nog NOOIT een boulonneuze zien gebruiken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Momentsleutel klikt niet

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Voila, bandencentrales met een iso certificaat “moeten” volgens deze regels werken, of ze dat doen is bij sommigen een ander verhaal...
                                Trouwens ik heb nog nooit een boulonneuze gezien waar je koppel in Nm kan op instellen, hoogstens de slagkracht en hoe langer je trekt hoe vaster.
                                Enige manier om het koppel perfect te weten is voor de gewone mens een momentsleutel en voor bandwerk de echte elektrisch koppel gestuurde aandraaiers zoals ze in assemblage fabrieken gebruiken, daar heb ik nog NOOIT een boulonneuze zien gebruiken.
                                Dat is wat Nils me ook vertelde. Je kent hem ook, zit binnenkort 15 jaar in de montage van New Holland, heel fijne mechanicien ook, polyvalent inzetbaar (ook bij de repair), hij kan zich bijzonder zenuwachtig maken over blunders op dat vlak. Maar nogmaals : hier is de VAB nooit veraf als je een velg niet los krijgt, de GSM dekking is zowat optimaal maar er zijn landen waar dat bepaald anders is. En dan sta je daar te gapen in the middle of nowhere, gewoon omdat een flurk van de bandencentrale zijn voeten veegde aan de regels. Die meter galvanisébuis behoort tot het basisgereedschap van de Patrol.
                                En eerlijk gezegd, van een boulonneuse in Nm heb ik ook nog nooit gehoord.

                                Comment

                                Working...
                                X