Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mogelijke erfenis weigeren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mogelijke erfenis weigeren ?

    Mijn oom is overleden op 65j leeftijd, hij lag 3 weken in het hospitaal en na een kanker is het plots snel gegaan.

    Hij had met niemand contact, mogelijk heeft hij zijn zus onterfd daar ze nooit overeen kwamen.
    Vroeger had hij een café die failliet gegaan was, hij zei dat hij goed uit het faillissement is geraakt (denk zo'n 4-5j geleden)
    Hij had wel z'n huis verkocht, had geen wagen, werkte bij de bank en ging nooit op reis, na z'n 50e begon hij wel meer uit te gaan.

    Moest ik de erfgenaam zijn, zou ik een boedelbeschrijving laten opmaken en hoeveel kost dit ongeveer?
    Kenissen zeggen best weigeren gezien het faillissement en niets tekenen noch betalen, je weet maar nooit welke rekeningen van het faillissement volgen. Heb geen idee als hij een notaris nam of een testament liet opmaken of als de notaris daar zicht op heeft.
    Hopelijk weet de sociale dienst dit van het hospitaal.

    Ik werd aangeduid om de uitvaart sober te regelen, de begrafenisaannemer zei dat dit losstaat van een erfenis wel/niet weigeren.
    Hij had zo'n €4000 betaald qua uitvaartverzekering, zou +-€2000 kosten het goedkoopst.

    Denk dat ik dit ook op naam van z'n zus zal laten zetten om mij van alles te distantiëren.
    Wat vinden jullie van deze situatie, ziet dit er een vergiftigd geschenk uit ?
    Last edited by 2010; 30 juli 2014, 00:04.

  • #2
    Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

    Wat België betreft ...

    Je kan een erfenis aanvaarden laten afhangen van het feit dat het saldo positief of negatief is voor u, dit kan de notaris voor u berekenen.
    Echter is hier een maar aan.

    Ofwel aanvaard je de erfenis en kan je dus alles erven wat u toegewezen wordt, inclusief eventuele onkosten en achterstallen.
    Ofwel aanvaard je de erfenis niet en heb je ook geen risico om kosten te hebben.
    Ofwel onder voorbehoud dat ze positief is, dus als er schulden zijn dan kan je nog afzien van de erfenis maar dat is ook niet volledig.
    In het laatste geval erf je niet de schulden tegenover derden maar kan je nog wel als erfgenaam aanzien worden voor schulden tegenover de staat!
    Dus zeker als er een faillissement geweest is zal je goed moeten opletten dat er geen schulden meer zijn bij de staat.
    De staat is de enige die de aanvaarding onder voorbehoud kan overschrijven en u dus verplichten de erfenis te aanvaarden ... wat niet kan als je ze volledig geweigerd hebt sinds het begin.

    Let op, al wat je ook maar zou aanvaarden te ontvangen of betalen kan als een bewijs aanzien worden dat je de erfenis aanvaard hebt ... dus wil je 100% zekerheid, dan is de enige correcte oplossing zich met niets moeien, niets betalen, ontvangen en dus ook niets "in afwachting".
    Wij hebben in een gelijkaardige situatie gezeten, wel met een andere reden ... het feit dat je voor de begrafenis drukwerk zou voorzien en de kosten ervan zou betalen is voor de staat en gemeente al voldoende om ervan uit te gaan dat je alle kosten zal regelen.
    En laat het nu net aan de begrafenisondernemer zijn dat je zoiets betaalt.
    De begrafenis regelen in opdracht van, daar is niets mis mee ... enkel niets op uw naam zetten en geen overschrijving doen vanaf uw rekening.
    Last edited by VerSeg; 30 juli 2014, 00:24.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

      Bedankt voor de info, ik denk dat ik ga weigeren.
      In het hospitaal zei m'n nonkel dat alles voor mij zou zijn, maar dit kan natuurlijk niet zomaar, hij moet een testament hebben daar zijn zus 1e erfgenaam is. Normaal weet hij dit allemaal wel goed, maar voorlopig weet ik niet als dit geregeld werd of niet.

      De sociale dienst van het hospitaal wist weinig info en wist van geen notaris, als er één is zou die mij moeten contacteren zodat ik kan weigeren, ik weet niet hoelang het duurt voor die notarissen van zich laten horen.

      Het enige wat wel op mijn naam werd verstuurd zijn papieren van zijn uitvaartmaatschappij, mijn nonkel heeft deze naar mij laten sturen. Maar ik heb niets getekend of opgestuurd. Er zou een verschil zijn tussen contactpersoon en begunstigde betreft de uitvaartverzekering.

      De begrafenisaannemer zei dus dat de begrafenis regelen los staat van een erfenis accepteren. Ik zei dat ik liever nergens mee te maken heb. Hij zei dat ik in dit geval ook de uitvaartmaatschappij kan contacteren en zeggen dat ik geen begunstigde wil zijn (moest hij mij als begunstigde hebben aangeduid), zodat de papieren allemaal naar zijn zus worden gestuurd. Het geld vd uitvaartmaatschappij zou dan ook op haar rekening worden gestort en zij zou dan de begrafenis moeten betalen met dit geld.
      Last edited by 2010; 30 juli 2014, 11:47.

      Comment


      • #4
        Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

        Kijk hier eens: http://www.notaris.be/erven-schenken...nis-aanvaarden

        In jouw geval zou ik aanvaarden met boedelbeschrijving; in het beste geval krijg je iets, in het slechtste geval krijgt je niets. Je zal nooit moeten opleggen.
        Maar: ga zo snel mogelijk met een notaris praten, om te vermijden dat er van stilzwijgende aanvaarding sprake is!

        Comment


        • #5
          Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

          Ongeveer in een zelfde situatie ook zoiets meegemaakt. Als drie kinderen de begrafenisregeling en kosten op ons genomen en via een advocaat alles in orde laten brengen met afstand van schulden en erfenis. We hebben geen notaris daarbij nodig gehad. Een document van de advocaat was meer dan genoeg om ons te beschermen en verder niets meer vernomen of er nog ergens schulden of iets dergelijks waren. Was een kleine kost voor dit document.

          Comment


          • #6
            Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

            als je denk dat er wat te halen valt accepteren.
            je kan er altijd nog vanaf zien.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              als je denk dat er wat te halen valt accepteren.
              je kan er altijd nog vanaf zien.
              grt,bouk.
              Onzin, zo simpel werkt dat niet

              Comment


              • #8
                Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Onzin, zo simpel werkt dat niet
                Juist, zou werkt dat zeker niet. Je kan aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving. Daarvoor ga je naar de notaris of naar de rechtbank van eerste aanleg van de woonplaats van de overledene. Je betaalt dan 175 euro om te aanvaarden onder voorbehoud of 38 euro om in zijn geheel te verwerpen.
                Maar eerst moet je natuurlijk weten of er een testament is want van een nonkel ben je geen reservatair erfgenaam, dus komt het zonder testament niet aan jou toe. Als je aanvaardt onder voorbehoud van boedelbeschrijving kan je nadien als het niets blijkt te zijn nog verwerpen of aanvaarden. Bij een verwerping, als er nadien toch nog blijkt dat er nog een centje te rapen viel, er geen aanspraak meer op maken.
                https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                Comment


                • #9
                  Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

                  Het rare is dat er geen notaris belt, is wel nog maar 3d na het weekend geleden, ik kan wel naar gelijk welke notaris gaan om te vragen of er een testament is met bewijs van overlijden mee, maar dit gaat weer kosten zeker, misschien niet voor de visite maar om in die database alleen al te kijken gaan ze waarschijnlijk al administratiekosten vragen?
                  Last edited by 2010; 30 juli 2014, 18:40.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    als je denk dat er wat te halen valt accepteren.
                    je kan er altijd nog vanaf zien.
                    grt,bouk.
                    Soms kan een mens beter zwijgen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

                      ALs je de erfenis wil weigeren ga je gewoon naar de griffie van de woonplaats van de overledene met een akte van overlijden, die maakt u dan een attest op van weigering van erfenis. Je kan zoals andere schrijven ook onder voorbehoud aanvaarden. Maar pas op met een faillissement want die schuldvorderingen kunnen nog heel lang erna komen. Als de schuldeisers geprobeerd hebben via de rechtbank geld op te eisen ( voor het faillissement) kunnen die het tot 30jaar later het alsnog komen eisen ook van de erfgenamen en als je dan ondertussen de erfenis aanvaard hebt...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

                        Als er geen testament is opgemaakt bij een notaris kan je dan ook nog niets ontvangen van bericht en zal je toch uit de boot vallen want dan gaat alles naar de eerste naverwanten en dat zal zijn zus wel zijn als hij geen vrouw meer had of kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen.
                        Als er wel een testament is opgesteld bij een notaris worden enkel de erfgenamen verwittigd.
                        Als opdracht heeft een notaris na te gaan of er geen schulden meer zijn of openstaande rekeningen en dit in orde te brengen voor dat er ook maar 1 euro mag uitgekeerd worden aan de erfgenamen. (belastingen, leningen, schulden, enz.)
                        Als er een geschreven testament thuis gevonden wordt en deze bij een notaris overgemaakt wordt is deze ook wettig.
                        Als, als, als ... kan alles nog zeer lang aanslepen voordat er een notaris wordt aangeduid in geval van geen testament en moet alles een lange weg doorlopen.
                        In welke rang sta je als familielid in volgorde tegenover je oom en wat niet duidelijk is hoelang is hij al overleden. Het gaat niet zo snel zoals je soms zou verwachten vooraleer je een bericht zou moeten ontvangen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                          Kijk hier eens: http://www.notaris.be/erven-schenken...nis-aanvaarden

                          In jouw geval zou ik aanvaarden met boedelbeschrijving; in het beste geval krijg je iets, in het slechtste geval krijgt je niets. Je zal nooit moeten opleggen.
                          Maar: ga zo snel mogelijk met een notaris praten, om te vermijden dat er van stilzwijgende aanvaarding sprake is!
                          Een aanvaarding met boedelbeschrijving houdt wel risico in als er schulden zijn aan de staat ... zelfs als je daarna weigert, dan kan de staat u verplichten te aanvaarden.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

                            Om dergelijke vragen met zekerheid te beantwoorden zijn er notarissen.

                            Bel ofwel iw notaris, of wacht tot de notaris U contacteert, en laat het U schonekes uitleggen.
                            Gebruik de antwoorden die hier zijn neergeschreven om de juiste vragen te stellen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mogelijke erfenis weigeren ?

                              Wel mijn oom heeft enkel nog z'n zus en zijn oom.
                              Dit weekend is hij overleden, ofwel is het nog te vroeg om bericht te ontvangen van een notaris na 3 dagen ofwel is er gewoon geen testament en is het voor zijn zus en ben ik van alles verlost.

                              Ik denk dat ik me best zal uitschrijven betreft die uitvaartverzekering.
                              Hij had vorig jaar die papieren naar mij laten sturen, maar ik heb niets getekend.
                              Heeft misschien wel niets met erfenis accepteren/weigeren te maken zoals dat de begrafenisondernemer zegt, maar ben toch liefst bij zo weinig mogelijk betrokken, eens ze je naam zien of betalingen...
                              Trouwens als z'n zus zou erven moet zij ook maar moeite doen om de burgerlijke begrafenis te regelen.

                              Het enige wat ik dus niet weet is als hij een testament opgemaakt heeft of niet, ik aantzie het om een notaris te vragen om een simpele databank te checken (vragen ze hier echt geld voor?)

                              Kan ik zoals JPR suggereert naar de griffie vd woonplaats gaan met een akte van overlijden en een attest van weigering van erfenis vragen, ook als ik niet weet dat er een testament zou zijn met ikzelf als begunstigde?

                              Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                              ALs je de erfenis wil weigeren ga je gewoon naar de griffie van de woonplaats van de overledene met een akte van overlijden, die maakt u dan een attest op van weigering van erfenis. Je kan zoals andere schrijven ook onder voorbehoud aanvaarden
                              Last edited by 2010; 30 juli 2014, 22:14.

                              Comment

                              Working...
                              X