Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

    Achter ons huis liggen weilanden en stallen van een boer. Nu ligt zijn mesthoop op ongeveer 10m van onze tuin, en zo'n 30-40m van onze woning.

    Op zich geen ramp, ware het niet dat wij enorm veel last hebben van vliegen en stank (vooral in de zomer). Als ik de ramen open klik (niet volledig open dus) heb ik snel 20-30 dikke vliegen in de kamer. Op zolder loopt dit zelfs op tot meer dan 50 vliegen.

    je kan natuurlijk zeggen, plaats vliegenramen, maar dit gaat niet bij elk raam, en helpt niet meteen tegen de geur (als de wind toevallig slecht zit)

    Nu is het laatste wat ik wil een burenruzie ontketenen (zeker als nieuwkomer in de buurt) en vroeg ik me af of er hieromtrent een wetgeving bestaat? Daar waar tegenwoordig overal een regel voor is (al dan niet gegrond) kan ik me moeilijk voorstellen dat locatie en afstand tot woningen bij mesthopen niet gereglementeerd zou zijn...
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

    Hier vind je een antwoord!
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

    Comment


    • #3
      Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      Achter ons huis liggen weilanden en stallen van een boer. Nu ligt zijn mesthoop op ongeveer 10m van onze tuin, en zo'n 30-40m van onze woning.

      Op zich geen ramp, ware het niet dat wij enorm veel last hebben van vliegen en stank (vooral in de zomer). Als ik de ramen open klik (niet volledig open dus) heb ik snel 20-30 dikke vliegen in de kamer. Op zolder loopt dit zelfs op tot meer dan 50 vliegen.

      je kan natuurlijk zeggen, plaats vliegenramen, maar dit gaat niet bij elk raam, en helpt niet meteen tegen de geur (als de wind toevallig slecht zit)

      Nu is het laatste wat ik wil een burenruzie ontketenen (zeker als nieuwkomer in de buurt) en vroeg ik me af of er hieromtrent een wetgeving bestaat? Daar waar tegenwoordig overal een regel voor is (al dan niet gegrond) kan ik me moeilijk voorstellen dat locatie en afstand tot woningen bij mesthopen niet gereglementeerd zou zijn...
      Jullie gaan daar wonen en nu klagen? Blijkbaar tel jij de vliegen ook nog!
      Dat zag je toch voor je iets aankoopt/huurt, wat is dat tegenwoordig.
      Ik zal je vlug eens een antwoord geven wat ook werkelijkheid is; hier in de buurt heeft een zeer aangeschreven hardchirurg een boer daarvoor voor de rechter getrokken wie denk je dat de zaak won, de boer natuurlijk.
      Die chirurg was daar ook komen wonen, waar boeren wonen kan je last hebben op verschillende manieren.

      Stads mensen blijf in de stad dan moet je niet klagen over den boerenbuiten. ja ik woon op de buiten en nee ben geen boer, het is zelfs spijtig dat boeren hier niet meer kan zonder klagers, van al de boeren die ik heb gekend zijn hier meer dan de helft vertrokken naar Wallonië, hoe zou dat komen.
      Never resist temptation or it could go away...
      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

      Comment


      • #4
        Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

        1) Dit is geen materie waar wij over kunnen oordelen ... We kunnen enkel een mening geen vanuit een buikgevoel
        2) De correcte en jusite info kan je enkel krijgen bij de wetgever en de diensten die dienen toe te zien op het naleven van de wetgeving.
        3) Dus, ga naar de gemeente, stad en vraag inlichtingen bij de milieudienst en de stedebouwkundige dienst.
        Die kunnen dan nagaan in welk gebied je woont en de landbouwer woont, verifiiëren wat kan en niet kan en tenslotte een staat komen opnemen. (GECORO, gewestplanning, stedebouwkundige voorschriften, eventueel exploitatievergunning ...)
        Gezien een klein landbouwbedrijf nog altijd een type klass-2-bedrijf is ligt de hoofdverantwoordelijkheid voornamelijk bij het stadsbestuur, gemeentebestuur dit als toezichthoudende en vergunnende overheid.

        Als je geen burenruzie wil, praat er dan eerst eens over met de betrokkene. Hierbij spreek je het best niet over één of andere wetgeving want dat werkt veelal als een rode lap op een stier en gezien je in het vakgebied zit kan dat wel eens erge vormen aan nemen.
        Landbouwers zijn zich niet altijd bewust van de hinder die ze eventueel meebrengen en als men hen er beleefd op wijst helpen ze wel bij het zoeken van oplossingen .... Alleen, je mag niet als een politioneel persoon over komen.
        Landbouwers hebben echter (gelukkig) naast hun plichten, ook wel hun rechten... vergeet niet dat voor die lekkere hap tijdens het Kerstmenu, toch verschillende boeren bezig zijn geweest met eventuele schijnbare hinder.

        Merk wel, als je in pure landbouwzone ligt (zie GECORO) zal je voornamelijk op die goedwil aangewezen zijn.
        Last edited by Wim.Vanmaele; 23 december 2011, 06:30.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

          Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
          Jullie gaan daar wonen en nu klagen? Blijkbaar tel jij de vliegen ook nog!
          Dat zag je toch voor je iets aankoopt/huurt, wat is dat tegenwoordig.
          Ik zal je vlug eens een antwoord geven wat ook werkelijkheid is; hier in de buurt heeft een zeer aangeschreven hardchirurg een boer daarvoor voor de rechter getrokken wie denk je dat de zaak won, de boer natuurlijk.
          Die chirurg was daar ook komen wonen, waar boeren wonen kan je last hebben op verschillende manieren.

          Stads mensen blijf in de stad dan moet je niet klagen over den boerenbuiten. ja ik woon op de buiten en nee ben geen boer, het is zelfs spijtig dat boeren hier niet meer kan zonder klagers, van al de boeren die ik heb gekend zijn hier meer dan de helft vertrokken naar Wallonië, hoe zou dat komen.
          Daar zit hem het probleem, de mensen willen landelijk gaan wonen, maar reclameren over alles wat eigen is aan het landelijk leven. Een haan die kraait, een mesthoop, lawaaihinder door het oogsten 's nachts, enz...
          Laat één ding duidelijk zijn: dat hoort er nu eenmaal bij
          D90 - D70 - F80 + glas

          Comment


          • #6
            Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

            Die 10 meter van jullie tuin maakt niets uit.
            Het is de afstand tot het huis dat normaal in rekening gebracht wordt.

            Nu zoiezo, 30-40 meter is al degelijke afstand,
            't Is natuurlijk ook afhankelijk wat voor mesthoop het is,
            maar niet elke mesthoop stinkt.

            Verder moet ik bovenstaande posts wel gelijk geven:
            op den boerenbuiten gaan wonen,
            en dan gaan klagen van de lucht op den boerenbuiten....
            En naar mijn weten... kan je voor elk raam wel een muggenraam fantaseren,
            misschien geen kant en klaar, maar zelf eentje maken is niet moeilijk hoor.

            wat ga je klagen als ze beginnen met hun land te bemesten,
            dat geeft meestal een strakke geur

            Das juist de charme van den boerenbuiten,
            (ben er zelf wel met opgegroeid, dus ik klaag er niet rap over )
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

              Ik kan de ongemakken van TS heel goed begrijpen, al denk ik dat daar weinig zal aan te doen zijn. In een agrarisch gebied moet men rekening houden met tal van landelijke eigen kenmerken die wel eens minder aangenaam kunnen zijn voor een modern gezin.
              Als kinderen hebben wij af en toe op het boerenerf gaan spelen en toen wij soms in de woonvertrekken van de boer binnen gingen, was het aanbod vliegen daar inderdaad zeer hoog. Het hing er ook vol met van die plakkerige vliegenvangers. Toen er gegeten werd moesten er soms rake klappen uitgedeeld worden. Toen lag de mesthoop ook nog te midden van het erf. Maar dit zijn uiteraard toestanden uit een ver verleden.
              Ik vraag mij ook af of het verplaatsen van die mesthoop een aantal meters verden van uw eigendom wel afdoend zal zijn. Het grazen van koeien in een wei tegen je eigendom is zelfs al genoeg om een overaanbod aan vliegen te veroorzaken. Toch succes bij het zoeken naar een oplossing.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                Ga gewoon 's vriendelijk met die boer praten en kijk of hij het probleem begrijpt en er iets aan wil doen.
                http://www.myricreaties.be

                Comment


                • #9
                  Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                  Als dat serieuse overlast geeft, kan ik je standpunt wel begrijpen, nooit eens op je gemak buiten kunnen eten zonder een vliegenmepper naast je is waarschijnlijk niet prettig, wij wonen hier midden west vlaanderen, met rondom overal boeren, maar hebben daar eigenlijk zeer weinig last van, mischien wordt het probleem juist daardoor hier beter bekeken.

                  Mensen spreken mensen, een vriendelijk gesprek met de boer in kwestie kan soms wonderen doen, mischien kan hij zijn mesthoop een andere plaats geven, of afdekken.
                  Meteen met je eventuele rechten gaan zwaaien kan soms slechter zijn dan een goed en nuchter gesprek, dat hangt natuurlijk ook af van de goodwil van de boer, maar zij weten ook wat het ongemak van een mesthoop betekend, en kennen normaal veel beter de wetten inzake wat mag/kan dan wie dan ook zeker als het een jonge generatie boeren is, die oudere boeren zijn over het algemeen minder inschikkelijk.

                  Zijn ze niet voor rede vatbaar, dan kan je nog altijd eens met de gemeente gaan praten.

                  Ik denk dat mestbewaring en eventueel behandeling tegenwoordig streng wordt bekeken, en aan banden gelegd.

                  In ieder geval wordt hier bij ons wel rekening gehouden met mest en mestverwerking en eventueel bijkomende overlast, een paar jaar geleden is hier een petitie rondgegaan inzake de komst van een mestverwerkingsbedrijfje, wat blijkt nu achteraf, het bedrijfje is er toch gekomen, en van de verwachte geurginder is helemaal niets te merken, alleen het op en af rijden van een paar landbouwers zou je als overlast kunnen zien, maar die mensen doen er alles aan om dat zoveel mogelijk te beperken.

                  Bij de opening van het bedrijf zijn zelfs alle buren in een wijde omtrek uitgenodigd op een drankje en een rondleiding in het bedrijf, wat zeer positief overkwam, zo zie je dat het ook anders kan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                    Ik begrijp niet goed de reactie van velen hierboven die beweren dat wanneer je er bent gaan wonen dat je dit er allemaal maar klakkeloos moet bijnemen. Dit is je reinste onzin!!
                    Ik woon zelf in agrarisch gebied, al jaren trouwens, en ben er opgegroeid tss de boeren en met een goede verstandhouding. Ik kan je verzekeren dat een mesthoop achter je huis niet prettig is en zelfs in strijd met de huidige wetgeving. In Vlaanderen altans, want in Wallonië is het een andere kwestie.
                    Best dat je de landbouwer hierover persoonlijk aanspreekt, zonder dat hij zich bedreigt gaat voelen, maar toch je ongenoegen uitten. Meestal blijft zo'n mesthoop maar beperkte tijd liggen en zal hij de volgende keer 2x nadenken.
                    Mvg.
                    Mvg, Tin_tin
                    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                      Als je in landbouwgebied gaat wonen, dan weet je dat je het landelijke erbij moet nemen, beter nog : je kiest daar dan voor.
                      Ik heb lang naast een boerderij gewoond, net omdat ik van die omgeving houd.
                      Nu woon ik in Vilvoorde, in een zone 30km/u 3.5T (schoolzone), en er rijden dag en nacht zware vrachtwagens door, en wagens rijden er onverantwoord snel. Daar klaag ik dan over bij de politie, en dan krijg ik steevast als antwoord van de commissaris verkeer dat er geen probleem is in de straat. Er zal eerst een kind moeten doodgereden worden, vrees ik.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                        Kort samengevat, los van wetgeving, maar wel gebaseerd op logica :
                        "Wie eerst komt, eerst maalt"

                        Idem voor de Zaventemse inwijkelingen.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                          er werden oude huizen gesloopt en nieuwe apartmenten neergezet.
                          appartement kost 4 ton (Euro).
                          nu klagen al die nieuwe eigenaren om dat ze last hebben van het carillon van de Kerk.
                          die Kerk staat er al bijna 100 jaar en slaat (om het half uur) en speelt (om het uur) een liedje.
                          die nieuwe eigenaren hebben nu een rechtzaak aangespannen omdat ze last hebben van het carillon.
                          nou vraag ik je toch......ze gaan er toch zelf wonen...?
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                            Nu denk ik persoonlijk toch dat er een verschil is tussen een kerktoren en een mesthoop Vanzelfsprekend kan je hierover tot in het oneindige discussiëren wie al dan niet gelijk heeft, maar een mesthoop kan je verplaatsen, 50meter naar achteren of op een ander veld weg van de huizen. En een mesthoop maakt ook geen onderdeel uit van het dorpsbeeld, tenzij je in bokrijk woont!
                            Mvg, Tin_tin
                            Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mesthoop vlak naast woningen toegelaten?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
                              ...... maar een mesthoop kan je verplaatsen, 50meter naar achteren of op een ander veld weg van de huizen.
                              en denk je dat dat help.
                              u woont zeker in de stad..?
                              maar het gaat erom....je weet toch waar je gaat wonen!
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X