Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mail spam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Mail spam

    Spam kan door verschillende oorzaken komen:

    - Zelf onvoorzichtig zijn met vrijgeven van informatie op niet al te veilige of betrouwbare websites.
    - Een database dat ergens gehackt wordt.
    - Een PC waar men spyware op staan heeft, dit hoeft niet je eigen PC te zijn maar kan ook van je beste vrienden, kennissen, familie of collega’s zijn die uw e-mailadres in hun adresboek staan hebben.

    Waar ik het ook van krijg dat zijn mensen die ingaan op van die mailinglijsten zoals bijvoorbeeld “Stuur dit door naar minstens vijf vrienden en u zal gelukkiger worden”.
    Ongelooflijk hoeveel mensen daarin trappen en meedoen, ook al vraag je om dat niet te doen.
    Ergste is dat ze hun eigen kennissen daarmee in de problemen zetten!
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Mail spam

      Met mails ben ik uiterst voorzichtig en mijn email adres vul ik maar in als ik een aankoop doe, Bol.com, Coolblue, Salt & Pepper, GreenPan enz.met andere woorden waar het niet anders kan.
      Maar is het niet zo dat VPN veel meer doet dan gewoon je internet verbinding beschermen?
      Sorry, maar van internet zaken zoals firewall en zo ken ik niks.
      En van die gratis progjes die dit of dat doen blijf ik vanaf, heb daar geen vertrouwen in.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: Mail spam

        VPN of firewall zal ook niets preventief veranderen aan spam als men uw e-mailadres elders te weten gekomen is.

        En “in principe” als de database van een bedrijf gehackt werd en dat bedrijf weet het, dan zijn ze volgens de GDPR verplicht de betrokkenen daarvan op de hoogte te brengen.
        Maar tussen verplicht zijn en effectief doen ligt vaak een grote grens.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Mail spam

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Spam kan door verschillende oorzaken komen:....
          Waar ik het ook van krijg dat zijn mensen die ingaan op van die mailinglijsten zoals bijvoorbeeld “Stuur dit door naar minstens vijf vrienden en u zal gelukkiger worden”....
          Ergste is dat ze hun eigen kennissen daarmee in de problemen zetten!
          Volledig mee eens. Maar in die context vraag ik me af: zoals velen ontvang ik wel grapjes, cartoons, filmkes, pps'en. Ik krijg ze via bcc en zodus zie je niet wie allemaal in de distributielijst zat. Is dat dan veilig naar spam problematiek toe?

          Comment


          • #20
            Re: Mail spam

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            VPN of firewall zal ook niets preventief veranderen aan spam als men uw e-mailadres elders te weten gekomen is.
            VPN beveiligt enkel het verkeer onderweg, het biedt geen enkele zekerheid dat de zender of ontvanger je email niet kan lekken. En de VPN gaat ook niet verder dan de link die ermee opgezet is. Dus als ik inlog op de VPN van het werk, dan is wat ik stuur naar het werk binnen de VPN en "veilig". Niemand kan onderweg meeluisteren naar de email of zien hoeveel we nu weer te laat zijn met dat project. Maar als ze de server van het werk hacken en onze adres database, dan hebben ze al die email adressen.

            Een firewall werkt anders, die gaat kijken of het verkeer dat binnenkomt en buitengaat wel aan bepaalde regels voldoet. Alle dataprotocollen gebruiken bvb bepaalde poorten. FTP is ergens 20 en 21, http is 80, Telnet is 23 etc. Je firewall kan dan zo ingesteld worden dat je geen Telnet wil, dan blokkeert die alle aanvragen op poort 23. Je kan firewalls ook gebruiken om bepaalde IP adressen of internet domeinen te blokkeren.

            Maar beide systemen gaan iets dat in alle opzichten aan een email beantwoordt gewoon doorlaten. Email moet je op een ander niveau filteren. Gemakkelijkste in je email applicatie of iets gelijkaardig dat op de email server draait. Daar ga je kijken naar de afzender, de inhoud (bepaalde woorden), de headers van de keten van servers die de email doorgegeven hebben etc. Bij mij bvb gaan alle emails die komen van "onmicrosoft.com" direct de vuilbak in. Zelfde voor "outspot.be". Maar je kan ook fijner filteren en bvb alle email van "Proximus" in een folder laten gaan, die van je familie in een andere (of de vuilbak naargelang...).

            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            Volledig mee eens. Maar in die context vraag ik me af: zoals velen ontvang ik wel grapjes, cartoons, filmkes, pps'en. Ik krijg ze via bcc en zodus zie je niet wie allemaal in de distributielijst zat. Is dat dan veilig naar spam problematiek toe?
            Het helpt, omdat er minder mensen jouw email adres hebben. Maar als de persoon die je de email stuurt zijn adresboek "gehacked" wordt dan is het hek van de dam. Natuurlijk, als je die persoon kent en ook serieuze email stuurt, dan maakt het geen verschil of er in die email nu een joke zat of een belangrijk bericht.

            Nu heb ik wel minder schrik van iemand die de BCC gebruikt dan iemand die kettingbrieven rondstuurt. Iemand die BCC gebruikt heeft toch al nagedacht wat hij/zij aan het doen is.
            Last edited by Spanik; 7 maart 2021, 08:34.

            Comment


            • #21
              Re: Mail spam

              @ Spanik,

              voor mij is het duidelijk dat mijn emailadres gehackt is, hoe en wanneer weet ik niet, nogmaals, in die dingen ben ik absoluut niet thuis.
              Deze die deze dreiging stuurde had mijn emailadres gebruikt een eerste keer maar nu laatst had hij telenet.be varanderd in skynet.be
              Ik heb me jaren toegelegd op hardware en dan moest een ander zich bezig houden met de software.
              Ik had toen ook speciale software om de gemaakte PC volledig uit te testen. Zelf maakten we drie standaard computers maar ook computers naar de wensen van de klant (hier en daar werden door ons andere componenten aangeraden).

              Begrijp ik het goed, een VPN is een verloren geld investering?
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #22
                Re: Mail spam

                Jouw email is daarom niet gehackt, ergens op het internet is jouw email adres gelekt. Dat kan best zijn ergens een forum, iemand zijn facebook pagina, eender waar jij ooit je email adres hebt achtergelaten. Misschien een firma die failliet gegaan is en waarvan het adresboek verkocht is. Ook mogelijk dat jij je email ergens op een forum in een post hebt gezet en dat een scraper gewoon de teksten van dat forum doorzoekt op email adressen die in de platte tekst voorkomen.

                Zelfs een automatisch computerprogramma dat email adressen genereert aan de hand van lijsten van voornamen, familienamen en ISP's. Veel email adressen zijn nu eenmaal niet meer dan de voornaam.familienaam_at_ISP. Als je eerst een krijgt met telenet.be en dan een met skynet.be, dan denk ik zelfs dat dit is wat er aan de hand is.

                Persoonlijk zie ik voor privé gebruik weinig nut in een VPN. Lees dit eens, ze leggen het goed uit https://vpndiensten.nl/informatie/ui...j aan de gang.

                Maar ze stellen enkele zaken iets te eenvoudig voor:
                - "niemand kan zien welke sites jij bezocht hebt": eigenlijk kan niemand door naar jouw dataverkeer tussen de pc waarop je bezig bent en de VPN server weten welke sites je bezoekt. Maar als jij bvb belgiumdigital bezoekt via de VPN en daar op je account bij Belgiumdigital inlogt, dan weet Belgiumdigital uiteraard wel wie jij bent. En als je daar je email invult, dan kan die VPN daar niets aan doen. Dus je bent niet annoniem.
                - als je echt paranoïa bent, een keylogger op je toetsenbord die kan nog steeds al je paswoorden, emailadressen etc zien als je ze intypt

                Het is niet meer dan een beveiliging van het dataverkeer tegen afluisteren. Maar jouw pc, de applicaties erop, de server waar je naartoegaat etc die zijn nog steeds niet onfeilbaar.

                Comment


                • #23
                  Re: Mail spam

                  Dus verloren geld die VPN.
                  Op forums en zo gebruik ik wel een ander adres met mijn nickname, voor ernstiger zaken, familie en vrienden is het mijn eigenlijk mail adres.
                  Maar het is dus mijn eerste mail adres waar ik zoveel spam op krijg dat Red Falcon mail adres bevat slechts enkele spammails en nog nooit een dreigmail.
                  Dus het idee van VPN mag ik afvoeren?
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Mail spam

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Dus als ik inlog op de VPN van het werk, dan is wat ik stuur naar het werk binnen de VPN en "veilig". Niemand kan onderweg meeluisteren naar de email of zien hoeveel we nu weer te laat zijn met dat project.
                    Hoeveel winkels of websites kan men via VPN bereiken?
                    Dus buiten de verbinding naar uw werk via VPN dient dat inderdaad tot niets en zal niemand daarmee geholpen zijn voor andere websites. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Mail spam

                      Vaak sturen zo mails rond naar random gemaakte e-mail adressen, zoals je telenet en skynet.....
                      Als jij daar op reageert, door bijvoorbeeld op uitschrijven te klikken, dan weet men dat dit een bestaand en actief adres is.
                      Als je de foto's (automatisch) download in een e--mail, dan weet men ook dat het een bestaand adres is.

                      Ik kreeg in het verleden ook vaak ongewenste mails. Elke dag kwamen er wel een aantal in mijn spamfoldr terecht.
                      Nu de laatste weken nog zelden.
                      En vaak zijn het dan ook nog afzenders die geen spam versturen maar wel bulkmails.

                      Mvg
                      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                      Comment


                      • #26
                        Re: Mail spam

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                        Volledig mee eens. Maar in die context vraag ik me af: zoals velen ontvang ik wel grapjes, cartoons, filmkes, pps'en. Ik krijg ze via bcc en zodus zie je niet wie allemaal in de distributielijst zat. Is dat dan veilig naar spam problematiek toe?
                        Mijn correspondenten weten dat ze mij zulke rommel niet moeten sturen, cartoons, filmpjes en consoorten gaan bij mij rechtstreeks de prullenmand in en direct door de shredder, einde verhaal!

                        Ik heb een paar "dummy" email adressen voor algemene "conversatie en voor het "internet" ... ik kan dus sommige lekken min of meer nagaan, mijn persoonlijk email adres (voor oa persoonlijke administratie zoals contact met de "overheid") komt nooit op "sociale media" in de breedste zin van het woord. Ik krijg daar dan ook nooit enige rommel. ... en dat is al 35 jaar zo ... nog van in de tijd van "bitnet" LOL

                        Comment

                        Working...
                        X