Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maai mei niet.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Maai mei niet.

    Hey juppekes.

    Wie doet er mee aan de actie "Maai mei niet"?
    Dus voor diegene die het niet kennen is het de bedoeling om de ganse maand mei geen gras af te rijden in de tuin, of eventueel toch een stuk er van.
    Ik doe dit eigenlijk al gans mijn leven, de tuin langere periodes niet maaien.
    Zo krijg je veel kleur in de tuin, al is het maar van onkruid.
    Wie heeft er dan ook zin om hier voor en na foto's te plaatsen.
    Bootjes

  • #2
    Re: Maai mei niet.

    Neen dat doen we niet, dan geraken we daarna enkel nog met een bosmaaier door het gazon vrees ik.
    Kleur moet niet in het gazon staan, dat zijn veel andere mogelijkheden voir. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Maai mei niet.

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Neen dat doen we niet, dan geraken we daarna enkel nog met een bosmaaier door het gazon vrees ik.
      Kleur moet niet in het gazon staan, dat zijn veel andere mogelijkheden voir. [emoji6]
      Wij ook niet. Vorig jaar juist nieuw gras laten aanleggen dus geen zin om dit weer te laten verwilderen met vooral onkruid.


      Steven
      1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

      Comment


      • #4
        Re: Maai mei niet.

        Ik doe mee, ik doe al mee sinds mensenheugenis. Nooit gesnapt wat het verschil is tussen een graswoestijn en een groen geverfde betonnen woestijn.
        Ik heb wel de luxe van drie tuinen : de voortuin, de vijvertuin en de achtertuin. Enkel in de vijvertuin wordt er soms ietwat gemaaid, maar nu nog niet, moet ik dan de bosmaaier gebruiken ? Who cares ? De kleinkindjes mogen er zelfs kampvuren in maken.

        Comment


        • #5
          Re: Maai mei niet.

          Gedeeltelijk....Ik doe dit eigenlijk al gans een tijd zo, Maaien met een versnipperaar(Grin) en andere delen laten woekeren voor de insecten !

          ps.je vergeet wat verdwenen is aan insecten...maar niet als je de jaren '70 hebt gekend zenne. Naar de kust rijden weleer, dan plakten er gemakkelijk duizenden insecten tegen je bumper aan ....nu nog nauwelijks tien....echt, echt...echt verontrustend !
          Last edited by Titus5; 20 mei 2021, 13:14.

          Comment


          • #6
            Re: Maai mei niet.

            hier maaien we ook niet, maar met de zandgrond groeit het gras zo wie zo al niet bijster snel/goed. je merkt dat de stukken die meer in de schaduw staan goed groen zijn en de zonnige stukken een pak minder. We hopen maar dat het eens deugd doet aan het gras, mochten er stukken echt te hoog worden dan ga ik er (plaatselijk) toch even over denk ik, hoogste stand met de maaier. (om te vermijden dat ik er binnen 10 dagen anders niet meer door raak...)
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Maai mei niet.

              Oorspronkelijk geplaatst door Titus5 Bekijk bericht
              je vergeet wat verdwenen is aan insecten...maar niet als je de jaren '70 hebt gekend zenne. Naar de kust rijden weleer, dan plakten er gemakkelijk duizenden insecten tegen je bumper aan ....nu nog nauwelijks tien....echt, echt...echt verontrustend !
              Misschien ook omdat men in de jaren 70 nog tegen 160 naar de kust kon rijden en men er nu op drukke dagen stapvoets naartoe moet … al is het ook al twee jaar geleden dat men er nog naartoe mocht gaan. [emoji849]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Maai mei niet.

                Als men zelfs de voortuin ook nooit deftig onderhoudt/maait, dan heeft men ofwel geen gras, ofwel geen buren of gewoon weinig respect voor de buren. [emoji849]

                Hier staat het toch in de verkavelingsvoorschriften en zelfs in het gemeentereglement dat iedereen zijn tuin verplicht deftig moet onderhouden en het gras regelmatig moet maaien.
                Toch zijn er die dat niet doen, te lui om hun gat te heffen en het is daar ook schandalig vuil.
                Men moet daar tussen het onkruid gaan zoeken naar een grasspriet. [emoji1785]
                Als men geen tuin wil onderhouden, dan beter in stad of op een appartement gaan wonen. [emoji848]

                Bij ons wordt alles zo goed mogelijk onderhouden, niet voor niets dat bijna elke voorbijganger zegt dat we de mooiste tuin van de wijk hebben, al vind ik zelf dat er nog wel zijn die hun best doen.
                En zelfs met een onderhouden tuin en gemaaid gazon hebben wij een van de kleurrijkste tuinen met veel nuttige insecten en andere dieren.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Maai mei niet.

                  Wij hebben zojuist gemaaid op zijn Zweeds : een smalle strook naar de composthopen en de vijver, that's it.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Maai mei niet.

                    Ik vind kort gras sowieso niet mooi. Modaal.
                    De term onkruid lijkt mij meer een uitvinding van tuinbouwcentra.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Maai mei niet.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Ik vind kort gras sowieso niet mooi. Modaal.
                      De term onkruid lijkt mij meer een uitvinding van tuinbouwcentra.
                      Als van hetzelfde gras een plukje tussen de bloemen groeit is het onkruid, in het gazon wordt het vertroeteld.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #12
                        Re: Maai mei niet.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                        Ik vind kort gras sowieso niet mooi. Modaal.
                        De term onkruid lijkt mij meer een uitvinding van tuinbouwcentra.
                        Als ik de voortuin van mijn buur bekijk dat als “gazon” moet doorgaan, dan lijkt het me eerder een onkruid- of paardenbloemenkwekerij. [emoji6]
                        Maar hij moet natuurlijk nooit gras maaien … wel onkruid. [emoji848]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Maai mei niet.

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Ik doe mee, ik doe al mee sinds mensenheugenis. Nooit gesnapt wat het verschil is tussen een graswoestijn en een groen geverfde betonnen woestijn.
                          Ik snap de aantrekking van het gecultiveerde gazon ook niet. Moest ik echt een tuin hebben (die voorschoot nu telt niet) dan zou ik er asfalt laten leggen. Ze zullen wel groene asfalt hebben tegenwoordig.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Maai mei niet.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                            Als van hetzelfde gras een plukje tussen de bloemen groeit is het onkruid, in het gazon wordt het vertroeteld.
                            Onkruid bestaat niet! Wat men vaak onder onkruid verstaat zijn net als alles wat er in grond groeit: plantjes maar die men vaak niet op een bepaalde plaats wenst en daardoor andere gecultiveerde planten kan verdringen of overwoekeren. Net zoals plantje die zich tussen de bestrating en schuttingen omhoog drukken onkruid genoemd wordt, maar groeien ze op oude gevels in bij voorbeeld kloostertuinen dan noemt men ze liefkozend muurbloempjes.
                            Last edited by Binnenuit; 20 mei 2021, 22:58.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Maai mei niet.

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Ik doe mee, ik doe al mee sinds mensenheugenis. Nooit gesnapt wat het verschil is tussen een graswoestijn en een groen geverfde betonnen woestijn.
                              Ik heb wel de luxe van drie tuinen : de voortuin, de vijvertuin en de achtertuin. Enkel in de vijvertuin wordt er soms ietwat gemaaid, maar nu nog niet, moet ik dan de bosmaaier gebruiken ? Who cares ? De kleinkindjes mogen er zelfs kampvuren in maken.
                              Paul, Ik dacht dat de wetgever toch hierin heel duidelijk was en is. Geen vuurke stoken in de hof !
                              Maar oei, ja, ook hier is die regel toch heel dubbelzinnig. Houtvuur in vuurbakken mag precies wel, BBQ mag ook, die ijzeren schotels, kuipen, vuurkorven met een branded kaarsvet, petroleum, hout die mogen precies wel. Waar valt dan de term kampvuur onder ?

                              Helaas maai ik wel het gras, voor zoverre je het gras kan noemen. Maar er wordt niet gemaaid op 3cm, wel op 15cm. Woon naast braakliggende niet-onderhouden grond en dan is maaien de enige oplossing naast het oeverloos kruiden wil je een beheersbaar geheel hebben (verwilderde omgeving met zicht op originele begroeiing). Braakliggend terrein wordt jaarlijks afgemaaid in augustus en er wordt niet geruimd. Al meer dan 40 jaar en ik kan je verzekeren naast massaal braambes, wildgroei wilg en een massale brandnetelvlakte wegens overbemesting ten gevolge niet ruimen maaisel) je niet te kontent meer bent. De bereklauw is er ook massal aanwezig en sederd een '-tal jaar merken we opkomst van de reuze bereklauw (een exoot). Normaliter moet je die verwijderen maar hoe doe je dat ? Bv het wegbermdecreet zegt dat er pas halfweg juni mag gemaaid worden, maar de planten vegen hun g*t aan tijdregels en ze bloeien vroegr en vroeger. De Bereklawu staat nu al volop in bloei.
                              Wegens niet ruimen vlakte naast ons is in feite de originele bodemgroei voor een groot deel verdwenen en zie je wekelijks de uitlopers verder groeien in de hof. En ja, met roundup indertijd was ik de wortelstokken van de bramen en de brandnetels nog een beetje baas, maar sedert 2 jaar wordt het nu hopeloos. Enige methode om er dan vanaf te geraken is beroep doen op een erkend hovenier die dan plots wel ingrijpende middelen mag en kan gebruiken en een kostprijs heeft.
                              Vorige week voor het eerst wortelstekken van de bramen en brandnetel in de cactusserre gevonden en die staat op 20m van het benoemd braakliggend stuk.
                              En neen, ik heb geen groen tapijt, wel een verwilderd maar er wordt wel gemaaid en dit jaar al heel vroeg daar de seizoenen ook aan het schuiven zijn. De Pinksterbloemen zijn hier al meer dan 5 weken geleden uit gebloemd en Pinksteren valt nu maandag .. Tulpen zijn ook al 4 weken terug volledig uitgebloeid en de crocussen stonden al begin januari in bloei. Dus, ja, ook de eerste maaidag zal in de toekomst verschuiven in functie van het groeigedrag van de flora.
                              En de distels staan momenteel bloeiensklaar.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X