Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maai mei niet.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Maai mei niet.

    Oorspronkelijk geplaatst door Titus5 Bekijk bericht
    ps.je vergeet wat verdwenen is aan insecten...maar niet als je de jaren '70 hebt gekend zenne. Naar de kust rijden weleer, dan plakten er gemakkelijk duizenden insecten tegen je bumper aan ....nu nog nauwelijks tien....echt, echt...echt verontrustend !
    Zou dat ook niet te maken hebben met een sterk verbeterde aerodynamica van voertuigen?
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #17
      Re: Maai mei niet.

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Ik vind kort gras sowieso niet mooi. Modaal.
      De term onkruid lijkt mij meer een uitvinding van tuinbouwcentra.
      Ik volg. Ik heb ooit een stokoud witloofboertje gekend, een beetje de dorpsfilosoof. Hij verwoordde het zo : moeder natuur zorgt eerst voor haar eigen kinderen en dan voor haar stiefkinderen....
      In de voortuin staan er enkel wilde planten, iemand vroeg me ooit wanneer ik die rommel ging doodspuiten... Dit is de manier waarop jan modaal hier denkt.
      Drie kwadranten rond mijn deur waren ooit bos, dan kwam de verkavelaar, mensen kwamen om in het bos te wonen maar die verdomde bomen hé... het is te donker, het dak wordt groen, de goten moeten elk jaar uitgekuist worden, weg met die bomen dus : pelouse. Voor de rest genieten we wel van de bomen op de aanliggende percelen. Tot die ook verkocht worden, dan moet er terreinafbakening komen, lees draad, liefst met prikkeldraad erboven en een paar kwaaie honden, en natuurlijk een zwembad.... Elke keer als ik terugkom van op reis en ik draai de dreef in maakt ik me zenuwachtig, ze moeten me dan een paar dagen gerust laten. En nu, 35 jaar later is het zelfs geen bos meer maar een park.
      In stilte hoop ik dat ik ooit mijn kleinkinderen ga kunnen leren determineren in mijn eigen tuin.
      Betreft onkruid : alle planten die willen komen zijn welkom, maar enkele meer dan andere.

      Comment


      • #18
        Re: Maai mei niet.

        Mei of geen mei, het komt er dit jaar op aan om hals over kop te maaien tussen de stortbuien door.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #19
          Re: Maai mei niet.

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Ik volg. Ik heb ooit een stokoud witloofboertje gekend, een beetje de dorpsfilosoof. Hij verwoordde het zo : moeder natuur zorgt eerst voor haar eigen kinderen en dan voor haar stiefkinderen....
          In de voortuin staan er enkel wilde planten, iemand vroeg me ooit wanneer ik die rommel ging doodspuiten... Dit is de manier waarop jan modaal hier denkt.
          Drie kwadranten rond mijn deur waren ooit bos, dan kwam de verkavelaar, mensen kwamen om in het bos te wonen maar die verdomde bomen hé... het is te donker, het dak wordt groen, de goten moeten elk jaar uitgekuist worden, weg met die bomen dus : pelouse.
          Ah ja, "perceel bosgrond voor villa te koop". En het eerste dat ze doen zijn alle bomen vellen.... Om in het bos te gaan wonen... Typisch belgische ruimtelijke ordening.

          Bij mijn moedr was de voortuin ook "wild". Een grote azalea in het midden. Potje van "kom op tegen kanker" gewoon geplant, was bijna 2 meter doormeter na jaren. En de rest wat er wou groeien en bloeien: irissen, grote theunisbloem, "flieren" (geen idee hoe dat echt noemt), boshyacint, meiklokjes, nog iets groot wit waar ik de naam helemaal niet van ken, allemaal onkruid Kwam en ging zonder dat je iets deed. Die theunisbloem is er op een dag gekomen. De passbloemen zijn weg gegaan. Maar altijd bloem en de mensen bleven soms staan omdat het de enige voortuin was waar iets te zien was.

          Comment


          • #20
            Re: Maai mei niet.

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Misschien ook omdat men in de jaren 70 nog tegen 160 naar de kust kon rijden en men er nu op drukke dagen stapvoets naartoe moet … al is het ook al twee jaar geleden dat men er nog naartoe mocht gaan. [emoji849]
            En misschien omdat men in de jaren 70 vooral "vierkante" auto's had op 2CV, Kever en Fiat 500 na? Met de huidige stroomlijnen worden de insecten al afgevoerd voor ze ruit nog maar raken

            Comment


            • #21
              Re: Maai mei niet.

              Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
              En misschien omdat men in de jaren 70 vooral "vierkante" auto's had op 2CV, Kever en Fiat 500 na? Met de huidige stroomlijnen worden de insecten al afgevoerd voor ze ruit nog maar raken
              De legendarische Citroen DS en ID niet vergeten.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #22
                Re: Maai mei niet.

                Juist, dacht ik deze morgen toen ik wakker werd ook aan

                Comment


                • #23
                  Re: Maai mei niet.

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  De legendarische Citroen DS en ID niet vergeten.
                  en de Panhards, Wartburgs, Trabants....
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Maai mei niet.

                    Heeft niks te maken met het type wagen....de bumper zat steeds onderaan en nu nog. Maar het pesticide gebruik die de landbouw ongecontroleerd toepast en massaal onze insecten en de vogels laten verdwijnen is enorm toegenomen !
                    Bestrijdingsmiddelen zijn schadelijk voor de bodem- en waterkwaliteit en voor insecten en bestuivers. Met name insecticiden hebben ook negatieve gevolgen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Maai mei niet.

                      Wij doen mee met een groot stuk van onze tuin.
                      Wij lieten een paar jaar geleden een groot braakliggend stuk frezen en groenbemesters inzaaien (phacelia en gele mosterd), speciaal voor de bijtjes. Op zonnige dagen was er één en al gezoem te horen. Een fantastische ervaring! Het zag er zo ongeveer uit: https://images.immediate.co.uk/produ...size=940%2C626

                      Nadien alles gefreesd en deels moestuin deels boomgaard gemaakt. Het gras is alvast grotendeels “maaimeiniet”.

                      Ook vlak bij de woning en terras doen we deels aan maaimeiniet. Velen hier in de buurt worstelen met de droogte van de laatste zomers en spenderen massa’s geld en energie (en bestrijdingsmiddelen) aan dat perfecte biljart gazon. Daar wilden we vanaf. We hebben ook natuurlijke airco’s geïnstalleerd: bomen. En vele bijen- en vlinderlokkende planten in een paar bloemperkjes.

                      "How much greater biodiversity we would have if all private yards and gardens were in a slightly wilder state!
                      Wild flowers , plants and fungi are the life support for all our wildlife and their colour and character light up our landscapes. But without our help , this priceless natural heritage is in danger of being lost. Wild flower meadows provide shelter and food for important pollinators including bees. There are over 250 species of bee in the UK and they play a vital part in supporting the ecosystem
                      ."

                      Comment


                      • #26
                        Re: Maai mei niet.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Paul, Ik dacht dat de wetgever toch hierin heel duidelijk was en is. Geen vuurke stoken in de hof !
                        Maar oei, ja, ook hier is die regel toch heel dubbelzinnig. Houtvuur in vuurbakken mag precies wel, BBQ mag ook, die ijzeren schotels, kuipen, vuurkorven met een branded kaarsvet, petroleum, hout die mogen precies wel. Waar valt dan de term kampvuur onder ?
                        Inderdaad, heel dubbelzinnig allemaal. We zijn overspoeld door soms de meest absurde wetten uit. Moest ik in de stad wonen met een piepklein tuintje zou ik ze dat uiteraard ook niet laten doen, alleen maar om het gezaag. Maar hier ????? Ik heb zelfs geen geburen.... en de kans dat ik er ooit zal krijgen is zéér zéér klein. Er is natuurlijk de letter van de wet maar er is ook de geest van de wet.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Maai mei niet.

                          @Wasbeer : ik zag daarjuist de foto van de bloemenweide, schitterend.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Maai mei niet.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Titus5 Bekijk bericht
                            Heeft niks te maken met het type wagen....de bumper zat steeds onderaan en nu nog. Maar het pesticide gebruik die de landbouw ongecontroleerd toepast en massaal onze insecten en de vogels laten verdwijnen is enorm toegenomen !
                            https://www.natuurenmilieu.nl/blog/b...r-dan-gedacht/
                            Ik zou denken dat het vooral te maken heeft met de frontaal opp van de voorkant in de eerste plaats, die wordt zo klein mogelijk gehouden omwille van de cx. Met die studies rond het ongecontroleerd gebruik van pesticiden in de landbouw zou ik oppassen, er zijn namelijk insecticiden, herbiciden en fungiciden, groot verschil. Heel onlangs kreeg ik van Syngenta een studie waaruit bleek dat geneesmiddelen in het afvalwater allerhande momenteel een grotere impact hebben op de kwaliteit van het oppervlakte water dan het huidige pesticiden in de landbouw....

                            Comment


                            • #29
                              Re: Maai mei niet.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Titus5 Bekijk bericht
                              .... het pesticide gebruik die de landbouw ongecontroleerd toepast en massaal onze insecten en de vogels laten verdwijnen is enorm toegenomen !
                              https://www.natuurenmilieu.nl/blog/b...r-dan-gedacht/
                              Inderdaad, waar zijn ze mee bezig !!

                              - 15/5/2019 Bayer (/Monsanto) moet 2 miljard schade betalen om Roundup. 15/5/2021 nog meer claims tegen Bayer. Er zijn er al duizenden ingediend. Bayer probeert die te schikken voor 11 miljard dollar.

                              - Een redelijke tijd geleden op tv: " Omwonenden van bollenvelden worden meer en langer blootgesteld aan bollengif dan tot nu toe gedacht. Dit blijkt uit een langverwacht onderzoek dat ZEMBLA afgelopen maart in handen krijgt. In de tuinen en ook binnenshuis worden hogere concentraties aangetroffen. Het zit zelfs in de urine van baby’s. Juist jonge kinderen en kinderen die nog in de baarmoeder zitten, zijn extra kwetsbaar voor bestrijdingsmiddelen, het kan tot hersenschade leiden. " …1 op de 5 gezinnen (in NL) zou in een gevarenzone zitten.
                              En de bevoegde instanties… die laten het afweten.
                              (reportage "Bollengif in babyluier" van het programma Zembla op BNNVARA van 25 april (denk 2019)).
                              Beschermt de overheid omwonenden van bollenvelden voldoende tegen de schadelijke effecten van bestrijdingsmiddelen?.


                              - Greenpeace tuincentra test "…in maar liefst 81 van de 84 planten troffen we resten van bestrijdingsmiddelen aan. Schokkend is dat er ditmaal veel meer illegale stoffen bij zaten dan 3 jaar geleden. Toen vonden we ‘slechts’ 14 keer een verboden middel, nu maar liefst drie keer zo veel! Het gaat om pesticiden die al jaren in Nederland en zelfs de EU verboden zijn."
                              Greenpeace tuincentra test https://www.greenpeace.org/nl/natuur...n-plantjes-nu/

                              - Eigen ervaringen:
                              - in de buurt: tuinaanleg na nieuwbouw, de berg teelaarde is overwoekerd door onkruid; de professionele tuinman komt kapotspuiten met Roundup (want een professional weet wat hij doet), dezelfde dag is nochtans regen voorzien, wat het spuiten ondoeltreffend maakt; hij komt dus een tweede maal zwaar spuiten 2 weken nadien
                              - nog in de buurt: verschillende weilanden: tot voor kort groen (weidegras), dan plots alles rost (Roundup?), en de week nadien aardappelen aangeplant
                              - weekje Zuid-Tirol, even ten noorden van Bolzano, streek die zwaar inzet op appelteelt, vaak bio (althans volgens de promo van de streek). Vlak naast de hoteltuin zie ik een boer aan zijn tractor met zwaar masker op het aangezicht. Hij giet een grote fles spul in zijn tank. (raar, ik ga er van uit dat het uitgieten quasi geen dampen of aerosols verspreidt). Tank gaat dicht en masker gaat af. Kruipt nadien in de afgesloten tractorcabine en begint te verstuiven. Gelukkig zit de wind van ons weg.
                              - lang geleden: 3 dagen vakantie aan de Moezel, regenachtig, er wordt gespoten op de druivenvelden rondom ons hotel.
                              - Montepulciano: meerdere vakantiejaren, residentie tussen de wijngaarden, ieder jaar minstens 1 x zien bespuiten van de wijngaarden
                              - Provence (St-Rémy): iedere vakantie zien spuiten tussen de fruitbomen

                              Comment


                              • #30
                                Re: Maai mei niet.

                                Nog een goede link die misschien mensen kan motiveren: Hoe lui tuinieren de wereld een beetje beter kan maken. Knack

                                Comment

                                Working...
                                X