Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luchtontvochtiger voor kelder.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Dat ledigen hoeft niet meteen een probleem te zijn hoor, als je weg kan met een slangetje van 10mm
    steek er dan een vlotterpompje in zoals in een binnen unit van een airco waar je geen afvoer omlaag hebt, dan hoef je daar nooit naar om te kijken.
    https://www.westfalia.eu/nl/shops/wo...BoCljUQAvD_BwE
    Thx, is wel een duur pompje eh, Geert
    Maar dat ledigen daar zie ik niet tegen op, zo lang het niet meer dan 1x per dag is….en dat is goed voor mijn ( Bourgondische ) conditie.
    En zoals hier gezegd, eens de situatie op de gewenste vochtigheidsgraad is, zal dat ledigen wel meevallen.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #17
      Luchtontvochtiger voor kelder.

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Neen, ik weet dat uit ondervinding.
      OK, in de winter, herfst of lente regent het nooit en is het nooit vochtig. [emoji849]
      Vocht kan het gans jaar door en wordt niet enkel bepaald door een vochtige diepvries.

      Tot ge een paar dagen geleden uw vochtmeter geplaatst hebt, wist je zelfs niet hoe hoog het vochtgehalte echt was. [emoji848]
      Zet er in de winter ook maar eens uw vochtmeter.
      Uw diepvries is vooral in de zomer het koudste (iets kouder) oppervlak, dan heb je er nog sneller condens op.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Thx, is wel een duur pompje eh, Geert
        Maar dat ledigen daar zie ik niet tegen op, zo lang het niet meer dan 1x per dag is….en dat is goed voor mijn ( Bourgondische ) conditie.
        En zoals hier gezegd, eens de situatie op de gewenste vochtigheidsgraad is, zal dat ledigen wel meevallen.
        T’ja, gemak moet betaald worden hé, maar je hebt er ook veel goedkopere hoor.
        Maar die 5 liter zouden ook wel eens dik kunnen tegenvallen, nu weet je dat het bestaat en dat wilde ik enkel maar eens mee geven tussen de als maar minder reacties die ik hier nog wil zetten.

        Comment


        • #19
          Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          T’ja, gemak moet betaald worden hé, maar je hebt er ook veel goedkopere hoor.
          Maar die 5 liter zouden ook wel eens dik kunnen tegenvallen, nu weet je dat het bestaat en dat wilde ik enkel maar eens mee geven tussen de als maar minder reacties die ik hier nog wil zetten.
          Ja, natuurlijk, ik waardeer de tip - dank U, Geert.
          Zal het een beetje moeten ondervinden eh.

          PS: ik weet dat je een degelijke technische kennis hebt, dus daar luister ik altijd naar. En uiteindelijk zal ik zelf moeten filteren wat belangrijk is of niet. Elke situatie is anders.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #20
            Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Beide ontvochtigers worden alleen maar gebruikt als het echt nodig is, de luchtvochtigheid in de slaapkamers en de badkamer kan ik hier vanuit de woonkamer in het oog houden op een weerstation dat uitgerust is met 3 externe sensors (buiten, slaapkamer, badkamer).
            Welk weerstation is dat Bart? Interesseert mij wel. Alvast bedankt.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #21
              Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Welk weerstation is dat Bart? Interesseert mij wel. Alvast bedankt.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Thx, is wel een duur pompje eh, Geert
                Maar dat ledigen daar zie ik niet tegen op, zo lang het niet meer dan 1x per dag is….en dat is goed voor mijn ( Bourgondische ) conditie.
                En zoals hier gezegd, eens de situatie op de gewenste vochtigheidsgraad is, zal dat ledigen wel meevallen.
                Bij Aliexpress verkopen ze goedkopere pompjes die ook bruikbaar zijn als je een verloop kan vinden voor de inlaat: https://nl.aliexpress.com/item/10050...04359225b6d5-8
                Maar ik heb geen idee hoe lang dat pompje heel blijft. (best mogelijk dat het even lang blijft werken als het pompje van 100 euro dat waarschijnlijk ook uit China komt).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Luchtontvochtiger voor kelder.

                  Kunt ge geen kleine extra binnenunit extra laten aankoppelen aan uw airco?
                  Die kunt ge ook op gewoon ontvochtigen zetten en al de rest ligt al grotendeels.
                  Het is maar één van de zovele mogelijkheden.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Neen, ik weet dat uit ondervinding.
                    Ik kan dat bevestigen. Aangezien ik geen stadswater heb ben ik aangewezen op mijn grote Storkpomp en die staat in de kelder. Ik voel me zeer blij met het feit dat ik daar toen een grote zinkbak voor heb gemaakt. In de zomer staat de hele boel te zweten en staat er water in de bak, in de winter staat alles droog.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Ik kan dat bevestigen. Aangezien ik geen stadswater heb ben ik aangewezen op mijn grote Storkpomp en die staat in de kelder. Ik voel me zeer blij met het feit dat ik daar toen een grote zinkbak voor heb gemaakt. In de zomer staat de hele boel te zweten en staat er water in de bak, in de winter staat alles droog.
                      Hier gaat het wel niet om een pomp in de kelder maar vocht dat “ergens” binnen komt of ontstaat, heel andere situatie.
                      Vocht (indien aanwezig) komt meestal van buiten naar binnen, vooral bij zeer hevige en langdurige regen waardoor het grondwater stijgt (tenzij ergens binnen een lek).
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

                        Enkel en alleen in de lucht hoor - is een betonkelder, en dat is een gesloten kuip. Wel met een opening naar de kruipkelder. ( die ook droog is )
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #27
                          Luchtontvochtiger voor kelder.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Enkel en alleen in de lucht hoor - is een betonkelder, en dat is een gesloten kuip. Wel met een opening naar de kruipkelder. ( die ook droog is )
                          Groot verschil tussen vochtige lucht en nat. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

                            Warme lucht kan meer vocht bevatten, maar als die warme vochtige lucht afkoelt dan krijg je condensvorming.
                            In de zomer is het buiten warmer dan in de meeste kelders, daardoor zal de luchtvochtigheidsgraad in een kelder hoger zijn dan die van de buitenlucht als er buitenlucht in de kelder geraakt (meestal is er wel een of andere verluchting voorzien, het vocht komt dus langs daar naar binnen).

                            Als er in een vochtige kelder een ontvochtiger wordt geplaatst dan zal die de eerste dagen ook een deel van het vocht uit de muren, plafond en vloer halen, daardoor zal de opvangbak in het begin waarschijnlijk heel snel vol zitten.
                            Daarna zal de ontvochtiger minder moeten werken, want dan is het alleen het vocht dat via de verluchting binnen komt dat er afgevoerd moet worden.
                            Dat is op voorwaarde dat de kelder waterdicht is (anders moet er nog meer vocht afgevoerd worden), maar ook door een "waterdichte" laag beton zal altijd wel wat vocht trekken, zeker als het grondwater wat hoger staat.

                            Het verschil tussen vochtige lucht en nat (condensvorming) hangt af van het dauwpunt van de lucht en de temperatuur van die lucht, een ontvochtiger zorgt ervoor dat het dauwpunt naar beneden gaat, daardoor krijg je geen nat meer koude oppervlakken (tenzij die oppervlakken om een of andere reden toch nog kouder zijn dan de dauwpunttemperatuur waarop de ontvochtiger is ingesteld, of de laagste dauwpunttemperatuur die de ontvochtiger kan halen).
                            In dit geval is dus de temperatuur aan de buitenkant van de vriezer lager dan de dauwpunttemperatuur in de kelder, en dan condenseert er vocht uit de lucht op de buitenkant van de vriezer.
                            Als er een waterleiding door de kelder loopt, dan zie je daar in de zomer meestal ook condensvorming als er water door die leiding loopt, omdat de watertemperatuur dan gewoonlijk lager is dan de dauwpunttemperatuur van de lucht in de kelder.
                            Als er bijvoorbeeld vocht in de isolatie van die wanden van die vriezer getrokken is, dan is er een heel grote kans dat die wanden toch nog nat blijven, ook al staat er een ontvochtiger naast.
                            Last edited by Black B@ndit; 27 juli 2021, 10:12.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Warme lucht kan meer vocht bevatten, maar als die warme vochtige lucht afkoelt dan krijg je condensvorming.
                              In de zomer is het buiten warmer dan in de meeste kelders, daardoor zal de luchtvochtigheidsgraad in een kelder hoger zijn dan die van de buitenlucht als er buitenlucht in de kelder geraakt (meestal is er wel een of andere verluchting voorzien, het vocht komt dus langs daar naar binnen).
                              Dat is idd de enige juiste verklaring. Voor de rest is mijn kelder 100% droog (ik heb hem verdorie eigenhandig gemetst op 30 cm betonstenen, tweemaal gedicht van buiten, tweemaal van binnen, als die nog niet droog zou zijn....).

                              Comment


                              • #30
                                Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                maar ook door een "waterdichte" laag beton zal altijd wel wat vocht trekken, zeker als het grondwater wat hoger staat.
                                Net dat zegt alles in een periode met veel regen en hoge stand van het grondwater en dat kan zowel in de zomer als alle andere seizoenen.

                                Het verschil tussen vochtige lucht en nat (condensvorming) hangt af van het dauwpunt van de lucht en de temperatuur van die lucht,
                                Ook daarom dat men moet meten, geen condens zien betekent niet per definitie dat de luchtvochtigheid laag is.
                                Veel mensen zijn daar verkeerd mee, ze denken enkel aan vocht als iets nat wordt.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X