Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Living in wit schilderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Living in wit schilderen

    Nu heeft onze living 2 beige muren en 1 donkerbruine (waar het licht op valt), op tasso-papier geschilderd, kregen wij als tip van een kleurenconsulent en hadden wij bruine meubels en lichtbruin laminaat.
    Onlangs kochten wij witte meubels met donkerbruin laminaat.

    Een vriend zei moest ik geen jonge kinderen hebben zoals jij zou ik alle muren in het wit schilderen (lijkt nog ruimer).
    Ik heb even met photoshop gesimuleerd en wit is mooi, maar 2 schakeringen van grijs is ook mooi.

    Vandaag is er 20% korting op 1 product in de Brico en in de Gamma nog een week.
    Dus ik dacht een grote emmer witte verf te kopen van hun merk.

    3 vraagjes :
    -------------
    -Normaal wordt matte verf genomen om oneffenheden te camoufleren las ik, maar er is ook blinkende verf, dit wordt waarschijnijk niet zoveel gebruikt en is minder mooi ?
    -Voor de donkerbruine muur zou ik best 1 laag primer doen en de witte verf erna, zou die primer ook nodig zijn voor onze lichtere beige muur ?
    -Wit kan soms wat hospitaal-achtig overkomen, maar een collega zegt dat je daar niet op let met de nodige decoratie/tv aan de muur, schilderij.... nog mensen die op wit overgeschakeld zijn en tevreden ?

  • #2
    Re: Living in wit schilderen

    Niet op wit overgeschakeld maar net van wit weg-geschakeld naar andere lichte tinten.
    En nooit blinkend nemen, satijn of mat is veel mooier.

    Maar dat is vooral eigen smaak. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Living in wit schilderen

      Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
      Vandaag is er 20% korting op 1 product in de Brico en in de Gamma nog een week.
      Dus ik dacht een grote emmer witte verf te kopen van hun merk.
      Blijf weg van de DHZ verf! Vooral hun "matte" verf is meer krijt dan iets anders

      Niet zo ver uit de buurt is een winkel (of beter magazijn) waar continue korting is op Levis verf. Staat niet aangekondigd maar wordt aan de kassa automatisch verrekend. Kwaliteit kost geld maar verdient zich terug in gebruiksgemak en duurzaamheid. Ik hou het bij Sikkens en Levis na een volledige loopbaan in de sector en loop in een boog rond de DHZ merken, zelfs voor in de garage.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Living in wit schilderen

        nooit anders dan witte muren gehad omwille van het ruimte effect. Nooit een probleem mee gehad dat het zo licht is. Het voordeel van witte muren is ook dat je er alles kan aanhangen.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Living in wit schilderen

          Wij hebben hier zowel in living,inkomhal,slaapkamer een verschillende lichtgrijze tint.
          Geeft een duidelijk meer ruimtelijk aspect.
          Voelt niet koud aan.
          Heb zelf jaren in witte ruimtes gewerkt en vond dit wat koud.
          Wat die primer betreft,denk ik dar het best op al je muren zet.Die lichtere keuren gaan het donkere beige niet voldoende dekken.
          Tenzij jer er verschillende lagen oplegt.
          De vraag is ook welke de oorspronkelijke verf was,en de nieuwe laag wel "pakt" op de oudere laag.
          Knal wit zou ik niet doen,iets grijs kan,maar het is wel wat kouder dan je beige.

          Comment


          • #6
            Re: Living in wit schilderen

            Hier ook alles wit. Maar dat is helemaal niet koud. Dit wit krijgt vanzelf een andere tint door de reflecties van meubelen en decoraties.
            Leg maar eens een rood tafelkleed en je zal zien dat het plafond erboven een warm-rode tint krijgt.

            Comment


            • #7
              Re: Living in wit schilderen

              Voor wat het waard is : mijn huisschilderheeft mij verteld dat hij in witte verf voor het plafond bijvoorbeeld, altijd een scheutje zwart toevoegd omdat anders de witte verf vergeeld...

              Comment


              • #8
                Re: Living in wit schilderen

                Hier zo goed als alles wit, met in de woonkamer éen contrasterende muur in beige. Vloer en trap zijn beige, meubels teak.

                Zoals hierboven al gezegd, neem geen blinkende verf, ziet er niet mooi uit op grote oppervlaktes (ik heb geprobeerd...). En vooral: koop kwaliteitsverf en primer, liefst van hetzelfde merk - ik heb zeer slechte ervaringen met "huismerk" verf.
                Wit over donkerbruine ondergrond: met 1 laag primer zal je er niet geraken vrees ik, waarschijnlijk 2x primer en minimaal 2x verf.

                Comment


                • #9
                  Re: Living in wit schilderen

                  En niemand heeft het over eerst de muren afwassen, of doen ze dat soms niet meer?
                  Ik was muren, plafonds, deuren en al het hout werk na het opschuren (houtwerk uiteraard) steeds zorgvuldig af met St Marc en dan overgaan met zuiver water.
                  Als alles goed droog is leg ik eerst een primer (hechtingslaag) en pas dan de eindlagen want zelfs een witte primer zal donker bruin niet dekken.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Living in wit schilderen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    En niemand heeft het over eerst de muren afwassen, of doen ze dat soms niet meer?

                    Tenzij bij zware rokers of andere afzetting is afwassen niet nodig bij goede acrylaatverf (dus geen DHZ huismerk), die gaat gewoon hechten en dekken.
                    Afwassen, wanneer nodig, deden we trouwens meestal met Solarine, geen idee of dat courant beschikbaar is gezien we dat via de groothandel binnen kregen.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Living in wit schilderen

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Tenzij bij zware rokers of andere afzetting is afwassen niet nodig bij goede acrylaatverf (dus geen DHZ huismerk), die gaat gewoon hechten en dekken.
                      Afwassen, wanneer nodig, deden we trouwens meestal met Solarine, geen idee of dat courant beschikbaar is gezien we dat via de groothandel binnen kregen.
                      Nee?
                      Dan wordt er niet gekookt in dat huis?
                      Ik zou voor acrylverf geen cent meer uitgeven, heb zo onze keuken geschilderd en aan de deuren is de verf al afgesleten.
                      Ik koop enkel en alleen Levis verven, als het voor buiten is dan Wyns Bristol.
                      Trouwens Maurice, op Dobbit drukken ze daar wel op, altijd eerst afwassen en ontvetten.
                      Last edited by Red Falcon; 18 februari 2020, 08:24.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Living in wit schilderen

                        Je staat verbaasd als je eens met een natte witte doek over je zogezegde propere muur wrijft.
                        Even afwassen is maar een kleine moeite.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Living in wit schilderen

                          Allicht afwassen, ik dacht dat dat algemene kennis was . Staat ook zo op alle primer- en verfverpakkingen, ontvetten voor het verven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Living in wit schilderen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Dan wordt er niet gekookt in dat huis?
                            In de living (daar ging de vraag toch over?) waarschijnlijk niet, hé

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Ik zou voor acrylverf geen cent meer uitgeven, heb zo onze keuken geschilderd en aan de deuren is de verf al afgesleten.
                            Deuren doe je natuurlijk met olieverf.

                            Bij ons is de keuken behangen met glasvezel en geschilderd met Levis acryl gloss (hoogglans dus). Ik kan je verzekeren dat er niet meer aan gedaan wordt dan om de 5-6 jaar 2 laagjes gloss over gezet. Zelfs na die tijd is er maar weinig verkleuring te merken maar het dan wel eens opgefrist. Het kost mij een dikke halve dag, afdekken, droogtijd en opruimen inbegrepen.

                            BTW, er wordt dagelijks in de keuken gekookt

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Trouwens Maurice, op Dobbit drukken ze daar wel op, altijd eerst afwassen en ontvetten.
                            Dat noemen ze "zich indekken".

                            Ter zijde, ooit hadden we een klooster als "vaste klant" (elk jaar werd er iets gedaan) en daar werd de keuken wel afgewassen. Op de balk die rond de grote dampkap liep moesten we eerst met steekmes het vet afsteken en dan verschillende keren met St-Marc en/of solarine afwassen. Daarna was het tijd voor 2 lagen primer. Voor de rest prima klanten, een tafel en stoelen om te eten 's middags, voor en namiddag koffie + koekje, 's middags een bord soep en tussendoor frisdrank/bier.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Living in wit schilderen

                              Euh, koken in de living, dat zal wel nergens het geval zijn tenzij je in een studio woont.
                              nee, maar als je kookt, zelfs in een keuken dan komen vettige dampen de living in hoor, meestal zie je ze niet maar ze zijn er wel/
                              Ik heb acryl vitrine 'vierkanten buizen' waar mijn modeltreinen in staan en elke week mag ik die goed afvegen en dan zie je wel de vetlaag op liggen.
                              Idem dito met mijn vitrinekast voor mijn analoge toestellen, zelfs binnenin die kast ligt stof en vet.
                              Best is dus alles en gelijk waar afwassen.
                              En goedkope verven is inderdaad om miserie vragen dat is zeker waar.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X