Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Linux

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Linux

    't Is altijd Windows PC vs Mac... en Linux dan ?

    Het is dus niet de bedoeling om een Mac vs PC vs Linux debat te starten (en ik geef toe dat ik me op dat vlak wel eens laat gaan ), maar gewoon om het over Linux te hebben, of je het nu draait op een Mac, een PC, desktop of laptop, of zelfs op een tablet of smartphone. Linux is immers een meer dan waardig alternatief voor zowel Windows als OS X, tijd dus om het ook eens aan bod te laten komen...

    Ben nu al 14 jaar Maccer (sinds OS 8.5) en heb het me in al die jaren nooit beklaagd (daarvoor wel PC gehad, en zelfs nog een Commodore 64... man man, ik word oud)
    Maar ik hou niet van de weg die OS X is ingeslagen met al die iOS-integratie, en Windows 8 zal me al zeker niet overtuigen. Is de traditionele 'desktop' aan het uitsterven ? Ik hoop van niet.
    De laatste maanden ben ik veel met Linux bezig geweest, en dan met Ubuntu en Mint in het bijzonder. Ik ben er voor te vinden.
    Ubuntu en Mint zijn mijn favoriete distro's (momenteel dus Ubuntu 12.10 met Unity en Mint 14 met Cinnamon). Gnome draagt mijn voorkeur weg tov KDE, hoewel er nog veel andere (hoewel minder populaire) graphical shells zijn.

    Zou leuk zijn, mochten er hier nog mensen zijn die in Linux geïnteresseerd zijn, om hierover wat ideetjes uit te wisselen. Hoe beheer je je muziek, je foto's (en hoe bewerk je ze), speel je games (met of zonder Wine), welke alternatieven heb je voor je favoriete apps in Windows/OS X, enz.

    Vuur maar af dus !
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Linux

    Ik heb thuis vooral Windows OS (Server, Win7 & Win8), mijn zoontjes (6j) laptop is OpenSuse 12, ik heb MacOS nog een paar keer virtueel proberen te draaien, vooral om te weten wat het juist was, maar 't ligt me niet zo, ben zelf sysadmin en volgens mij denk ik soms te moeilijk of zoek ik het te ver bij Mac NOI!

    Wat de OpenSuse betreft, ik had gedacht dat die ietske vlotter ging draaien op een laptop die oorspronkelijk voor Vista was gebouwd. Install en handeling is wel ok, niet echt veel noemenswaardige problemen gehad, alleen is het soms even zoeken naar de Linux variant van bepaalde progs en zijn er een hoop dependencies die er bij geïnstalleerd dienen te worden. Dan kun je wel even zoeken maar eens het draait heb je er niet zo veel werk meer aan.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: Linux

      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      ik heb MacOS nog een paar keer virtueel proberen te draaien, vooral om te weten wat het juist was, maar 't ligt me niet zo, ben zelf sysadmin en volgens mij denk ik soms te moeilijk of zoek ik het te ver bij Mac NOI!
      Virtualisatie heeft z'n voordelen maar soms krijg je een verkeerde indruk van een OS als je het virtueel draait. Met OS X zal dit zeker het geval zijn en met Linux heb ik ook slechte ervaring (Ubuntu draait bv. niet goed in VB). Mocht ik als leek Ubuntu of Mint voor de eerste keer zien draaien in VB dan zou ik er al meteen genoeg van hebben.
      Native alle the way...

      Ik draai naast Snow Leopard momenteel Mint 14 met Cinnamon op m'n iMac (2.8Ghz C2D, 4Gb RAM) en dat draait heel vlotjes. M'n vrouw heeft een laptop die ze praktisch nooit meer gebruikt (ze zit toch constant op de iPad) en 'k ga daar Win7 afgooien en een dual boot met Ubuntu en Mint opzetten (is een Dell Inspiron 15 met Pentium dual core 2.1Ghz en 4Gb RAM). Zou toch wel deftig moeten draaien...
      Last edited by Kaneda; 6 februari 2013, 14:14.
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #4
        Re: Linux

        Heb Ubuntu al een paar maal geprobeerd.
        Ben er een tijd intensief mee bezig geweest.

        Maar ik begin er niet meer aan en ik begin er niet meer over.
        ALS ik er over zou beginnen dan zullen er hier een paar zeggen: "Zet die ploat af"
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Linux

          Linux, allemaal goed voor de PC-hobbyist die veel tijd kan en wil steken in zijn hobby, of voor de professioneel die een LAMP configuratie wil draaien.
          Maar mijns inziens niet geschikt voor Jan-met-de-pet die verwacht dat z'n PC gewoon werkt zonder geklooi in settings etc, laat staan dat ie ook nog eens de Linux versie van veelgebruikte apps moet gaaan zoeken.
          Velen schijnen te vergeten dat de computer bedoeld is om taken te vergemakkelijken, iets wat Apple goed begrepen heeft.

          Comment


          • #6
            Re: Linux

            Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
            Velen schijnen te vergeten dat de computer bedoeld is om taken te vergemakkelijken, iets wat Apple goed begrepen heeft.
            Mij moet je van Apple niet overtuigen, maar ik vind toch dat Ubuntu en Mint 'out of the box' heel bruikbaar zijn voor jan modaal die gewoon maar wat internet, mailt, wat fotokes bekijkt en eens een tekstje typt...
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • #7
              Re: Linux

              Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
              Linux, allemaal goed voor de PC-hobbyist die veel tijd kan en wil steken in zijn hobby, of voor de professioneel die een LAMP configuratie wil draaien.
              Maar mijns inziens niet geschikt voor Jan-met-de-pet die verwacht dat z'n PC gewoon werkt zonder geklooi in settings etc, laat staan dat ie ook nog eens de Linux versie van veelgebruikte apps moet gaaan zoeken.
              Velen schijnen te vergeten dat de computer bedoeld is om taken te vergemakkelijken, iets wat Apple goed begrepen heeft.
              Daar ben ik het nu eens graag mee eens
              't Bengelt ook, bij mij soms; tussen het niet willen opgeven en het resultaat wat je uiteindelijk hebt bereikt.
              Ja, je zal veel bijgeleerd hebben en dat apprecieer ik wel maar je moet ook voordelen hebben i.v.g. met een andere besturing.
              Dus ik ben zeer tevreden met Windows 7 of 8
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Linux

                Ben altijd al een gebruiker van Linux geweest. Ik kocht mijn eerste "developpers resource" CD box (6 CD's) in 1996. RedHat 4 (toen nog compleet CLI gestuurd!!) was voor mij (toen) de best benaderbare versie, gewoon ook omdat ik van Linux niets kende. (had toen wel een beetje Unix kennis). Alle servers die ik sindsdien heb gebruikt, ook professioneel waren altijd RH Linux. Aan al de fancy GUI's had en heb ik niet echt veel boodschap en nu eigenlijk nog niet echt. Bij Fedora 9 of zo (of was het 13?) heb ik het eigenlijk opgegeven. De oudere, niet grafische, versies presteerden waanzinnig goed op een PC'ke van nimmendalle. Voor de nieuwere versies had je ongeveer even goede HW nodig als voor de W winkel ...
                ... en wie echt met Linux wil leren omgaan moet dat IMHO vanuit de CLI interface doen, anders maskeer je de dingen maar en leer je niets

                .. en zoals gezegd, bij Linux krijg je niets "kado" .. je moet er in veel gevallen zelf achteraan! Voor mij waren ook die eeuwigdurende upgrades een PITA! (ong 3 per jaar!)

                Comment


                • #9
                  Re: Linux

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                  Mij moet je van Apple niet overtuigen, maar ik vind toch dat Ubuntu en Mint 'out of the box' heel bruikbaar zijn voor jan modaal die gewoon maar wat internet, mailt, wat fotokes bekijkt en eens een tekstje typt...
                  Maar Jan Modaal koopt een pc waar Windows al op zit.
                  Daar kan hij evengoed mee internetten, mailen, fotokes kijken en een tekstje typen.
                  Wil Jan Modaal met Linux dan iets meer dan een simpel tekstje komt Jan er al snel achter dat Open Office/ Libre Office nog niet helemaal compatibel is met MS Office.
                  En als Jan dan zijn iPhone van een firmware-update wil voorzien kan dat een hele klus worden om in Linux te doen (ik weet niet of Ubuntu en Mint hier toevallig goede software voor kennen moet ik bekennen)
                  Tomtom idem.
                  Het programma DPP van Canon, zie daar maar een Linuxvariant van te vinden.
                  Zo heb ik (Jan Modaal) sinds enige tijd een dashcam. Het bijbehorende programma is er alleen voor Windows.
                  Zo loop en liep ik als Linuxgebruiker heel vaak tegen beperkingen van Linux(distro) aan.

                  Wat is uiteindelijk nog het voordeel van Linux voor Jan Modaal?
                  Lage hardwarevereisten? Dat is m.i. niet het geval bij de populaire Debian-based distro's.
                  Stabiel? Jazeker, maar dat is Windows tegenwoordig ook.
                  Vira en een virusscanner die het systeem zwaar belast?
                  Virus zul je niet snel last van hebben maar met Windows is het in de praktijk ook geen probleem en
                  een gratis virusscanner als AVG doet zijn werk goed en belast het systeem niet meer zo erg als Norton Antivirus in het verleden.

                  Vroeger had je met Windows een regen aan waarschuwingsmeldingen en bevestigingsvragen.
                  Dat vond ik horror maar die hoeveelheid is teruggebracht naar een acceptabel niveau.

                  Ongeveer 15 jaar geleden ben ik Debian Linux gaan gebruiken, bijna altijd nog met Windows erbij (dualboot)
                  Nu gebruik ik Debian bijna niet meer, Windows 7 draait stabiel en snel genoeg.
                  Het zelfvervuilende en zelfvertragende effect van Windows is zo klein dat ik het niet eens merk.

                  Het werken in de shell is best leerzaam maar gaat veel tijd inzitten voor je voor je een beetje bekend bent met de commando's.

                  Juist voor Jan Modaal is Linux m.i. de minst goede keuze.
                  Linux lijkt mij het best passen bij de hobbyist en/of professional.

                  Als Jan Modaal dan uit nieuwsgierigheid naar Linux kijkt is het bijna altijd een distro wat bijna niet van Windows te onderscheiden is.
                  Slackware of Gentoo is lang niet zo populair.
                  Zelfs Debian, inmiddels ook zeer gebruikersvriendelijk, laat men links liggen.

                  Linux, je moet van lezen houden (manpages) dan kun je van je pc bij wijze van spreken een maatpak maken.
                  Wil je niet uren lezen en puzzelen dan beter Windows gebruiken, al klikkend je pc leren kennen, er gaat toch niets fout.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Linux

                    Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Het werken in de shell is best leerzaam maar gaat veel tijd inzitten voor je voor je een beetje bekend bent met de commando's.
                    Die shell heeft niet meer zoveel geheimen sinds ik OS X gebruik

                    Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Wil je niet uren lezen en puzzelen dan beter Windows gebruiken
                    ...of OS X

                    Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    al klikkend je pc leren kennen, er gaat toch niets fout.
                    Nou, nou...
                    Panasonic Lumix FZ2000

                    Comment


                    • #11
                      Re: Linux

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                      Die shell heeft niet meer zoveel geheimen sinds ik OS X gebruik
                      Heel goed mogelijk, ik ken OS X totaal niet en weet dus niet in hoeverre daar kennis van shellscripting nodig is.
                      Is het toevallig ook Bash of Korn ofzo iets?

                      Maar goed, mijn tekstje was geschreven met het oog op Jan Modaal.
                      In Windows kun je ook met de commandline werken maar ik ben ervan overtuigd dat Jan Modaal dat niet doet.
                      Tijdens mijn bezoekjes op Ubuntu-forum las ik dat ook veel Ubuntu-gebruikers niets met de CLI doen.
                      En bij problemen een Windows-oplossing toepassen, namelijk simpelweg andere programma's proberen voor dezelfde taak.
                      Logfiles lezen doen ze vaak niet.

                      Al klikkend je pc leren kennen, er gaat toch niets fout;
                      daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat Jan Modaal toch geen belangrijke systeembestanden kan weggooien als deze uberhaupt al zichtbaar zijn.
                      Linux protesteert niet als je alles van een hele partitie wil deleten.
                      Last edited by heaucheneaudt; 6 februari 2013, 17:16.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Linux

                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        En als Jan dan zijn iPhone van een firmware-update wil voorzien kan dat een hele klus worden om in Linux te doen (ik weet niet of Ubuntu en Mint hier toevallig goede software voor kennen moet ik bekennen)
                        Mijn Samsung werkt perfect samen met Linux. Met XP daarentegen ...
                        Maar ik heb wel nog weinig ervaring met 7.


                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Tomtom idem.
                        Dat ligt niet aan Linux, maar aan TomTom.


                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Lage hardwarevereisten? Dat is m.i. niet het geval bij de populaire Debian-based distro's.
                        Stabiel? Jazeker, maar dat is Windows tegenwoordig ook.
                        Debian is één van de minst zware hardware vereisende distro's, net als alle Debian afgeleiden. Op een (onlangs overleden) oude laptop met Mint Debian, was het geheugen gebruik (idle) 85-90 MB.
                        Als ik dat nu vergelijk met Ubuntu met Cinnamon op een andere laptop van 7 jaar oud, ... het laagste geheugengebruik dat ik heb gezien was 208 MB of zoiets.
                        Vroeger stond daar Mint 10 op. Nooit gehaperd, nooit geheugenprobleem gekend. Overigens hardwarematig het volgende op diezelfde laptop: met XP was het gebruik van de SD kaart sleuf beperkt tot SD's, dus 2GB, met Mint tot SDHC's. Zelfde hardware.


                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Juist voor Jan Modaal is Linux m.i. de minst goede keuze.
                        Hmm. Voor discussie vatbaar.


                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Al klikkend je pc leren kennen, er gaat toch niets fout;
                        daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat Jan Modaal toch geen belangrijke systeembestanden kan weggooien als deze uberhaupt al zichtbaar zijn.
                        In Windows?
                        Of in Linux? Net hetzelfde op dat punt. Zelfs met root rechten vraagt ie bevestiging.

                        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                        Linux protesteert niet als je alles van een hele partitie wil deleten.
                        Oh neen? Tiens tiens.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Linux

                          Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht


                          Dat ligt niet aan Linux, maar aan TomTom.


                          Voor Jan Modaal niet belangrijk om te weten.
                          Net zo min als de compatibiliteitsproblemen van Open Office/Libre Office met MS Office ook niet aan Linux liggen.

                          Maar het staat Jan Modaal vrij om met Linux te gaan werken, de nadelen en voordelen zullen vanzelf boven water komen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Linux

                            Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                            Heel goed mogelijk, ik ken OS X totaal niet en weet dus niet in hoeverre daar kennis van shellscripting nodig is.
                            Is het toevallig ook Bash of Korn ofzo iets?

                            ...
                            FYI ... OS X is een geschminkte versie van FreeBSD Unix .. take yr pick ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Linux

                              Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                              Voor Jan Modaal niet belangrijk om te weten..
                              Toch wel grappig dan dat TomTom OS een Linux derivaat is

                              Comment

                              Working...
                              X