Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leve de kleine zelfstandige!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leve de kleine zelfstandige!!!

    Wat ik gisteren meemaakte in een electroketen tart alle verbeelding.
    Wou het toch even kwijt

    Eergisteren heeft de tv het begeven.
    Gisteren op het werk het grootste deel van de dag het i-net afgeschuimd om geen overhaaste koop te doen (wat doe je anders op je werk)

    Top 3 samengesteld en gevonden op de site van een keten in de buurt.
    Voorradig in de winkel, maar toch even bellen om zeker te zijn.
    Van keuze 2 en 3 waren er nog, van mijn eerste keuze was er nog 1. Werd achter de kassa gezet, kon ik hem ophalen. Winkel was open tot 18:30, dus er was geen haast bij.

    Daargekomen rond 17:45:
    Stond niets klaar.
    Sorry meneer, maar volgens het systeem was er nog ene. Maar vind hem niet.

    Goed, zal eens rondkijken.

    Komt er een andere verkoper aan met de vraag of ik hulp nodig heb.
    Vertel het verhaal.
    Uitleg: ah, was dat die verkoper die dat zei? Grote kans dat hij niet eens is gaan kijken int magazijn. Zal eens kijken.......vind hem ook niet
    Die andere 2 trouwens ook niet.

    Kon hem bestellen(met voorschot natuurlijk) en had hem zeker 2 dagen later.
    Op mijn vraag of ik mijn voorschot terug kreeg als het langer duurde kwam natuurlijk een lachje.

    Dan probeerde hij me er andere aan te smeren, met zogezegde functies die er zelfs niet aan waren. Toen bleek dat ik er meer van op de hoogte was dan hij kwam hetvolgende:
    Tja meneer, het is nu bijna half zeven. Andere winkels zijn al dicht. Als je vandaag nog tv wil kijken ga je toch hier uw keuze moeten maken

    Op weg naar huis een een kleine zelfstandige gepasseert.
    Was al gesloten, maar de man zag mij door de etalage..........halfuurtje later, na een gesprek met een verkoper die wist wat hij verkocht, was ik thuis met de tv die ik wou.

    PS: Denk erover om een klacht te sturen naar die keten, maar denk dat die toch verticaal geklasseerd zal worden.

  • #2
    Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

    Die verkoper doet alsof je zou sterven als je een avond zonder TV zou zitten.

    Comment


    • #3
      Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

      Dan heb je geluk gehad! Veel zelfstandigen/verkopers kennen amper nog hun producten. En dat is niet altijd geheel hun schuld.
      In TV-land worden door de grootste producenten meestal jaarlijks hun tv's vervangen door nieuwe modellen met andere features. Niet altijd gewoon een feature erbij, soms gaan er features vanaf (bv minder analoge aansluiting, maar meer digitale). Dan heeft ieder merk zo'n 4-8 series, met daarin nog enkele kleine verschillen naargelang de schermgrootte.
      Een volledige nieuwe serie introduceren gebeurt ook, updates van modellen buiten de gewone jaarlijkse cycle, ...

      Dus, als je een 4 tot 10 merken wil hebben in je winkel (klein zelfstandig tot een mediamarkt) met een gemiddelde van 6 series per merk, mag je enkel voor je tv's al 4*6=24 of 10*6=60 verschillende sets specificaties onthouden. En geen 1 winkel verkoopt enkel TV's (en ik ken er persoonlijk geen 1 die TV's verkopen als hoofdzaak heeft)

      Natuurlijk zijn er bij grote winkelketens meer verkopers die er geen bal van weten... Ze zijn niet begaan met de winkel, met hun producten, enkel met hun baan (een beetje, want bij een grote keten is voor een beginnende verkoper het verschil met doppen niet zo heel groot had ik gehoord)
      Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

      Comment


      • #4
        Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
        PS: Denk erover om een klacht te sturen naar die keten, maar denk dat die toch verticaal geklasseerd zal worden.
        Altijd doen ! Als iedereen denkt dat het toch geklasseerd wordt dan krijgen ze nooit klachten en denken dat alles prima in orde is.

        Persoonlijk vind ik dat als je verkoper van beroep bent het je plicht is om de 'algemene' specs toch perfect te kennen hoor ... heb eens een beetje eergevoel zeg

        In die grote ketens heeft elke verkoper trouwens zijn 'sectie', dus de verkoper van TV's gaat echt geen wasmachines verkopen (normaal gezien hé), die houdt zich bij TV, DVD, hifi ... en als je een beetje eergevoel hebt zou je toch een gezonde interesse moeten hebben in datgene wat je verkoopt vind ik ? Dat je niet elk klein detail kent tot daar aan toe, maar je moet toch de KSP (Key Selling Points) van een bepaald model kennen, zeker als die bvb duurder is dan een ander model.

        Sorry hoor, maar krijg regelmatig de indruk dat ze bij grote ketens (zelf ervaring met Media Markt, VandenBorre en Krefel) gewoon tegen hun zin werken en zelf bijna lastig worden als je 'moeilijke' vragen stelt ... ze staan wel 'en groupe' te babbelen, maar hun producten eens bekijken en de specs leren is er niet meer bij meestal.

        Er zijn nog wel echte verkopers hoor, die perfect weten welk toestel voor een bepaalde klant geschikt is ... maar die zijn dun bezaaid en weten zich goed te verstoppen meestal
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          en als je een beetje eergevoel hebt zou je toch een gezonde interesse moeten hebben in datgene wat je verkoopt vind ik
          Inderdaad!

          Dat ze niet de volledige catalogus van buiten kennen, daar kan ik nog begrip voor opbrengen.
          Als ze iets niet weten, dat ze het dan toegeven of het even snel opzoeken.
          MAAR niet ronduit uit hun nek lullen om de schijn hoog te houden.

          Volgens deze man was er geen enkel verschil tussen Edge-led en Backlight-led.
          Zelfde tv enkel andere sticker op de doos

          De tv die hij me wou aansmeren had geen USB(hdd) functie, wat ik nodig had.
          (dvd collectie voor de zoon op Externe HD om kapotte dvd's te vermijden)
          "Dat is ni nodig meneer, da werkt toch ni bij die tv die je wou"

          ...wel ik hem hem nu, en het werkt WEL. Die tv-fabrikant zal het fijn vinden dat zijn producten zo afgebroken worden

          Comment


          • #6
            Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

            De productkennis bij kleine zelfstandige winkels is veel groter dan bij winkelketens.
            Vele malen meegemaakt dat de meeste verkopers in winkelketens uit hun nek staan te bazelen of even naar de specificaties kijken op het kaartje dat voor het productstaat, dat kun je dus zelf ook.

            Comment


            • #7
              Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
              PS: Denk erover om een klacht te sturen naar die keten, maar denk dat die toch verticaal geklasseerd zal worden.
              Zoals Lambocars al zei, zeker doen.

              Ik zou stapje verder gaan en die kleine zelfstandige een positieve brief schrijven en vertellen waarom je naar hem komt en niet (meer) naar de ketens.
              Die zal dat des te meer appreciëren

              Comment


              • #8
                Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                De productkennis bij kleine zelfstandige winkels is veel groter dan bij winkelketens.
                en dat weet bijna iedereen, waarom verwacht men dan vaak wat anders?
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  De productkennis bij kleine zelfstandige winkels is veel groter dan bij winkelketens.
                  Vele malen meegemaakt dat de meeste verkopers in winkelketens uit hun nek staan te bazelen of even naar de specificaties kijken op het kaartje dat voor het productstaat, dat kun je dus zelf ook.
                  Aangezien sommige producten tegenwoordig enorm snel veranderen en een heel uitgebreid aanbod hebben kan ik goed begrijpen dat de verkopers die kaartjes ook gebruiken. Het lijkt mij veel belangrijker dat zij kunnen uitleggen wat al die termen op dat kaartje betekenen en kunnen uitleggen of het beter of slechter is dan een andere ‘term’, en liefst ook nog waarom.
                  http://www.mimoza.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                    Die verkoper doet alsof je zou sterven als je een avond zonder TV zou zitten.
                    Neen, die reageert gewoon op de manier dat de klant zijn vraag stelt.
                    Als je laat zien dat ge dezelfde dag nog een TV wil ... dan zal die zich daarop baseren natuurlijk.

                    Nu even terugkomen op het geheel voor de TS ...

                    Dat ze in de stocklijst kijken als ge belt is heel normaal, ze gaan ervan uit dat zoiets toch correct moet zijn voor grote voorwerpen. Er zijn misschien 100 klanten op een dag die bellen en 99 komen nadien nooit langs ... daar zit probleem nummer één.

                    Dat die kleine zelfstandige u wou dienen na openingsuur is puur toeval omdat hij u gezien heeft en vermoedelijk kent ... ge hebt gewoon geluk dat hij iets op voorraad had wat u aanstond of ge had daar ook niets gekocht. Bestellen had daar hetzelfde geweest, wachten tot het komt en indien langer dan twee dagen zou je ook gewoon moeten wachten.

                    De keuze om in een grote zaak binnen te stappen heb je zelf gemaakt, maar een grote zaak wil niet zeggen dat ze daarom slechter zijn.

                    Enkele weken terug info gaan vragen voor een tv bij Photo Hall, een half uur na sluiting zat die nog steeds rustig zijn uitleg te doen zonder pushen ook al was de winkel dan al lang dicht. Zaterdag nog bij Media Markt geweest en ook op sluitingsuur nog heel correct bediend geweest door het personeel ... zelfs van aan de kassa met kassier en andere bediende terug de winkel ingetrokken.

                    De ene keer is de andere niet ... ook een zelfstandige kan ambetant doen en als hij gehaast is omdat hij mogelijks nog een afspraak heeft, dan zal die u ook wandelen sturen.
                    Veel hangt af wie u bedient, hoeveel tijd die nog heeft en hoe druk het die dag is.
                    Verder denk ik niet dat ge veel klacht kunt indienen bij de verantwoordelijke want wat hebben ze uiteindelijk verkeerd gedaan?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    De productkennis bij kleine zelfstandige winkels is veel groter dan bij winkelketens.
                    Vele malen meegemaakt dat de meeste verkopers in winkelketens uit hun nek staan te bazelen of even naar de specificaties kijken op het kaartje dat voor het productstaat, dat kun je dus zelf ook.
                    Wat productkennis betreft ...
                    Laat het ons even over fotomateriaal hebben.
                    Tot nu toe nog nooit een kleine winkel gehad waar alles correct was ze probeerde uit te leggen, ze kennen er wel iets van maar niet alles! Vraag je ies meer specificaties dan moeten ze ook de verpakking erbij nemen.
                    Met Kerst een klein toestel bijgekocht in Media Markt (was goedkoper dan online) en het meisje dat daar verantwoordelijk is voor de afdeling kon zonder kijken het verschil "correct" uitleggen tussen de verschillende modellekes en merken ... tot mogelijke ISO-waarden, RAW-settings en al toe! Die kende er dus echt alles van en heb ze op geen enkele fout kunnen betrappen! Elk toestel kon ze perfect bedienen en ze wist ook welke accessoires bij welk toestel pasten.

                    Dus, ja, ze kunnen in grote winkels ook goed zijn als het personeel maar gemotiveerd is! Dat personeel is zoals jij en ik, als die geen goesting heeft dan heeft die geen goesting en dan heeft de plaats van tewerkstelling helemaal niets te betekenen.
                    Het is zeer moeilijk om te veralgemenen.

                    En nog een punt tussen kleine zelfstandige en grote keten ... stel dat je thuis komt met iets dat niet volledig werkt, hoe groot is de kans dat je direct een ruiling gaat vastkrijgen?
                    Grote ketens hebben vaak nog stock en de kleine zelfstandige heeft vaak maar één toestel. Niet veel kleine zelfstandigen gaan dan beginnen lopen om u snel een nieuw toestel te geven ... omdat ze dat meestal niet zo snel vastkrijgen als een keten dat er 100 tegelijk bestelt.
                    Dan begint het pas met wachten.
                    Last edited by VerSeg; 23 februari 2011, 13:14.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

                      .....

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Dat ze in de stocklijst kijken als ge belt is heel normaal, ze gaan ervan uit dat zoiets toch correct moet zijn voor grote voorwerpen. Er zijn misschien 100 klanten op een dag die bellen en 99 komen nadien nooit langs ... daar zit probleem nummer één.

                      Ik had ook niet gevraagd om hem klaar te zetten, hij stelde het zelf voor.


                      De keuze om in een grote zaak binnen te stappen heb je zelf gemaakt, maar een grote zaak wil niet zeggen dat ze daarom slechter zijn.

                      Ik beweer ook niet dat alle grote ketens slecht zijn, maar een zelfstandige zal volgens mij toch meer "zijn best doen". Een ontevreden klant is rechtstreekse een aanslag op zijn omzet. Die kerel in de grootketen maakt het geen **** uit of jij nu iets koopt of niet, hij zal het niet voelen aan zijn loontje


                      wat hebben ze uiteindelijk verkeerd gedaan?

                      -Mij voorgelogen wat betreft de functies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

                        Die kerel in de grootketen maakt het geen **** uit of jij nu iets koopt of niet, hij zal het niet voelen aan zijn loontje
                        Toch wel...alleszins in mediamarkt toch...een kennis werkt in mm oostende en die hebben een deel commissie. Waarom denk je dat ze zo graag hebben dat je bij hen gaat 'om de garantiepapieren in orde te maken' ?
                        [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
                        [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

                          Amai, als mijn ouwe buis de geest geeft , zou ik echt niet weten waar ik zou moeten gaan
                          Eldi/Telefusion wordt hier nooit vermeld, hoe zijn die ? Ik weet wel dat dat zogenaamde franchise winkels zijn, toch ?
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #14
                            Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
                            Mij voorgelogen wat betreft de functies
                            Zullen ze wel snel zeggen dat je iets verkeerd begrepen hebt of dat ze toevallig twee toestellen gemixt hebben.
                            Of is die klacht eerder een beetje beroepsmisvorming?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Leve de kleine zelfstandige!!!

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Of is die klacht eerder een beetje beroepsmisvorming?

                              Beroepsmisvorming?
                              Ik doe mijn beroep met eer en geweten(wordt ook 0.0 foutmarge toegestaan), daarom mischien dat ik het van andere ook verwacht.

                              Comment

                              Working...
                              X