Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 55

Standaard LED lampen blijven gloeien

Thuis heb twee lusters (één met zes, één met acht lampen) uitgerust met energiezuinige LED lampen. Nu valt het me op dat deze lampen steeds blijven gloeien, ik vermoed door wervelstroomeffecten. Opvallend dat er enkele lampen daarbij wat sterker gloeien dan de andere in dezelfde luster. Stel je bij dat gloeien niet veel voor, je kan het amper zien. Maar ik vraag me af of dit de levensduur van deze LED's niet ernstig gaat benadelen. Een netfilter plaatsen zal hier niets tegen helpen zeker? Ter info, het zijn deze LED's.
    Bedankt alvast!

Willy
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Standaard Re: LED lampen blijven gloeien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Thuis heb twee lusters (één met zes, één met acht lampen) uitgerust met energiezuinige LED lampen. Nu valt het me op dat deze lampen steeds blijven gloeien, ik vermoed door wervelstroomeffecten. Opvallend dat er enkele lampen daarbij wat sterker gloeien dan de andere in dezelfde luster. Stel je bij dat gloeien niet veel voor, je kan het amper zien. Maar ik vraag me af of dit de levensduur van deze LED's niet ernstig gaat benadelen. Een netfilter plaatsen zal hier niets tegen helpen zeker? Ter info, het zijn deze LED's.
    Bedankt alvast!
    Willy
    Ik zou eens proberen om de aansluitdraden van je luster om te wisselen. Bij TL-verlichting kan je dat gloei-effect ook hebben als de schakelaar in de nulleiding staat, i.p.v. in de faseleiding. Misschien de moeite waard om dat ook eens met ledverlichting te proberen, voor je 14,94€ gaat uitgeven aan een weerstandje van een Megohm dat normaal slechts een paar cent kost.
    Meet met een goede digitale universeelmeter de spanning over de aansluiting van de luster, terwijl de schakelaar af staat. Dat kan zelfs 220V zijn, maar kan slechts enkele mili of micro-ampères leveren. Hang als test een gewone gloeilamp parallel aan de aansluiting. De spanning zal weg zijn en je ledlamp gloeit niet meer na.
    Het is natuurlijk niet de bedoeling dat deze lamp er continu blijft aanhangen, dus vervangen door een weerstandje van 1 of 2,2MOhm om de inductiespanning te dempen.

En voor hier een Nederlander komt vragen wat een luster is : een luster in België is de dialectische benaming voor een luchter.
    Laatst gewijzigd door notex; 24 oktober 2014 om 12:46

In de keuken heb ik het opgelost door een dubbelpolige schakelaar te plaatsen.
    Maar inderdaad, eerst de schakelaar eens controleren en zien welke geleider er onderbroken wordt.

Normaalgezien moet de fase onderbroken worden in de schakelaar, dan heb je als het goed is geen lekstroom meer door de lamp.

Als die lampen heel zwakjes "gloeien" (een led gloeit niet, want dan is die meteen stuk) dan wil dat zeggen dat er een héél kleine stroom door gaat.
    Met zo'n kleine stroom zal de levensduur van die led lamp niet merkbaar verminderen.
    De opgegeven levensduur van zo'n ledlamp wordt berekend op een lamp die op maximale lichtsterkte brandt (bij de opgegeven netspanning en frequentie).
    Maar die maximale levensduur wordt alleen behaald als de lamp vrij hangt zodat de warmte goed weg kan, als de lamp warmer wordt (in een gesloten armatuur of in een plafond), dan kan de levensduur zelfs heel sterk verminderen (dat geldt ook voor hoge omgevingstemperaturen).

stekker omdraaien..?
    polariteitsverschil.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    stekker omdraaien..?
    polariteitsverschil.
    grt,bouk.
    Polariteitsverschil op wisselstroom

Leg dat eens uit bouk

Thuis heb twee lusters (één met zes, één met acht lampen) uitgerust met energiezuinige LED lampen. Nu valt het me op dat deze lampen steeds blijven gloeien, ik vermoed door wervelstroomeffecten.Ter info, het zijn deze LED's.
    Bedankt alvast!

Willy
    Je vermoeden klopt Willy, zoals hierboven reeds gezegd door Bart zal het niets doen aan de levensduur van je leds.

Wel een dure plaats om te kopen hé, ik plaatste reeds een tiental bestellingen bij Aliexpress en nog nooit geen enkel probleem ondervonden,
    wel is aan te raden geen grote bestellingen te plaatsen, dat ivm. duanekosten... Dus beter twee bestellingen van 20€ dan één van 40€.
    http://nl.aliexpress.com/wholesale?S...20141024053127

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Polariteitsverschil op wisselstroom

Leg dat eens uit bouk
    waarom werk het bij audio dan wel.
    grt,bouk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Normaalgezien moet de fase onderbroken worden in de schakelaar, dan heb je als het goed is geen lekstroom meer door de lamp
    Tenzij Willy nog aangesloten is op de fasen van een 3 X 230 volt net hé Bart, dan heeft wisselen geen zin.
    Een beetje het zelfde verhaal als bij de vroeger gebruikte neon lampjes.
    Laatst gewijzigd door Guest42; 24 oktober 2014 om 14:55

waarom werk het bij audio dan wel.
    grt,bouk.
    Heeft daar niets mee te maken bouk, bij audio heeft dat te maken met tegengestelde bewegingen van de luidsprekerconus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Heeft daar niets mee te maken bouk, bij audio heeft dat te maken met tegengestelde bewegingen van de luidsprekerconus.
    ga ik over nadenken.
    grt,bouk.

ga ik over nadenken.
    grt,bouk.
    Meten is weten bouk, zet de twee kanalen van een versterker eens op een oscilloscoop en op de ingang een mono signaal.
    Of om het simpel uit te leggen, neem een batterijtje van een paar volt en steek daar de draadjes van een luidspreker tegen,
    wissel dan de twee, en je zal zien dat in het ene geval de conus naar buiten komt, en in het andere geval naar binnen.

Bijzonderste is dat de twee gelijk zijn aangesloten, dan speelt de rest eigenlijk geen rol.

Er zijn er zelfs die beweren dat als de voeding van de CD-speler anders is aangesloten dan van de versterker, dat ze verschil horen. Maar als het over audio gaat beweren ze zoveel...

Dat van de faze bij luidsprekers is uiteraard wel belangrijk. Vandaar dat alle luidsprekerkabels een polariteitsaanduiding hebben, ondanks dat het over wisselstroom gaat.

Nu : dat je LED-lampen inderdaad hun warmte moet laten afvoeren is wel duidelijk. Ik heb in mijn living 6 GU-10 LED-spots van 7.5W (zijn behoorlijk dure dingen). Hier werken die al meer dan 2 jaar zonder problemen, maar de "warmteafvoervinnen" zitten wel goed vrij in de armatuur.
    Bij mijn ouders worden dezelfde lampen gebruikt maar daar vormt de armatuur een soort van omkasting rond de spot : daar zijn al ettelijke lampen gesneuveld, en op veel kortere termijn dan 2 jaar. Die warmteafvoer is dus heel belangrijk.
    Groeten,

Polleke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Er zijn er zelfs die beweren dat als de voeding van de CD-speler anders is aangesloten dan van de versterker, dat ze verschil horen. Maar als het over audio gaat beweren ze zoveel...

Dat van de faze bij luidsprekers is uiteraard wel belangrijk. Vandaar dat alle luidsprekerkabels een polariteitsaanduiding hebben, ondanks dat het over wisselstroom gaat.

Nu : dat je LED-lampen inderdaad hun warmte moet laten afvoeren is wel duidelijk. Ik heb in mijn living 6 GU-10 LED-spots van 7.5W (zijn behoorlijk dure dingen). Hier werken die al meer dan 2 jaar zonder problemen, maar de "warmteafvoervinnen" zitten wel goed vrij in de armatuur.
    Bij mijn ouders worden dezelfde lampen gebruikt maar daar vormt de armatuur een soort van omkasting rond de spot : daar zijn al ettelijke lampen gesneuveld, en op veel kortere termijn dan 2 jaar. Die warmteafvoer is dus heel belangrijk.
    Inderdaad, vandaar dat Philips spotjes maakt waar een kleine ventilator in zit, maar schijnt ook niet het beste te zijn,
    want die mini ventilators zijn dan het tere punt.....

Naar het schijnt zit er bij sommige toepassingen een peltier op de led, welke dan ook weer voor extra verbruik zorgt
    maar wordt blijkbaar toegepast op de nieuwste beamers met led ipv gasdamp lampen.

Bedankt voor de interessante informatie! Zo'n weerstand tussen plaatsen verhoogt dan weer het verbruik, zij het minimaal. Ik moet wel eens kijken of die fasedraad door de schakelaar loopt, anders heeft zo'n dubbelpolige schakelaar ook geen zin met het extra werk om de kabels opnieuw te trekken.
    Onlangs zijn we in de straat overgeschakeld van 230v driefase naar 400v, btw.
    Tot vanmorgen zaten er nog enkele halogeen lampjes in de "kroonkandelaar" die namen natuurlijk de lekstroompjes voor hun rekening waardoor de LED's niet gloeiden.
    Ondanks het feit dat de lampjes tamelijk krap opgesloten zitten, blijven deze toch vrij koel, zeg maar handwarm. Er staan geen koelvinnen of ventilators op. Ik ben al tevreden dat de levensduur niet sterk zal afnemen door dit fenomeen. Ik vraag me nog wel af waarom sommige LED's wel dimbaar zijn en andere niet, als ze toch al licht afgeven bij een hele kleine spanning of stroom.

Grtz,

Willy
    Hombre

Als de elektrische installatie vroeger op 3 fasen 230V was aangesloten, dan was het toen niet mogelijk om rekening te houden met de nulgeleider, want die was er dan niet (of je zou de lampen op 115V moeten laten branden, dan had je de nulgeleider wel nodig).
    Je kan de draden aan de zekeringen van die lichtkring eventueel omwisselen, dan is het probleem opgelost, en dan is het ook veiliger als je lampen wil vervangen (als de schakelaar dan uit staat kan er geen spanning meer op de lampfitting zitten, dat is de voornaamste reden waarom de fase wordt geschakeld in plaats van de nulgeleider bij een enkelpolige schakeling).

Ik vraag me nog wel af waarom sommige LED's wel dimbaar zijn en andere niet, als ze toch al licht afgeven bij een hele kleine spanning of stroom.

Grtz,

Willy
    Dat heeft te maken met het soort driver welke ze er in bouwen Willy, dimbaar is duurder.
    Zoals Bart zegt, is gewoon de twee draden van deze kring draaien aan de zekering het simpelste,
    dan hoef je verder niets open te vijzen in je schakelaars of dergelijke.
    Maar of dat het probleem van zwerfstroom zal oplossen ben ik nog niet helemaal zeker,
    zwerfstroom kan soms rare dingen doen...

Bedankt voor de interessante informatie! Zo'n weerstand tussen plaatsen verhoogt dan weer het verbruik, zij het minimaal. Ik moet wel eens kijken of die fasedraad door de schakelaar loopt, anders heeft zo'n dubbelpolige schakelaar ook geen zin met het extra werk om de kabels opnieuw te trekken.
    Onlangs zijn we in de straat overgeschakeld van 230v driefase naar 400v, btw.
    Tot vanmorgen zaten er nog enkele halogeen lampjes in de "kroonkandelaar" die namen natuurlijk de lekstroompjes voor hun rekening waardoor de LED's niet gloeiden.
    Ondanks het feit dat de lampjes tamelijk krap opgesloten zitten, blijven deze toch vrij koel, zeg maar handwarm. Er staan geen koelvinnen of ventilators op. Ik ben al tevreden dat de levensduur niet sterk zal afnemen door dit fenomeen. Ik vraag me nog wel af waarom sommige LED's wel dimbaar zijn en andere niet, als ze toch al licht afgeven bij een hele kleine spanning of stroom.

Grtz,

Willy
    LED-lampjes van 2.5W : die dingen hebben niet genoeg vermogen om veel warmte te geven.
    Die GU-10 lampjes van 7.5W (daar zitten telkens 3 LED's in) worden behoorlijk warm (je kan ze aanraken, maar ik zou ze toch niet blijven vasthouden) : die dingen hebben dus die koelvinnen echt wel nodig.
    Nu : het waren de eerste LED-spots die ik gevonden heb, die echt een 50W halogeenspot konden vervangen. Qua lichtopbrengst is het ongeveer hetzelfde (misschien iets minder, maar het verschil is klein). Ze zouden 25 jaar meegaan, maar dat zal je waarschijnlijk met een korrel zout moeten nemen. Nu : ze gaan al langer mee dan de halogeenversies, want die waren meestal uitgezongen na minder dan 2 jaar. Heb er "merkloze" gehad die amper 9 maanden meegingen...
    Groeten,

Polleke

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Dit weekend hier nog uitvoerig te beluisteren

-SNIPPED-
    Je kan de draden aan de zekeringen van die lichtkring eventueel omwisselen, dan is het probleem opgelost,
    Dat is waarschijnlijk de eenvoudigste oplossing, Bart
    Hombre

Als reactie op Bouk en misscien buiten dit topic.
    Ik heb analoge Marklin treinen rijden,op wisselstroom.Bij gescheiden spoorciruits,met dus verschillende transfo's ,kan het gebeuren,dat het sleepcontact van de loc terzelfdertijd contact maakt met stroom uit transfo 1 en 2.Dit kan dan een een vonk geven.
    Oplossing volgens Marklin en ook in realiteit,draai de stekker om van één van de transfo's en probleem opgelost.Heeft blijkbaar te maken met polariteit,maar bij wisselstroom ???.Maar het werkt.Waarom?Ontgaat mij helemaal.
    Dus opmerking van Bouk is nog niet zo dom.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Als reactie op Bouk en misscien buiten dit topic.
    Ik heb analoge Marklin treinen rijden,op wisselstroom.Bij gescheiden spoorciruits,met dus verschillende transfo's ,kan het gebeuren,dat het sleepcontact van de loc terzelfdertijd contact maakt met stroom uit transfo 1 en 2.Dit kan dan een een vonk geven.
    Oplossing volgens Marklin en ook in realiteit,draai de stekker om van één van de transfo's en probleem opgelost.Heeft blijkbaar te maken met polariteit,maar bij wisselstroom ???.Maar het werkt.Waarom?Ontgaat mij helemaal.
    Dus opmerking van Bouk is nog niet zo dom.
    Als je twee transformators parallel schakelt, dan moeten de verbindingen aan beide kanten van de transfo juist zitten, anders krijg je kortsluiting.
    Ze moeten "in fase" gekoppeld worden, in tegenfase krijg je kortsluiting (je kan daarom ook niet zomaar een stroomgroep parallel op het stroomnet aansluiten, want dan krijg je ook vuurwerk).
    Het zijn twee stroombronnen, of het wissel of gelijkspanning is, dat maakt niet uit, als je twee auto-accu's parallel schakelt, en je sluit de + en - verkeerd aan, dan krijg je ook gegarandeerd vonken ...

Als de twee spoorcircuit volledig apart opgesteld staan, dan maakt het niet uit hoe je die aansluit, maar zodra de sporen van beide circuits ergens aan elkaar gekoppeld worden, dan moeten de verbindingen juist zitten.

Wat gebeurt er hier bij Hombre ?
    De ledspots gloeien zwakjes als de schakelaar af staat. Die voedingsspanning moet van ergens komen, namelijk van de inductiespanningen opgewekt door spanningvoerende kabels die nabij de toevoerleidingen van de luster liggen. Een gewone gloeilamp kan je er niet mee laten opgloeien, maar een hoogohmige ledspot toch wel een beetje. Mooiste bewijs is toch dat Hombre zegt dat het verschijnsel er niet was toen er nog enkele gloeilampen mee in de luster zaten, samen met de led-spots.
    Je mag een enkelpolige of een dubbelpolige schakelaar hebben, de inductiespanning wordt toch opgepikt door de leidingen tussen schakelaar en luster.
    Een weerstandje van een paar MOhm parallel aan het kroonsteentje in de luster, dempt de inductiespanning en doet hetzelfde als een gloeilamp in de luster laten zitten (maar verbruikt veel minder als de luster brandt).
    Het weerstandje geeft geen bijkomend verbruik als de luster af staat. Als de luster aan staat gaat dat extra stroom verbruiken zodat je zeker een extra kost zult hebben. Reken maar na : 2200000 Ohm bij 220 Volt = 0,1mA. Vermogen is 0,022W
    Dat betekent een extra electriciteitsrekening van 15 cent ( = 1kWh) per 50000 branduren van je luster !

Nog een tip : meet met een goede digitale universeelmeter (bv een Fluke) de spanning die op je luster staat wanneer de schakelaar af staat. Dat kan best 100 of 220V zijn. Meet daarna met een analoge universeelmeter en je meet geen spanning. Dat komt omdat de digitale meter hoogohmig is (enkele MOhm/V) en de leiding niet belast. De analoge voltmeter is slechts 20kOhm per Volt en belast de leiding zodanig dat de inductiespanning wordt gedempt.

Je hebt de keuze. Een weerstandje van een paar cent, of hetzelde weerstandje in een mooi kastje gegoten @ 14,95€ .

Ik heb een slecht karakter en heb opzettelijk een fout in dit betoog geschreven omdat alles reeds gezegd is in mijn reply 3. Dit is ondertussen al zes keer herhaald (zoals het omwisselen van de aansluitingen). Leest er dan niemand de vorige replies en is het dan nog nodig om telkens te vertellen dat de aansluitingen moeten omgewisseld worden ? Indien iemand de fout vind in deze reply dan zeg ik : "respect, eindelijk nog iemand die iets van electriciteit kent, zowel theoretisch als praktisch". Er is er één die de klok al weet hangen, maar de klepel nog niet heeft gevonden.
    Laatst gewijzigd door notex; 25 oktober 2014 om 01:10

Als de elektrische installatie vroeger op 3 fasen 230V was aangesloten, dan was het toen niet mogelijk om rekening te houden met de nulgeleider, want die was er dan niet (of je zou de lampen op 115V moeten laten branden, dan had je de nulgeleider wel nodig).
    Je kan de draden aan de zekeringen van die lichtkring eventueel omwisselen, dan is het probleem opgelost, en dan is het ook veiliger als je lampen wil vervangen (als de schakelaar dan uit staat kan er geen spanning meer op de lampfitting zitten, dat is de voornaamste reden waarom de fase wordt geschakeld in plaats van de nulgeleider bij een enkelpolige schakeling).
    Ik snap een paar dingen niet goed: als je de mogelijkheid hebt om een dubbelpolige schakelaar te plaatsen, dan worden BEIDE draden spanningsloos na de schakelaar en is het probleem toch opgelost ?
    In de zekeringkast draden gaan omwisselen zou ik NOOIT doen: normaal is daar blauw voorzien als nulleider, als je die als fase gaat gebruiken is het zéér gevaarlijk als er later een vreemd persoon aan de zekeringkast gaat werken.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Led Lampen
    Door Guest14 in forum Chit Chat
    Reacties: 103
    Laatste bericht: 6 december 2011, 21:02
  2. Lampen
    Door witte mol in forum Showcase Zwart-Wit
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 15 december 2010, 05:21
  3. Lampen
    Door Strupie in forum Tips, Trucs & Techniek