Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LED lampen blijven gloeien

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: LED lampen blijven gloeien

    Bedankt voor de interessante informatie! Zo'n weerstand tussen plaatsen verhoogt dan weer het verbruik, zij het minimaal. Ik moet wel eens kijken of die fasedraad door de schakelaar loopt, anders heeft zo'n dubbelpolige schakelaar ook geen zin met het extra werk om de kabels opnieuw te trekken.
    Onlangs zijn we in de straat overgeschakeld van 230v driefase naar 400v, btw.
    Tot vanmorgen zaten er nog enkele halogeen lampjes in de "kroonkandelaar" die namen natuurlijk de lekstroompjes voor hun rekening waardoor de LED's niet gloeiden.
    Ondanks het feit dat de lampjes tamelijk krap opgesloten zitten, blijven deze toch vrij koel, zeg maar handwarm. Er staan geen koelvinnen of ventilators op. Ik ben al tevreden dat de levensduur niet sterk zal afnemen door dit fenomeen. Ik vraag me nog wel af waarom sommige LED's wel dimbaar zijn en andere niet, als ze toch al licht afgeven bij een hele kleine spanning of stroom.

    Grtz,

    Willy
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #17
      Re: LED lampen blijven gloeien

      Als de elektrische installatie vroeger op 3 fasen 230V was aangesloten, dan was het toen niet mogelijk om rekening te houden met de nulgeleider, want die was er dan niet (of je zou de lampen op 115V moeten laten branden, dan had je de nulgeleider wel nodig).
      Je kan de draden aan de zekeringen van die lichtkring eventueel omwisselen, dan is het probleem opgelost, en dan is het ook veiliger als je lampen wil vervangen (als de schakelaar dan uit staat kan er geen spanning meer op de lampfitting zitten, dat is de voornaamste reden waarom de fase wordt geschakeld in plaats van de nulgeleider bij een enkelpolige schakeling).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: LED lampen blijven gloeien

        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Ik vraag me nog wel af waarom sommige LED's wel dimbaar zijn en andere niet, als ze toch al licht afgeven bij een hele kleine spanning of stroom.

        Grtz,

        Willy
        Dat heeft te maken met het soort driver welke ze er in bouwen Willy, dimbaar is duurder.
        Zoals Bart zegt, is gewoon de twee draden van deze kring draaien aan de zekering het simpelste,
        dan hoef je verder niets open te vijzen in je schakelaars of dergelijke.
        Maar of dat het probleem van zwerfstroom zal oplossen ben ik nog niet helemaal zeker,
        zwerfstroom kan soms rare dingen doen...

        Comment


        • #19
          Re: LED lampen blijven gloeien

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Bedankt voor de interessante informatie! Zo'n weerstand tussen plaatsen verhoogt dan weer het verbruik, zij het minimaal. Ik moet wel eens kijken of die fasedraad door de schakelaar loopt, anders heeft zo'n dubbelpolige schakelaar ook geen zin met het extra werk om de kabels opnieuw te trekken.
          Onlangs zijn we in de straat overgeschakeld van 230v driefase naar 400v, btw.
          Tot vanmorgen zaten er nog enkele halogeen lampjes in de "kroonkandelaar" die namen natuurlijk de lekstroompjes voor hun rekening waardoor de LED's niet gloeiden.
          Ondanks het feit dat de lampjes tamelijk krap opgesloten zitten, blijven deze toch vrij koel, zeg maar handwarm. Er staan geen koelvinnen of ventilators op. Ik ben al tevreden dat de levensduur niet sterk zal afnemen door dit fenomeen. Ik vraag me nog wel af waarom sommige LED's wel dimbaar zijn en andere niet, als ze toch al licht afgeven bij een hele kleine spanning of stroom.

          Grtz,

          Willy
          LED-lampjes van 2.5W : die dingen hebben niet genoeg vermogen om veel warmte te geven.
          Die GU-10 lampjes van 7.5W (daar zitten telkens 3 LED's in) worden behoorlijk warm (je kan ze aanraken, maar ik zou ze toch niet blijven vasthouden) : die dingen hebben dus die koelvinnen echt wel nodig.
          Nu : het waren de eerste LED-spots die ik gevonden heb, die echt een 50W halogeenspot konden vervangen. Qua lichtopbrengst is het ongeveer hetzelfde (misschien iets minder, maar het verschil is klein). Ze zouden 25 jaar meegaan, maar dat zal je waarschijnlijk met een korrel zout moeten nemen. Nu : ze gaan al langer mee dan de halogeenversies, want die waren meestal uitgezongen na minder dan 2 jaar. Heb er "merkloze" gehad die amper 9 maanden meegingen...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #20
            Re: LED lampen blijven gloeien

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Er zijn er zelfs die beweren dat als de voeding van de CD-speler anders is aangesloten dan van de versterker, dat ze verschil horen. Maar als het over audio gaat beweren ze zoveel...
            Dit weekend hier nog uitvoerig te beluisteren

            Comment


            • #21
              Re: LED lampen blijven gloeien

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              -SNIPPED-
              Je kan de draden aan de zekeringen van die lichtkring eventueel omwisselen, dan is het probleem opgelost,
              Dat is waarschijnlijk de eenvoudigste oplossing, Bart
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #22
                Re: LED lampen blijven gloeien

                Als reactie op Bouk en misscien buiten dit topic.
                Ik heb analoge Marklin treinen rijden,op wisselstroom.Bij gescheiden spoorciruits,met dus verschillende transfo's ,kan het gebeuren,dat het sleepcontact van de loc terzelfdertijd contact maakt met stroom uit transfo 1 en 2.Dit kan dan een een vonk geven.
                Oplossing volgens Marklin en ook in realiteit,draai de stekker om van één van de transfo's en probleem opgelost.Heeft blijkbaar te maken met polariteit,maar bij wisselstroom ???.Maar het werkt.Waarom?Ontgaat mij helemaal.
                Dus opmerking van Bouk is nog niet zo dom.

                Comment


                • #23
                  Re: LED lampen blijven gloeien

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Als reactie op Bouk en misscien buiten dit topic.
                  Ik heb analoge Marklin treinen rijden,op wisselstroom.Bij gescheiden spoorciruits,met dus verschillende transfo's ,kan het gebeuren,dat het sleepcontact van de loc terzelfdertijd contact maakt met stroom uit transfo 1 en 2.Dit kan dan een een vonk geven.
                  Oplossing volgens Marklin en ook in realiteit,draai de stekker om van één van de transfo's en probleem opgelost.Heeft blijkbaar te maken met polariteit,maar bij wisselstroom ???.Maar het werkt.Waarom?Ontgaat mij helemaal.
                  Dus opmerking van Bouk is nog niet zo dom.
                  Als je twee transformators parallel schakelt, dan moeten de verbindingen aan beide kanten van de transfo juist zitten, anders krijg je kortsluiting.
                  Ze moeten "in fase" gekoppeld worden, in tegenfase krijg je kortsluiting (je kan daarom ook niet zomaar een stroomgroep parallel op het stroomnet aansluiten, want dan krijg je ook vuurwerk).
                  Het zijn twee stroombronnen, of het wissel of gelijkspanning is, dat maakt niet uit, als je twee auto-accu's parallel schakelt, en je sluit de + en - verkeerd aan, dan krijg je ook gegarandeerd vonken ...

                  Als de twee spoorcircuit volledig apart opgesteld staan, dan maakt het niet uit hoe je die aansluit, maar zodra de sporen van beide circuits ergens aan elkaar gekoppeld worden, dan moeten de verbindingen juist zitten.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: LED lampen blijven gloeien

                    Wat gebeurt er hier bij Hombre ?
                    De ledspots gloeien zwakjes als de schakelaar af staat. Die voedingsspanning moet van ergens komen, namelijk van de inductiespanningen opgewekt door spanningvoerende kabels die nabij de toevoerleidingen van de luster liggen. Een gewone gloeilamp kan je er niet mee laten opgloeien, maar een hoogohmige ledspot toch wel een beetje. Mooiste bewijs is toch dat Hombre zegt dat het verschijnsel er niet was toen er nog enkele gloeilampen mee in de luster zaten, samen met de led-spots.
                    Je mag een enkelpolige of een dubbelpolige schakelaar hebben, de inductiespanning wordt toch opgepikt door de leidingen tussen schakelaar en luster.
                    Een weerstandje van een paar MOhm parallel aan het kroonsteentje in de luster, dempt de inductiespanning en doet hetzelfde als een gloeilamp in de luster laten zitten (maar verbruikt veel minder als de luster brandt).
                    Het weerstandje geeft geen bijkomend verbruik als de luster af staat. Als de luster aan staat gaat dat extra stroom verbruiken zodat je zeker een extra kost zult hebben. Reken maar na : 2200000 Ohm bij 220 Volt = 0,1mA. Vermogen is 0,022W
                    Dat betekent een extra electriciteitsrekening van 15 cent ( = 1kWh) per 50000 branduren van je luster !

                    Nog een tip : meet met een goede digitale universeelmeter (bv een Fluke) de spanning die op je luster staat wanneer de schakelaar af staat. Dat kan best 100 of 220V zijn. Meet daarna met een analoge universeelmeter en je meet geen spanning. Dat komt omdat de digitale meter hoogohmig is (enkele MOhm/V) en de leiding niet belast. De analoge voltmeter is slechts 20kOhm per Volt en belast de leiding zodanig dat de inductiespanning wordt gedempt.

                    Je hebt de keuze. Een weerstandje van een paar cent, of hetzelde weerstandje in een mooi kastje gegoten @ 14,95€ .

                    Ik heb een slecht karakter en heb opzettelijk een fout in dit betoog geschreven omdat alles reeds gezegd is in mijn reply 3. Dit is ondertussen al zes keer herhaald (zoals het omwisselen van de aansluitingen). Leest er dan niemand de vorige replies en is het dan nog nodig om telkens te vertellen dat de aansluitingen moeten omgewisseld worden ? Indien iemand de fout vind in deze reply dan zeg ik : "respect, eindelijk nog iemand die iets van electriciteit kent, zowel theoretisch als praktisch". Er is er één die de klok al weet hangen, maar de klepel nog niet heeft gevonden.
                    Last edited by notex; 25 oktober 2014, 01:10.

                    Comment


                    • #25
                      Re: LED lampen blijven gloeien

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als de elektrische installatie vroeger op 3 fasen 230V was aangesloten, dan was het toen niet mogelijk om rekening te houden met de nulgeleider, want die was er dan niet (of je zou de lampen op 115V moeten laten branden, dan had je de nulgeleider wel nodig).
                      Je kan de draden aan de zekeringen van die lichtkring eventueel omwisselen, dan is het probleem opgelost, en dan is het ook veiliger als je lampen wil vervangen (als de schakelaar dan uit staat kan er geen spanning meer op de lampfitting zitten, dat is de voornaamste reden waarom de fase wordt geschakeld in plaats van de nulgeleider bij een enkelpolige schakeling).
                      Ik snap een paar dingen niet goed: als je de mogelijkheid hebt om een dubbelpolige schakelaar te plaatsen, dan worden BEIDE draden spanningsloos na de schakelaar en is het probleem toch opgelost ?
                      In de zekeringkast draden gaan omwisselen zou ik NOOIT doen: normaal is daar blauw voorzien als nulleider, als je die als fase gaat gebruiken is het zéér gevaarlijk als er later een vreemd persoon aan de zekeringkast gaat werken.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #26
                        Re: LED lampen blijven gloeien

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Je kan de draden aan de zekeringen van die lichtkring eventueel omwisselen, dan is het probleem opgelost
                        Tenzij je daarmee een ander lichtpunt gaat beïnvloeden dat eventueel op dezelfde kring staat?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: LED lampen blijven gloeien

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Ik snap een paar dingen niet goed: als je de mogelijkheid hebt om een dubbelpolige schakelaar te plaatsen, dan worden BEIDE draden spanningsloos na de schakelaar en is het probleem toch opgelost ?
                          Tenzij er ergens een wisselschakelaar in de kring van dat lichtpunt zit ... dan zit je al redelijk beperkt in aantal draden dat je gaat onderbreken.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: LED lampen blijven gloeien

                            Ziezo, probleem opgelost door de draden aan de zekering om te draaien. Wat blijkt? Bij de omschakeling van 220v driefase naar 400v driefase in de straat is een onderaannemer van Eandis hier de nieuwe elektriciteitsmeter komen hangen en hebben ze de zekeringkast aangepast aan de nieuwe situatie. Ondanks het feit dat ik netjes op alle zekeringen één blauwe stroomdraad heb gemonteerd voor de N-leider, zijn ze er toch in geslaagd om deze te negeren en hebben ze de N-fase aangesloten op de "verkeerde" kant :-/
                            Niet zo 1-2-3 op te lossen zonder het elektrisch fornuis uit te breken om ook daar één en ander aan te passen. Nu is mijn woning bijna 25 jaar en zou er een nieuwe keuring moeten plaatsvinden voor de elektrische installatie. Ik weet niet of je daar zelf het initiatief moet voor nemen, maar ik vraag me nu wel af of dit voor de keurder van dienst een reden is om de zaak af te keuren.


                            Grtz,

                            Willy
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #29
                              Re: LED lampen blijven gloeien

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Ik snap een paar dingen niet goed: als je de mogelijkheid hebt om een dubbelpolige schakelaar te plaatsen, dan worden BEIDE draden spanningsloos na de schakelaar en is het probleem toch opgelost ?
                              In de zekeringkast draden gaan omwisselen zou ik NOOIT doen: normaal is daar blauw voorzien als nulleider, als je die als fase gaat gebruiken is het zéér gevaarlijk als er later een vreemd persoon aan de zekeringkast gaat werken.
                              Je hebt gelijk Nete, maar als die lichten worden aangestoken vanaf verschillende schakelaars, is een tweepolige wisselschakelaar en kruisschakelaar niet zo simpel hé, of je moet een tweepolige telerupteur zetten en met drukschakelaars werken, is wat ver gezocht in dat geval.

                              Comment


                              • #30
                                Re: LED lampen blijven gloeien

                                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Ziezo, probleem opgelost door de draden aan de zekering om te draaien. Wat blijkt? Bij de omschakeling van 220v driefase naar 400v driefase in de straat is een onderaannemer van Eandis hier de nieuwe elektriciteitsmeter komen hangen en hebben ze de zekeringkast aangepast aan de nieuwe situatie. Ondanks het feit dat ik netjes op alle zekeringen één blauwe stroomdraad heb gemonteerd voor de N-leider, zijn ze er toch in geslaagd om deze te negeren en hebben ze de N-fase aangesloten op de "verkeerde" kant :-/
                                Niet zo 1-2-3 op te lossen zonder het elektrisch fornuis uit te breken om ook daar één en ander aan te passen. Nu is mijn woning bijna 25 jaar en zou er een nieuwe keuring moeten plaatsvinden voor de elektrische installatie. Ik weet niet of je daar zelf het initiatief moet voor nemen, maar ik vraag me nu wel af of dit voor de keurder van dienst een reden is om de zaak af te keuren.


                                Grtz,

                                Willy
                                Hangt er van af welke keurder je hebt Willy.....
                                Nu is mijn installatie drie jaar geleden herkeurd omdat ik zonnepanelen heb gelegd, ik zou daar eerlijk gezegd
                                niet naar kijken hoor, als dat geen huis is dat verhuurd is.
                                Als daar geen grote wijzigingen zijn aangebracht... ik zie/lees dat je er zelf wel wat van af weet, dus zal dat wel in orde zijn.
                                Maar dat van dat fornuis, dat begrijp ik niet goed, hebben die mannen van Eandis je fornuis omgeschakeld bij het omzetten van 230 naar 400 volt?
                                Dan is het simpel, zij hebben een fout gemaakt, dus.....
                                Last edited by Guest42; 25 oktober 2014, 10:30.

                                Comment

                                Working...
                                X