Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 31

Standaard Led breedstraler prijsverschil.

Ik ben maandag in een zaak en roeselare geweest, en heb er eens staan kijken naar een nieuw
    buitenlicht, prijs 122€ ex. btw, gegevens gefotografeerd met mijn Iphone en eens gaan vergelijken
    op internet, prijs met gratis verzending en btw in, minder dan 70€, toch wel een groot verschil hé.
    het gaat om DEZE LED breedstraler van 30 watt.

Standaard Re: Led breedstraler prijsverschil.

De gegevens van de ledlamp die ik zie via je link zien er wel heel goed uit.
    De meeste van die lampen hebben een veel te hoge (blauw) of te lage (geel) kleurtemperatuur en een heel slechte kleurweergave-index.
    De leds in die lamp hebben een aangename kleurtemperatuur van 4000K, en een kleurweergave-index van meer dan 80.
    2100 lumen zal wel wat minder zijn dan een halogeenlamp van 300W, maar op de meeste plaatsen is dat wel ruim voldoende.
    Zo'n lamp dient gewoonlijk vooral om te zien waar je loopt, als ze moet dienen als "werkverlichting", dan kan je beter uitkijken naar een lamp zoals deze http://www.bouwlamp.net/hqi-400w-helaflux/ .
    Het voordeel van zo'n HQI lamp is dat ze heel veel wit licht geeft en een redelijke kleurweergave-index, het nadeel is dat je die niet kort in en uit mag schakelen, ze zijn dus niet bruikbaar in combinatie met een bewegingssensor.
    Ze hebben ook wat tijd nodig om de volle lichtsterkte te geven, een led geeft meteen de maximale lichtsterkte.

Deze HQI lampen met aangepaste armaturen gebruik ik in mijn werkplaats Bart.
    Heel aangenaam licht, maar zoals je zegt, niet geschikt om veelvuldig aan en uit te zetten.
    Trouwens als ze warm zijn moet je ze eerst laten afkoelen alvorens je ze kan herstarten.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Oei, daar zijn net iets teveel nadelen aan verbonden Geert om die in mijn werkplaats te gebruiken. Ik heb gekozen voor TL armaturen en ga deze nog even laten hangen vrees ik .

Inderdaad Vincent, TL lampen hangen er bij mij ook natuurlijk, maar als je bv.. zo een
    warmkleurige metaaldamplamp boven een werktafel hebt hangen, "heel aangenaam licht"
    om langere tijd onder te werken.

Gisteren de LED breedstraler ontvangen, en positief verrast, zéér helder en aangenaam licht,
    met een werkelijk verbruik op het net van 33 watt, alle vijzen zijn inbox, en alles is zeer goed afgedicht, de lamp is zelfs voorzien van een zeer degelijke 4 meter lange kabel met aangegoten stekker, zeker een aanrader. :-)

Dan zijn de gegevens wat de kleurtemperatuur en kleurweergave-index (CRI) waarschijnlijk wel correct.

Dat is meestal het grote probleem als je led lampen of spots koopt, er zijn maar een paar merken die de kleurweergave-index opgeven (Philips bijvoorbeeld), en die vind ik zelf toch heel belangrijk.
    Een CRI van 80 komt overeen met die van de standaard TL lampen (voor gebruik in huis, want er bestaan er ook nog met een slechtere kleurweergave-index, maar die worden meer in de industrie gebruikt omdat het rendement wat hoger is) en de meeste spaarlampen, dat is aanvaardbaar, alles wat daar onder zit is voor gebruik in huis voor mij niet aanvaardbaar (voor buitenverlichting is dat geen probleem).
    Vandaag zag ik bij de Lidl spotjes liggen, en daar stond op de verpakking ook een CRI van 80.

De kleurtemperatuur is nog zo'n probleem, de 2700K lampjes zijn voor mij veel te geel, 6000K en hoger begint teveel naar het blauw te gaan (6000K kan er nog net mee door, maar hoger mag zeker niet), de aangenaamste kleurtemperatuur voor mij is rond de 4000K, en daar is eigenlijk bijzonder weinig keuze in (en als die al bestaan, dan vindt je ze alleen maar in webshops, in de winkel liggen meestal alleen maar de "gele" spots en lampen).
    Zeker bij de Chinese lampen/spots vind je er heel veel op 2700-3000K, en dan gaat het meteen naar 6000-8000K.
    Heel wat mensen zien wel liever die "warme" lampjes van 2700-3000K, maar voor mij mag het licht wel wat witter zijn zodat de kleuren er correcter uitzien (4000-4500K dus).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ik ben maandag in een zaak en roeselare geweest, en heb er eens staan kijken naar een nieuw
    buitenlicht, prijs 122€ ex. btw, gegevens gefotografeerd met mijn Iphone en eens gaan vergelijken
    op internet, prijs met gratis verzending en btw in, minder dan 70€, toch wel een groot verschil hé.
    het gaat om DEZE LED breedstraler van 30 watt.
    Heb deze Led breedstraler gekocht en staat al een week tot volle tevredenheid 's avonds sfeerverlichting te geven in de tuin.

Walter
    D850

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Heb deze Led breedstraler gekocht en staat al een week tot volle tevredenheid 's avonds sfeerverlichting te geven in de tuin.

Walter
    Hier ook een dikke week in gebruik Walter, wat denk je van de afwerking ?
    Fameus verzorgd hé, en niets (buiten de toch wel stevige beugel) dat kan roesten, deze mochten ze ook in roestvast staal gemaakt hebben,
    verder alles inox en alluminium.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Hier ook een dikke week in gebruik Walter, wat denk je van de afwerking ?
    Fameus verzorgd hé, en niets (buiten de toch wel stevige beugel) dat kan roesten, deze mochten ze ook in roestvast staal gemaakt hebben,
    verder alles inox en alluminium.
    't Is prachtig Geert, verlicht hier 's avonds een grote witte berk. Wat een licht, en dat je daar vroeger zo'n halogeen voor nodig had die direct gloeiend heet werd en 10X zoveel verbruikte

Walter
    D850

Zijsprong ...
    Ik neem aan dat deze soort Led straler uitermate geschikt is, om met een IR detector te fungeren, als bestuurbare "buitenverlichting"?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Zijsprong ...
    Ik neem aan dat deze soort Led straler uitermate geschikt is, om met een IR detector te fungeren, als bestuurbare "buitenverlichting"?
    Zo'n ledverlichting kan er heel goed tegen dat je die geregeld in en uit schakelt, veel beter dan eender welk ander type lamp.
    Die is dus perfect geschikt om ze te koppelen aan een bewegingsdetector.

Volgende week in den Aldi, naast de patatten .... een LED-straler met sensor ...

Iemand een idee of dit een goed dingen is of gewoon sneu ? Ze spreken van 20 led op 4, 5 W ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Volgende week in den Aldi, naast de patatten .... een LED-straler met sensor ...

Iemand een idee of dit een goed dingen is of gewoon sneu ? Ze spreken van 20 led op 4, 5 W ?
    Die mag je niet vergelijken met de led breedstraler waarover dit topic gaat.
    In de heel goedkope ledverlichtingsarmaturen zitten kleine ledjes die doorgaans een lichtkleur geven die eerder naar het blauw gaat, met een verschrikkelijk slechte kleurweergave-index.
    Met 4,5W krijg je ook niet erg veel licht, als die ledjes in die schakeling al 80 lumen per Watt geven dan zal het heel veel zijn (verliezen in het voedingsgedeelte meegerekend).
    Je kan die wel gebruiken om een kleine oppervlakte te verlichten, als die lamp bijvoorbeeld vrij hoog hangt, dan zal er niet veel licht op de grond terecht komen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Zo'n ledverlichting kan er heel goed tegen dat je die geregeld in en uit schakelt, veel beter dan eender welk ander type lamp.
    Die is dus perfect geschikt om ze te koppelen aan een bewegingsdetector.
    bedankt .. 't is dat ik nog zo'n IR detector heb, die schakelde zo'n twee 180W lampen/stralers maar dat was precies een verlichting van een landingsbaan als die aan ging! ... tot schrik van mens en dier!!

Ik heb zelf nog geen info ingewonnen over LED verlichting noch installaties gedaan dus daarom deze vragen:
    * Ik heb hier 12V halogeenverlichting (deels werkende, deels nog te installeren) met spots gaande van 20 tot 50W, de trafo zijn van het gewikkelde type, dus geen elektronisch (de uitgangsspanning is 11.5V).
    * De meeste zijn er met een brede stralingshoek
    * Halogeenarmaturen van Delta Light (die niet vervangen gaan worden )

Nu wil ik LED gaan overwegen (ik kan kopen bij een Rexel, CEBEO, ...) maar twijfel nog omdat ik weinig praktijkinfo kan vinden die verder gaan dan een verminderd energieverbruik.
    Zoals Bart al aanhaalde is de kleurwarmte belangrijk maar net als bij spaarlampen zullen er ook kwaliteitsverschillen zijn tussen merken zoals ik heb ondervonden met spaarlampen van de Brico

Concreet:
    * zou ik de bestaande gewikkelde trafo's vervangen door elektronische omdat die een stuk kleiner zijn, minder spanningsval hebben, ...? Ik vind niet direct info of de secundaire kant ook nog moet afgezekerd worden want dit zou me ook al weer eens plaats besparen in de trafo kast .
    * welk merk en type kan iemand mij aanraden voor bestaande 12V halogeenlampjes te vervangen en een juiste lichtkleur hebben?

Ik heb ook een Massive lamp komende die 3 E27 lampen kan hebben. Zelfde vraag hier eigenlijk te weten dat:
    * de spanning uiteraard 230VAC is
    * ik dezelfde lichtkleur wil als de andere LED spots
    * ik geen licht recht naar beneden wil maar net als bij een gloeilamp ik een random licht wil

Alvast bedankt voor jullie input!!

Elektronische transfo's hebben gewoonlijk een inwendige beveiliging tegen kortsluiting, overbelasting en oververhitting, die moeten alleen aan de primaire kant gezekerd worden.
    Bij een gewone gewikkelde transformator moet er aan de primaire kant een zekering voorzien zijn die berekend is op het vermogen dat die transfo maximaal kan leveren (een trage zekering, want een transfo geeft een piekstroom als je die inschakelt).
    De transfo die je nu gebruikt, geeft die 11,5V onder belasting, of onbelast? (daar zit ook nog een verschil op).
    Een elektronische transformator heeft een wat hoger rendement dan een gewone enkelfasige transformator, er zijn dus wat minder warmteverliezen, maar dat verschil is veel minder groot dan het verbruik van een halogeenspot tegenover een ledspot.
    De slechtste gewikkelde transformators zullen een rendement hebben van zo'n 80%, maar de grotere hebben een veel hoger rendement (een kleine transfo heeft dunne wikkelingen, de inwendige weerstand is daardoor groter, en daardoor is het rendement ook lager).

Buiten de kleurtemperatuur is eigenlijk de kleurweergave-index zeker zo belangrijk.
    Bij de meeste goedkope merken wordt die niet opgegeven, die koop je dan beter niet, omdat je dan niet weet hoe de kleuren er zullen uitzien.
    Een minimale CRI (Color Rendering Index) van 80 is zeker aan te raden.
    Een kleurtemperatuur van 2700K is vrij geel, 3000K is wat minder geel, 4000-4500K is wit, alles wat daar boven komt wordt eerder koel (blauw).
    Voor de ene toepassing is een 2700K beter (woonkamer), voor een keuken zal je misschien liever wat witter licht hebben (3000K of zelfs 4000K).
    Voor leds geldt ook, hoe hoger de kleurtemperatuur, hoe hoger het rendement, een 2700K led zal bij hetzelfde vermogen minder licht geven dan een 4000K of 6000K.

Philips geeft voor al hun ledlampen en spots de CRI op, en de kleurtemperatuur.
    Ze hebben verschillende soorten spotjes, waarbij de ene reeks een langere verwachte levensduur heeft dan de andere.
    Je ziet eigenlijk aan de buitenkant van die spotjes al hoe dat verschil tot stand komt, de spotjes met een langere levensduur hebben een groter koelelement om de warmte af te geven.
    Hoe koeler de led en de schakelende voeding, een "witte" led werkt op 3-3,5V, er moet dus van de 12 of 230V voedingsspanning de correcte spanning worden gemaakt om de led zelf te voeden (als er meerdere leds in een spotje zitten, dan zijn die meestal in serie geschakeld, voor 12V kan dat dan serie/parallel zijn).
    Op de Philips website heb ik onlangs ook grafieken gevonden over de levensduur/temperatuur, hoe warmer de spotjes worden, hoe eerder ze defect raken.
    Als je zo'n spotje op een plaats gebruikt waar de warmte niet goed weg kan, dan halen die niet de 20.000 of 50.000 branduren (dat kan zelfs veel minder worden als de temperatuur te hoog oploopt).

Ik heb hier een paar Philips ledspotjes met een kleurtemperatuur van 3000K en een CRI van 80, die geven een aanvaardbare kleurweergave en de kleurtemperatuur is voor de plaats waar die gebruikt worden ook goed genoeg (voor verlichting van foto's zou ik eerder 4000K kiezen, dat is witter licht).
    In de gang heb ik een Philips ledlamp in gebruik, de spaarlampen gingen daar niet zo heel lang mee omdat het licht daar dikwijls aan en uit wordt gedaan.
    Die lamp geeft ook licht in alle richtingen.

Er zijn nog een paar goedkope 12V ledspotjes vanuit China onderweg naar hier, het zijn de enige op de Dealextreme website die een opgegeven CRI van 80 hebben, ik ben benieuwd wat dat geeft ...(voor die prijs wou ik die spotjes wel eens testen).
    http://dx.com/p/gx5-3-4w-450lm-3500k...den-12v-194141

De lichthoek is ook nog belangrijk, wil je licht op een bepaald punt, of wil je licht over een grotere oppervlakte?
    Dat is ook weer iets dat je zelden terugvindt op de verpakking van goedkope ledspots...
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 11 januari 2014 om 22:42

Bedankt Bart,

Ik heb inderdaad nog op school gezien en gemeten dat gewikkelde trafo's hun hoogste rendement behalen wanneer deze juist gedimensioneerd zijn. Oversized was zeker niet goed. Het zijn trafo's van EREA/Niko.

Ik heb nu 2 bakken van trafo kasten hangen, ik ga daar de trafo's uitgooien en die door een elektronische variant voorzien (maar wel ook van Niko, geen onbekend merk wegens teveel vodden met onbekende elektronische trafo's).
    Eens het net afschuimen naar geschikte lampen.
    Nog eens bedankt Bart.

PS: als je zegt lampjes te kopen in China, is dit toevallig niet bij Alibaba ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Ik heb zelf nog geen info ingewonnen over LED verlichting noch installaties gedaan dus daarom deze vragen:
    * Ik heb hier 12V halogeenverlichting (deels werkende, deels nog te installeren) met spots gaande van 20 tot 50W, de trafo zijn van het gewikkelde type, dus geen elektronisch (de uitgangsspanning is 11.5V).
    * De meeste zijn er met een brede stralingshoek
    * Halogeenarmaturen van Delta Light (die niet vervangen gaan worden )

Nu wil ik LED gaan overwegen (ik kan kopen bij een Rexel, CEBEO, ...) maar twijfel nog omdat ik weinig praktijkinfo kan vinden die verder gaan dan een verminderd energieverbruik.
    Zoals Bart al aanhaalde is de kleurwarmte belangrijk maar net als bij spaarlampen zullen er ook kwaliteitsverschillen zijn tussen merken zoals ik heb ondervonden met spaarlampen van de Brico

Concreet:
    * zou ik de bestaande gewikkelde trafo's vervangen door elektronische omdat die een stuk kleiner zijn, minder spanningsval hebben, ...? Ik vind niet direct info of de secundaire kant ook nog moet afgezekerd worden want dit zou me ook al weer eens plaats besparen in de trafo kast .
    * welk merk en type kan iemand mij aanraden voor bestaande 12V halogeenlampjes te vervangen en een juiste lichtkleur hebben?

Ik heb ook een Massive lamp komende die 3 E27 lampen kan hebben. Zelfde vraag hier eigenlijk te weten dat:
    * de spanning uiteraard 230VAC is
    * ik dezelfde lichtkleur wil als de andere LED spots
    * ik geen licht recht naar beneden wil maar net als bij een gloeilamp ik een random licht wil

Alvast bedankt voor jullie input!!
    Enkele maanden geleden hebben ze Led spotjes verkocht bij Aldi Vincent,
    warm wit, te vergelijken met galogeen, 300Lm 750 cd 36° 5 watt, met GU10 connectie,
    niet dimbaar maar wel zeer aangenaam licht, ik ben er dan 40 gaan inbouwen bij ons dochter,
    tot nu toe nog geen enkel probleem, enige wat je moet doen, is de lampvoeten vervangen door GU10
    en in je transfokast de draden doorverbinden, geen gefoefel meer met transfo's met een véél te hoge inductie
    en een eigen verbruik.

(FWIW .. bij de bekende winkel zijn er dit WE "buitenlichten met sensor" in de aanbieding ...)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
    De prijzen zijn niet te hoog, maar dat type led heeft doorgaans geen al te beste kleurweergave-index (rond de 70).
    Maar als de lamp moet dienen om te zien waar je loopt, dan is dat geen probleem, de kleurweergave-index is dan nog altijd véél beter dan die van de gele natriumdamplampen die bijna overal voor de straatverlichting worden gebruikt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De prijzen zijn niet te hoog, maar dat type led heeft doorgaans geen al te beste kleurweergave-index (rond de 70).
    Maar als de lamp moet dienen om te zien waar je loopt, dan is dat geen probleem, de kleurweergave-index is dan nog altijd véél beter dan die van de gele natriumdamplampen die bijna overal voor de straatverlichting worden gebruikt.
    Even men huiswerk gemaakt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurweergave-index

Color Rendering Index (CRI)
    General Color Rendering Index

(Term of photometry)

A method for describing the effect of a light source on the color appearance of objects, compared to a reference source of the same color temperature (CCT). It serves as a quality distinction between light sources emitting light of the same color (metamer). The highest CRI attainable is 100. Typical cool white fluorescent lamps have a CRI of 62. Lamps having rare-earth phosphors are available with a CRI of 80 and above.

In a daylighting context, the color rendering index defines the spectral transmissive quality of glasses or other transparent materials. In this case, values of 95 or better are considered acceptable.

The general color rendering index Ra is a measure of the average appearance of eight standardized colors chosen to be of intermediate saturation and spread throughout the range of hues. If a color rendering index is not qualified as to the color samples used, Ra is assumed.

Hoe zit het met zonlicht ? (komt deze ook overeen met 100 ?)
    Lagedruknatriumlamp (CRI=0), Hogedruknatriumlamp (CRI=22), Fluorescentielamp (CRI=82), Metaalhalidelamp (CRI=85), Gloeilamp (CRI=100).
    Laatst gewijzigd door Dirk007; 18 januari 2014 om 09:24

Zonlicht zou ook een CRI van 100 moeten hebben, ik denk dat dat eigenlijk het referentiepunt is.
    De betere ledlampen hebben een CRI van 80, maar er zijn ook ledlampen met een CRI van meer dan 90.
    Spijtig genoeg heb ik die hier nog nergens gezien, het zijn Cree led lampen die in de VS te koop zijn (Cree produceert zelf ook de leds die er in zitten, het is een van de grootste led fabrikanten, ik denk dat Philips er tegenwoordig ook mee samenwerkt).
    Het rendement van die lampen is wel lager, dat is ook zo bij TL-lampen met een hogere CRI.
    http://cnettv.cnet.com/cree-tw-serie...-50156488.html
    En nog de uitleg van Cree zelf (pdf bestand) http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...lFdOQNHOp5gGVA

Voor het controleren van kleuren van afdrukken worden speciale tl-lampen gebruikt, en geen gloeilampen.
    De kleurtemperatuur speelt daarbij ook een rol, gloeilampen en halogeenlampen hebben daarvoor een veel te lage kleurtemperatuur. Bij halogeen is de kleurtemperatuur zo'n 3000K (al kan daar toch wel vrij veel verschil op zitten naargelang het merk en type, ook de spanning speelt een grote rol, bij een hogere spanning wordt de kleurtemperatuur ook hoger), voor een gewone gloeilamp is dat 2700K.

Dit is misschien ook nog interessant: http://www.flashlightuniversity.com/...mp-Diagram.jpg
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 18 januari 2014 om 09:54

bandit,

kijk hier eens:
    http://inlightled.com/

http://inlightled.com/product-tag/cree-tw-series

Juist de spanning kan ik niet vinden.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Prijsverschil!!??
    Door rebel in forum Objectieven
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 23 november 2008, 11:22
  2. prijsverschil