Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptopprobleempje ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laptopprobleempje ...

    Hallo,

    Ik gebruik een Asus laptop met intel i7, 16Gb Ram een SSD van 128Gb en een interne HD voor dataopslag.
    Die werkte feilloos en startte op in 15sec.

    Na een recente update van Windows 10 start die nog steeds snel op, maar het scherm blijft ongeveer 3 minuten donker.
    En dan plots komt het bureaublad van Windows tevoorschijn.
    Daarna werkt de laptop zoals het hoort - enkel die 3 minuten zwart zijn niet "normaal".
    Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

    Alvast bedankt,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

  • #2
    Re: Laptopprobleempje ...

    Beste Jaja,

    Maak maar snel een backup van die SSD en vervang die zo snel je kan. Wellicht heb je geen reserve-sectoren meer, en zijn er cellen aan't stuk gaan.

    groeten

    Comment


    • #3
      Re: Laptopprobleempje ...

      Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
      Beste Jaja,

      Maak maar snel een backup van die SSD en vervang die zo snel je kan. Wellicht heb je geen reserve-sectoren meer, en zijn er cellen aan't stuk gaan.

      groeten
      Valt 1 april vroeger dit jaar?
      Meen je dat nu echt?
      Is dat een diagnose met glazen bol of zo? [emoji56]
      Straf dat iemand zonder enige test zo meteen een oorzaak kan geven.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Laptopprobleempje ...

        Some Windows 10 PCs are rebooting to a black screen after a recent Windows update. Here's how to fix it.


        If your Windows 10 PC reboots to a black screen, just press Ctrl+Alt+Del on your keyboard.
        Windows 10’s normal Ctrl+Alt+Del screen will appear.
        Click the power button at the bottom-right corner of your screen and select “Restart” to restart your PC.
        According to Microsoft’s support document, this will solve your problem. Your computer will restart normally with no more black screen.
        Last edited by notex; 19 maart 2020, 23:17.

        Comment


        • #5
          Re: Laptopprobleempje ...

          Hallo,

          Dank voor de tip.
          De eerste keer dat ik dit deed startte hij inderdaad snel terug op zonder zwart scherm.
          Een volgende herstart leverde een 5 minuten zwart scherm op dat uiteindelijk toch het bureaublad toonde (oef).

          Dit hielp dus één keer, daarna helaas niet meer.
          Bij het herstarten brandt het lampje van de "HD" heel vaak, de computer is dus wel "bezig".

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Laptopprobleempje ...

            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
            Beste Jaja,

            Maak maar snel een backup van die SSD en vervang die zo snel je kan. Wellicht heb je geen reserve-sectoren meer, en zijn er cellen aan't stuk gaan.

            groeten
            Oei Mutley69,

            Ik heb nog 14 van de 118Gb vrij op de SSD. Kan dat er mee te maken hebben?
            Of is er echt wat aan de hand met de SSD?
            Eenmaal opgestart werkt de laptop de hele dag perfect zonder één enkele hapering of wat dan ook.

            Jaja
            Last edited by jaja; 20 maart 2020, 09:18.
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Laptopprobleempje ...

              Als ik naar de partities van mijn Samsung 850 EVO 250GB SSD van een aantal jaren oud kijk, is er 23 GB "unallocated" voor reservesectoren.
              Ik zie #177 "wear leveling count" en 20,64 TB geschreven, Hard Disk Sentinel geeft de schijf een score van 94%, geen acties nodig.

              Je vindt wel ergens een soortgelijk progje om dat bij jou na te kijken.
              14 GB free space is wel weinig, ik zou wat opkuisen.

              Comment


              • #8
                Re: Laptopprobleempje ...

                Beste Jaja,

                Begin met een backup te maken. Wellicht heb je dat al - maar we zetten het er ter volledigheid in.

                Met de beschrijving van Jaja weet ik meteen waar ik moet zoeken. De ssd. Ga in de systeemlogs van windows - zet aan dat je warnings, errors wil zien - en zoek er tussen of er waarschuwingen zijn voor de schijf. Stel dat die komt zeggen dat er errors zijn tijdens de opstart op de paging file (ja ik werk uitsluitend in het engels, ik versta zelfs geen computernederlands - je moet het er maar mee doen) - dan kan je die paging file wissen (via system - advanced in het oude control panel).

                Dan draai je een diagnostics van oftewel de leverancier van de laptop - oftewel van de maker van de SSD.
                Doe een veilige sector scan (soms zijn er opties - zeker bij schijven) om de schijf te wissen!!! (nu denk ik niet dat Jaja die optie zal kiezen, maar goed - beter het beschrijven).

                Eens die verificatie rond is - en er zijn geen fouten - kan je onder windows de disk maintenance laten draaien. Die gaat de blokken herorganiseren - en mogelijks helpt dat.

                Doe ook een scandisk met verificatie - en herstart - dat gaat de logische indeling nakijken (het kan een overbodige stap lijken - maar het is zinvol om dit toch uit te voeren).

                Stel dat de logs een fout in de swapfile/paging-file hebben opgeleverd - dan kan je de swapfile/paging-file wissen via control/system - en herstarten. Nadien maak je uiteraard terug een door het systeem beheerder swapfile aan en herstart u opnieuw.

                De performantie gaat dan wellicht beter zijn. Maar er gaan nog sporadisch fouten in de systeemlog verschijnen. Dat is een teken dat er iets loos is op 't niveau van de SSD. Toch dus...

                Dat geeft aan wat ik op 't laatste systeem heb voorgehad. Dat was dat systeem z'n 2e SSD. De eerste had gefaald door gevuld geweest te zijn door te veel schrijfacties. Kan dat? Ja als die overvol staat - gaat het veel sneller. Mijn vroeger diensthoofd was ook een ijverige mens - zoals Jaja - en die heeft de wear leveling op 1,5 jaar tijd op een SSD (met DLC dan nog indertijd) naar < 50% levensduur gejaagd - spare sectors voor 1/3e verbruikt. Daar was amper 5GB op vrij. Hoe minder vrij hoe sneller het gaat. In uw geval denk ik niet dat de SSD versleten gaat zijn door dit.

                Dat zwart scherm ontstaat wellicht omdat de grafische driver aan 't laden is, en windows ongebruikte delen van de kernel wil in de paging-file stoppen. Dat zwart blijven van 't scherm in combinatie met de diskactiviteit is exact wat ik met dat systeem op 't werk heb voorgehad...

                Ik heb inderdaad geen diag-tools nodig voor zo iets - maar dat mag ook na zoveel jaar ervaring. Uiteraard draai je de diags nog even voor de zekerheid. Zelf ben ik een luie mens. Ik vervang d'office.

                Comment


                • #9
                  Re: Laptopprobleempje ...

                  Ik heb toevallig een kristallen pc! (zie antwoord een beetje verder).

                  Voor mij zijn't zware tijden - dus ik heb niet altijd de zin om grote lange mails te sturen.

                  En ik heb Jaja willen helpen met de zoekrichting waaraan ik meteen dacht - mee te geven.

                  Wat ik appreciëer is dat er zijn die met argumenten zoeken naar andere oorzaken.

                  Ik blijf dus bij dat standpunt - zonder het machien gezien het hebben!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Laptopprobleempje ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    Ik heb toevallig een kristallen pc! (zie antwoord een beetje verder).

                    Voor mij zijn't zware tijden - dus ik heb niet altijd de zin om grote lange mails te sturen.

                    En ik heb Jaja willen helpen met de zoekrichting waaraan ik meteen dacht - mee te geven.

                    Wat ik appreciëer is dat er zijn die met argumenten zoeken naar andere oorzaken.

                    Ik blijf dus bij dat standpunt - zonder het machien gezien het hebben!
                    Er zijn mensen die eenzelfde probleem ondervinden met een HDD ... ook de SSD zeker?

                    Het is altijd goed om een “mogelijke oorzaak” aan te kaarten, maar zonder correcte diagnose meteen zeggen “dat is het” gaat er toch wat over.

                    Al enkele gevallen opgelost door de video-driver te vernieuwen ... niets defect, gewoon een update.
                    En neen ik zeg niet dat het dat is, maar een mogelijkheid die kan getest worden zonder kosten.

                    Een correcte diagnose is altijd een goed begin. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Laptopprobleempje ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Er zijn mensen die eenzelfde probleem ondervinden met een HDD ... ook de SSD zeker?

                      [emoji6]
                      Ik heb ook datzelfde probleem met een laptop die enkel een HDD heeft van 1Tb.
                      Eens op de 2 à 3 weken doet het zich voor. Dan schakel ik de laptop uit met de power knop (enkele seconden ingedrukt houden).
                      Als ik daarna weer aanschakel start hij weer normaal op, zonder enige driver te vernieuwen.
                      Voor alle zekerheid heb ik alvast een volledige backup gemaakt op een externe HDD.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Laptopprobleempje ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Ik heb ook datzelfde probleem met een laptop die enkel een HDD heeft van 1Tb.
                        Eens op de 2 à 3 weken doet het zich voor. Dan schakel ik de laptop uit met de power knop (enkele seconden ingedrukt houden).
                        Als ik daarna weer aanschakel start hij weer normaal op, zonder enige driver te vernieuwen.
                        Voor alle zekerheid heb ik alvast een volledige backup gemaakt op een externe HDD.
                        Ik heb het af en toe ook en zoals hierboven gezegd gaat het de volgende keer opnieuw goed.
                        Ben al een verse herstelkopie aan het maken ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Laptopprobleempje ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht

                          Ik heb nog 14 van de 118Gb vrij op de SSD. Kan dat er mee te maken hebben?
                          Ik ben geen echte computerexpert, maar ik heb al wel meerdere keren gelezen dat het niet goed is voor een SSD als die zo goed als vol is, de levensduur zal dan veel korter worden.
                          Daarom probeer ik zelf om niet teveel op de "C" schijf te laten staan zodat die voldoende vrije ruimte blijft behouden.

                          Tijdens een grote software-update heeft de computer voldoende plaats nodig om alles te verwerken, met maar 14GB kan dat wel een probleem worden.
                          De SSD zal waarschijnlijk niet defect zijn (eenmaal opgestart blijft de laptop werken), maar er is gewoon te weinig ruimte vrij.
                          Zet een paar grote bestanden ergens anders weg als dat mogelijk is, en probeer de laptop daarna nog eens op te starten, waarschijnlijk is het probleem daarmee opgelost.
                          Als het allemaal programma's zijn die wel op de "C" moeten staan, dan is het tijd om een grotere SSD te steken.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Laptopprobleempje ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Ik ben geen echte computerexpert, maar ik heb al wel meerdere keren gelezen dat het niet goed is voor een SSD als die zo goed als vol is, de levensduur zal dan veel korter worden.
                            Daarom probeer ik zelf om niet teveel op de "C" schijf te laten staan zodat die voldoende vrije ruimte blijft behouden.

                            Tijdens een grote software-update heeft de computer voldoende plaats nodig om alles te verwerken, met maar 14GB kan dat wel een probleem worden.
                            De SSD zal waarschijnlijk niet defect zijn (eenmaal opgestart blijft de laptop werken), maar er is gewoon te weinig ruimte vrij.
                            Zet een paar grote bestanden ergens anders weg als dat mogelijk is, en probeer de laptop daarna nog eens op te starten, waarschijnlijk is het probleem daarmee opgelost.
                            Als het allemaal programma's zijn die wel op de "C" moeten staan, dan is het tijd om een grotere SSD te steken.
                            Dag Bart,

                            Ik heb nu toch voldoende tijd en zal eens gaan opruimen. Bedankt voor de tip.
                            Gelukkig heb ik inmiddels al mijn mails kunnen overzetten naar een andere laptop. Voor Thunderbird gaat dat heel eenvoudig en alles werkt perfect ...
                            De bestanden zijn al elders ondergebracht.

                            Maar, de lapdoet doet het - eenmaal opgestart - uitstekend ...

                            Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Laptopprobleempje ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Ik ben geen echte computerexpert, maar ik heb al wel meerdere keren gelezen dat het niet goed is voor een SSD als die zo goed als vol is, de levensduur zal dan veel korter worden.
                              Daarom probeer ik zelf om niet teveel op de "C" schijf te laten staan zodat die voldoende vrije ruimte blijft behouden.

                              Tijdens een grote software-update heeft de computer voldoende plaats nodig om alles te verwerken, met maar 14GB kan dat wel een probleem worden.
                              De SSD zal waarschijnlijk niet defect zijn (eenmaal opgestart blijft de laptop werken), maar er is gewoon te weinig ruimte vrij.
                              Zet een paar grote bestanden ergens anders weg als dat mogelijk is, en probeer de laptop daarna nog eens op te starten, waarschijnlijk is het probleem daarmee opgelost.
                              Als het allemaal programma's zijn die wel op de "C" moeten staan, dan is het tijd om een grotere SSD te steken.
                              Te weinig ruimte is zeker niet ideaal, maar zou eerder voor algemene vertragingen moeten zorgen dan enkel bij opstart.

                              Na een grote Windows upgrade blijven er overbodige bestanden over, die kan men eenvoudig verwijderen met een uitgebreide schijfopruiming (zowel HDD als SSD) ... dit maakt heel veel uit, enkele GB’s.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X