Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptopprobleempje ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Laptopprobleempje ...

    Dit gaat over de te verwachten levensduur van SSD schijven: https://www.youtube.com/watch?v=-XZNr7mS0iw
    SSD schijven gaan voor de meeste gebruikers heel lang mee, zolang er maar voldoende vrije ruimte over blijft.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Laptopprobleempje ...

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Dit gaat over de te verwachten levensduur van SSD schijven: https://www.youtube.com/watch?v=-XZNr7mS0iw
      SSD schijven gaan voor de meeste gebruikers heel lang mee, zolang er maar voldoende vrije ruimte over blijft.
      Bwa, ik zit toch al aan mijn derde SSD als C-chijf, dus echt langer meegaan heb ik nog mijn twijfels over
      Snelheid is uiteraard onbetwistbaar
      En ik gebruik toch steeds deftig merk van SSD en die stonden amper iets meer dan de helft vol, enkel progs

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Laptopprobleempje ...

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Bwa, ik zit toch al aan mijn derde SSD als C-chijf, dus echt langer meegaan heb ik nog mijn twijfels over
        Snelheid is uiteraard onbetwistbaar
        En ik gebruik toch steeds deftig merk van SSD en die stonden amper iets meer dan de helft vol, enkel progs

        grts
        Sieg
        En na hoeveel tijd zijn die dan stuk en met welke problemen?
        Specifiek merk of type?
        Hier in verschillende toestellen al zeker 5 jaar of meer dagelijks gebruik en tot nu toe geen problemen ondervonden.
        In één pc zit zelfs een SSD die als werkschijf ingesteld staat voor o.a. Photoshop, tijdelijke bestanden (temp) en dergelijke ... ook nog nooit iets vastgesteld.
        Worden die bij u om een of andere reden soms te warm?
        Moet toch een reden toe zijn?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Laptopprobleempje ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Bwa, ik zit toch al aan mijn derde SSD als C-chijf, dus echt langer meegaan heb ik nog mijn twijfels over
          Snelheid is uiteraard onbetwistbaar
          En ik gebruik toch steeds deftig merk van SSD en die stonden amper iets meer dan de helft vol, enkel progs
          Zelfde ervaring in de vorige desktop. Weet niet meer wat de eerste was (dacht een Sandisk) en de tweede een Samsung Evo. Telkens zo'n 2.5" sata model. Gewoon een dag werken, volgende dag niet meer opstarten en ook niet meer benaderbaar op een andere pc. Beiden ook enkel als OS schijf. Die desktop is een serieus grote kast met voor alle HD's een ventilator dus aan de warmte zal het niet liggen.

          In de laptop zit al jaren (een 8-tal) een Teac M.2 sata en die blijft zonder problemen werken. Ik gebruik die wel niet zoveel als de desktop.

          In de nieuwe desktop is het nu een Samsung Evo M.2 Nvme. Hoop dat die het langer uithoudt.

          Comment


          • #20
            Re: Laptopprobleempje ...

            SSD's zijn als usb-sticks. Als ze tijdens schrijfoperaties onderbroken worden - en niet beschikken over voldoende stroomreserves om de buffers te ledigen op de flash-chips - dan heb je't zitten. Dan ontstaan er fouten en kan de SSD beschadigd geraken. De enige manier om dat uit te vissen is een scan van alle sectoren te doen - via de diag tool.

            Het komt er dus zeker op aan om een aantal maatregelen te nemen - en eigenlijk de 10-seconden-knop regel zo weinig als mogelijk toe te passen. Geduld oefenen, of kijken naar de hdd-led (als die niet wegbezuinigd is).
            Op tweakers, hardware.info en consoorten kan u zeker leuke artikels vinden die dat beschrijven. Vul gerust aan in deze thread wat u meent dat een goed artikel is. Nu we toch bezig zijn...

            Wie een ssd heeft - en windows gebruikt - raad ik aan om de hybernation shutdown uit te zetten (fast shutdown is de juiste term). U vindt dat onder energiebeheer.

            Comment


            • #21
              Re: Laptopprobleempje ...

              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
              Wie een ssd heeft - en windows gebruikt - raad ik aan om de hybernation shutdown uit te zetten (fast shutdown is de juiste term). U vindt dat onder energiebeheer.
              Hallo mutley69,

              Die was hier al uitgezet ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #22
                Re: Laptopprobleempje ...

                Hibernation schrijft elke keer het hele RAM naar de schijf om sneller op te starten.
                Met een beetje inzicht in de werking van een SSD heb je dat inderdaad al lang afgezet.
                Idem voor een aantal andere gewoonten van de tijd van de harde schijven.

                Ik zie geen reden om aan de betrouwbaarheid van SSD's te twijfelen.

                Comment


                • #23
                  Re: Laptopprobleempje ...

                  Op mijn desktop gebruik ik nooit hibernation (laptop eigenlijk ook niet). Die gaat aan als ik thuiskom en uit als ik ga slapen. Toch al verschillende SSD's erdoor gedraaid. Als OS schijf merk ik wat betrouwbaarheid betreft geen verschil met gewone HD's. Snelheid, lawaai, warmte, verbruik dat is uiteraard een ander verhaal.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Laptopprobleempje ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    ...

                    Wie een ssd heeft - en windows gebruikt - raad ik aan om de hybernation shutdown uit te zetten (fast shutdown is de juiste term). U vindt dat onder energiebeheer.
                    WTF ... is "hybernation shutdown" ? "Fast boot" zal je bedoelen zeker ... (ja, ja ik weet het wel ...)
                    Vreemd dat in gans deze discussie geen enkele keer het woord "overprovisioning" is gevallen ...
                    Ik heb BTW nog nooit een SSD om zeep geholpen (wel vervangen door exemplaren met grotere capaciteit, na 5 jaar of zo) en de eerste die ik ooit gebruikt heb, mij aangeraden door wijlen Theokus, was een notoire "brol" SSD nl een OCZ Vertex 2, 10 jaar geleden in 2010 .. en die draait nog steeds, nu met een Linux distro er op ...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Laptopprobleempje ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      WTF ... is "hybernation shutdown" ? "Fast boot" zal je bedoelen zeker ... (ja, ja ik weet het wel ...)
                      Vreemd dat in gans deze discussie geen enkele keer het woord "overprovisioning" is gevallen ...
                      Ik heb BTW nog nooit een SSD om zeep geholpen (wel vervangen door exemplaren met grotere capaciteit, na 5 jaar of zo) en de eerste die ik ooit gebruikt heb, mij aangeraden door wijlen Theokus, was een notoire "brol" SSD nl een OCZ Vertex 2, 10 jaar geleden in 2010 .. en die draait nog steeds, nu met een Linux distro er op ...
                      Eenvoudig gezegd weliswaar, maar die niet toegekende 23GB op mijn SSD (zie vorige post) zijn toch gewoon "overprovisioning" ?
                      Vrije cellen om in te schakelen waar nodig.

                      En uiteraard diende die hibernation om snel terug op te starten, voor wat anders ? Dat was jarenlang de truuk voor een harde schijf.

                      Heb ik iets gemist ?
                      Last edited by palombian; 22 maart 2020, 11:36.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Laptopprobleempje ...

                        De kans dat een update van windows voor problemen zorgt is redelijk groot (zeker de laatste tijd...). De kans dat op hetzelfde ogenblik ook je SSD de geest aan het geven is, is redelijk klein denk ik...
                        Mijn oud laptopke werkt al jaren met een SSD die behoorlijk vol staat (ergens een 15 GB vrij op een SSD van 250 GB). Als ik de diagnostics van dat ding mag geloven is er niets aan de hand.
                        In principe lijkt het me handiger om te wachten tot Microsoft door heeft wat het probleem is en met een volgende update het probleem ongedaan maakt.

                        Bij een PC met 16GB ram zou ik de paging file (als test) eens op de gewone harddisk zetten op vast 32 GB. En als je meerdere partities hebt op die harddisk, dan doe je dat op de partitie die je eerst hebt aangemaakt.
                        Behalve als je dagelijks foto's bewerkt van 10 GB of aan 4K videobewerking doet, ga je amper voelen dat het ding trager werkt (mocht je maar 8 GB hebben zou ik het anders formuleren ).

                        Of daarmee je opstartprobleem van de baan zal zijn is weer iets anders : als de oorzaak die update is, dan zal Microsoft uit zijn pijp moeten komen...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #27
                          Re: Laptopprobleempje ...

                          Hallo,

                          Even een update: nog wat dingen geprobeerd die Microsoft aangeeft bij een "zwart scherm", maar geen soelaas.
                          Maar het gaat meestal over een scherm dat zwart blijft. Hier heb ik na ongeveer 5 minuten gewoon beeld. In die tijd is de SSD bijna de ganse tijd "bezig" aan het ledje te zien.
                          En eenmaal opgestart werkt de laptop de ganse dag gewoon zonder problemen.
                          Inmiddels heb ik mijn mail overgezet naar een andere laptop - voor alle veiligheid en al bestanden staan ook op een externe HD.
                          Maar ik kan nog steeds verder en alles staat "in veiligheid"
                          Nog steeds bedankt allemaal voor het meedenken
                          Nu Microsoft nog met een nieuwe update ...

                          Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Laptopprobleempje ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Eenvoudig gezegd weliswaar, maar die niet toegekende 23GB op mijn SSD (zie vorige post) zijn toch gewoon "overprovisioning" ?
                            Vrije cellen om in te schakelen waar nodig.

                            En uiteraard diende die hibernation om snel terug op te starten, voor wat anders ? Dat was jarenlang de truuk voor een harde schijf.

                            Heb ik iets gemist ?
                            dat hangt er van af hoe die 23GB aangemaakt is ... Om als overprovisioning te kunnen dienen moet die ruimte "raw" zijn ttz er moet op de blanko SSD een partitie aangemaakt worden die minstens 10% kleiner is dan de volledige beschikbare schijfruimte voor formattering. De moderne installatie programmas die met de SSD meegeleverd worden kunnen dit (bijna) automatisch.

                            Die hibernation was NIET jaren lang de truk om snel op te starten, Fast Boot bestaat nog maar sinds redelijk recent en voor een aantal redenen wordt afgeraden om dit te gebruiken met een SSD. De oude techniek om fast boot toe te passen was via dataram en opslag van een systeem image net voor shutdown.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Laptopprobleempje ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              dat hangt er van af hoe die 23GB aangemaakt is ... Om als overprovisioning te kunnen dienen moet die ruimte "raw" zijn ttz er moet op de blanko SSD een partitie aangemaakt worden die minstens 10% kleiner is dan de volledige beschikbare schijfruimte voor formattering. De moderne installatie programmas die met de SSD meegeleverd worden kunnen dit (bijna) automatisch.

                              Die hibernation was NIET jaren lang de truk om snel op te starten, Fast Boot bestaat nog maar sinds redelijk recent en voor een aantal redenen wordt afgeraden om dit te gebruiken met een SSD. De oude techniek om fast boot toe te passen was via dataram en opslag van een systeem image net voor shutdown.
                              Die overprovisioning ruimte werd inderdaad aangemaakt met het Samsung installatieprogramma.
                              Tot nu toe geen enkel probleem met de SSD, ondanks het feit dat de Lightroom previews er op staan.

                              En die andere buzzwords zijn niet meer van toepassing op een SSD .

                              Comment


                              • #30
                                Re: Laptopprobleempje ...

                                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                                Die hibernation was NIET jaren lang de truk om snel op te starten, Fast Boot bestaat nog maar sinds redelijk recent en voor een aantal redenen wordt afgeraden om dit te gebruiken met een SSD. De oude techniek om fast boot toe te passen was via dataram en opslag van een systeem image net voor shutdown.
                                Voor wie nog wat info wil.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X