Iedereen kent wel de stoomlocomotief van vroeger.
De ketel werd gevuld met water en in de ketel liepen buizen die verhit werden door de vuurhaard.
Door de hitte in de buizen werd het water in stoom omgezet.
De stoom werd dan naar de cilinders geleid en deze dreven dan de drijfstangen aan die op hun beurt de gekoppelde wielen aandreven.
Dit is een beetje summier uitgelegd hoe een stoomlocomotief werkte.
Maar wist u dat het uren duurde om een stoomlocomotief bedrijfsklaar te maken?
Het koude metaal mocht niet te snel opgewarmd worden anders smolt het (dat zijn dan de ketelnagels) braken de gietijzeren roosters en ja in uitzonderlijke gevallen kon nog veel ergere schade optreden.
Als alles volgens het boekje en de kunst van het stoken verliep wist u dat een locomotief 3 à 5 centimeter kan uitzetten en krimpen.
Dat uitzetten en krimpen maakt dat om de zoveel jaar de stoomlocomotief een groot onderhoud moest krijgen en dus enkele weken tot zelfs een paar maand niet gebruikt kon worden.
Omdat ze zo weinig rendabel waren werden ze vervangen door de diesel- en elektrische locomotieven.
Die laatsten hebben er jaren over gedaan om zoveel trekkracht te ontwikkelen om die van een stomer te kunnen benaderen.
Soms moesten twee diesel of elektrische locomotieven één enkele stoomlocomotief vervangen.
Voor velen misschien niet zo belangrijk, maar een stoomlocomotief was zeer intensieve arbeid vergeleken met de diesel- en elektrische locomotief.
En wie nostalgie heeft naar de stomer mag niet vergeten hoe vervuilend dit vervoermiddel wel was.
Nu rijden we in diesel en benzine wagens die vervuilend zijn.
Een hybride was al een kleine verbetering en binnen korte tijd rijden we allemaal elektrisch.
Maar ik vraag mij af of de elektrische voertuigen dan wel zoveel properder zijn?
Elektriciteit verwekken we, in onze regionen door stoomturbines...……….. en stoom verwekken door vervuilende zware olie.
We verwekken ook elektriciteit door kernenergie, de gevolgen kennen we. De stille dood. En dan blijven we honderden jaren opgezadeld met het grootse gift, de kernafval.
Die kunnen we niet eeuwig onder de grond stoppen natuurlijk.
Maar waar we weinig tot niets van horen is de auto aangedreven op waterstof. Uitlaat = is enkel en alleen water.
Waarom komt die er niet vraag ik mij af?
De ketel werd gevuld met water en in de ketel liepen buizen die verhit werden door de vuurhaard.
Door de hitte in de buizen werd het water in stoom omgezet.
De stoom werd dan naar de cilinders geleid en deze dreven dan de drijfstangen aan die op hun beurt de gekoppelde wielen aandreven.
Dit is een beetje summier uitgelegd hoe een stoomlocomotief werkte.
Maar wist u dat het uren duurde om een stoomlocomotief bedrijfsklaar te maken?
Het koude metaal mocht niet te snel opgewarmd worden anders smolt het (dat zijn dan de ketelnagels) braken de gietijzeren roosters en ja in uitzonderlijke gevallen kon nog veel ergere schade optreden.
Als alles volgens het boekje en de kunst van het stoken verliep wist u dat een locomotief 3 à 5 centimeter kan uitzetten en krimpen.
Dat uitzetten en krimpen maakt dat om de zoveel jaar de stoomlocomotief een groot onderhoud moest krijgen en dus enkele weken tot zelfs een paar maand niet gebruikt kon worden.
Omdat ze zo weinig rendabel waren werden ze vervangen door de diesel- en elektrische locomotieven.
Die laatsten hebben er jaren over gedaan om zoveel trekkracht te ontwikkelen om die van een stomer te kunnen benaderen.
Soms moesten twee diesel of elektrische locomotieven één enkele stoomlocomotief vervangen.
Voor velen misschien niet zo belangrijk, maar een stoomlocomotief was zeer intensieve arbeid vergeleken met de diesel- en elektrische locomotief.
En wie nostalgie heeft naar de stomer mag niet vergeten hoe vervuilend dit vervoermiddel wel was.
Nu rijden we in diesel en benzine wagens die vervuilend zijn.
Een hybride was al een kleine verbetering en binnen korte tijd rijden we allemaal elektrisch.
Maar ik vraag mij af of de elektrische voertuigen dan wel zoveel properder zijn?
Elektriciteit verwekken we, in onze regionen door stoomturbines...……….. en stoom verwekken door vervuilende zware olie.
We verwekken ook elektriciteit door kernenergie, de gevolgen kennen we. De stille dood. En dan blijven we honderden jaren opgezadeld met het grootse gift, de kernafval.
Die kunnen we niet eeuwig onder de grond stoppen natuurlijk.
Maar waar we weinig tot niets van horen is de auto aangedreven op waterstof. Uitlaat = is enkel en alleen water.
Waarom komt die er niet vraag ik mij af?
Comment