Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Krimpen en uitzetten.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Krimpen en uitzetten.

    Iedereen kent wel de stoomlocomotief van vroeger.
    De ketel werd gevuld met water en in de ketel liepen buizen die verhit werden door de vuurhaard.
    Door de hitte in de buizen werd het water in stoom omgezet.
    De stoom werd dan naar de cilinders geleid en deze dreven dan de drijfstangen aan die op hun beurt de gekoppelde wielen aandreven.
    Dit is een beetje summier uitgelegd hoe een stoomlocomotief werkte.

    Maar wist u dat het uren duurde om een stoomlocomotief bedrijfsklaar te maken?
    Het koude metaal mocht niet te snel opgewarmd worden anders smolt het (dat zijn dan de ketelnagels) braken de gietijzeren roosters en ja in uitzonderlijke gevallen kon nog veel ergere schade optreden.

    Als alles volgens het boekje en de kunst van het stoken verliep wist u dat een locomotief 3 à 5 centimeter kan uitzetten en krimpen.
    Dat uitzetten en krimpen maakt dat om de zoveel jaar de stoomlocomotief een groot onderhoud moest krijgen en dus enkele weken tot zelfs een paar maand niet gebruikt kon worden.
    Omdat ze zo weinig rendabel waren werden ze vervangen door de diesel- en elektrische locomotieven.

    Die laatsten hebben er jaren over gedaan om zoveel trekkracht te ontwikkelen om die van een stomer te kunnen benaderen.
    Soms moesten twee diesel of elektrische locomotieven één enkele stoomlocomotief vervangen.

    Voor velen misschien niet zo belangrijk, maar een stoomlocomotief was zeer intensieve arbeid vergeleken met de diesel- en elektrische locomotief.
    En wie nostalgie heeft naar de stomer mag niet vergeten hoe vervuilend dit vervoermiddel wel was.

    Nu rijden we in diesel en benzine wagens die vervuilend zijn.
    Een hybride was al een kleine verbetering en binnen korte tijd rijden we allemaal elektrisch.
    Maar ik vraag mij af of de elektrische voertuigen dan wel zoveel properder zijn?
    Elektriciteit verwekken we, in onze regionen door stoomturbines...……….. en stoom verwekken door vervuilende zware olie.
    We verwekken ook elektriciteit door kernenergie, de gevolgen kennen we. De stille dood. En dan blijven we honderden jaren opgezadeld met het grootse gift, de kernafval.
    Die kunnen we niet eeuwig onder de grond stoppen natuurlijk.

    Maar waar we weinig tot niets van horen is de auto aangedreven op waterstof. Uitlaat = is enkel en alleen water.
    Waarom komt die er niet vraag ik mij af?
    Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Krimpen en uitzetten.

    De klassieke verbrandingsmotor in benzineauto's is niet geschikt voor waterstof. De auto moet met een elektrische motor worden aangedreven die via een brandstofcel wordt gevoed. Die cel zet waterstof om in elektriciteit.
    Dit proces roept vragen op over het rendement. Er zijn namelijk 2 elektrochemische processen nodig (een voor de productie van waterstof en een tweede voor die om te zetten in elektriciteit). Een H2-brandstofcel heeft op zijn best een rendement van 40%. Dit betekent dat 60% van de energie verloren gaat.
    Voorts zijn brandstofcellen zeer duur (hoewel bepaalde autofabrikanten een gevoelige prijsdaling aankondigen) delicaat en complex. Bovendien zijn voor de productie van deze cellen edelmetalen zoals platina nodig.

    Comment


    • #3
      Re: Krimpen en uitzetten.

      Productie van waterstof is ook niet van de properste.Net zoals electriciteit.

      Comment


      • #4
        Re: Krimpen en uitzetten.

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Productie van waterstof is ook niet van de properste.Net zoals electriciteit.
        Men maakt ons toch wijs dat er alleen water uit de uitlaat komt.
        Nu ja, ze maken ons ook wijs dat de diesel vervuilender is dan benzine en niets is minder waar en bovendien verbruikt een diesel veel minder (vandaar de prijsverhogingen).
        Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Krimpen en uitzetten.

          Het verbranden van waterstof geeft inderdaad water,maar het maken van de waterstof is vervuilend.
          Wat ik mij afvraag is:als iedereen met waterstof rijdt,en uit al die auto's komt er water gedruppeld,want niet alles zal verdampen ;hoe zal de rijbaan er in de winter uit zien??? (cfr. airco's)
          Hoeveel water produceert zo'n auto?? Iemand een idee hierover??

          Off topic:bij miniatuurtreintjes gaat mijn voorkeur toch nog altijd naar stoomlocs.Waarschijnlijk door de vele bewegende onderdelen en een stuk nostalgie zeker.Diesels en elektrische locs vind ik meer steriel.

          Comment


          • #6
            Re: Krimpen en uitzetten.

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

            Maar waar we weinig tot niets van horen is de auto aangedreven op waterstof. Uitlaat = is enkel en alleen water.
            Waarom komt die er niet vraag ik mij af?
            Waterstof heeft drie problemen
            • De vlam is enorm heet, men gebruikte dit vroeger voor autogeen lassen;
            • Productie van waterstof is inefficient, het verbruikt veel energie (electrolyse) ;
            • Vloeibare waterstof is enorm ijl, vergt speciale lastechnieken om een tank 'dicht' te krijgen;


            Deze nadelen vergen constructie van nieuwe stoffen om motoren te maken:
            Metaallegeringen smelten;
            Keramische legeringen barsten ;
            Onderzoek gaat naar legeringen met carbon, maar is duur en weinig economisch op dit moment.

            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Krimpen en uitzetten.

              Grootste probleem met waterstof is dat dit geen "brandstof" is, maar enkel een "energiedrager".

              Waterstof is overal aanwezig maar je kan het niet opdelven zoals kolen of pompen zoals aardolie. Je moet waterstof uit andere stoffen vrijmaken. En vermits waterstof sterke bindingen aangaat met andere elementen is dat een proces dat energie verbruikt die van ergens anders moet komen. Eerst en vooral en de meest gekende is elektrolyse. Als je op de goeie manier elektriciteit door water stuurt, dan wordt het water gesplitst in waterstof en zuurstof. Hiervoor heb je al meer elektriciteit nodig dan dat je ooit terug zal kunnen bekomen met het resultaat. Het andere proces is stoom-reforming van methaan. Hiervoor moet methaan op hoge druk en temperatuur (+/- 1000°C) met stoom reageren en krijg je waterstof, CO en CO2. Dit vraagt heel veel energie en dan nog eens een fosiele brandstof (methaan) als grondstof.

              Dan komt het probleem dat waterstof een gas is met nogal bijzondere eigenschappen. Het is een héél licht gas, het lichtste dat er is. Om het vloeibaar bij omgevingstemperatuur te maken heb je enorme drukken nodig of enorm lage temperaturen. En het is een zo kleine molecule dat het los door gewoon staal doorgaat en het bros maakt. Voor gebruik als brandstof wordt het samengeperst tot 350 bar en men wil naar 700 bar gaan. Compressie is opnieuw een proces dat veel energie vraagt die afgevoert moet worden als warmte en niet te recupereren is.

              Je kan waterstof in aangepaste verbrandingsmotoren gebruiken (samen met diesel bvb) maar dat wordt zelden gedaan. Meestal gebruikt men een brandstofcel. Die doet net het omgekeerde van elektrolyse: er gaat langs 1 kant waterstof in en langs de andere kant lucht. Een membraan en katalysator zorgen er dan voor dat je elektriciteit hebt en terug het water waarvan je vertrokken bent. Er zijn brandstofcellen die met andere brandstoffen dan waterstof kunnen werken, oa methanol, maar die op waterstof is de voorlopig de meest ontwikkelde en betrouwbaarste.

              Ander nadeel van waterstof is dat het als gas zeer explosief is. Een mengsel van waterstof en lucht is explosief tussen een waterstofconcentratie van 4% tot 75% waterstof in lucht. Ter vergelijking, voor methaan waar iedereen zo'n schrik van heeft is dat maar 5% tot 15%.

              Dus zelfs als we op waterstof overgaan, dan gaan we nog véél meer elektriciteit nodig hebben in de vorm van kolen, bruinkool, aardgas, kernenergie, aardolie dan nu of als we naar batterijen overgaan. Gewoon omdat er meer tussenstappen zijn die energie vragen. Enige voordeel is dat je snel kan tanken en dat het manipuleren van waterstof in de industrie relatief routine is. Maar als energiedrager voor dagelijks gebruik is het eigenlijk de slechtste die je kan bedenken.

              Comment


              • #8
                Re: Krimpen en uitzetten.

                Juist. Twee aanvullingen/correcties : waterstof is een gas dat bij kamertemp. vér boven zijn kritische temperatuur zit, dat wil zeggen dat de druk zo hoog mag zijn als hij wil, vloeibaar wordt het nooit. Zwaar koelen is de enige optie. Waterstof in een verbrandingsmotor kan probleemloos mits aanpassingen, de verbrandingstemperatuur is idd erg hoog. In de technische kwartsglasblazerij (weinigen beheersen dat) wordt de vlamt° verkregen door een H2/02-mengsel en is zodanig heet dat de bewerking moet gebeuren IN de vlam. Wat wil ik nu zeggen : als je in een verbrandingsmotor de O2 binnentrekt via lucht dan heb je 80 % N2 mee. N2 is een bijzonder stabiel en onreactief gas maar niet bij dergelijke drukken en temperaturen in de verbrandingskamers waar het zich bindt aan O2 en vorming geeft aan de beruchte NOx-uitstoot (dat is een mengsel van 5 N-oxiden met name N2O; NO; NO2; N2O3 en N2O5). Van het beruchte fijnstof en de CO en CO2 ben je wél af. Voor de rest akkoord met Spanik : waterstof is geen energiebron maar een energiedrager. En betreft de absurde rendementen en de verliezen tijdens de H2-productie heeft hij ook overschot van gelijk.

                Comment


                • #9
                  Re: Krimpen en uitzetten.

                  Ik ken heel dat proces niet maar wat ik op Discovery jaaaaaaren geleden heb gezien was een Mercedes A Klasse die reed op waterstof en die proeven gingen door in Canada.
                  Een Amerikaan had een brandstoftank uitgevonden volgepropt met precies vilt en met een maal te tanken kan je een heel jaar rijden.
                  Met mijn eigen ogen gezien op Discovery dat die gast met een zware hamer op die tank aan het kloppen was en dat er gewoon niks gebeurde buiten dat de brandstoftank aan diggelen was.

                  Iedereen zal wel geweten hebben dat Toyota jaaaaaren geleden een volledige elektrische wagen op de markt heeft gebracht maar de productie heeft nooit lang geduurd.
                  BP, Britisch Petroleum, heeft alle patenten opgekocht, plus de fabriek plus de reeds gemaakte auto's en heeft dan alles vernietigd, ook alle plannen natuurlijk.

                  Wanneer zal de mens in staat zijn om echte elektrische wagens te bouwen die opgeladen kan worden met echte groene elektriciteit?
                  Ik ben geen milieu activist of een groene jongen, maar zo kunnen we echt niet verder, we maken onze planeet echt dood.
                  En het gaat me niet enkele om de auto maar om nog veel meer zaken.
                  Zal geldgewin ons uiteindelijk de das omdoen?
                  Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Krimpen en uitzetten.

                    Er is inderdaad ooit gezocht en geëxperimenteerd met een soort "absorbtiespons". Maar daarmee tanken voor een heel jaar is gewoon absurd. Je moet gewoon eens uitrekenen hoeveel kg waterstof je nodig hebt voor een jaar te rijden. Reken op een goeie 100km/kg. En het maakt niet uit of je 1kg gas, vloeistof of geabsorbeerd gas nodig hebt. Aan de prijs van 10 euro/kg.

                    Ik ben geen fan van elektrische wagens als "algemene" oplossing. Wat ga je doen met ambulances? "Sorry meneer, de MUG kan niet komen, die moet eerst nog 3 uur opladen voor we kunnen vertrekken" Wil je dat horen? Voor sommige zaken gaan we nog jaren verder moeten met verbrandingmotoren omdat er niets anders is dat zo goed paraat gehouden kan worden. Wat ga je doen bij natuurrampen zoals overstromingen als de elektriciteit uitvalt en je batterijen kortsluiten? Of noodgeneratoren van het ziekenhuis?

                    Een type batterij waar je bvb niets van hoort is de ijzer-nikkel accu. Onverslijtbaar, relatief eenvoudige grondstoffen die relatief weinig vervuilen. Heeft wat nadelen, Laad traag en weegt veel en je gaat er geen sportbommen zoals Tesla's mee bouwen maar voor bvb verkeer rond de kerktoren prima bruikbaar.

                    Wat wel een goeie oplossing zou kunnen zijn is treinverkeer voor goederen terug opnemen. Maar ja, de infrastructuur is weg en vooral voor stukgoed is de mankracht die nodig is enorm. Wie gaat dat betalen?

                    En vooral: politiekers zijn niet gekend voor hun groot intellect en analytisch denkvermogen. Een simpele oplossing voorgesteld door iemand die hard roept is meestal de beste.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Krimpen en uitzetten.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Men maakt ons toch wijs dat er alleen water uit de uitlaat komt.
                      Nu ja, ze maken ons ook wijs dat de diesel vervuilender is dan benzine en niets is minder waar en bovendien verbruikt een diesel veel minder (vandaar de prijsverhogingen).
                      Artikel in de krant, vandaag: nieuwste generatie diesels is niet vervuilender dan electrisch ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Krimpen en uitzetten.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        ....

                        En vooral: politiekers zijn niet gekend voor hun groot intellect en analytisch denkvermogen. Een simpele oplossing voorgesteld door iemand die hard roept is meestal de beste.
                        ik zou geschreven hebben "een onnozele oplossing ...." ... maar ja ... voor de rest ben ik volledig akkoord met de chemie en de geformuleerde "bezwaren cq tekortkomingen" ... Die brandstofcellen zijn al jaaaren in "ontwikkeling" in het lab ... in de praktijk, zijn ze schijnbaar net niet waardeloos. Hoorde trouwens iemand stellen dat ze na 4-5 jaar goed zijn voor het "containerpark" .. tel uit je winst?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Krimpen en uitzetten.

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Die brandstofcellen zijn al jaaaren in "ontwikkeling" in het lab ... in de praktijk, zijn ze schijnbaar net niet waardeloos. Hoorde trouwens iemand stellen dat ze na 4-5 jaar goed zijn voor het "containerpark" .. tel uit je winst?
                          Zo erg zou ik het nu ook niet stellen. Waterstof brandstofcellen zijn al lang in gebruik in de ruimtevaart. De Shuttle had er verschillende aan boord. Natuurlijk wel een andere omgeving: de raketmotoren werkten op vloeibare waterstof dus het was voor handen in grote hoeveelheden, in de ruimte is het koud genoeg dat het verlies meevalt (enkel stralingsverlies), gespecialiseerd personeel genoeg om te onderhouden en vooral kost is no issue. Maar brandstofcellen gaat toch in normaal gebruik langer mee dan 5 jaar. Die waterstofbussen van De Lijn rijden toch al sinds 2014.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Krimpen en uitzetten.

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Artikel in de krant, vandaag: nieuwste generatie diesels is niet vervuilender dan electrisch ...
                            De totale vervuiling in aanmerking genomen zou dit best wel eens kunnen kloppen. Maar die materie is gewoon te onbegrijpelijk/moeilijk voor alle juristjes die de politieke posten bezetten....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Krimpen en uitzetten.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                              Waterstof,

                              De vlam is enorm heet, men gebruikte dit vroeger voor autogeen lassen;
                              Verklaar autogeenlassen met waterstof Nerdifant?
                              Ik ken enkel autogeenlassen met een mengsel van Acetyleen en zuurstof.

                              Comment

                              Working...
                              X