Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kopersbescherming Ali Express

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kopersbescherming Ali Express

    Ik ben eens benieuwd.

    Enkele maanden geleden LED lampjes gekocht op Ali (voor in de frigo). Een bedrijfje in China dat handel doet op Ali.
    Was niet super duur. Iets van 5 euro voor 3 lampjes btw in.

    Maar bij aankomst in het land kreeg ik een brief van de post met een voorstel om een boete te betalen.
    De BTW was niet netjes aangeven door de verkoper blijkbaar.
    Kwam ruim 20 euro kosten bij!!!!

    Ik heb dit geweigerd natuurlijk. Ik ben niet gek.
    Het pakje zouden ze terug sturen naar Dubai!! En niet naar China. Merkwaardig.

    Nu probeer ik dit af te handelen via Ali. En vraag ik dus mijn geld terug.

    Zo eenvoudig gaat dat blijkbaar niet.

    De verkoper doet een tegenvoorstel (in het chinees!!!) van 0 euro en zegt dat hij het pakje heeft opgezonden. Het dus niet zijn schuld is.
    Ben ik er niet mee eens, hij had de btw niet netjes verrekend.

    Ik hou jullie op de hoogte hoe dit verder zal verlopen.

    Iemand van jullie ook al tegengekomen dit?

  • #2
    Re: Kopersbescherming Ali Express

    "Niet alle webshops zijn standaard onderdeel van IOSS. Zij moeten zichzelf aanmelden. Doen ze dat niet, dan heeft dat grote gevolgen voor jou als klant. Hieronder een voorbeeld van de kosten die je gaat maken als een webshop wel of geen partner is van IOSS.
    Je kan zien of een webshop meedoet aan IOSS door tijdens het afrekenen te kijken of er BTW gerekend wordt.
    Is dat niet het geval, dan heb je mogelijk te maken met een webshop die (nog) niet voldoet aan de eisen van IOSS."

    waarschijnlijk heb je dus besteld bij een webshop die (nog) geen deel uitmaakt van de IOSS. Hoewel je dat natuurlijk niet per winkeltje gaat nakijken, zeker niet als er btw aangerekend werd. Dan zou je ervan uit mogen gaan dat alles in orde is.

    Ben wel benieuwd naar de verdere afhandeling door aliexpress. Tot op heden hebben we eigenlijk zelden problemen gehad via ali. en eventuele problemen werden steeds snel aangepakt. Alleen de eerste maanden na de omschakeling waren er iets meer problemen.
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Kopersbescherming Ali Express

      Ik dacht ook dat ze bij Aliexpress tegenwoordig altijd de BTW aanrekenen, maar dat is dan toch niet zo?

      Hier zijn ooit defecte spullen aangekomen, en soms kwam een pakje niet binnen de vooropgestelde tijd aan, en dan heb ik wel altijd netjes mijn geld terug gekregen (het is al gebeurd dat een pakje dat al terugbetaald was, dat dat later toch nog aangekomen is).
      Ik kan dus ook niet klagen over de afhandeling van problemen bij Aliexpress, maar dit is weer een andere zaak, blijkbaar moet je dan toch nog goed opletten of er btw wordt aangerekend tijdens de betaling, dat heb ik ook niet echt in het oog gehouden, maar dat zal ik vanaf nu toch zeker doen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Kopersbescherming Ali Express

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Maar bij aankomst in het land kreeg ik een brief van de post met een voorstel om een boete te betalen.
        De BTW was niet netjes aangeven door de verkoper blijkbaar.
        Kwam ruim 20 euro kosten bij!!!!
        Dat is geen boete toch? Als de verkoper zelf de btw niet aangeeft, dan wordt die bij aankomst hier in het land berekend. Bpost regelt dat en rekent behalve de werkelijke douanekosten ook nog eens doodleuk 15 euro extra aan.

        Comment


        • #5
          Re: Kopersbescherming Ali Express

          Ik zou toch maar opletten met welke stappen men onderneemt voor een dergelijk klein bedrag van 5€.
          Het is de koper dat beslist om af te zien van de aankoop en niet wegens een defect van het product of verkeerde levering.
          Zowel volgens de voorwaarden van ALI als de wettelijke regeling zijn de kosten voor het terugzenden in principe voor de koper.
          Als die de punt op de i zet, dan kan het meer kosten aan transport dan wat het product op zich waard is.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Kopersbescherming Ali Express

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik dacht ook dat ze bij Aliexpress tegenwoordig altijd de BTW aanrekenen, maar dat is dan toch niet zo?
            Dacht ook dat het heden zo was maar ben niet 100% zeker of ze dat altijd correct doen.
            BTW betalen betekent ook niet dat zij het daarom correct aangeven. [emoji846]
            Echter was er ook een overgangsperiode waarbij sommige verkopers het wel deden en andere niet, TS spreekt ook van enkele maanden geleden.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Kopersbescherming Ali Express

              Ik zal moeten zien hoe dit verder verloopt.
              Met Ali heb ik nog nooit problemen gehad eigenlijk. Soms duurt het erg lang (vroeger zelfs meerdere maanden). Maar tegenwoordig heb ik mijn spulletjes wel ergens na een paar dagen/weken.

              Op de verkooppagina staat dat ze btw aanrekenen. Dus ik was ter goede trouw.
              Maar van bpost kreeg ik een brief waarin staat dat ze de btw registratie niet goed gedaan hadden.
              Dat is niet mijn fout!

              Maar we zijn er nog niet helemaal....

              Ik had het vroeger moeten opzoeken. Maar als ik de feedback lees van die verkoper dan hebben ze met 1 op 10 zendingen problemen.
              Slecht materiaal, niet volgens de advertentie en sommigen spreken zelfs over fraude.

              Bovendien is het bedrijf gevestigd in China maar heeft bpost het terug gezonden naar Dubai. Ook niet echt een land waar ze dingen serieus nemen.

              Ik ga nu moeten zien of ik mijn geld terug krijg.
              Na wat opzoeken blijkt dat ik 90 terugbetaalgarantie zou hebben.
              Ik heb een claim gezonden en de verkoper heeft het afgewezen.
              Nu moet Ali tussen komen.
              Als ze mijn historiek zien dan moeten ze wel concluderen dat ik geen profiteur of kantjesloper ben.
              Dit is de enigste claim die ik heb in al die jaren waarin het wel goed ging.

              Het is idd geen boete Spanik. Ik heb dat verkeerd uitgedrukt. Maar dat soort bedrag staat niet in verhouding tot de waarde van het goed en de kosten die ze moeten maken.
              Voor iets dat totaal geautomatiseerd is en bij hen tot aan de deur gebracht wordt is die kost bijzonder hoog en onredelijk.
              Bpost is in deze onredelijk.


              Dat terzijde....

              Ik heb dit vroeger ook eens meegemaakt op Ebay.
              Toen waren op dat platform ook kantjeslopers, oplichters en fraudeurs.
              Nu lijkt die tijd daar voorbij te zijn.
              Last edited by buurmanBert; 3 december 2022, 11:17.

              Comment


              • #8
                Re: Kopersbescherming Ali Express

                Het staat je altijd vrij om de levering te weigeren als je niet akkoord bent met de gerekende kosten. Staat ook zo op de site van Bpost.

                Bij Ali is het meeste reeds met BTW maar hier en daar zijn er nog die de BTW niet direct aanrekenen. Het zijn er niet veel maar toch altijd opletten.

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Het is idd geen boete Spanik. Ik heb dat verkeerd uitgedrukt. Maar dat soort bedrag staat niet in verhouding tot de waarde van het goed en de kosten die ze moeten maken.
                Voor iets dat totaal geautomatiseerd is en bij hen tot aan de deur gebracht wordt is die kost bijzonder hoog en onredelijk.
                Bpost is in deze onredelijk.
                Ok, daar volg ik je 100% in. Als je de website van Bpost leest, dan staat dat de kosten die ze zullen aanrekenen in verhouding zijn tot de waarde van de goederen. Maar in praktijk rekenen ze altijd de volle pot. Gemakkelijk verdiend geld natuurlijk. Er zijn daar al verschillende draadjes op dit forum over geweest.

                Comment


                • #9
                  Re: Kopersbescherming Ali Express

                  en bpost telt goed door, inklaring door belgie is dubbel zo duur als dezelfde inklaring door postNL... En als particulier kan je natuurlijk niet eens kiezen wie je inklaring doet (er zijn meerdere aanbieders voor deze service), goed verdiend op die manier...
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Kopersbescherming Ali Express

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Het staat je altijd vrij om de levering te weigeren als je niet akkoord bent met de gerekende kosten. Staat ook zo op de site van Bpost.
                    Klopt volledig, maar dat staat volledig los van wat de verbintenis tussen koper en verkoper is.

                    Als je de website van Bpost leest, dan staat dat de kosten die ze zullen aanrekenen in verhouding zijn tot de waarde van de goederen. Maar in praktijk rekenen ze altijd de volle pot. Gemakkelijk verdiend geld natuurlijk. Er zijn daar al verschillende draadjes op dit forum over geweest.
                    Dat zijn vaste tarieven volgens de prijs van de goederen en transportkost.
                    Lijkt me nog redelijk logisch want het administratieve werk is even groot voor 1€ als 10€ of 30€. [emoji57]

                    De kosten voor de invoer van goederen van buiten de EU bestaan uit 3 delen: btw, douanerechten en administratieve kosten. Lees meer.


                    Vanaf 1 juli 2021 rekent bpost de volgende kosten aan voor douaneformaliteiten:

                    0 euro
                    voor particuliere zendingen met een waarde van maximaal 45 euro. De verzender dient in dit geval aan te tonen dat de zending een geschenk is. (Let op: alcoholische producten, parfum, eau de toilette, tabak en tabaksproducten zijn wel onderworpen aan kosten, ook als het een geschenk is).

                    15 euro
                    voor het vervullen van de douaneformaliteiten voor niet-vrijgestelde zendingen met een waarde van maximaal 150 euro.

                    32 euro
                    voor het vervullen van de douaneformaliteiten voor niet-vrijgestelde zendingen van meer dan 150 euro.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kopersbescherming Ali Express

                      Ondertussen bericht gekregen van tussenkomst van Ali.

                      Ze vragen me te wachten tot het pakje aankomt.

                      Ik vrees dat het pakje nooit zal aankomen gezien de post het zou terug sturen.

                      Maar nu vraag ik mij af (opnieuw) hoe dat zit met kopers bescherming bij Ali.

                      Volgens de wet in Europa is er pas sprake van een levering als het pakje ook aan huis komt. En is dan pas de betaling verschuldigd.
                      Nu probeert de verkoper er onderuit te komen door te wijzen op zijn "inspanning" het toch al tot in Belgie gekregen te hebben.
                      En het is hun schuld niet (volgens hen) dat het niet aan komt op bestemming.
                      Dat lijkt mij de wereld op zijn kop.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kopersbescherming Ali Express

                        Heb je ook een factuur gekregen? Als daar de btw op verrekend is, denk ik dat jij niet aansprakelijk kan zijn (maar ben geen fiscaal expert). Facturen vind je op Ali onder "Account", "Bestellingen" en "Besteldetails".
                        En als je geen pakje krijgt, heb je recht op terugbetaling na x-maanden. Let wel op dat die termijn niet overschreden wordt alvorens de terugbetaling aan te vragen.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kopersbescherming Ali Express

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          En als je geen pakje krijgt, heb je recht op terugbetaling na x-maanden. Let wel op dat die termijn niet overschreden wordt alvorens de terugbetaling aan te vragen.
                          Een pakje weigeren is wel niet hetzelfde als een pakje niet ontvangen. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kopersbescherming Ali Express

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Een pakje weigeren is wel niet hetzelfde als een pakje niet ontvangen. [emoji6]
                            Het zit em in de detail idd.

                            Maar ik heb het pakje niet geweigerd. Ik wil de "boete" niet betalen en dus sturen ze het pakje terug.

                            Tevens is de verkoper mijn inziens er voor verantwoordelijk dat dingen geleverd worden zoals afspraak. Dus met de btw keurig afgedragen. En niet met extra kosten die er bij komen.
                            Dat was de afspraak niet.
                            Op het Ali platform staat dat ze btw aanrekenen.

                            Het zit em in de details.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kopersbescherming Ali Express

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Maar ik heb het pakje niet geweigerd. Ik wil de "boete" niet betalen en dus sturen ze het pakje terug.
                              Dat is geen boete maar BTW en administratiekosten.
                              Als ze nu de punt op de i willen zetten, dan rekenen ze u nu de terugzendkosten aan want ook dat staat duidelijk in de voorwaarden.
                              Is het allemaal de moeite waard voor 5€ als je meer kosten riskeert voor de terugzending?
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X