Oorspronkelijk geplaatst door
RDB
Ik mag zelf al eens graag achter de kookpotten staan , ik kan me gerust een ganse dag in de keuken uitleven , iets wat ik toch zeer graag doe, doorheen de week kook ik zelden, m'n vrouw staat dan meestal achter het fornuis, is er echter bezoek in het weekend dan is het steevast ikzelf die me dan eens uitleef.
Niks is frustrerender dan met slechte messen werken dan , voor mij moet een mes maar aan 2 dingen voldoen, het moet ten eerste scherp zijn ( en dat ook lang blijven ) en het moet goed in de hand liggen. Hoe het er uitziet maakt me in wezen weinig uit...
Wat betreft dat Fissler mes die je niet meer zou hoeven te slijpen... dit lijkt me echt larie, een mes die vlijmscherp blijft is simpelweg onmogelijk, dat er veel verschil in messen is lijkt me logisch maar nooit meer slijpen , dat kun je mij niet wijs maken...
Ikzelf heb me door de jaren dit setje Japanse messen aangeschaft ( niet in een keer, begonnen met een standaard 18cm santuko koksmes, bovenste in de rij ) , prijs kwaliteit zijn dit voor mij gewoon topmesjes, liggen zeer goed in de hand, proper houten handvat en blijven fenomenaal lang scherp bij correct gebruik. Al deze messen zijn uit damaststaal gemaakt en hebben een hardheid van 61 Rockwel , wat toch uitzonderlijk hard is...
Goede messen zijn misschien ietwat een investering , maar als je graag kookt heb je er je leven lang plezier aan , zelfs mijn kinderen gaan deze later nog kunnen gebruiken volgens mij.
Hans Van Rafelghem , één van BD's beste fotografen hier vroeger verkoopt deze trouwens :
https://www.avr-toon.com/messen/japa...i/shun-classic , topservice bij Hans ( bvb gratis jaarlijkse slijpbeurt )
Wat wel een aandachtspunt is dat is dat deze messen niet met een wetstaal te slijpen zijn ( messen zijn harder dan het wetstaal, je gaat het naar de vaantjes helpen ) , je moet ook investeren in een deftige slijpsteen , in het begin vergt dit wat oefening maar na verloop van tijd kun je de messen echt scheermesscherp krijgen , echt veel hoef je ze ook niet te slijpen.
Ik gebruik dus dit setje, boven naar onder :
DM0702 ( 18cm koksmes )
DM0740 ( 14cm koksmes )
DM0714 ( 8 cm groentenmesje )
DM0704 ( 23cm vleesmes )
DM0701 ( 15cm keukenmes)
DM0700 ( 8.5cm officemesje )
Naast messen heb ik enkele jaren terug bij Hans ook dit aangeschaft :
https://www.avr-toon.com/messen/japa...anse-microrasp , das echt iets waar ik in de keuken echt al fantastisch veel plezier aan heb gehad ( wel ZEER goed opletten voor de vingers ! , met de messen ook trouwens

)