Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

koksmessen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: koksmessen

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    T'is simpel hé Eenbes, of het nu een mes een zaag een boor een beitel is of gelijk welk snijmateriaal is, het is de bedoeling dat dat ding
    doet wat het moet doen, namelijk snijden.
    Niets is zo frustrerend als een snijgereedschap dat niet snijdt, en vergelijk aub. niet het gereedschap van 50 jaar geleden met dat van nu.
    En wat betreft hobby koks, wat is het verschil met een beroeps????
    Tsja Geert, ik denk dat een beroeps, of toch tenminste een keukenhulp, misschien meerdere uren tijdens een mis en place met een mes aan het snijden is, en een hobbykok misschien enkele minuten tijdens het bereiden van een maaltijd.
    Daarom vroeg ik mij reeds af, wanneer ik hier alles lees, hoeveel uur per dag of per maaltijd, de hobbykoks hier aan het snijden zijn met een mes ???
    Als ik een maaltijd klaar maak, en dat doe ik toch reeds 35 jaar op zondag en dan straks 11 jaar dagelijks, dan heb ik een goed snijdend mes slechts een paar minuten nodig, en zelfs soms helemaal niet.

    Dus voor dagdagelijks gebruik zou ik het zelfs met een bot mes redden, zij het misschien wel mits enige ergernis .
    Sommige dagen heb ik slechts een aardappelschillertje nodig, en is dat dan ééntje van Herder van 10 euro, of één of anders Japans van misschien 100 euro... mijn patatten zullen evengoed geschild zijn hoor .

    Mijn Globals laat ik één keer per jaar slijpen in Gent (vraag me naam van de winkel niet, maar ik rij er zo naar toe) en tussendoor doe ik het met ding dat ik reeds vermeld heb hierboven, en voor mij is dat méééér dan scherp genoeg.

    En omdat we toch op een fotografieforum zitten... sommigen denken ook met een duur toestel betere foto's te maken dan met een wat goedkoper... misschien is het evenzo met messen... het smaakt beter als het met een goed mes gesneden is .

    Maar zoals altijd, ieder zijn goesting/mening hé, alles moet verkopen en wordt ook verkocht, de commerce moet (blijven) draaien.
    Last edited by Guest17; 24 oktober 2017, 17:16.

    Comment


    • #32
      Re: koksmessen

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Tsja Geert, ik denk dat een beroeps, of toch tenminste een keukenhulp, misschien meerdere uren tijdens een mis en place met een mes aan het snijden is, en een hobbykok misschien enkele minuten tijdens het bereiden van een maaltijd.
      Daarom vroeg ik mij reeds af, wanneer ik hier alles lees, hoeveel uur per dag of per maaltijd, de hobbykoks hier aan het snijden zijn met een mes ???
      Als ik een maaltijd klaar maak, en dat doe ik toch reeds 35 jaar op zondag en dan straks 11 jaar dagelijks, dan heb ik een goed snijdend mes slechts een paar minuten nodig, en zelfs soms helemaal niet.

      Dus voor dagdagelijks gebruik zou ik het zelfs met een bot mes redden, zij het misschien wel mits enige ergernis .
      Sommige dagen heb ik slechts een aardappelschillertje nodig, en is dat dan ééntje van Herder van 10 euro, of één of anders Japans van misschien 100 euro... mijn patatten zullen evengoed geschild zijn hoor .

      Mijn Globals laat ik één keer per jaar slijpen in Gent (vraag me naam van de winkel niet, maar ik rij er zo naar toe) en tussendoor doe ik het met ding dat ik reeds vermeld heb hierboven, en voor mij is dat méééér dan scherp genoeg.

      En omdat we toch op een fotografieforum zitten... sommigen denken ook met een duur toestel betere foto's te maken dan met een wat goedkoper... misschien is het evenzo met messen... het smaakt beter als het met een goed mes gesneden is .

      Maar zoals altijd, ieder zijn goesting/mening hé, alles moet verkopen en wordt ook verkocht, de commerce moet (blijven) draaien.
      Weet ik wel Ivan, maar waarom zou een hobby kok niet met een goed (duur) mes mogen snijden?
      Ik kook geregeld ook wel eens wat, en weet verdomd goed welk mes ik het liefst gebruik voor wat ik op dat moment moet snijden.
      En ik heb zeker niet de pretentie te beweren dat ik de snijtechniek van een beroepskok beheers,
      als je ziet hoe sommige van die mannen daarmee overweg kunnen.
      We kennen allen wel een paar fietstoeristen die met een fiets rijden waar beginnende beroepsrenners jaloers op zouden zijn...
      Datzelfde verhaal kan je ook door trekken naar fototoestellen en objectieven enz.
      Als je mij vraagt welk merk mes nu het beste is, dat antwoord moet ik je schuldig blijven, maar als je mij wat
      vraagt over industrieël snijgereedschap voor metaalbewerking en het slijpen er van, dan kan ik
      als gereedschapsmaker van opleiding wel iemand van antwoord dienen meen ik.
      Ook in mijn job bij Philips hadden wij veel met snijden van folie te maken, rollen folie van 30Km met een dikte van 0,9
      duizenste mm snijden aan een snelheid van vijf meter per seconde was bij ons een gewone zaak, maar als ik je nu zeg
      dat wij de scheermessen die we in zo een mesboom staken stuk voor stuk onder de microscoop moesten uitsorteren
      met ongeveer 50% uitval, dan wil dat wel wat zeggen denk ik. Konden wij deze dan niet meteen op topkwaliteit
      bestellen, natuurlijk wel, maar zelf uitsorteren en de helft in de vuilbak werpen was goedkoper, zeker omdat wij inkochten
      per 500.000 stuks per bestelling.

      Comment


      • #33
        Re: koksmessen

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Weet ik wel Ivan, maar waarom zou een hobby kok niet met een goed (duur) mes mogen snijden?
        ...........................................
        Natuurlijk mag dat. Waarom zou het niet mogen ? Maar ik bedoel maar, heb je echt zo'n duur mes nodig "om dagdagelijks eten" klaar te maken ?
        Het mag nu nog voor niet dagdagelijks eten zijn, maar hoelang werk je om je volledig menu klaar te maken met het mes ?
        Daar gaat het me om.
        En met mijn relatief goedkope Globals, snij ik alles wat ik wil. En met nog goedkopere zou het wellicht ook gaan.

        Maar wil iemand voor een goed mes 10.000 euro (overdreven) uitgeven, dat moeten hij/zij weten.
        Maar zal iemand met een goed snijdend goedkoop mes niet hetzelfde resultaat bereiken, zonder enige ergernis, als hij/zij met het superdeluxe mes ?
        Ik denk het wel.

        Het is allemaal zo relatief hé. Zo heb ik hier onlangs een foto gepost die genomen werd met de smartphone... niks dan goede commentaren .
        Had ik die genomen met het duurste toestel ter wereld, ik denk niet dat men dan superlatieven zou hebben bovengehaald in de reacties.

        Maar dit is het laatste wat ik er over schrijf, dat iedereen maar koopt en gebruikt wat hij/zij graag koopt/gebruikt, zo blijft de wereld draaien.

        Over snijgereedschappen in de industrie ken ik niks, dus daar kan ik het helemaal niet over hebben .
        Het enige wat ik weet is dat het bedrijf waar ik gewerkt heb, per jaar tienduizenden euro's betaalde voor slijpwerk bij Leuco, Maes, Robaco... en noem ze meer op.
        Maar dat was niet mijn departement, dus ken ik er verder ook niks van.
        Last edited by Guest17; 24 oktober 2017, 18:20.

        Comment


        • #34
          Re: koksmessen

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          T'is simpel hé Eenbes, of het nu een mes een zaag een boor een beitel is of gelijk welk snijmateriaal is, het is de bedoeling dat dat ding
          doet wat het moet doen, namelijk snijden.
          Niets is zo frustrerend als een snijgereedschap dat niet snijdt, en vergelijk aub. niet het gereedschap van 50 jaar geleden met dat van nu.
          En wat betreft hobby koks, wat is het verschil met een beroeps????
          Je hebt gelijk en zeker wanneer je beroepsmatig dagelijks van gereedschap gebruik moet maken dat je goed en vaak ook duur gereedschap nodig hebt. Veel jonge koks krijgen na hun opleiding van hun familie dan ook een peperduur messenset bij het uitreiken van hun diploma. Een hobbyist heeft dat niet noodzakelijk nodig, maar wanneer zij gelukkig zijn met duur gereedschap moeten zij dat gewoon kopen. Een goede kennis van mij, een zelfstandig timmerman die meer dan veertig jaar in het vak zit, werkt immer met Aldi of lidl elektrisch gereedschap, hij zegt: ik sta er soms versteld van hoelang het meegaat, raakt het na de garantie defect of versleten dan gooi ik het weg en koop weer een nieuwe voor €69 in plaats van €400 voor een merkmachine.

          Comment


          • #35
            Re: koksmessen

            Je hebt gradaties in scherp en bot.
            Om een komkommerke te snijden heb ik geen scheerscherp mes nodig. Een goed scherp mes is prima. Ik wil ook geen bot mes, en heb nog een paar oude messen van Ikea, die krijg je wel scherp, maar die zijn direct terug bot.

            Maar het is iedere keer weer een keuze wat je uitgeeft voor een goed koksmes.
            Vanaf 50€ vindt je een deftig chefmes, standaard zitten ze eerder rond de 100-120€, en iedereen weet dat er naar boven toe geen grenzen zijn, en dat je dan ook amper aan kwaliteit wint.
            Een mooi mes in damast staal is leuk, maar niemand heeft dat echt nodig, en het is ook niet beter dan pakweg een Global of Wusthof van 120€.

            En dan zie je ook dat hobbyisten meer geld uit geven aan hun materiaal dan professionelen. Als ze dat willen en kunnnen, laat ze toch doen hé.

            Comment


            • #36
              Re: koksmessen

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              T'is simpel hé Eenbes, of het nu een mes een zaag een boor een beitel is of gelijk welk snijmateriaal is, het is de bedoeling dat dat ding
              doet wat het moet doen, namelijk snijden.
              Niets is zo frustrerend als een snijgereedschap dat niet snijdt, en vergelijk aub. niet het gereedschap van 50 jaar geleden met dat van nu.
              En wat betreft hobby koks, wat is het verschil met een beroeps????
              50 jaar geleden kochten de mensen hun mes in de dorpswinkel. Het zou me echt verwonderen dat die messen toen een hardheid hadden van 50 of meer.
              Er waren bijzonder veel messen in omloop die uit "pisbakken"staal gemaakt werden.
              Als je die niet om de 2-3 dagen over een slijpsteen haalde sneed je daar nog geen ei mee.

              Comment


              • #37
                Re: koksmessen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Maar het is iedere keer weer een keuze wat je uitgeeft voor een goed koksmes.
                Vanaf 50€ vindt je een deftig chefmes, standaard zitten ze eerder rond de 100-120€, en iedereen weet dat er naar boven toe geen grenzen zijn, en dat je dan ook amper aan kwaliteit wint.
                Een mooi mes in damast staal is leuk, maar niemand heeft dat echt nodig, en het is ook niet beter dan pakweg een Global of Wusthof van 120€.
                ik denk dat de goedkoopste Fissler koks messen ook zo iets kosten. Maar dat de duurste, de perfection is dan 50 euro duurder. Zoveel fijner handvat. Moor afgerond, terwijl de goedkoopste ook wel fijn zijn. Maar veel hoekiger. Heb ze alle drie in de handen gehad. En voor de 3 messen die ik toen kocht, had ik er 150 euro meer voor over. Wat is nu 150 euro voor zoveel meer comfort en op het totale aankoopsom. Nam toen ook gelijk allemaal pannen mee van Profi collection. En hoop dat ik er wel wat jaren plezier van heb. Niet maar 10 a 20.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #38
                  Re: koksmessen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Een mooi mes in damast staal is leuk, maar niemand heeft dat echt nodig, en het is ook niet beter dan pakweg een Global of Wusthof van 120€.

                  .
                  Ik heb hier enkele Global's liggen , gebruik ze intussen al enkele jaren niet meer , geen slechte messen maar mijn Kai's ( die nauwelijks meer kosten denk ik , Globals waren een cadeau indertijd dus niet zelf gekocht ) houden hun snee echt stukken langer... Het is dus maar wat je noemt beter... Een mes dat ik veel minder moet slijpen is voor mij persoonlijk beter , maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn , sommigen slijpen graag , voor mij is dat eerder een noodzakelijk kwaad...

                  Hoe harder staal hoe langer het scherp blijft, wij maken beroepshalve vaak industriele machines waar er op maat gemaakte messen in zitten ( laten we maken ) , hoe meer centen je uitgeeft hoe beter ze zijn ( lees langer meegaan ) dat is gewoon zo.... Pas op, het kan in bepaalde gevallen ook te hard zijn , met Japanse messen moet je ook niet gaan hakken/wringen in beenderen , je zou breukstukjes in je snede kunnen uitbreken... met een zachter mes ga je dat minder snel voorhebben.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #39
                    Re: koksmessen

                    Knives and Tools heeft een eigen merk: Eden.
                    Daar vind je voor 50€ ook een goed koksmes in hard staal.
                    Kijk maar eens naar deze hier. Krijgt verschrikkelijk goede reviews voor 50€.




                    Ik ben tevreden over mijn Wusthof, en die gebruik ik ook niet om te hakken.
                    Maar ik heb ook dit mes van Ikea, en dat is ongelooflijk goed voor het geld dat het kost!

                    IKEA 365+ Groentemes, roestvrij staal. Gratis 15 jaar garantie. Raadpleeg onze folder voor de garantievoorwaarden.


                    Het lemmet is vrij dun, en ik vind dat staal echt wel goed.
                    Even over een keramische staaf, en dat gaat door een tomaat als niks.

                    Comment


                    • #40
                      Re: koksmessen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Knives and Tools heeft een eigen merk: Eden.
                      Daar vind je voor 50€ ook een goed koksmes in hard staal.
                      Kijk maar eens naar deze hier. Krijgt verschrikkelijk goede reviews voor 50€.





                      .

                      Klopt , ik heb zo'n schilmesje van Eden gekocht een 2 tal jaar terug , koste ongeveer 20 euro ofzo. Ik zocht iets wat ik op kantoor gebruik voor eens een stuk fruit ofzo te snijden. Ik had ook die lovende reviews gelezen en volgens mij komen die allemaal van mensen die op vlak van messen zeer weinig gewoon waren... Een goed mes , zeker voor z'n prijs maar je moet ze ook heel vaak slijpen... Ik twijfel sterk aan de HRC60 hardheid die ze vermelden...Ik heb thuis een gelijkaardig Kai mesje en dat blijft gewoon 10 keer langer scherp... Het is trouwens ook zo dat er nogal bedrieglijke info meegegeven is op het mes ( en op hun site ) , mes is helemaal niet uit damaststaal gemaakt , de "lagen" aftekening die ze beschrijven is iets wat simpelweg er ingetst/gelaserd staat... komt niet echt betrouwbaar over dus bij mij... Maar voor 22 euro geen slecht mes , daar niet van... Ligt goed in de hand, wel redelijk aan de zware kant en namaak houten handvat ziet er niet echt realistisch hout uit in de werkelijkheid.

                      Last edited by RDB; 26 oktober 2017, 11:35.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #41
                        Re: koksmessen

                        Ik ga niet alles herlezen, maar ik hoop toch dat iedereen die (dure) koksmessen heeft weet dat je die best niet in de vaatwasser stopt.
                        Ik denk dat iedereen dit weet, maar toch nog maar eens vermelden.

                        "Een mes krijgt in een vaatwas behoorlijk wat schadelijke stoffen te verduren: etensresten vanop je servies, resten van het afwasmiddel, ... Die vreten in op het lemmet of de snede van het mes en veroorzaken (roest)vlekjes. Daardoor wordt je mes dus minder scherp.

                        Komt daarbij nog dat er in de vaatwasser kans is op “elektrolytische werking”. Een soort “kortsluiting” zeg maar, wanneer je mes in contact komt met een zachter metaal. Je moet weten dat een mes altijd magnetisch is omdat er koolstof in zit. En door die magnetische kracht ontstaat er een chemische reactie met het zachtere metaal. En als gevolg krijg je blauwe of zwarte brandvlekken op je mes.

                        En ook het heft van het mes komt vaak gehavend uit de vaatwasmachine. Zo’n handvat bestaat vaak uit kunststof en het wordt vastgezet met aluminium klinknagels. Maar aluminium zet uit in een warme vaatwas en kunststof niet, en daardoor kan het heft scheuren of zelfs afbreken.

                        Dus, als je je keukenmessen lang wil gebruiken: afwassen met de hand, liefst in koud water en zo kort(stondig) mogelijk."


                        Maar misschien kunnen die superdeluxe koksmessen er wel tegen, dat weet ik niet, ik ben geen chemicus.

                        Comment


                        • #42
                          Re: koksmessen

                          Of de uitleg en verklaring hierboven helemaal klopt kan ik niet bevestigen. Feit is, afwasproduct is agressief en gaat zeker de snijkant aantasten.

                          Ik was messen altijd met de hand af.

                          Wat betreft dat Eden schilmesje, voor mij is er maar één merk goed als pattattenschiller, en dat zijn de mesjes van Robert Herder.
                          Die krijg ik met mijn Lansky soms te scherp. Als je dan een aardappel schilt en snijdt, dan zit je iedere keer in je duim.
                          Veel van die andere messen zijn eigenlijk te dik. Een goed klein snijmesje heeft een licht flexibel lemmet.

                          Comment


                          • #43
                            Re: koksmessen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Of de uitleg en verklaring hierboven helemaal klopt kan ik niet bevestigen. Feit is, afwasproduct is agressief en gaat zeker de snijkant aantasten.

                            Ik was messen altijd met de hand af.

                            Wat betreft dat Eden schilmesje, voor mij is er maar één merk goed als pattattenschiller, en dat zijn de mesjes van Robert Herder.
                            Die krijg ik met mijn Lansky soms te scherp. Als je dan een aardappel schilt en snijdt, dan zit je iedere keer in je duim.

                            Veel van die andere messen zijn eigenlijk te dik. Een goed klein snijmesje heeft een licht flexibel lemmet.
                            Volledig akkoord ivm Herder, zie #2.
                            Al meermaals onder mijn voeten gekregen van mijn wederhelft wanneer ik het mesje weer eens geslepen heb en het haar niet heb gezegd vóór ze de patatten jast .

                            Comment


                            • #44
                              Re: koksmessen

                              Hier ook alleen maar schilmesjes van Herder (let op:
                              niet die van delhaize, colruyt etc, dat is EL. HERDER, kwaliteit niet dezelfde!) en een dunschiller in roestvrij staal van wmf

                              Comment


                              • #45
                                Re: koksmessen

                                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                                Hier ook alleen maar schilmesjes van Herder (let op:
                                niet die van delhaize, colruyt etc, dat is EL. HERDER, kwaliteit niet dezelfde!) en een dunschiller in roestvrij staal van wmf
                                Ben je zeker dat er verschil in kwaliteit is ?

                                Zie maar hier : http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150604_01714122

                                En een uittreksel uit dit artikel :

                                "HERDER
                                Bij de firma's Herder in Solingen worden messen van uitstekende kwaliteit geproduceerd. Drie daarvan zijn wereldbekende familiebedrijven: Friedrich Herder, El. Herder en Robert Herder. El. Herder werkt steeds vaker samen met en voor vele bedrijven, ook supermarkten. Op het mesje staan dan de naam van de firma en van de supermarkt. Bij deze test bleken de mesjes van Spar en Colruyt niet alleen van dezelfde producent, El. Herder, te komen maar gewoonweg dezelfde te zijn."


                                Of het zou moeten zijn dat EL Herder mesjes van mindere kwaliteit vervaardigt/levert voor de supermarkten... wat me heel erg zou verwonderen dat een wereldmerk als Herder dit zou riskeren.
                                Maar je weet natuurlijk nooit.
                                Last edited by Guest17; 27 oktober 2017, 14:28.

                                Comment

                                Working...
                                X