Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koffie-percolator bizar defect.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Koffie-percolator bizar defect.

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Wat mij dwars zit in het verhaal is dat je een waterontharder hebt. Dus moet de kalkafzetting in het toestel minimaal zijn. Moest er nu veel kalk in je toestel gezeten hebben dan zou ik het nog begrijpen dat je met de kalk weg te doen plots je toestel sneller werkt omdat het water sneller opwarmt. Maar met ontkalkt water?
    Maar als dat toestel nieuw was, dan zat er ook geen kalk in ... dan zou het het probleem zich dan ook voordoen mocht dit de reden zijn.

    Er blijft niet veel meer over hé ... misschien nog fijner gemalen koffie of te veel koffie of zoiets dat meer afsluit?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Koffie-percolator bizar defect.

      Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
      50 en 150 € kan kopen, maar als ik een nieuwe koop zou ik graag toch op voorhand weten of dat nog zal gebeuren.

      @notex en @demuro : "Ik zie niet in wat de waterhardheid te maken kan hebben met de verhoogde hoeveelheid water." Ik heb ergens gelezen dat hard water een hoger kookpunt heeft dan zacht. Hoeveel dat is en of dat een noemenswaardige impact heeft ??? Is er een chemicus in de zaal?
      Ja, ik. Kalk in het water heeft wel degelijk een invloed op het kookpunt (verhoogt idd iets) maar voor het probleem van de TS heeft dit weinig tot geen betekenis.

      Comment


      • #18
        Re: Koffie-percolator bizar defect.

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Een ander type filter of een slecht gevouwen filter kan de oorzaak zijn van te traag doorlopen (filter zuigt zich vast). De om te plooien filterrand heeft wel degelijk zijn nut, elke eerstejaars chemicus weet waarom men dit moet doen. Die leert dan namelijk filterpapier plooien FWIW
        Nou, "leren" is wel een groot woord. Eerlijk gezegd heb ik me nooit filterranden weten omplooien, als we zoals in de 1e kan geen Büchners hadden moesten we ons redden met een waterkolom in langstelige trechters. Maar blijkbaar weet je meer dan ik, wil je eens nader uitleggen, die omgeplooide filterranden ???

        Comment


        • #19
          Re: Koffie-percolator bizar defect.

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Ja, ik. Kalk in het water heeft wel degelijk een invloed op het kookpunt (verhoogt idd iets) maar voor het probleem van de TS heeft dit weinig tot geen betekenis.
          Klopt. En als je op de 25ste verdieping woont, kookt je water ook sneller dan op de benedenverdieping.

          Comment


          • #20
            Re: Koffie-percolator bizar defect.

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Maar als dat toestel nieuw was, dan zat er ook geen kalk in ... dan zou het het probleem zich dan ook voordoen mocht dit de reden zijn.

            Er blijft niet veel meer over hé ... misschien nog fijner gemalen koffie of te veel koffie of zoiets dat meer afsluit?
            Voor alle duidelijkheid : wij hadden GEEN ontkalker, hebben er een geplaatst, en dan pas is het probleem opgetreden. Jammer, maar juist die dag heeft mijn vrouw ook de koffiezet ontkalkt, en ook een pak nieuwe filters geopend.
            Voor alle zekerheid heb ik vanmorgen de anti-druppel verwijderd, maar geen verschil. Blijven de filters en de koffie over. en anders een nieuwe koffiezet met waterhardheid-regeling.
            @opapol : Dank je, ik had al zoiets verwacht maar was niet te zeker. Ik heb regulus zo verstaan dat het omplooien van die filterrandjes zou moeten beletten dat de filter "plakt" en daardoor niet meer doorloopt.

            Iedereen bedankt.

            Comment


            • #21
              Re: Koffie-percolator bizar defect.

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Klopt. En als je op de 25ste verdieping woont, kookt je water ook sneller dan op de benedenverdieping.
              Oei, was vergeten te vermelden dat ik op de mount Everest woon

              Comment


              • #22
                Re: Koffie-percolator bizar defect.

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Nou, "leren" is wel een groot woord. Eerlijk gezegd heb ik me nooit filterranden weten omplooien, als we zoals in de 1e kan geen Büchners hadden moesten we ons redden met een waterkolom in langstelige trechters. Maar blijkbaar weet je meer dan ik, wil je eens nader uitleggen, die omgeplooide filterranden ???
                Normaal vertrek je van een schijf filterpapier die je dubbel vouwt en dan nog eens plooit (maar niet helemaal terug dubbel). Dan vouw je die boven open. Langs 1 kant heb je dan een dikkere rand. Daar plakt je filter zeker niet tegen de trechter en blijft er dus altijd iets lopen. In de les chemie in het middelbaar geleerd.

                Maar in koffiezet toestellen maken ze daarom ribbels in de filterhouder.

                Comment


                • #23
                  Re: Koffie-percolator bizar defect.

                  Probeer nu eens gewoon water zonder filter en koffie,dan gewoon water met filter,en dan water met filter en koffie,en zie wat er gebeurt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Koffie-percolator bizar defect.

                    Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                    Voor alle duidelijkheid : wij hadden GEEN ontkalker, hebben er een geplaatst, en dan pas is het probleem opgetreden.
                    Als men pas een waterverzachter plaatst, dan is de kans zelfs groot dat men de eerste maanden zelfs extra kalk heeft. [emoji6]

                    En zoals eerder gemeld, eenzelfde situatie ooit gehad en dat had geen enkele impact op de werking van een koffiezet.
                    De oorzaal moet men echt elders zoeken volgens mij.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Koffie-percolator bizar defect.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                      Probeer nu eens gewoon water zonder filter en koffie,dan gewoon water met filter,en dan water met filter en koffie,en zie wat er gebeurt.
                      Dat is inderdaad een goede test. [emoji106]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Koffie-percolator bizar defect.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Normaal vertrek je van een schijf filterpapier die je dubbel vouwt en dan nog eens plooit (maar niet helemaal terug dubbel). Dan vouw je die boven open. Langs 1 kant heb je dan een dikkere rand. Daar plakt je filter zeker niet tegen de trechter en blijft er dus altijd iets lopen. In de les chemie in het middelbaar geleerd.

                        Maar in koffiezet toestellen maken ze daarom ribbels in de filterhouder.
                        Voila ... kort en goed ...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Koffie-percolator bizar defect.

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Probeer nu eens gewoon water zonder filter en koffie,dan gewoon water met filter,en dan water met filter en koffie,en zie wat er gebeurt.
                          Goed gedacht... Heb ik al gedaan. Filter alleen -loopt direkt door, met filterpapier ook geen probleem, enkel bij het koffie maken. Ik heb al de hoeveelheid koffie verminderd - maar toch nog altijd gruis.

                          @verseg: ben blij te horen dat de waterverzachter geen problemen veroorzaakte. Uiteindelijk neig ik naar een defect maar vind het toch nog raar dat 2 koffiezetapparaten tegelijk stuk gaan.

                          Maar zoals reeds gezegd: nog eens ander filters en andere soort koffie... Morgen shoppen!
                          Bedankty iedereen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Koffie-percolator bizar defect.

                            Het kan ook zijn dat door het ontkalken er wat grotere "schalen" of schilfers zijn losgekomen die nu een regelklep blokkeren.Weinig aan te doen behalve... opnieuw ontkalken.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #29
                              Re: Koffie-percolator bizar defect.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Normaal vertrek je van een schijf filterpapier die je dubbel vouwt en dan nog eens plooit (maar niet helemaal terug dubbel). Dan vouw je die boven open. Langs 1 kant heb je dan een dikkere rand. Daar plakt je filter zeker niet tegen de trechter en blijft er dus altijd iets lopen. In de les chemie in het middelbaar geleerd.

                              Maar in koffiezet toestellen maken ze daarom ribbels in de filterhouder.
                              Klopt volledig, ook voor gladde (glazen) trechters zijn er geribbelde filtreerpapiertjes te koop. Maar het ging me in feite over het waarom van het omplooien van de filterranden.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Koffie-percolator bizar defect.

                                Ik moet zeggen dat ik dit toch een eigenaardig ding vind. Meestal is het resultaat na enkele malen ontkalken dat de boel begint te lekken.

                                Comment

                                Working...
                                X