Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klopboormachine essentieel bij afbraak muurtegels badkamer ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klopboormachine essentieel bij afbraak muurtegels badkamer ?

    In de Brico hebben ze een klopboorschroefmachine WX371.3 van het merk Worx met 20V batterij (steen 13mm) van €189 naar €99.99 binnenkort
    In de Gamma een klopboormachine KB-900 van het Gamma merk (steen 16mm) niet draadloos voor €42.49

    In de toekomst zal ik alle tegels van de muren van mijn badkamer en toilet halen, een vriend zei dat dit véél vlotter gaat met z'n klopboormachine ?
    Zou dit van de Gamma volstaan? Deze van de Brico is dubbel zo duur, ik vermoed dat dit komt doordat die ook als gewone schroefboor kan gebruikt worden, dubbele functie.

    In de action hadden ze ook één voor €25, ik had hem bijna mee tot ik las dat het een draadloze was, maar dat er geen batterij bijzat :-D

  • #2
    Re: Klopboormachine essentieel bij afbraak muurtegels badkamer ?

    Een klopboormachine dient om gaten mee te boren in steen en beton (en ook andere materialen waarvoor er geen klopmechanisme nodig is, want dat kan je uitschakelen), niet om er tegels mee van de muur te halen.

    De meeste machientjes op batterijen zijn niet gemaakt voor continu werk, de batterijen zijn dan sneller leeg dan dat ze terug geladen kunnen worden.
    En ze zijn bijna altijd een stuk minder krachtig dan een machine die op 230V werkt (als een boormachine op batterijen 1050W of 1700W verbruikt zoals de machines in de links hier onder, dan zijn de batterijtjes héél snel leeg).

    Ik zie dat je een zo goedkoop mogelijke boormachine/breekhamer aan het zoeken bent, kijk dan eens naar deze: (er zijn betere, maar die kosten altijd meer)
    De goedkoopste: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...0-W/p100288513
    Deze is duurder en zwaarder, maar ook een stuk sterker waardoor het werk wat sneller vooruit zal gaan: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...0-W/p100258801

    Op YouTube vind je wel een paar reviews van deze boorhamers.

    Als je één keer tegels van de muur moet halen in de badkamer en wc, dan zal dat geen probleem zijn met die Parkside machines, als je dat werk dagelijks moet doen en je wil een machine die dan zo lang mogelijk heel blijft, dan kan je best wat meer geld uitgeven.
    Last edited by Black B@ndit; 15 juni 2020, 18:55.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Klopboormachine essentieel bij afbraak muurtegels badkamer ?

      Ik heb die klopboorschroefmachine WX371.3 in december 2019 al gekocht @ 99€ in de Brico. Deze is inclusief een draagtas, 2 batterijen, lader en een setje boren.
      Zorg wel voor een goede boor als je in beton moet boren. Met de bijgeleverde boor van 6mm heb ik 3 gaten van 6mm kunnen boren en dan was ze al bot. Ik heb nog Hilti boren met SDS schacht en die passen ook in de gewone boorkop van de WX371.3. Met de Hilti boor ongeveer 250 gaten van 6mm en 60mm diep geboord, en ze was nog altijd niet bot.
      De Parkside https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...0-W/p100288513 heb ik ook, maar die is te zwaar en te lomp om alleen badkamertegels mee af te kappen. Veel kans dat je er de hele muur mee doet barsten.
      Ik heb 20m² badkamertegels met een geleend Black & Decker accu breekhamertje afgekapt. Die tegels waren met cement gekleefd waardoor ze slechts in kleine stukjes loskwamen. Als ze met normale pleister of tegellijm geplaatst zijn, komen ze er soms zelfs in hun geheel af zonder te breken.

      Comment


      • #4
        Re: Klopboormachine essentieel bij afbraak muurtegels badkamer ?

        Platte beitel en hamer, tenzij je schrik hebt om op je vingers te kloppen.
        Trouwens zo hard ga nu ook weer niet moeten kloppen.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Klopboormachine essentieel bij afbraak muurtegels badkamer ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Platte beitel en hamer, tenzij je schrik hebt om op je vingers te kloppen.
          Trouwens zo hard ga nu ook weer niet moeten kloppen.
          Een paar degelijke werkhandschoenen is ook aan te raden omdat gebroken tegels heel scherpe randen kunnen hebben (een bril om de ogen te beschermen is ook geen overbodige luxe).

          Of de tegels gemakkelijk los komen hangt af van de ondergrond en de manier waarop ze vastgelijmd zijn, soms vallen ze met een platte beitel en een paar tikjes met een hamer bijna vanzelf van de muur.
          Maar het gebeurt ook dat het echt wel moeilijk is om ze zo los te krijgen, en dan zal een machine er wel voor zorgen dat het werk een heel stuk sneller vooruit gaat.
          Ik heb er ooit toch een redelijk zware Hitachi boorhamer voor gebruikt omdat het anders flink tegenviel, in dat geval zou het heel lang duren met lichtere accumachientjes.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Klopboormachine essentieel bij afbraak muurtegels badkamer ?

            Ja deze die echt nog met cement op de muur zijn gezet kunnen serieus tegenwerken maar tegenwoordig zijn die op het pleister gelijmd en dat gaar vlot hoor.
            En natuurlijk, zoals je terecht aanraad, de nodige beschermde maatregelen nemen.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment

            Working...
            X