Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

klachten na darmkanker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • klachten na darmkanker

    De meeste mensen zullen hier (gelukkig maar) geen ervaring met hebben,maar toch waag ik het er op om toch maar een beetje hulp te krijgen.
    Ik zal mijn verhaal proberen zo kort mogelijk te houden,
    6 jaar geleden werd er op mijn 41ste darmkanker vastgesteld,meer specifiek endel en dikke darmkanker.
    Ik heb toen een operatie ondergaan waarbij de onderste 30cm van mijn dikke darm en mijn endeldarm zijn verwijderd,ik heb in totaal 25 keer radiotherapie en evenveel chemokuren ondergaan.
    Nu,na 6jaar later ben ik gelukkig nog altijd kanker vrij,maar het probleem is dat ik altijd nog veel last heb van mijn darmen in de zin dat ik nog altijd overdreven veel naar het toilet moet,6 a7 keer per dag is geen uitzondering ondanks dat ik goed op mijn eten let.
    Vooral tijdens het werk is dit zeer lastig,en dit is eigenlijk nog zacht uitgedrukt,wanneer ik zo een slechte dag heb voel ik mij gewoon uitgeput en moet ik alles uit de kast halen om mij door de dag heen te 'sleuren'.
    Ik ga nog ieder jaar naar het ziekenhuis op controle en wanneer ik dit probleem aankaart krijg ik het antwoord dat ik daar mee moet leren leven en imodium moet innemen,maar ik doe niets anders,soms wel tot 5 pillen per dag,maar ik heb het idee dat ik daar ondertussen immuun aan geworden ben.
    Mijn vraag is nu,zijn er hier mensen die hier ervaring met hebben of iemand uit hun omgeving die dit probleem hebben,en hoe gaan die er met om,of die een oplossing hebben voor dit probleem,alle tips,hoe klein zo mogen lijken zijn meer dan welkom.
    Nikon d50+nikkor 18-55+tamron 28-75+nikkor 55-200vr+panasonic dmc-fz10

  • #2
    Re: klachten na darmkanker

    Een dietiste kan je misschien helpen met een minder veselrijk dieet.Mijn stoelgang is reeds vele jaren hetzelfde vier maal daags is geen uitzondering , en ik moet het je niet zeggen dat het laatste niet meer zo vast is .Bij mij komt het niet door darmkanker alhoewel ik anderhalf jaar terug aan een zeer zeldzame vorm van dunnedarmkanker ben geopereerd evenals 4 weken daarvoor aan teelbalkanker. Ik had van niets last ze zijn er toevallig op uitgekomen . dat was mijn geluk.Ik hoop dat je controles zo blijven want dan ben je toch altijd zenuwachtig.

    Comment


    • #3
      Re: klachten na darmkanker

      Bedankt voor je reactie en ik wens u ook veel sterkte in moeilijke dagen.
      Naar een diëtiste ben ik al geweest en die heeft mij juist een vezelrijk dieet aangeraden,
      ook mijn dokter heeft mij aangeraden om 'Fybogel' dagelijks in te nemen,dit zijn vezels die je oplost in water om de veelvuldige toiletbezoeken gemakkelijker te maken.
      Als ik deze minder of niet inneem kan een toiletbezoek makkelijk 30minuten tot een uur duren,ik hoef ook niet te zeggen dat dit bijzonder vervelend en vermoeiend is.
      Thuis kan ik daar nog redelijk met leven,maar op het werk ligt dit dat natuurlijk anders.
      Nikon d50+nikkor 18-55+tamron 28-75+nikkor 55-200vr+panasonic dmc-fz10

      Comment


      • #4
        Re: klachten na darmkanker

        Met veel vezels heb je natuurlijk een goede darmtransit en is gezonder . Mijn vrouw en ik eten dezelfde voeding en zij moet medicatie nemen om naar het toilet te kunnen gaan .Mijn probleem is ooit begonnen met in de winterkou uren aan de vaart te vissen en sinds dan moet ik meerdere keren per dag naar het toilet .Ik drink wel veel ( geen alcohol ), een 3 aa 4 liter per dag .

        Comment


        • #5
          Re: klachten na darmkanker

          Zo zie je maar dat iedereen anders reageert op voeding,dranken enz.
          Wat bij mij de oorzaak is van mijn aandoening heeft men mij nooit kunnen vertellen,
          wel is er vastgesteld dat mijn dunne darm mijn voeding zeer snel verteert.
          Nikon d50+nikkor 18-55+tamron 28-75+nikkor 55-200vr+panasonic dmc-fz10

          Comment


          • #6
            Re: klachten na darmkanker

            Ik weet niet of dit nog effect heeft op de nadelige effecten die jullie ondervinden, maar google ook eens wat naar info over Kurkuma (curcuma of geelwortel) en diens kankerwerende eigenschappen. Ben je niks mee verloren en kan vaak een goede ondersteuning zijn.

            Grtz,
            Kurt

            Comment


            • #7
              Re: klachten na darmkanker

              fenegriekzaad is ook een middel dat ik regelmatig neem ( op aanraden van dietiste , was een indische ) , maar niet in een natuurwinkel kopen daar is het van goud .Ik haal het in gent bij een kruidenwinkel denk dat het een indieer is .

              Comment


              • #8
                Re: klachten na darmkanker

                kurkuma word bij ons in de keuken gebruikt maar kende deze eigenschappen niet .
                Hier een link.

                Comment


                • #9
                  Re: klachten na darmkanker

                  Bio - en natuurwinkels zijn idd vaak overdreven duur. Geelwortel is ook een gewas uit India geloof ik. Als poeder op zich heel goedkoop en gemakkelijk bij de voeding te mengen (werking wordt versterkt door er zwarte peper extract bij te doen). Geconcentreerde curcumine als supplement is dan wel vrij duur.
                  Maar geneesmiddelen achteraf zijn ook niet goedkoop natuurlijk en die zijn meestal slechts symptoom bestrijdend ipv de oorzaak aan te pakken.

                  Grtz,
                  Kurt

                  Comment


                  • #10
                    Re: klachten na darmkanker

                    Zo leren we weer wat bij.

                    Comment


                    • #11
                      Re: klachten na darmkanker

                      Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                      Zo leren we weer wat bij.
                      Dokters zullen het niet komen zeggen

                      Comment


                      • #12
                        Re: klachten na darmkanker

                        @TS: Dit zijn zaken die je met je huisarts of apotheker zou moeten bespreken. Langdurig gebruik van loperamide (imodium) is sowieso af te raden. Gewenning is iets dat niet ongewoon is bij opiöiden.

                        Ivm kurkuma: die protectieve effecten zijn er, maar let toch op met geconcentreerde poeders, tabletten of wat dan ook. Voedingssupplementen zijn niet aan dezelfde voorwaarden onderworpen als geneesmiddelen, en je hebt soms geen zekerheid over wat er precies inzit, met in het slechtste geval dramatische gevolgen (ref). Daarbij kan overmatig gebruik aanleiding geven tot interacties met bestaande medicatie die je misschien neemt.

                        Het idee dat moderne geneeskunde haaks staat op het gebruik van natuurlijke middeltjes is volledig achterhaald: de meeste geneesmiddelen hebben hun oorsprong bij een natuurlijk voorkomende stof. Loperamide bijvoorbeeld is een synthetisch analoog van morfine. Alle antibiotica komen in de natuur voor. Colchicine zit in herfsttijloos. En ik kan nog wel eventjes verder gaan.

                        Het is even achterhaald als het idee dat alles van de natuur heilzaam en gezond is. Een flinke dosis vingerhoedskruid (blad), monnikskap (wortel) of wolfskers (bes) kan voor een volwassen mens fataal zijn.

                        Nogmaals: vraag raad aan je arts of apotheker. Ze weten er heus wel iets van.
                        Last edited by ThierryM; 7 november 2011, 17:33.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: klachten na darmkanker

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          @TS: Dit zijn zaken die je met je huisarts of apotheker zou moeten bespreken. Langdurig gebruik van loperamide (imodium) is sowieso af te raden. Gewenning is iets dat niet ongewoon is bij opiöiden.

                          Ivm kurkuma: die protectieve effecten zijn er, maar let toch op met geconcentreerde poeders, tabletten of wat dan ook. Voedingssupplementen zijn niet aan dezelfde voorwaarden onderworpen als geneesmiddelen, en je hebt soms geen zekerheid over wat er precies inzit, met in het slechtste geval dramatische gevolgen (ref). Daarbij kan overmatig gebruik aanleiding geven tot interacties met bestaande medicatie die je misschien neemt.

                          Het idee dat moderne geneeskunde haaks staat op het gebruik van natuurlijke middeltjes is volledig achterhaald: de meeste geneesmiddelen hebben hun oorsprong bij een natuurlijk voorkomende stof. Loperamide bijvoorbeeld is een synthetisch analoog van morfine. Alle antibiotica komen in de natuur voor. Colchicine zit in herfsttijloos. En ik kan nog wel eventjes verder gaan.

                          Het is even achterhaald als het idee dat alles van de natuur heilzaam en gezond is. Een flinke dosis vingerhoedskruid (blad), monnikskap (wortel) of wolfskers (bes) kan voor een volwassen mens fataal zijn.

                          Nogmaals: vraag raad aan je arts of apotheker. Ze weten er heus wel iets van.


                          Zoals met alle het geval is moet je je je goed informeren en teveel of te geconcentreerd is nooit goed.
                          En ik zeg ook niet dat de moderne geneeskunde haaks staat op (of tegen) de natuurlijke, maar de farmaceutische industrie moet draaien en is meestal symptoom-bestrijdend ingesteld. Men zal praktisch altijd pillen aanraden ipv alternatieven, want daar weet je zeker van wat er in zit Als je dan de mogelijke bijwerkingen leest weet je dat er niet veel goeds inzit voor je organen.

                          Om het even wat en hoeveel gaan nemen van natuurlijke zaken is ook geen goed idee natuurlijk. Zoals je al aanhaalt kan dat wel eens vervelende of fatale gevolgen hebben.

                          Mijn vriendin is apotheek assistente en werkzaam in een ziekenhuis. We weten zo wel een beetje wat er allemaal voorgeschreven en geslikt wordt. En dat is dikwijls om tegen te zeggen hoor.

                          Grtz,
                          Kurt

                          Comment


                          • #14
                            Re: klachten na darmkanker

                            Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
                            Mijn vriendin is apotheek assistente en werkzaam in een ziekenhuis. We weten zo wel een beetje wat er allemaal voorgeschreven en geslikt wordt. En dat is dikwijls om tegen te zeggen hoor.
                            Dat weet ik wel: ik ben zelf apotheker van opleiding
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: klachten na darmkanker

                              Ik ga er met akkoord dat je dit beter bespreekt met je arts of apotheker,maar als men je bij iedere controle vertelt dat je verder Imodium moet nemen en er met moet leren leven is de neiging groot om je licht eens anders op te steken.Het is niet zo dat ik het eerste beste middeltje inneem of probeer wat ik op het internet tegenkom,ik bespreek dit inderdaad eerst met mijn behandelende arts.
                              Gedurende de laatste 6jaar heb ik hier al met zoveel mensen over gesproken dat het mij weinig moeite kost om dit op openbare forums aan te kaarten.
                              Het verwonderd mij enigzins dat ik al zoveel reacties gekregen heb ondanks dat dit nu echt niet een 'tof' onderwerp is,waarvoor dank.
                              Nikon d50+nikkor 18-55+tamron 28-75+nikkor 55-200vr+panasonic dmc-fz10

                              Comment

                              Working...
                              X