Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kanker bestraling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kanker bestraling

    Hey juppekes

    Ik heb het ook zitten, al dacht ik altijd, het zal mij wel niet overkomen.

    Nu is mijn vraag, wie kan mij een beetje uitleg en gevolgen geven van zo'n bestralingskuur van zes weken?

    Hier in het kort mijn verhaal.



    Maandag heb ik de diagnose gekregen: Mixoïd rondcel liposarcoom.
    Het begon allemaal een maand of drie geleden, op mijn werk had ik plots hevige pijnscheuten in de knie.
    Toen ik 's avonds in bad zat lette ik er op dat mijn linker bovenbeen flink gezwollen zat, maar vond het eigenlijk niet zo erg.
    Mijn vrouw drong toch aan om de dokter te bellen, maar die kon er hier thuis niets aan doen dus stuurde hij mij naar het ziekenhuis voor een echo.
    Enkele dagen later naar het ziekenhuis voor die echo, voorlopige diagnose: bloeduitstorting, van 14cm, in de spier van het bovenbeen zonder fractuur.
    Later die week bij de huisarts, die vertrouwde het niet en stuurde mij terug naar het ziekenhuis voor een MRI-scan.
    Deze keer 4 weken moeten wachten wegens geen plaats.
    Zondag 17 juni was het dan zover, voor de eerste keer onder de MRI-scanner, waaronder ik dan nog in slaap ben gevallen.
    Maandag 18 juni kreeg ik een telefoon van de huisarts of ik dringend naar de praktijk wilde komen, ik voelde al wat narigheid komen.
    Daar kreeg ik te horen dat ik een tumor had, reeds 19cm lang, maar de dokter vertelde dat dit meestal goedaardig is, en stuurt mij door naar Brugge.
    Een goeie week later mocht ik naar Brugge voor een reeks onderzoeken en scans, eerst iets drinken, dan wat scans, daarna wat radioactief spul in mijn lichaam en daarna nog wat scans, enz...
    's Avonds kregen we al wat tekst en uitleg, de tumor is al veranderd van goedaardig naar kwaadaardig en in Brugge konden ze me niet verder meer helpen wegens de omvang van de tumor.
    Hij is 7cm op 9cm en 19.5cm lang, ook zit hij gevangen tussen mijn bot, pezen, spieren en mijn aderen, dus operatief verwijderen is voorlopig geen optie, anders zou ik wel eens mijn been kunnen verliezen.
    Donderdag 12 juni mocht ik naar Leuven voor een biopsie, waarvan ik maandag de resultaten van kreeg.
    Blijkbaar is dit een hele zeldzame tumor, komt maar voor 1 op 100.000 maar valt redelijk goed te behandelen.
    Ik kreeg nog de keuze tussen bestraling of chemo, maar heb gekozen voor bestraling, ze zouden allebei even doeltreffend zijn, maar die bestraling leek me toch iets minder erg.
    Intussen heb ik bericht gekregen van Brugge voor een eerste afspraak met de arts die de bestralingen zal uitvoeren, deze zou zes weken duren, en dan volgt in september nog de operatie om de restanten te verwijderen.
    Bootjes

  • #2
    Re: Kanker bestraling

    Heftig verhaal, heel veel moed gewenst en een volledig herstel!

    Ik ken alleen mensen die bestraald werden na borstkanker, en dat viel meestal mee wat betreft bijwerkingen en misselijkheid.
    Het wordt gewoon heel intensief allemaal. Elke dag naar het ziekenhuis, dat kruipt niet in je kouwe kleren. Zorg voor voldoede rust en afleiding.

    Je ziet gewoon dat elke persoon anders reageert op die behandelingen. Praat er maar eens goed over met je huisarts, die blijft belangrijk voor de mentale opvolging, en is meestal een prima aanspreekpunt om de wetenschappelijke toestanden om te zetten in mensentaal.
    Neem alle hulp die je kan krijgen aan, dat is van onschatbare waarde!!

    Comment


    • #3
      Re: Kanker bestraling

      Kan u jammer enkel maar veel moed toewensen gedurende de behandeling en vooral een volledig herstel toewensen
      Heb altijd ook al geloofd in een positieve ingesteldheid bij dergelijke behandelingen.
      Last edited by enero; 26 juli 2018, 13:30.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Kanker bestraling

        Ik kan u enkel veel sterkte toewensen en de kracht om nooit op te geven .. zelf ben ik aan mijn 2e K bezig en gelukkig vroege diagnose dus veel leed blijft mij nu bespaard. Vorige was 33 jaar geleden en daar ben ik door chemo kompleet door de hel gegaan en gelukkig weer terug (maar met enige scherven) maar ik heb nooit straling gekregen.
        Leeft zo regelmatig en rustig mogelijk en tracht uw immuun systeem te stimuleren door bvb wortelsap en rodebietensap te drinken maar verlies u niet in het occulte, dat kost sloten geld en doet niets.
        Goede moed .. en een enigszins lugbere filosofie: mogelijks is het beter levend te zijn met één been dan dood met twee ... ik weet dat dit cru over komt maar soms komt een mens in situaties waar "eieren keizen voor zijn geld" geen loze uitdrukking meer is ... trust me, ik ben daar geweest!

        edit: PS praat met iedereen van de medische staff en vraag hun de oren van de kop, meestal zijn die mensen zeer ontvankelijk als de patient, hoe vreemd dat ook moge klinken, ernstige interesse toont in het verloop en de medische aanpak van zijn aandoening, luister nooit naar al de "medische" meningen in je niet-medische omgeving, iedereen heeft een opinie en iedereen weet er de ballen van ... je geraakt er enkel depressief door als je er naar luistert!
        Last edited by Guest41; 26 juli 2018, 11:51.

        Comment


        • #5
          Re: Kanker bestraling

          Heel veel moed gewenst en een spoedig herstel!! Gelukkig is de prognose toch positief, blijf ook positief, voor de rest kan ik je echt niet helpen met advies.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: Kanker bestraling

            Veel moed en goed herstel wens ik je graag, over chemo en bestraling weet ik (gelukkig) niets, tenzij wat reactie's van collega's links en rechts, en in de familie, maar echt veel kan ik je niet helpen bij deze zeldzame aandoening.
            Ga de strijd aan en kom er door, we lezen je nog wel...
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Kanker bestraling

              Stel aan je radiotherapeut(e) alle vragen die je hebt, tijdens het eerste gesprek.Ook de meest onbelangrijke in uw ogen.
              Er bestaan immers geen onnozele vragen, alleen onnozele antwoorden.
              Hij of zij zal die graag beantwoorden.Ook tijdens de behandeling.
              Succes.

              Comment


              • #8
                Re: Kanker bestraling

                Gelukkig heb je na een tijd een precieze (en gunstige) diagnose gekregen.
                We hebben in België een zeer goede gezondheidszorg, maar als "mondige patient" krijg je altijd meer gedaan.

                Het komt wel goed, hou de moed erin !

                Comment


                • #9
                  Re: Kanker bestraling

                  Veel sterkte en goede moed. Tijdig ontdekt en nu op naar een spoedig herstel [emoji106]

                  Jaja

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kanker bestraling

                    Veel sterkte gewenst! Ik denk dat we hier ook een zeer goed land zitten inzake medische kennis.
                    Hou de moed er in!
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kanker bestraling

                      Ik kan u geen advies geven in deze wegens dat ik in die materie totaal onbekwaam ben.
                      De ene mens is de andere niet en van kanker heb ik ondertussen al begrepen dat het ook geval per geval is wat er moet gedaan worden en wat de uitkomst is.
                      Mijn moeder was 8 jaar geleden getroffen door kanker op de eierstokken en na een operatie en chemo is ze daar tot op heden goed van herstelt.
                      Vooral de chemo viel haar wel erg zwaar ook gezien haar leeftijd van toen 80 jaar.
                      Maar ik ken ook verhalen die minder goed zijn afgelopen zoals een vriendin met kanker op de ruggengraat.
                      Laat u de moed niet ontnemen vooral.
                      Kan ik u enkel veel goede moed en snel herstel toewensen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kanker bestraling

                        Iedereen kent tegenwoordig wel vrienden of familie met ziektes/kanker.
                        Het zijn telkens zeer menselijke en aangrijpende verhalen die erbij horen
                        We beseffen dat we allemaal slachtoffer kunnen worden
                        Dank voor het delen - hopelijk bracht dat wat soelaas - en heel veel sterkte.
                        We duimen met jou dat het goed komt
                        Peter
                        mijn website : klik

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kanker bestraling

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                          Ik kreeg nog de keuze tussen bestraling of chemo, maar heb gekozen voor bestraling, ze zouden allebei even doeltreffend zijn, maar die bestraling leek me toch iets minder erg.
                          Intussen heb ik bericht gekregen van Brugge voor een eerste afspraak met de arts die de bestralingen zal uitvoeren, deze zou zes weken duren, en dan volgt in september nog de operatie om de restanten te verwijderen.
                          Hey Mriya,

                          Heel veel sterkte en goede moed toegewenst! Mijn advies is in eerste plaats om de behandeling te laten uitvoeren in een (universitair) ziekenhuis met voldoende expertise (vanwege de zeldzame aard van de pathologie) en door een arts met wie je een goeie "klik" hebt. Wat betreft de bestraling, zeker niet onderschatten tov. chemo en ook goed informeren bij je behandelende arts en andere mensen uit het zorgteam.

                          Groeten,
                          Thierry
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kanker bestraling

                            Als ik toch nog één iets mag toevoegen wil ik mij absoluut aansluiten bij Thierry. Ziekenhuizen met expertise zijn in uw geval zeer belangrijk wegens de eerdere zeldzame vorm.
                            Zelf zijn wij ooit met onze jongste zoon naar Leuven gereden terwijl er genoeg ziekenhuizen waten in de buurt. Onze oudste zoon is daar trouwens ook behandeld voor een zeldzame galwegen/leveraandoening met een vrij hoog risico op kanker. Zeer belangrijk dus in een omgeving te gaan waar veel ondervinding is voor zeldzame gevallen.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kanker bestraling

                              Hallo,
                              Heb zelf 5 jaar kankerproblemen gehad, nu reeds 2 jaar zonder problemen. Heb geen bestraling gehad, na 4 operaties een zware chemo. Deze heb ik dan vrij goed (wat is bij chemo vrij goed) doorstaan met een jaar recuperatie.
                              Dus nooit opgeven en positief proberen te blijven.

                              Veel sterkte, ik duim alvast voor u.

                              Groetjes
                              Paul
                              Paul Dhondt
                              Secretaris
                              Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

                              Comment

                              Working...
                              X