Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jacuzzi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jacuzzi

    Voorlopig heb ik nog geen vaste jacuzzi.
    Maar ik ben een terras aan het leggen en wil elektriciteit voorzien.Welke elektriciteits kabel voorzie ik het best?
    De meeste jacuzzi´s hebben 8000 watt.
    Afstand van de elasticiteits kast tot jacuzzi is 45 m.

  • #2
    Re: Jacuzzi

    Oorspronkelijk geplaatst door yeplahoi Bekijk bericht
    Voorlopig heb ik nog geen vaste jacuzzi.
    Maar ik ben een terras aan het leggen en wil elektriciteit voorzien.Welke elektriciteits kabel voorzie ik het best?
    De meeste jacuzzi´s hebben 8000 watt.
    Afstand van de elasticiteits kast tot jacuzzi is 45 m.
    Mono 230 volt, drie fasen 230 of 3 fasen +N 400 volt aansluiting maakt antwoorden gemakkelijker.
    Ik zou alvast voor alle zekerheid een kabel van 4 X 6mm plus aarding voorzien op deze lengte.

    Comment


    • #3
      Re: Jacuzzi

      Idd mono 230 volt

      Comment


      • #4
        Re: Jacuzzi

        denk dat 6mm2 nog te weinig is op die afstand

        8000 watt komt op 36 A voor 220 volt mono

        kleinere sectie mag ,maar dan de gepaste zekering nemen volgens dikte kabel

        Comment


        • #5
          Re: Jacuzzi

          Minimum 10mm² zou ik nemen.

          Zeker als je er ook nog een koelkast of zo wil bijschakelen, (om de champagne koel te houden ).
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Jacuzzi

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Minimum 10mm² zou ik nemen.

            Zeker als je er ook nog een koelkast of zo wil bijschakelen, (om de champagne koel te houden ).
            Die koelkast gaat de zaak niet maken. zelfs een oud model verbruikt maar 250W of 1,1A.

            Comment


            • #7
              Jacuzzi

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Minimum 10mm² zou ik nemen.

              Zeker als je er ook nog een koelkast of zo wil bijschakelen, (om de champagne koel te houden ).
              Daarmee dat ik schreef 4 maal 6mm + aarding René, die dingen zijn er op voorzien om aan te sluiten op een vier draden en vier polen zekeringsautomaat zoals bij een aansluiting van een elektrisch fornuis.
              Maar als TS maar over een standaard mono aansluiting van 40 Amp. beschikt zal het kiezen worden vrees ik.
              Last edited by Guest42; 14 april 2021, 08:07.

              Comment


              • #8
                Re: Jacuzzi

                Als die jacuzzi op 230V enkelfasig moet aangesloten worden, dan is het best om eerst eens in de meterkast te kijken of daar wel een zekering zit die zwaar genoeg is.
                Hou er ook rekening mee dat die jacuzzi niet de enige stroomverbruiker is (wasmachine, afwasmachine, kookplaten, oven...), niet dat altijd alles tegelijk moet kunnen werken, maar een beetje "reserve" kan toch zeker geen kwaad.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Jacuzzi

                  En als je dan toch op aanraden van Bart de meterkast bekijkt, controleer dan ook meteen of je via de 30mA aardlekschakelaar de jacuzzi kan voorzien van stroom.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jacuzzi

                    Een extra zekering geraak ik wel kwijt in mijn zekeringskast.

                    Comment


                    • #11
                      Jacuzzi

                      Oorspronkelijk geplaatst door yeplahoi Bekijk bericht
                      Idd mono 230 volt
                      Onderschat vooral ook het verbruik niet van dat ding en als het vermogenstarief er komt zal het je ganse stroomrekening omhoog trekken en je een ferme duit kosten.
                      De dochter van een vriend van mij had er een staan, als ze alles in rekening brachten kostte hun dat aan product en elektriciteit meer dan 1.000€ per jaar, ruim het drievoudige van wat de verkoper hun had wijs gemaakt, en dat voor iets dat op termijn eigenlijk te weinig gebruikt werd.
                      En als je er dan toch voor wil gaan, is een met warmtepomp zeker het overwegen waard, veel lichtere aansluiting en minder verbruik,
                      lees misschien onderstaande link eens.

                      Last edited by Guest42; 15 april 2021, 08:36.

                      Comment

                      Working...
                      X