Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

    Eerst even de situatie schetsen, zeker?

    Mijn moeder is bijna 85, weduwe, woont alleen op haar appartement op de 1e verdieping. Er is geen lift, wel traplift sinds een paar jaar. En ik ben enig kind.

    Sinds een jaar of 5 is moeder op de sukkel. Ze heeft o.a. hartritmestoornissen (waardoor ze ook af en toe haar evenwicht verliest meestal bij opstaan uit bed of zetel en - gelukkig maar zacht achteruit valt), osteoporose, ..... De verpleger van het Wit-gele kruis komt haar wassen, ze heeft poetshulp, enz. Hulpbehoevend zeg maar, maar wel capabel om alleen te wonen ware het niet dat ...

    Ze is de laatste jaren al 4 keer gevallen waarvan 2x gehospitaliseerd, 1x met een tekort aan mineralen, 1 x 5-voudige bekkenbreuk. De 2 andere keren gelukkig (?) zonder breuk, maar toch met veel pijn, de laatste keer (nu dus) heeft ze haar ribben serieus gekneusd.Ze heeft al 2 maal (toen ze naar het ziekenhuis moest) langere tijd op de vloer heeft gelegen voor ik daar was. Dat klopt, niet omdat ik haar verwaarloos, maar toevallig was ik die 2 keer niet daar geweest in het weekend en vond ik haar telkens op maandag na het werk. Sinds is er dus het personenalarm dat ze eerst niet wou hebben - en toen ze het pas had - niet wou dragen. Sinds enige tijd dus wel en uit eigen beweging, wat toch iets zegt over haar toestand.

    En ook de laatste keer zou ze enkele uren op de vloer hebben gelegen volgens haar. Het was midden in de nacht en ik was er een half uur nadat ik via het personenalarm ben gewaarschuwd (om 2u20). Zij zegt rond de klok van 11 ('s avonds) te zijn gevallen op de badkamer. Ik vond ze nochtans op haar rug in de slaapkamer. Alleen kan ze niet meer recht.
    En sinds die nacht klaagt ze nu meer en meer van haar hart (pijn).

    Tot nu toe weigerde ze naar een rusthuis (zowel kamer als assistentiewoning) te gaan. Nu vraagt/smeekt ze mij erom.
    Ik wil ze inschrijven in een rusthuis (dat van haar keuze) en daarvoor moet nog één formaliteit vervuld zijn, namelijk de Katz-schaal door de dokter laten invullen en tekenen.
    Maar die weigert dat met het argument dat ze volgens hem nog veel te goed is om naar een rusthuis te gaan.

    Dat kan toch niet? Of wel?

    En om welgemeende goede raad van jullie voor te zijn, neen, bij mij thuis kan ze niet verblijven. We hebben niet de ruimte en mijn vrouw is zelf ziekelijk en al geruime tijd "op de ziekenkas". Ik zit op twee fronten te sukkelen

  • #2
    Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

    Dokter heeft daar niks over te zeggen, als je moeder zelf naar het rusthuis wil, is dat gewoon een kwestie van laten in te schrijven......geen Katz schaal onmiddellijk nodig.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

      Tip:
      via spoedopname ziekenhuis.
      Sinds Corona is er in de meeste WZC's weer plaats.

      mvg
      Filip

      Comment


      • #4
        Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Dokter heeft daar niks over te zeggen, als je moeder zelf naar het rusthuis wil, is dat gewoon een kwestie van laten in te schrijven......geen Katz schaal onmiddellijk nodig.
        Inderdaad, met mijn moeder was dat juist hetzelfde, ze wou uiteindelijk toch naar het rustoord.
        Die dokter zou bij mij "nen gang" gaan denk ik. Wat heeft die zich daarmee te bemoeien?
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

          Jammer om dat te moeten horen, het herinnert me aan de situatie met mijn ouders.

          Maar voor zover ik me kan herinneren, kan de KATZ-schaal ook door de verpleging van het WG-Kruis opgemaakt worden.
          Misschien moet je daar eens luisteren?

          In elk geval, veel sterkte.
          Amedee7
          _____________________________________
          Canon 70D - EF-s 17-55 f2.8 - EF-s 60mm f2.8 macro - EF 70-200 F4 L IS USM - EF-s 10-18

          Comment


          • #6
            Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

            Ik heb 40 jaar in WZC's gewerkt, die Katz schaal wordt meestal bepaald door de hoofdverpleegkundigen of ergotherapeuten ( oa. door een mini mental test ) en bepaalt ook de subsidie dacht ik die wordt gegeven aan RVT patiënten.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Dokter heeft daar niks over te zeggen, als je moeder zelf naar het rusthuis wil, is dat gewoon een kwestie van laten in te schrijven......geen Katz schaal onmiddellijk nodig.
              Je kan uiteraard zelf vragen op de lijst gezet te worden, maar dan sta je achteraan op de lijst.
              Mensen die zeer zorgbehoevende zijn, die kunnen met de juiste documenten vooraan op de lijst gezet worden.
              In bepaalde WZC een verschil van ettelijke jaren.
              Een huisdokter of ziekenhuis kan daar in elk geval voor zorgen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

                Die dokter is deontologisch niet juist bezig.
                Hij hoort op vraag van de patient de nodige medische informatie te willen vrijgeven en zo nodig attesten af te leveren over uw toestand.
                De katz schaal is trouwens een zeer eenvoudige vragenlijst. Zo staat er bv op "kan je zelfstandig wassen?" "hulp nodig bij eten maken?"...
                De lijst is trouwens verouderd en (zeer recent) vervangen door een meer fijngemaasd alternatief die nu zijn voege inneemt.

                Die dokter zou ik prompt buiten smijten. Er is ander en beter.
                Terzijde: als hij van mening zou zijn dat de patient geen hulp nodig heeft bij alles dan kan hij dat zo ook attesteren.
                Niet dat het je vooruit zou helpen bij de aanvraag voor een woning. Dus bij deze reden twee om die arts buiten te kieren.

                Vraag ook eens hulp en advies bij de sociale diensten van bv de ziekenkas en wzc. Hoe meer diensten er mee bezig zijn, hoe groter de kans dat je mama de juiste zorgen zal krijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

                  Losstaand van de confrontatie met ouderdom en hulpbehoevendheid waar we allemaal vroeg of laat voor staan, stel ik mij vragen over de meningen die hier over de huisarts worden geuit.

                  Elke zorgverstrekker heeft enerzijds een beter overzicht dan de particulier om de situatie te beoordelen - en zal ook bepaalde richtlijnen moeten volgen -, anderzijds heeft hij ook zijn persoonlijke visie.

                  Ga je een "arts buiten kieren" wanneer hij geen antibiotica wil voorschrijven of een ziektebriefje ?

                  Wij hebben een goede sociale zekerheid die voor de burger zeer betaalbaar blijft, maar daar tegenover staat dat niet alles voor iedereen (liefst direct) mogelijk is.
                  Er zijn landen waar enkel de kapitaalkrachtigen een goede verzorging kunnen krijgen.

                  Comment


                  • #10
                    Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Losstaand van de confrontatie met ouderdom en hulpbehoevendheid waar we allemaal vroeg of laat voor staan, stel ik mij vragen over de meningen die hier over de huisarts worden geuit.

                    Elke zorgverstrekker heeft enerzijds een beter overzicht dan de particulier om de situatie te beoordelen - en zal ook bepaalde richtlijnen moeten volgen -, anderzijds heeft hij ook zijn persoonlijke visie.

                    Ga je een "arts buiten kieren" wanneer hij geen antibiotica wil voorschrijven of een ziektebriefje ?

                    Wij hebben een goede sociale zekerheid die voor de burger zeer betaalbaar blijft, maar daar tegenover staat dat niet alles voor iedereen (liefst direct) mogelijk is.
                    Er zijn landen waar enkel de kapitaalkrachtigen een goede verzorging kunnen krijgen.
                    Die mening volg ik 100% … ik vraag mij af hoe sommigen kunnen weten of die dokter verkeerd bezig is of niet.
                    Uiteraard staat het iedereen vrij een tweede mening te vragen, maar de meesten zullen je terugsturen naar de huisarts omdat die de patiënt het beste kent.
                    Heeft men geen vertrouwen in eigen huisarts, dan staat het ook vrij een andere te zoeken.
                    Via een forum zal men nooit een correcte medische diagnose kunnen stellen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

                      Diagnose voor een WZC is zelfs niet nodig....eens boven de 65 is het een kwestie van inschrijven.
                      Indien de opname versneld moet gebeuren door omstandigheden kan het soms nodig zijn maar zelfs dan niet verplicht. Meestal gaat het dan eerder over mensen die al in het ziekenhuis liggen en niet meer naar huis kunnen en waar de sociale dienst alles in orde brengt.
                      Gebeurt de aanvraag privé vanuit de thuis situatie dan is het zoals het overal is.... ken je de juiste personen, dan gaat alles veel sneller..
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

                        Het gaat hier niet om een medische diagnose, tenminste niet voor directe medische zorgen. Het gaat over een formulier dat nodig is om op een wachtlijst van een rusthuis terecht te komen en de vraag of een dokter dat formulier moet invullen of niet hoeft in te vullen omdat hij het niet nodig vindt.

                        Of mijn moeder nu capabel is om haar eigen poep te vegen of niet doet niet eens ter zake. Het doet ook niets af aan haar wens - en de spoedige (?) noodzaak - om in een rusthuis te kunnen en zelfs moeten verblijven indien nodig. Wanneer zij vandaag aanvoelt dat het nodig wordt, dat het leven moeilijker wordt, dat zij achteruit gaat, dat ..., is het dan aan de dokter om te zeggen dat zij op de vooravond van haar 85ste nog springlevend is en zij maar thuis moet blijven omdat zij nog naar toilet kan gaan zonder hulp?
                        Wanneer zij binnen enkele weken voldoende hersteld is van haar 4e val (voor zover ik weet !!) is het gewoon wachten op de 5e.

                        Is het niet beter dat zij in een meer (voor ouderen en hulpbehoevenden) aangepaste omgeving verblijft? Haar appartement is niet in die mate aangepast zoals een rusthuiskamer aan het ouder worden en lichamelijke aftakeling. Ondanks zij zelfstandig woont is ze wel degelijk afhankelijk van allerlei hulp (bijv. zich niet kan wassen zonder hulp). Is het dan zoveel beter thuis te verblijven?

                        Wij hebben jaren terug al de nodige problemen gekend toen eerst mijn schoonvader en laten mijn schoonmoeder snel achteruitgingen en zij niet naar een rusthuis wilden tot het te laat was. Toen konden de kinderen en schoonkinderen voor alles zorgen en rondcrossen. Let op de meervoudsvorm, er was nog enigszins taakverdeling. Maar in dit geval, ik ben enig kind, heb een echtgenote die ook zorgbehoevend is, ik voel me blij (sic) met een moeder die - eindelijk - een beetje vooruit kijkt en me wat moeilijkheden wil besparen.

                        Voor ik een andere huisdokter zoek - de huidige kent haar tenslotte het best - wil ik nog met hem praten over zijn redenen van de weigering.
                        Maar een papier invullen kan inderdaad iedere dokter.
                        En het moet een dokter zij die het formulier tekent, uit de brief die de (voorlopige) inschrijving bevestigt:

                        Enkel evaluatieschalen ingevuld door een arts, zijn geldig
                        De inschrijving is pas helemaal definitief wanneer de dienst informatie en administratie bovenvernoemde evaluatieschaal ontvangen hebben. Als zij het document niet tijdig toekrijgen, zijn ze genoodzaakt uw aanvraag te annuleren.

                        Alhoewel ik gevraagd heb haar in te schrijven op de dringende wachtlijst, is er dus nog steeds een wachtlijst van meerdere maanden. Welk argument past hier om te wachten op hoogdringendheid?
                        Last edited by nabi; 22 augustus 2021, 14:04.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

                          Ik ben het met je eens Nabi.
                          Last edited by buurmanBert; 23 augustus 2021, 19:17.

                          Comment


                          • #14
                            Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

                            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            Het gaat hier niet om een medische diagnose, tenminste niet voor directe medische zorgen. Het gaat over een formulier dat nodig is om op een wachtlijst van een rusthuis terecht te komen en de vraag of een dokter dat formulier moet invullen of niet hoeft in te vullen omdat hij het niet nodig vindt.
                            Ondertussen heb je de antwoorden toch al gehad?
                            Om u in te schrijven heb je geen attest nodig zoals Franciskine schreef.
                            Om meer voorrang te komen kan een huisdokter of ziekenhuis wel helpen want zwaar hulpbehoevenden krijgen nog steeds voorrang.
                            Zelf ook zo gedaan voor iemand, wachtlijst was 3 tot 5 jaar maar met de hulp van de huisarts anderhalve maand en in afwachting in ziekenhuis opgenomen.
                            Zoals anderen aanbevelen kan je beter contact opnemen met de sociale dienst van een WZC, die kunnen u best helpen.
                            Thuishulp is vaak de eerst aangeboden hulp.
                            Hetgeen hier nu gebeurt in dit topic is meer kritiek geven op de huisarts dan wat anders.
                            Echter niemand van ons weet hoe hij dit juist gezegd heeft of bedoelt en wat zijn redenering is.
                            Stel dat hij (mogelijks terecht) een document opstelt waarin staat dat ze niet (zwaar) hulpbehoevend is, dan sta je nog verder van huis. [emoji848]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is er dokter in de zaal? (deontologisch vraagje)

                              Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht

                              Alhoewel ik gevraagd heb haar in te schrijven op de dringende wachtlijst, is er dus nog steeds een wachtlijst van meerdere maanden. Welk argument past hier om te wachten op hoogdringendheid?
                              Bij mijn vader heeft het de sociale dienst van het ziekenhuis hiervoor meegeholpen, en dat ging allemaal zowat automatisch vanaf we lieten horen dat naar huis komen niet meer ging.
                              Het was dus van het ziekenhuis naar de korte opvang, dit is een tijdelijke opvang die wat ademruimte geeft om iets definitiefs te vinden.
                              De keuze van plaats is dan wel beperkt tot wat er vrij is, en waar je dus van weet dat dit maar tijdelijk is.
                              Ondertussen blijft men kijken waar er een plaats vrij komt, maar ook daar heb je weinig keuze als het snel moet gaan.
                              Gelukkig was het bij ons niet al te ver, maar toch een 15 km en tegen dat hij daar weg moest was er plaats waar we het liefst heen gingen, en dat was dus maar 2 Km van huis.

                              mvg.

                              Comment

                              Working...
                              X