Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

    Hey juppekes.

    Vorige week hebben we hier thuis iets opgemerkt die zelfs gevaarlijk kan zijn.
    Mijn vrouw was een vers groentensoepje aan het maken.
    Het was een soepje die gemixt moet worden.
    Nu stond het soepje nog op het fornuis dat nog aanstond om nog een beetje te garen.
    Toen stak mijn vrouw de mixer in de soep, en die begon opeens heel hevig te koken.
    Dus het was eigenlijk een reactie van het inductiefornuis op het metaal van de mixer.
    Nu is er eigenlijk niets erg gebeurd, maar de soep spetterde toch een beetje in het rond.
    Wat eigenlijk wel eventuele brandwonden zou kunnen veroorzaken.
    Dus in het vervolg wordt de soep niet meer op het fornuis gemixt, of wordt het fornuis uit gezet.
    Hopelijk hebben jullie ook iets aan mijn boodschap.
    Bootjes

  • #2
    Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

    Straf verhaal.
    Als ik de kookpot een cm of twee van de plaat hou, dan is het al gedaan met warmen door inductie.
    Daarmee vergeleken zou maar de onderste cm of twee van een mixer eventueel in aanmerking kunnen komen om die straling mee op te vangen.
    Wij gebruiken regelmatig metalen pollepels in de soep of sauzen en niettegenstaande een veel groter oppervlak tegen de kookpot hebben wij daar nog nooit enig probleem mee ondervonden.
    Ben je echt zeker dat het opspatten door de kookplaat kwam en niet gewoon omdat de soep net tegen het kookpunt zat?
    Ook met andere warmtebronnen is het volgens mij toch veiliger om soep niet op het vuur te mixen. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

      Hey juppekes

      De soep zelf kookte niet, en toen de mixer in de pot ging kookte die onmiddellijk heel fel, en toen de mixer er terug uit was kookte er weer niets meer.
      We hebben dit dan een paar keer gedaan en het was telkens zo.
      En inderdaad, soep mix je eigenlijk beter niet op het fornuis, maar met die vlakke platen zie je daar eigenlijk geen gevaar in.
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

        Het kookpunt, o.a. van water, is afhankelijk van de temperatuur maar ook van de druk.
        Zie de stoomtabel: https://wiki.woudagemaal.nl/w/images...abel_gtgi.jpeg
        Als je nu gaat mixen gaat het water, of de soep, ronddraaien in de kookpot.
        Door het Bernouilli effect door het snelheidsverschil tussen vloeistof en de wand, en de vloeistoflagen onderling verlaagt de druk plaatselijk.
        Daardoor begint het water "plots" te koken.
        Als die snelheidsverschillen weg zijn en de onderdruk daardoor wegvalt dan kookt het, even plots, niet meer.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

          Hey juppekes.

          De soep begon al te koken voor dat de mixer in werking werd gezet.
          Dus die Bernouilli effect was hier nog niet van toepassing
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

            Da's wel erg raar, heb je de pot van de plaat getrokken/uitgezet met de mixer er in ? Inductieplaten zorgen voor Foucaultstromen (wervelstromen) in ferromagnetische materialen die op hun beurt warmte veroorzaken in de bodem van de pot. (test met de magneet voor de geschiktheid van de potten). Normaal gesproken is het roerdertje van een mixer ook ferromagnetisch maar veel te klein om die stromen te laten lopen....
            In het labo was dit een gevreesd iets met nieuw en glas glaswerk en zuivere vloeistoffen, een kookbel (koken is in feite verdampen binnen de vloeistof en niet louter aan het oppervlak) heeft altijd een microkiem nodig om zich te kunnen vormen, als ze die niet vindt gaat de temp. boven het kookpunt en verkeert het hele systeem in een metastabiele toestand waarbij de minste beweging of schok er voor zorgt dat de "kiem" gevonden wordt en de boel "explosief" begint te over te koken. Maar voor soep kan dit argument niet opgaan, kiemen bij de vleet.
            Het Bernoulli-effect van Skitch klinkt logisch maar toch voel ik dat er ergens iets niet 100% klopt...een kookbel vormt zich pas wanneer de stoomdruk die van de omringende lucht evenaart en die laatste blijft gelijk. Maar ik werd al eens meer voor de gek gehouden door mijn "intuïtie" .

            Mijn voornaamste probleem is dat die mixer niet draaide, dus ook geen menging van thermozones...

            Met andere woorden : een heel lange uitleg om te zeggen dat ik geen reden kan bedenken voor dit rare verschijnsel. Ik vind het wel een begeesterend probleem, ik zou graag eens de mening van demeyereg horen hierover

            Comment


            • #7
              Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Het kookpunt, o.a. van water, is afhankelijk van de temperatuur maar ook van de druk.
              Zie de stoomtabel: https://wiki.woudagemaal.nl/w/images...abel_gtgi.jpeg
              Als je nu gaat mixen gaat het water, of de soep, ronddraaien in de kookpot.
              Door het Bernouilli effect door het snelheidsverschil tussen vloeistof en de wand, en de vloeistoflagen onderling verlaagt de druk plaatselijk.
              Daardoor begint het water "plots" te koken.
              Als die snelheidsverschillen weg zijn en de onderdruk daardoor wegvalt dan kookt het, even plots, niet meer.
              Héél plausibele uitleg Skitch, eigenlijk nooit zo ver gedacht, maar nu je dat zegt,
              ook het cavitatie gedrag van scheepsschroeven wordt op deze manier getest in een vacuum klok.
              In de jaren 80 nog gezien bij Mercantile-Béliard in Oostende waar ik een fotoreportage maakte over de bouw van een mijnenveger.

              Maar daar TS zegt dat het er ook was met een niet draaiende mixer heb ik hier ook geen uitleg voor, gezien
              omzeggens het ganse magnetische veld reeds wordt opgeslorpt door de bodem van de inductie pot, tenzij
              het hier enkel zou gaan om een goedkope pot met enkel een smalle ring als kortsluitring die enkel aan de buitenkant zit,
              maar ook dat lijkt mij weinig waarschijnlijk.
              Last edited by Guest42; 27 november 2019, 09:49.

              Comment


              • #8
                Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

                Ik heb de vraag doorgestuurd naar twee fysici van de KUL.....

                Comment


                • #9
                  Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

                  Denk niet dat een mixer cavitatie gaat geven. Het mesje van een mixer is niet bepaald aerodynamisch gevormd. Dat je kernen voor belvorming nodig hebt als je iets kookt klopt ook, maar ik zou denken dat in soep die nog niet gemixt is er genoeg kernen zijn. Vloeistoffen oververhitten is al moeilijk genoeg express te doen, je moet inderdaad heel zuiver glaswerk en zuivere stilstaande vloeistof hebben. De minste convectiestromen en het lukt niet. En dan zou het ook niet stoppen met koken als je de mixer eruit haalt.

                  Is het een mixer met een metalen ring rond het mesje? En was de pot een stuk kleiner dan het inductievlak?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

                    Ik heb een reactie.

                    Dag Paul,Rik

                    mooi voorbeeld hoe men nieuwe zaken ontdekt. Ik ga voor de optie: opwarming van het metalen gedeelte van de mixer in de buurt van de inductieplaat.
                    Zo'n plaat heeft zijn effect tot zo'n 3 cm boven de plaat dus dat is net mogelijk als je de mixer diep genoeg in de soep steekt.
                    Tenslotte: misschien een experiment: glazen schaal op inductieplaat met wat koud water erin. Mixer erin zetten. Inductieplaat aanzetten en kijken of het koude water warmer is geworden.

                    Wij hebben hier geen inductieplaat, anders had ik het al geprobeerd.

                    Laat maar weten als je iets probeert. Indien positief hebben we weer een mooi verhaal voor de komende feestdagen! Bedankt Paul

                    Mvgroeten

                    Koen

                    Ook de andere fysicus ging voor deze oplossing.

                    @Mriya : ik zou de suggestie van Koen zeker proberen : glazen kom, koud water, plaat aan, mixer erin, tweemaal t° meten en je weet het (ik heb ook geen inductieplaat), thermometer gedurende de test niet in het water laten zitten zou ik zeggen.
                    Geen van beiden bracht cavitatie of Bernouilli ter sprake... Dus ik zou zeggen : uitproberen maar, we zijn benieuwd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

                      ik zou de suggestie van Koen zeker proberen : glazen kom, koud water, plaat aan, mixer erin, tweemaal t° meten en je weet het (ik heb ook geen inductieplaat), thermometer gedurende de test niet in het water laten zitten zou ik zeggen.
                      Geen van beiden bracht cavitatie of Bernouilli ter sprake... Dus ik zou zeggen : uitproberen maar, we zijn benieuwd
                      Dat gaat niet lukken vrees ik.
                      Bij een glazen plaat gaat de inductiezone niet inschakelen.
                      En de roerder van de mixer gaat te klein zijn, zeker met het glas ertussen.
                      Maar ik ben ook benieuwd.

                      Ik heb ook al meerdere keren de soep gemixt met een niet uitgeschakelde inductiekookplaat en heb toch niets abnormaals gemerkt.

                      mvg
                      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                      Comment


                      • #12
                        Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

                        Hey juppekes

                        Ik ben er nog mee bezig
                        De proef met de glazen schaal werkt inderdaad niet, de mixer is blijkbaar te klein om gedetecteerd te worden.
                        Ik heb het ook nog eens geprobeerd met een gewone kookpot en water, en daar is het wel mooi zichtbaar.
                        Vandaag zal ik proberen om er eens een filmke van te maken, gisteren was het teveel aan het regenen wat te veel lawaai maakte door de regen op de koepels in de keuken
                        De staafmixer is er ene met een volledige metalen onderkant, en die ook magnetisch is, dus goed voor geleiding bij inductie.
                        Bootjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                          Hey juppekes

                          Ik ben er nog mee bezig
                          geweldig en leuk proefje! benieuwd naar je bevindingen!
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

                            opwarming van het metalen gedeelte van de mixer in de buurt van de inductieplaat.
                            Volgens mij is dat de oorzaak. Ik zal nooit mixen op onze inductieplaat, maar wat ik al wel gemerkt heb als ik met behulp van een culinaire thermometer (en da's een metalen priem met de elektronica bovenaan) de temperatuur in het vlees (bv worst) wil checken, de thermometer regelmatig 'tilt' slaat. Dat gebeurt niet als ik de pan eerst van de inductieplaat haal.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Inductie kookplaat en mixer kan gevaarlijk zijn.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                              De staafmixer is er ene met een volledige metalen onderkant, en die ook magnetisch is, dus goed voor geleiding bij inductie.
                              Dacht het al. Mixer pikt strooiveld op en dat is genoeg extra plaatselijke vervarming.

                              Comment

                              Working...
                              X