Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inductie kookplaat

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • inductie kookplaat

    Hey, ik heb zopas een siemens EH651TE11E inductiekookplaat gekocht. Deze week zaterdag wordt hij geleverd. Ik zou deze graag zelf willen plaatsen maar weet niet hoe hem aan te sluiten. Heb al wel een 5draads dikke kabel voorzien. In de meterkast is het monofasig. Dus een nul en een fase aansluiting en uiteraard aarding. Wat moet ik in de meterkast plaatsen en hoe aansluiten?
    Canon EOS 450D, EF-S 18-55 IS, EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Speedlight 580 EXII, Omnibouncer, Micnova Cloud Lightsphere Bouncer + Chrome Dome

  • #2
    Re: inductie kookplaat

    Zeker dat je het zelf wil doen ? Voor een mono-fazig net heb je toch geen 5 aders nodig ?
    3 zal ruim volstaan.

    7.2 kW, moet ergens een 30A zijn : zeker dat je kabel voldoende dik is ?
    Zeker zorgen dat je een aparte zekering voorziet voor de plaat, en uiteraard enkel dat erop aansluiten...

    En de meterkast : normaal is die verzegeld, dus daar zou ik niets voorzien .
    Last edited by polleke_cgc; 2 februari 2010, 11:39.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: inductie kookplaat

      meende dat het verplicht was een 5G6mm²
      zekering 32A.
      7.2kW / 220 = 32A.
      greets
      Last edited by korandoke; 2 februari 2010, 11:38.
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: inductie kookplaat

        Wat is het vermogen van de oven ?
        Wat is de sectie van de draden van de kabel (hoeveel mm²) ?

        Met minstens deze gegevens kan er hier een zinnig antwoord gegeven worden.

        Trouwens, je spreekt over "de meterkast", vermoedelijk bedoel je de zekeringkast. En je plaatst een vijfaderige kabel voor een monofasige aansluiting. Nutteloos, tenzij je een driefasen-aansluiting gaat vragen.
        Als je zo'n dingen door mekaar haalt zou ik me niet gaan avonturen om het zelf te doen.
        Het feit dat je raad moet komen vragen spreekt ook niet in je voordeel.

        Neem dit aub niet op als kritiek, het is gewoon een vaststelling dat vermoedelijk je kennis van electriciteit iets te weinig is.
        Last edited by nete; 2 februari 2010, 11:56.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: inductie kookplaat

          Als je niet weet hoe je dit moet doen, ben je dan niet beter dat je dit laat doen door een vakman met kennis?
          Het is geen erg iets niet te kunnen maar het is wel erg als je daardoor risico's neemt.
          Het is niet de eerste zijn kot dat afbrandt door zoiets niet correct aan te sluiten.
          En met correct aansluiten bedoel ik niet de twee draden aansluiten ... dat werkt of dat werkt niet maar de juiste kabel en zo.
          Kon je trouwens niet genieten van 6% BTW als je het liet doen?
          En zoals reeds vermeld ... normaal is je tellerkast verzegeld, je kan enkel in de zekeringkast wat prutsen.
          Tenminste eens een vakman raadplegen, die kan u alle nuttige info geven.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: inductie kookplaat

            in de tellerkast moet hij niet zijn verseg
            hij moet enkel zorgen voor een aparte zekering van 32A. in de zekeringskast

            greets
            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
            www.korandoke.be

            Comment


            • #7
              Re: inductie kookplaat

              Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
              in de tellerkast moet hij niet zijn verseg
              hij moet enkel zorgen voor een aparte zekering van 32A. in de zekeringskast
              Dat weet ik ook wel ... het is de TS dat dit aanhaalt.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: inductie kookplaat

                Normaal heb je per plaat twee draden, ik zou twee platen nemen en die parallel met elkaar verbinden (dus blauwe draad aan blauwe draad en bruine aan bruine draad).
                Met de twee andere platen doe je het zelfde, je hebt nu twee paren platen.
                (liefst een grote plaat met een kleine verbinden zodat het vermogen zoveel mogelijk versprijd word).
                Je hebt nu blauw bruin die verbind je met twee draden van de 4X kabel + aarding.
                De twee andere blauw en bruin verbind je met nog twee draden van uw kabel.
                Je verbind de geel groene aardings draad met de aarding van de plaat.
                In je zekeringskast sluit je vervolgens de aarding aan (geel groen) en sluit je de twee paren platen aan (de juiste kleur per platenpaar nemen) parallel aan 2 zekeringen van 30A of per platenpaar aan 2 zekeringen van 16A (dus twee platen per 2 zekering van 16A) dat vind ik persoonlijk veel beter dan 2 zekering van 30A.
                Bv plaat 1 en plaat 2 blauw aan blauw, bruin aan bruin die verbind je bv met blauw en bruin van je kabel.
                plaat 3 en plaat 4 blauw aan blauw bruin aan bruin, die verbind je mat bv zwart en rood.
                geelgroen verbinden aan aarding zowel aan de plaat als in de zekeringskast.
                Als je 2 zekering van 30A gebruikt verbind je vervolgens de blauwe en de zwarte draad samendoen) en de bruine en de rode (samendoen) en die sluit je aan op de zekeringen van 30A.
                Als je 2 keer 2 zekeringen van 16A gebruikt sluit je de blauw bruin aan op 16A en de zwart rode aan 16A.
                Ik gebruik altijd zowel tussen de neuter als tussen de fase een zekering (tegenwoordig zijn die trouwens per twee in een blokje)
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: inductie kookplaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  ...En je plaatst een vijfaderige kabel voor een monofasige aansluiting. Nutteloos, tenzij je een driefasen-aansluiting gaat vragen.
                  Als je zo'n dingen door mekaar haalt zou ik me niet gaan avonturen om het zelf te doen.
                  Het feit dat je raad moet komen vragen spreekt ook niet in je voordeel.
                  D'er zit wel een Perilex stekker aan dat ding... dus zo dom is TS nu ook weer niet .
                  Oorspronkelijk geplaatst door Sus
                  Normaal heb je per plaat twee draden, ik zou twee platen nemen en die parallel met elkaar verbinden (dus blauwe draad aan blauwe draad en bruine aan bruine draad).
                  Met de twee andere platen doe je het zelfde, je hebt nu twee paren platen....
                  = Garantie kwijt... dus zo dom is TS nu ook weer niet .

                  Een beetje Googelen op Perilex aansluiting of wanddoos en je vindt wat je wil weten.

                  En zoek maar eens een vakman die zo'n pietluttig werkje WIL komen doen !
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #10
                    Re: inductie kookplaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                    D'er zit wel een Perilex stekker aan dat ding...
                    Sorry... niet meegeleverd maar wel de bedoeling om die aan de 5-aderige kabel te zetten.
                    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                    Oók wandelen met GPS?

                    Comment


                    • #11
                      Re: inductie kookplaat

                      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht

                      = Garantie kwijt...
                      yep en je brand en inboedelverzekering lacht!
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: inductie kookplaat

                        Dus garantie toch geen probleem.
                        wil natuurlijk niet zeggen dat je het niet juist aan moet sluiten he, al kan je met monofase niet zoveel verkeerd doen, met drie fase is het wat anders.
                        Ik ken zelfs een electrieker die daar moeite mee heeft.
                        Mijn zuster nam haar intrek in een splinternieuw appartement en ging stofzuigen, die had nog nooit zo goed gezogen althans voor een tijdje want toen ging de vlam in de pijp.
                        Oorzaak de instalateur had inplaats van neuter en fase twee fase aan gesloten en met 380V op de pries was dat niet zo goed voor de stofzuiger.
                        Last edited by Sus; 2 februari 2010, 14:55.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: inductie kookplaat

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                          Dus garantie toch geen probleem.
                          wil natuurlijk niet zeggen dat je het niet juist aan moet sluiten he, al kan je met monofase niet zoveel verkeerd doen, met drie fase is het wat anders.
                          Ik ken zelfs een electrieker die daar moeite mee heeft.
                          Mijn zuster nam haar intrek in een splinternieuw appartement en ging stofzuigen, die had nog nooit zo goed gezogen althans voor een tijdje want toen ging de vlam in de pijp.
                          Oorzaak de instalateur had inplaats van neuter en fase twee fase aan gesloten en met 380V op de pries was dat niet zo goed voor de stofzuiger.
                          Dat was geen installateur maar een knoeier !
                          Hij wist misschien niet het bestaan af van een Voltmeter om eventjes de spanning te meten aan de stopcontacten die hij plaatste.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: inductie kookplaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                            Normaal heb je per plaat twee draden, ik zou twee platen nemen en die parallel met elkaar verbinden (dus blauwe draad aan blauwe draad en bruine aan bruine draad).
                            Met de twee andere platen doe je het zelfde, je hebt nu twee paren platen.
                            (liefst een grote plaat met een kleine verbinden zodat het vermogen zoveel mogelijk versprijd word).
                            Je hebt nu blauw bruin die verbind je met twee draden van de 4X kabel + aarding.
                            De twee andere blauw en bruin verbind je met nog twee draden van uw kabel.
                            Je verbind de geel groene aardings draad met de aarding van de plaat.
                            In je zekeringskast sluit je vervolgens de aarding aan (geel groen) en sluit je de twee paren platen aan (de juiste kleur per platenpaar nemen) parallel aan 2 zekeringen van 30A of per platenpaar aan 2 zekeringen van 16A (dus twee platen per 2 zekering van 16A) dat vind ik persoonlijk veel beter dan 2 zekering van 30A.
                            Bv plaat 1 en plaat 2 blauw aan blauw, bruin aan bruin die verbind je bv met blauw en bruin van je kabel.
                            plaat 3 en plaat 4 blauw aan blauw bruin aan bruin, die verbind je mat bv zwart en rood.
                            geelgroen verbinden aan aarding zowel aan de plaat als in de zekeringskast.
                            Als je 2 zekering van 30A gebruikt verbind je vervolgens de blauwe en de zwarte draad samendoen) en de bruine en de rode (samendoen) en die sluit je aan op de zekeringen van 30A.
                            Als je 2 keer 2 zekeringen van 16A gebruikt sluit je de blauw bruin aan op 16A en de zwart rode aan 16A.
                            Ik gebruik altijd zowel tussen de neuter als tussen de fase een zekering (tegenwoordig zijn die trouwens per twee in een blokje)
                            Voor zover ik me nog iets herinner van het AREI is wat hierboven staat één grote knoeiboel. Ik denk niet dat je via één kabel verschillende circuits mag voeden en draden uit dezelfde kabel parallel gaan gebruiken is zeker uit den boze.
                            Ik denk, als je het zo kableert, je echt niet de moeite moet doen om een brandverzekering te nemen, is dan toch vrij waardeloos.
                            Sorry dat ik misschien hard ben, maar knoeien met electriciteit kan DODELIJK zijn, da's echt geen speelgoed.

                            Wat TS had moeten doen is een kabel 3x6 mm² of beter 3X10 mm² plaatsen ipv een vijfaderige.
                            Last edited by nete; 2 februari 2010, 19:34.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: inductie kookplaat

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                              Normaal heb je per plaat twee draden, ik zou twee platen nemen en die parallel met elkaar verbinden (dus blauwe draad aan blauwe draad en bruine aan bruine draad).
                              Met de twee andere platen doe je het zelfde, je hebt nu twee paren platen.
                              (liefst een grote plaat met een kleine verbinden zodat het vermogen zoveel mogelijk versprijd word).
                              Je hebt nu blauw bruin die verbind je met twee draden van de 4X kabel + aarding.
                              De twee andere blauw en bruin verbind je met nog twee draden van uw kabel.
                              Je verbind de geel groene aardings draad met de aarding van de plaat.
                              In je zekeringskast sluit je vervolgens de aarding aan (geel groen) en sluit je de twee paren platen aan (de juiste kleur per platenpaar nemen) parallel aan 2 zekeringen van 30A of per platenpaar aan 2 zekeringen van 16A (dus twee platen per 2 zekering van 16A) dat vind ik persoonlijk veel beter dan 2 zekering van 30A.
                              Bv plaat 1 en plaat 2 blauw aan blauw, bruin aan bruin die verbind je bv met blauw en bruin van je kabel.
                              plaat 3 en plaat 4 blauw aan blauw bruin aan bruin, die verbind je mat bv zwart en rood.
                              geelgroen verbinden aan aarding zowel aan de plaat als in de zekeringskast.
                              Als je 2 zekering van 30A gebruikt verbind je vervolgens de blauwe en de zwarte draad samendoen) en de bruine en de rode (samendoen) en die sluit je aan op de zekeringen van 30A.
                              Als je 2 keer 2 zekeringen van 16A gebruikt sluit je de blauw bruin aan op 16A en de zwart rode aan 16A.
                              Ik gebruik altijd zowel tussen de neuter als tussen de fase een zekering (tegenwoordig zijn die trouwens per twee in een blokje)
                              Ik vrees dat Sus nog nooit van zijn leven een inductiekookplaat heeft gezien.
                              Als je deze raad opvolgt kan je kookplaat absoluut naar het containerpark. Deze stunt kan je proberen met een elektrisch fornuis uit de seventies, maar zeker niet met een inductieplaat voorzien van tiptoetsen en elektronische regeling.

                              Je kookplaat wordt standaard afgeleverd voor aansluiting op 230V fase + nulleider.
                              Wanneer je een 3-fasige zekeringkast hebt kan je dit aanpassen door het verleggen van enkele koperen bruggetjes in de aansluitstrip van de kookplaat.(staat op het etiket dat op het afdekplaatje van de aansluiting kleeft). Geldt niet voor jou want je hebt 230V L + N

                              Je kookplaat is 7.2kW en 7200/230 = 31.3A

                              Je kan de aders van je kabel parallel aansluiten. Volgens Nete is dit uit den boze, maar het wordt regelmatig gedaan.
                              Hopelijk is je kabel een 5G6. Stroomdichtheid is dan 2.6A/mm² (31.3 : 12).
                              Met een 5G4 heb je 3.9A/mm² (31.3 : 8) en dat gaat nog nipt. Het keuringsorganisme verkiest 10mm² voor een kookfornuis op 230V.
                              Sluit de 2 zwarte aders samen aan L1 in de kookplaat en aan de zekering.
                              Sluit de blauwe en bruine ader samen aan N in de kookplaat en aan de zekering waar een blauwe draad aankomt, of aan letter N als het zekeringbord met verdeelrails is uitgevoerd.
                              Geelgroen natuurlijk aan de aardingsklem.
                              Kleur van de aders kan verschillend zijn (bv zwart zwart grijs bruin geelgroen).
                              Belangrijk is dat je aan kookplaat en zekering dezelfde kleuren samen aansluit.
                              Zekering zal 40A moeten zijn tenzij je nooit alle platen samen op volle kracht laat werken, dan lukt het met 32A.
                              Last edited by notex; 2 februari 2010, 20:09.

                              Comment

                              Working...
                              X