Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

India... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • India... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

    We zijn van plan om een reis naar India te maken.
    Het is voor ons de eerste keer.
    We horen de wildste verhalen...:
    "Vooral niet doen", "zeker de moeite waard", "je zal daar wat zien hoor!", "je zal hard moeten zijn"
    We worden een heel klein beetje bang, beginnen wat te twijfelen...
    Is het daar dan écht zo erg ?
    Wie helpt onze vertwijfeling weg?
    wie is er al vóór ons geweest, en wil zijn ervaringen met ons delen?

    vooraf al erg bedankt hoor.
    Dré
    Last edited by dréten; 26 juni 2013, 16:32. Reden: taalfout verbeterd

  • #2
    Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

    Zonder te willen opscheppen maar heb een hoop landen op mijn conto staan en ben 1x in India geweest en heb er mijn veto tegen gezet.
    Ik was in Mumbai, New-Deli, Nasik, Dhule en Bangalore. Wel, nooit meer. Samen met Nigeria staat dit op mijn blacklist. Ik was niet in Goa en dergelijke wat naar het schijnt totaal anders is maar ik heb er genoeg van, de wereld is vol mooie plaatsen waar het niet zo vuil is en stinkt. Ja, het stinkt. Sommige zullen dit fantastisch vinden, ik reis genoeg voor het werk (tss de 8 en 9 maand per jaar) om dan nog wat tijd te gaan spenderen in dit land.
    Zelf was ik al een drietal keer in Bangladesh en dat bevalt me toch beter moet ik zeggen.

    Comment


    • #3
      Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

      Indië is groot, er zijn gebieden dat niet de moeite zijn.
      Maar er zijn er ook dat echt prachtig zijn.
      Afhankelijk van je emotionele situatie kunnen sommige zaken relatief zwaar zijn (als je die al tegenkomt).

      De delen waar ik al ben geweest was hetgeen me opviel wel dat de ene kant van de straat volstond met enorme villa's en de andere kant van de straat bezaaid was met sloppewijken en kartonnen dozen.
      Enkele tips:
      - ga niet naar de toeristische zaken, want dat is niet meer het echte Indië.
      - geef geen geld aan mensen die zelf nog kunnen werken (bedelaars vind je van 5-100 jaar oud, die van 70+ geef ik meestal wat). Misschien wil je dit niet weten, maar die jonge moeders met kinderen die een arm/been/hand/oog kwijtzijn, dat is expres gedaan zodat ze kunnen bedelen.
      - muscittonet tegen malaria
      - verkeersregels bestaan daar niet .

      ECHT de moeite, prachtig land met enorme verschillen op elk vlak.

      Comment


      • #4
        Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

        Nog even voor de volledigheid:

        Wij zouden de noordkant aandoen, Rajasthan dus.
        Last edited by dréten; 26 juni 2013, 16:29.

        Comment


        • #5
          Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

          Ik heb een uitnodiging voor mij en mijn echtgenote om volledig gratis (vlucht inbegrepen) een maand naar het sjiekste hotel in Goa te komen met alle dagen een chauffeur en een gids ter beschikking.
          Toch heb ik er al meermaals voor bedankt met telkens een andere smoes. Nochtans is Goa het properste gedeelte van India. (Portugese invloed door kolonisatie, vele rooms-katolieke Indiërs met min of meer Europese levensstijl). Toen ik mijn echtgenote had verteld over India, wou ze er absoluut voor geen geld ter wereld mee naar toe.

          Als je in de Ganges durft pootjebaden tussen de rottende lijken en je denkt dat je alles al gezien hebt : breng een bezoek aan Calcutta. Dat is één grote horrorfilm.

          Indiërs hebben een heel andere opvatting over hygiëne dan wij. In een openbaar toilet waar jij zeker zou braken van de stank, zitten zij met een paar man op de grond om te eten.
          Messen en vorken zijn nog niet ontdekt door Indiërs. Ik was uitgenodigd op een etentje. 5 sjieke typen in kostuum met wit hemd en das. Op tafel kwam een schotel met iets dat er als pannenkoeken uitzag, een aantal potten met stoverij en sauzen. Beginnen die gasten toch zeker stukken van die pannenkoeken te scheuren. Met zo een stuk tussen hun vingers vissen ze een stuk stoverij uit de pot en dippen dan in de sauspot. Blijkbaar heel lekker want ze likten telkens hun vingers af, waarna het scheur-zoek- en dipritueel zich herhaalde tot alles op was. Ik heb niet meegegeten want ik had geen zin in 2 weken diarrhee.

          Gelukkig is niet iedereen is zo'n viesneus als ik.

          Gelukkig werd ik betaald om naar Indië te gaan, maar als toerist (zelfs gratis) : no thanks
          Last edited by notex; 26 juni 2013, 21:22.

          Comment


          • #6
            Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

            Ik ben 25 jaar geleden naar Rajasthan geweest, en vorig jaar terug. Prachtige regio. Het IS inderdaad een cultuurschok, zeker als je met een westerse bril blijft kijken. Daarom : informeer je heel goed vooraf over de leefwijze van Indiers, en probeer je in te leven (dat is toch het doel van reizen??). Probeer zeker ook iets te lezen over de rijke geschiedenis. Dan kan je al die bezoeken aan forten en paleizen beter 'verteren'. Ik besef echter ook goed dat het daar dikke miserie kan zijn soms, met schrijnende situaties. Hoe vreemd het ook klinkt : na een paar weken 'went' het (bv. het bedelen...), en word je daar redelijk hard in.
            Ik kan je verzekeren : als je thuis komt, heb je terug 2 weken nodig om HIER te acclimatiseren (bv. waar zijn al die mensen hier naartoe ? ). Kortom : zeker doen als je een flexibele ingesteldheid hebt.
            Dit jaar gaan we naar Nepal, met o.a. een zesdaagse trekking.
            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
            And why do we fall, Bruce?

            Comment


            • #7
              Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

              Ik heb geen probleem in regio's te komen waar er veel armoede en bedelaars zijn (was in Malawi bv.) maar enkel het feit dat veel Indiërs geen zelfrespect hebben stoort mij enorm. Ook hebben velen een grote arrogantie over zich als ze ook maar iets van een positie bekleden en ik kan niet om met arrogante mensen, mensen voor wie titels een vrijgeleide mogen zijn andere te kleineren. Nee, net als Notex er geweest voor het werk maar privé, no way. Laat ze daar maar gezellig samenhokken. Momenteel zit ik nog in Japan maar zaterdag in Thailand voor 10 dagen en daarna eenzelfde periode in Indonesië wat véél beter is

              Comment


              • #8
                Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

                't schijnt een aanrader te zijn als je tegen kakkerlakken kan op hotelkamer, toilet, badkamer, etc.
                Die beestjes kom je ginds naar horen zeggen werkelijk overal tegen, zelfs op plaatsen waar je ze helemaal niet verwacht.

                Een vriend van mij is eind vorig naar China geweest voor zijn job, ook wel de moeite waard volgens hem maar hij vertelde er ook bij dat het voor hem een redelijke cultuurshock was.
                En hij is nochtans wel het één en ander gewoon want hij heeft al zowat de halve wereld afgereisd voor zakelijke doeleinden.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #9
                  Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

                  Kakkerlakken vind je overal denk ik.
                  In ons hotel in Rhodos hebben we er één gezien in het hotelrestaurant.
                  Nochtans een mooi hotel via een gekend reisagentschap geboekt, dus je mag netheid en hygiëne verwachten den ik dan.

                  Vorig jaar waren we in Egypte op nijlcruise.
                  Daar hebben we ook veel armoede, vuiligheid en ellende gezien. Is India daarmee vergelijkbaar?

                  Soms heb ik het gevoel dat mensen mekaar een beetje naar de mond praten in hun relaas over een reis.
                  Of ben ik verkeerd?

                  Ik probeer me gewoon een realistisch beeld te vormen van India hoor, dus wees rechtuit zonder te overdrijven voor of tegen hé.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

                    Ik was vorig jaar in Egypte en niettegenstaande ik redelijk sjiek verbleef is een Egyptenaar ook vuil maar Indiërs spelen in de Champions League hier .

                    Mijn vader is begin jaren 80 eens terug gekomen uit Egypte en tot enkele jaren geleden wist de huisarts nog steeds hoe mijn vader is thuis gekomen en met welke aandoeningEN door povere omstandigheden, onvergetelijk doch dit ter zijde.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

                      Herkenbaar, die twijfel. Ik had 20 jaar geleden ook mijn bedenkingen voor mijn eerste bezoek. Niet omwille van de armoede of vuiligheid, ik dacht gewoon dat ik het in India maximum 6 weken zou uithouden. Ik ben er toen bijna 5 maanden gebleven en stond er 6 maanden later terug voor nog eens een dikke 3 maanden. Ondertussen zitten we aan een reis of 15, de laatste 10 meestal voor een maand of zo en ik schat (zou het eens moeten uitrekenen) dat ik er zo stilaan een jaar of 2 van mijn leven heb rondgereisd. Ik heb er met privéwagens met chauffeur en soms gids rondgereisd, maar ook op het dak van bussen, in de laadbak van vrachtwagens en in de ongereserveerde 3e treinklasse gezeten. Ik heb ik paleizen gelogeerd maar ook in kamers boordevol kakkerlakken en bedvlooien. Ik heb in chique airco-restaurants van Indische celebrity-chefs gedineerd, maar ook genoten in de poepsimpelste eetstalletjes. Ik heb ontzettend vervelende en arrogante Indiërs ontmoet, maar veel meer ontzettend lieve en gastvrije mensen uit alle sociale/religieuze klassen/groepen. Ik ben opgelicht en bestolen, doch ook zeer dikwijls belangeloos door iemand geholpen. Ik ben door de hoge Himalayas getrokken, heb op het strand van Goa gelegen en kniediep in de door de moesson ondergelopen straten van Calcutta gelopen. Ik ben in kleine niet-toeristische dorpjes geweest en heb in het huis van en met een zesvoudige moordenaar thee gedronken, maar ben evenzeer verdwaald in steden met een omvang die de meesten hier niet eens kunnen vatten.

                      Ik heb belange nog niet alles gezien (onmogelijk in slechts 1 leven) maar het woaw-effect is al langere tijd klein en dus kijk ik er ook niet met een euforische (of deprimerende blik) rond. Ik heb jarenlang mensen geïnformeerd over India op de jaarlijkse Reismarkt in Brugge en ettelijke artikels voor het tijdschrift van dezelfde organisatoren geschreven. Voilà een kleine situatieschets.

                      India is eigenlijk heel bijzonder. Het land schijnt elk vooroordeel dat je er over kan hebben te bevestigen, maar als je kritisch genoeg kijkt tegelijkertijd ook te ontkrachten. Iedereen ervaart India op een andere manier, naargelang door welke bril die persoon kijkt. Als je je enkel gaat concentreren op negatieve aspecten (en er zijn er heel wat), dan ga je geen oog meer hebben voor de positieve dingen (en daar zijn er ook heel wat van). Omgekeerd is natuurlijk ook waar maar dat zal je vakantie natuurlijk niet 'vergallen'. Dus als je mij vraagt of het een goed idee is om naar India te gaan, dan kan ik daar niet op antwoorden. Het zal er vooral van afhangen hoe jij er tegenover staat, reeds voor je vertrek. Mits een positieve ingesteldheid zal je waarschijnlijk een geweldige reis hebben. Ik zeg waarschijnlijk, want ik ken ervaren reizigers die India na een paar weken toch voor bekeken hielden.

                      En ja, er is veel vuiligheid (en die is in de loop van de jaren enkel maar toegenomen), en ja, er is veel armoede, en ja, op veel plaatsen kan het stinken, en ja, er zijn op sommige plaatsen heel wat bedelaars, en ja, de drukte op straat is overweldigend, en ja, ik kan zo nog uren doorgaan. Maar dat maakt nu net allemaal deel uit van die samenleving. Wie zijn wij om daar een oordeel over te vellen? Hoe zouden de Limburgers of de West-Vlamingen het vinden om hun levensomstandigheden beoordeeld te zien door iemand die enkel Brussel heeft bezocht?

                      En hoewel de meeste reacties van ervaringsdeskundigen tot nu toe geen echte onwaarheden bevatten, stel ik wel vast dat ze op zijn minst zeer gekleurd geïnterpreteerd werden, ingegeven door onwetendheid of onbegrip, gebrek aan respect voor een andere cultuur of ergens een Westers superioriteitsgevoel. Wie zal het zeggen?

                      Om nog even in te pikken op je reisplannen: Rajasthan is zeker de moeite, maar de klassieke bestemmingen die je waarschijnlijk zal aandoen zijn de vervelendste plaatsen in heel het land. Ik schat dat 80% van alle toeristen enkel naar die plaatsen gaat en de sfeer is er naar. Je zal daar belaagd worden door elke bedelaar, verkoper, wannabee-gids, ... die je in zijn vizier krijgt. Mijn kleine teen zegt me ook dat je wellicht een georganiseerde rondreis zal maken (?), wat al helemaal als een rode lap op een stier werkt. Ik kan die mannen meestal probleemloos van mij afschuiven maar voor een firsttimer is dit zeer moeilijk. Dit kan een grote impact hebben op het gevoel dat je zal hebben over je reis. Weet echter dat elders in India, zelfs in minder populaire bestemmingen in Rajasthan, de sfeer veel gemoedelijker en gastvrijer is. Je zal daar nog benaderd worden door allerhande mensen, maar dan omdat ze echt in je geïntereseerd zijn, omdat ze blij en zelfs fier zijn dat je hun land bezoekt, omdat je de eerste buitenlandse toerist bent die ze zien, ... Er zijn veel dagen geweest dat er meer foto's van mij werden genomen dan omgekeerd, zeker nu vrijwel iedereen een gsm heeft.

                      Mijn advies is dan ook steeds om de reisroute wat open te trekken met een paar alternatieve bestemmingen, Rajasthan op een tweede reis te bezoeken of op zijn minst India nog een tweede kans te geven mocht het allemaal wat te veel zijn geworden. Maar één ding garandeer ik je: het wordt een reis die je nooit zal vergeten!

                      PS: @Sultana: je verbaast mij een beetje met je reactie, vooral omdat ik weet dat je veel reist en heel wat gewoon bent. Professioneel omgaan met Indiërs is natuurlijk nog iets minder evident dan er gewoon reizen, maar het gaat meer over het feit dat Bangladesh je beter bevalt. Ik was vorig jaar voor de 2e keer in Bangladesh en mijn ervaring is dat het daar allemaal nog wat extremer aan toe gaat. Nog meer volk/drukte, meer vuiligheid, meer lawaai, maar ook meer uitgelatenheid, vriendelijkheid, gastvrijheid, ... Kortom, van alles wat meer dus. Ik beschouw het een beetje als een India voor gevorderden. Zo zie je maar hé.

                      Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

                        Als er prijzen uitgereikt worden voor antwoorden, zou ik het antwoord van Mr.D willen nomineren!

                        Mijn indruk van sommige van de reacties hierboven (en ik hiermee niemand aanvallen) zijn de 'standaard' antwoorden die iedereen je wel kan geven, waarbij de meesten het land nog nooit bezocht hebben.

                        Zelf ben ik er ook nog nooit geweest, maar werk wel met Indiers hier op het werk en off-shore. Zoals bij alle nationaliteiten en culturen heb je er die je gemakkelijk benaderen en anderen die je liever met een grote boog vermijdt.

                        Het is goed dat je een beetje raad vraagt aan anderen, maar iedereen heeft zijn eigen ervaring van dezelfde bestemmingen, zoals Mr.D ook al aanhaalde. Ik, bijvoorbeeld, vond Birmingham een fantastische stad, maar zeg dat tegen iemand uit de UK en ze geloven me niet. Kijk ook eens op Tripadvisor ivm hotels, restaurants of musea en de meningen lopen volledig uiteen, wat de ene fantastisch vindt, kan een andere niet interesseren, dus uiteindelijk zal je je eigen ervaring moeten opdoen en vooral vertrekken zonder negatieve ideeen en genieten van iedere ervaring.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

                          Bedankt voor je prachtig objectief relaas, Mr. D
                          De anderen ook natuurlijk.
                          Hier kan ik alvast mijn (v)oordeel mee doen.

                          welbedankt!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

                            Ik heb belange nog niet alles gezien (onmogelijk in slechts 1 leven) maar het woaw-effect is al langere tijd klein en dus kijk ik er ook niet met een euforische (of deprimerende blik) rond. Ik heb jarenlang mensen geïnformeerd over India op de jaarlijkse Reismarkt in Brugge en ettelijke artikels voor het tijdschrift van dezelfde organisatoren geschreven. Voilà een kleine situatieschets.


                            Dan moeten we mekaar toch wel kennen ?
                            Ik ben nooit in India geweest en wil me dan ook niet als een wijsneus gedragen maar ik heb een vriendin die aan fundraising (VZW CENA) doet voor goede doelen en in die functie zowat alle projecten ter wereld is gaan bezoeken. Haar slechtste herinneringen heeft ze aan India.
                            Aan de andere kant heb ik een vriend die meerdere keren in India is geweest, in de val is getrapt van één of andere guru (Sai Baba denk ik), hier nu rondloopt met een meterslange baard en haar en een wit kleed om weet-ik-veel te aanbidden.
                            Zijn gezin om zeep.

                            Een collega die er geweest is, gedraagt zich daartegenover vrij neutraal tegenover het land.

                            Ik kan -en MAG -dus geen oordeel vellen over het land maar het boek dat ik ooit voor mijn nieuwjaar heb gekregen "India voor beginners" heb ik nog nooit opengeslagen. En ik heb veeeeeeeel boeken waarvan ik de meeste heb uitgelezen.

                            De ene mens is de andere niet maar toen ik de video moest bekijken die vriend Peter had opgenomen in India (zijn eerste keer, dus voor zijn "bekering") ben ik het letterlijk afgebold. Ik werd knettergek.
                            Mijn schoonbroer laat zich altijd als luxetoerist rondreizen in dergelijke landen, ik ben meer een eenzaat die liefst alles zelf doet. Ofwel niks.
                            Vriend Luc De Cleene, die je zeker moet kennen vanop Reismarkt (en -door mijn toedoen IJsland-freak) is nog zo één, Luc gaat niet zo snel voor iets achteruit maar sinds hij twee jaar geleden in Colombia een pistool tegen zijn hoofd heeft gekregen heeft hij toch een tijd nodig gehad om een soort post traumatisch stresssyndroom te overwinnen.

                            Enfin, een lang verhaal om te besluiten dat ik je niks wijzer kan maken.
                            PS : Luc was dit weekend weer bij ons en hij is weer de oude. Ik hoop hem er weer toe te brengen om volgend jaar terug op Reismarkt te gaan fungeren als informant.
                            We vormden een goed koppel. Waar ik niet kon antwoorden had Luc wel een antwoord en omgekeerd.
                            Voor iemand die reizen au sérieux neemt is Reismarkt een echte aanrader.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

                              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                              Kakkerlakken vind je overal denk ik.
                              In ons hotel in Rhodos hebben we er één gezien in het hotelrestaurant.
                              Nochtans een mooi hotel via een gekend reisagentschap geboekt, dus je mag netheid en hygiëne verwachten den ik dan.
                              Heb hier anders bij mij thuis nog nooit eentje gezien hoor.
                              En ook niet aan de Côte d'Azur in ons vakantieverblijf of een restaurant.

                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                              Comment

                              Working...
                              X