Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac en photoshop & Co

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iMac en photoshop & Co

    Ik ben toe aan een nieuwe desktop, het zal waarschijnlijk een iMac worden.
    (geen Windows of Linux systeem voorstellen aub, ik ben 25 jaar microsoft gebruiker, waarvan de laatste 12 jaar professioneel, en ben gewoon toe aan een mac)

    Enkele twijfelpunten:

    - Nu moet de keuze gemaakt worden 27 inch of 21 inch... (27 is yummie, maar ouch mijn portemonnee)
    Heeft iemand argumenten pro en contra de ene of de andere?

    - Wat neem ik best de i5 of i3? Is 4GB ram genoeg voor lightroom bvb?

    - Bovenstaande afgewogen tegen het feit dat ik de imac zal gebruiken voor fotobewerking, geluidsbewerking... (en dagelijks gebruik zoals mail....)

    - Wat is nu het pakket dat het gebruiksvriendelijkst is: aperture, photoshop, lightroom...
    ik wil fotos verbeteren, kleur, contrast, tonvorming eruit halen, ruis,... dus het postprocess plaatje. Collages maken ed zijn minder belangrijk.

    Thanks ladies en gents

  • #2
    Re: iMac en photoshop & Co

    ik heb enkele weken geleden overgestapt van een tergend trage luidruchtige pc naar een imac 21 inch en hell has become heaven

    21 vond ik groot genoeg maar heb hem niet de standaard versie genomen:
    wel de core i5 met 3,6 ghz en 8 gb ram.

    de workflow met LR3 , CS5 en nik ,alienskin en ononone filters is nog nooit zo snel en vlot verlopen.

    ook een time capsule heb ik erbij gekocht
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: iMac en photoshop & Co

      Ik heb de tussenmaat, de 24"
      bezuinig in ieder geval niet op je RAM geheugen, dat is belangrijker dan de nieuwste processor mijn gedacht.

      Wat betreft Lightroom vs Aperture, die zijn aan elkaar gewaagd.
      Stel voor dat je, zodra je je mac hebt, van elk een demo versie download en er eens mee speelt. Leercurve bij Aperture is wat stijler maar als je de moeite neemt om de handleiding en/of videotutorails door te nemen gaat het vanzelf. Over de pro's en contra's van beide paketten zijn al menig discussies gevoerd in het software forum.

      Comment


      • #4
        Re: iMac en photoshop & Co

        Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
        Ik ben toe aan een nieuwe desktop, het zal waarschijnlijk een iMac worden.
        (geen Windows of Linux systeem voorstellen aub, ik ben 25 jaar microsoft gebruiker, waarvan de laatste 12 jaar professioneel, en ben gewoon toe aan een mac)

        Enkele twijfelpunten:

        - Nu moet de keuze gemaakt worden 27 inch of 21 inch... (27 is yummie, maar ouch mijn portemonnee)
        Heeft iemand argumenten pro en contra de ene of de andere?

        - Wat neem ik best de i5 of i3? Is 4GB ram genoeg voor lightroom bvb?

        - Bovenstaande afgewogen tegen het feit dat ik de imac zal gebruiken voor fotobewerking, geluidsbewerking... (en dagelijks gebruik zoals mail....)

        - Wat is nu het pakket dat het gebruiksvriendelijkst is: aperture, photoshop, lightroom...
        ik wil fotos verbeteren, kleur, contrast, tonvorming eruit halen, ruis,... dus het postprocess plaatje. Collages maken ed zijn minder belangrijk.

        Thanks ladies en gents
        Ik ken je gevoel, heb nu ook al 2 jaar een Imac.
        De 27inch 3.04 C2D met 4gb ram. Voldoet prima voor 14mpixel bestanden in Aperture en Iphoto.
        Scherm is wel ERG groot, het is van links naar rechts kijken, ik weet niet of ik nu geen maatje kleiner zou kopen (alhoewel ik die 27 weer zou missen)
        Ik werk meestal op de linkerzijde van het scherm (vergeet niet dat we hier over een scherm spreken dat kwa oppervlakte zo groot is als 2 x 20inch ...) en rechts staat mijn msn, live TV en nog wat prul open.
        Ps, als je nog geen OSX gewend bent, mag je de leercurve van het OS niet onderschatten, alsook de manier dat Apple met bestanden en library's werkt. Je moet vanaf dan wel leren, niet op start te klikken om te stoppen ;-)
        Last edited by Rudy; 29 december 2010, 13:06.

        Comment


        • #5
          Re: iMac en photoshop & Co

          Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
          bezuinig in ieder geval niet op je RAM geheugen, dat is belangrijker dan de nieuwste processor mijn gedacht.

          .
          ram kun je altijd bijsteken van 4 naar 8, processor niet
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: iMac en photoshop & Co

            Ik doe het lichtjes anders. Ik heb de 24" gekocht, en heb er mijn "oude" flatscreen naast gezet. Dat ziet er zo uit:



            Beetje vertekend door de 17mm lens op een full frame body, vanop mijn stoel, lol!

            Mijn oud scherm komt qua hoogte bijna net overeen met de hoogte van het iMac scherm minus de menubar bovenaan. Ook pixel pitch is ongeveer hetzelfde.

            Deze werkwijze was voor mij niet alleen goedkoper dan de 27" te kopen, maar bovendien ook handiger; eens van links naar rechts kijken is sneller gebeurd dan die 27" afspeuren in alle richtingen. En in feite; ik heb ook minder overlappende windows, maw ik kan méér progs volledig zichtbaar houden.

            Mvg,

            J.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Re: iMac en photoshop & Co

              Probeer Aperture maar eens in de winkel waar je de iMac wil kopen.
              Misschien eerst een afspraak maken en vragen naar iemand die dat pakket goed kent.

              Gebruik zeker TimeMachine. Zeer krachtig backup systeem, en je hebt alleen maar een externe schijf nodig (of de TimeCapsule).

              Ik wil je aanraden om net alsop de foto hierboven het bedrade grote toetsenbord te nemen. Dan sukkel je alvast daarmee niet met batterijen.

              Veel plezier er mee!

              Comment


              • #8
                Re: iMac en photoshop & Co

                Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                Ik ben toe aan een nieuwe desktop, het zal waarschijnlijk een iMac worden.
                (geen Windows of Linux systeem voorstellen aub, ik ben 25 jaar microsoft gebruiker, waarvan de laatste 12 jaar professioneel, en ben gewoon toe aan een mac)

                Enkele twijfelpunten:

                - Nu moet de keuze gemaakt worden 27 inch of 21 inch... (27 is yummie, maar ouch mijn portemonnee)
                Heeft iemand argumenten pro en contra de ene of de andere?

                - Wat neem ik best de i5 of i3? Is 4GB ram genoeg voor lightroom bvb?

                - Bovenstaande afgewogen tegen het feit dat ik de imac zal gebruiken voor fotobewerking, geluidsbewerking... (en dagelijks gebruik zoals mail....)

                - Wat is nu het pakket dat het gebruiksvriendelijkst is: aperture, photoshop, lightroom...
                ik wil fotos verbeteren, kleur, contrast, tonvorming eruit halen, ruis,... dus het postprocess plaatje. Collages maken ed zijn minder belangrijk.

                Thanks ladies en gents
                Ik ga heel stout reageren; als de 27" te duur is, moet je niet bij apple zijn...
                Ga er gewoon voor !!! Maak het budget vrij en je hebt een heel goed werkinstrument !!!

                Als ik de prijs van een rolls royce moet vragen, dan weet ik op voorhand dat ik hem te duur zal vinden...

                Comment


                • #9
                  Re: iMac en photoshop & Co

                  Prioriteiten stellen:

                  1. i5
                  2. 8Gb
                  3. 27"

                  Comment


                  • #10
                    Re: iMac en photoshop & Co

                    vandaag mijzelf getrakteerd op de imac 27' i5.......
                    man wat een machine
                    moet nu wel nog heel veel gaan studeren.....

                    heb er een jaar over gedaan om te beslissen....

                    ziet er niet naar uit dat ik het mij zal beklagen

                    iemand goede boeken om te studeren ?

                    groetjes aline
                    groetjes aline

                    Comment


                    • #11
                      Re: iMac en photoshop & Co

                      Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
                      vandaag mijzelf getrakteerd op de imac 27' i5.......
                      man wat een machine
                      moet nu wel nog heel veel gaan studeren.....

                      heb er een jaar over gedaan om te beslissen....

                      ziet er niet naar uit dat ik het mij zal beklagen

                      iemand goede boeken om te studeren ?

                      groetjes aline
                      waar je zeker eens moet kijken
                      Free Mac OS Big Sur tutorial- in Dutch, English and German

                      veel plezier ermee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: iMac en photoshop & Co

                        Misschien even meegeven: Begin volgend jaar gaan ze de imac vernieuwen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: iMac en photoshop & Co

                          Bedankt allemaal voor de ervaringen. Het is niet zo zeer de prijs van de 27inch, maar wel is het de meerprijs waard als bruikbaar instrument... ik bedoel die grootte zal ook nadelen hebben misschien. En als je dan 2000 euro ophoest....

                          @ Dirk 007: Hoezo de imac wordt vernieuwd begin 2011? Het design dan waarschijnlijk?

                          Thanks

                          Comment


                          • #14
                            Re: iMac en photoshop & Co

                            Ook de eerste keer dat ik ervan hoor dat de imac wordt vernieuwd. Uiteraard zal die worden vernieuwd maar wanneer en hoe ??? Er staat al het één en ander op de agenda van Apple.

                            Ik zou zeker voor een i5 gaan, niet twijfelen. Zo'n machine koop je niet voor 3 jaar.
                            Het prijsverschil tussen een 21,5 en 27 inch is 200 euro. Deel dat door het aantal jaar dat je ermee wilt werken en 27" voor foto's is subliem.

                            Je kunt nu al beginnen met 4 GB ram, later kun je er 8 van maken.

                            Wat Aperture en lightroom betreft. Uittesten zou ik zo zeggen.
                            Lightroom heeft wel het grote voordeel dat het zowat de standaard geworden is.
                            Photoshop heb je zelfs niet nodig. Dat is dan enkel nog nodig als je echt speciale dingen met je foto's van plan bent.

                            Als je met Lightroom en zeker met Aperture aan de slag wilt gaan heb je denk ik toch wel best een i5 en 4 gb ram nodig. Vergeet ook niet dat je binnen 4 jaar of zo misschien een nieuwe camera hebt met meer megapixels dus zwaardere bestanden.

                            Vergeet ook eventueel de kost niet voor een Applecare. Een imac is een alles in één machine en eventuele mankementen kunnen duur uitvallen. Zoek misschien een winkel die je 2 jaar garantie biedt als je het geld voor een Applecare niet over hebt.
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #15
                              Re: iMac en photoshop & Co

                              Op deze site vind je koopadvies (m.b.t. product cycles) voor de Appleproducten : http://buyersguide.macrumors.com/
                              Panasonic FZ20 - Nikon D300s
                              Wonka Photography - Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X