Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

    Verleden week deze set gaan kopen voor onze vereniging, KLIK speelt ongelofelijk goed voor zijn prijs (bij Bekafun Izegem 379€)
    Wat je bij deze set wel nog nodig hebt voor huisgebruik, is een switch op afstandsbediening, zodat je kan schakelen tussen
    tv, cd, tuner of noem maar op.
    Die dingen worden in kleine opnamestudio's gebruikt, wat ook wat wil zeggen.

    Comment


    • #47
      Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Bij een deftig opgestelde stereo set met goede ruimtelijke werking waarbij deze als het ware "onzichtbaar" worden, hoeft helemaal geen centerspeaker. Meestal is die geheel anders van opbouw dan de hoofdluidsprekers en tonaal amper in te passen, laat staan dat je 'm op dezelfde hoogte kan opstellen (zou dan pal voor je TV komen te staan )

      De enige reden die ik kan bedenken is wanneer je met kleine en identieke speakers werkt waarbij elk extra beetje rendement nodig is om toch tot een overtuigend geheel te komen of wanneer de vrouw thuis baas is en de speakers naar de meest onmogelijke plaatsen verbannen worden waardoor ze niet vrij in de ruimte kunnen 'ademen'.

      Zelf heb een "matchende" center, maar de laatste jaren staat die gewoon uit omwille van bovengenoemde redenen.
      Ik ben het toch niet volledig eens met deze bewering.
      Inderdaad op een deftig systeem kan je alles plaatsen op een stage. Maar mijn inziens werkt dit zolang de opname ook met die bedoeling op de media drager werd opgeslagen. Zoals bij een CD. En hier op mijn set lukt dit ook. Maar het is heel belangrijk dat de speakers goed staan opgesteld, en dan heb ik het over het indraaien van de speakers. En zoals de pa van Alfa Centauri zegt is er maar één ideale luisterpositie, normaal het punt waar de denkbeeldige lijnen getrokken vanuit de speakers elkaar kruisen. Wil je toch meerdere luisterposities voorzien van een degelijke soundstage, dan moet die denkbeeldige lijn al kruisen voor de luisterposities. Op uw foto stel ik vast dat uw luidsprekers zelfs heel weinig zijn ingedraaid.
      Maar van zodra je een 5.1, 6.1 of zelfs 7.1 geluidskanalen hebt, vind ik de resultaten beduidend minder. De oorzaak volgens mij is, dat de wat op de media staat zo gemaakt is, dat alles zijn eigen kanaal heeft. Als je dan een kanaal gaat schrappen, moet de receiver alles gaan remixen, iets wat nooit hetzelfde resultaat zal geven aan de soundstage, als bij een stereo opname. En dat is ook wat ik hier beleef als ik de center luidspreker uitschakel. Al heb ik hier een Audessey systeem, en heb deze nog nooit afgeregeld zonder de center, dit kan wel enige verbetering teweeg brengen. Maar ik blijf erbij dat iets dat gemaakt is voor 6 kanalen beter klinkt op 6 dan op 5.

      Ik ben wel volledig eens dat een center speaker van hetzelfde merk en serie moet zijn, om dezelfde tonaliteit te behouden. de 5 speakers zouden ideaal identiek zijn.

      En zal maar profiteren om ook een fotootje van die van mij te posten


      Marantz SR7005, UD7006, Dune HD Max
      Rotel RB-991 power amplifier
      Pioneer PDP-6080D
      Wharfedale Opus 2, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
      Belkin PureAV Home Theatre Power Console PF40
      Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

      Comment


      • #48
        Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

        Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
        Amai zoals hierboven das al een mega systeem...
        Ik heb hier thuis een logitech installatie voor pc normaal en daar hangt de xbox en de tv op. Hij heeft dts en dolby surround of whatever. Ik heb twee achterspeakers die draadloos zijn die in een stopcontact moeten.
        Om naar een film te kijken of te gamen is dat spel goed genoeg.. En het koste mij maar tweedehands 250 euro tegen een nieuwprijs van 380 indertijd.
        Inderdaad redelijk fors, maar dit is mijn eerste hobby. De componenten zijn vergaard over een langere periode en de sub is zelfbouw (woofers >20 jaar oud). Er ieders verwachting is gewoon anders hé. En ik kan me heel goed voorstellen dat jij veel plezier beleeft aan jouw Logitech

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        't Een en 't ander Frank
        Draai je dat ook heel open af en toe?
        En wat zeggen de buren
        Merci Theokus. Neen, het is een misverstand dat een krachtig systeem ook hard MOET spelen. Het systeem is enkel overgedimensioneerd omwille van de klankkwaliteit. Hoe dichter je tegen de grenzen van een systeem aanspeelt, hoe meer hoorbare vervorming er uit zal komen. Plus mijn oren zijn voor mij een kostbaar goed. Als ik op een feest kom, staat voor mij de muziek altijd véél te hard en kruip ik altijd zo ver mogelijk weg van de discobar.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Proficiat Frank,
        Het is een knap geheel geworden.
        Nu nog je woonkamer aanpakken, alles met geluidsisolatie bekleden, en dat wordt puur genieten, teminste als je tot een akkoord kan komen met je wederhelft.
        Dankjewel Geert,

        Mijn vrouw heeft geen enkel probleem met de bestaande apparatuur, maar 'lelijke' geluidsisolatie is absoluut uit de boze. Een groot tapijt in de living is het maximaal haalbare. Ik vind overigens zelf ook dat een woonruimte hoofdzakelijk een woonruimte moet blijven

        Maar geen nood echter, we hebben de afgelopen twee jaar verbouwd in functie van onze gezinsuitbreiding. Zo beschikken we nu over een grote L-vormige slaapkamer waar ik de absolute vrijheid heb om rond een aparte stereo set de akoestiek tot in de puntjes te verzorgen. Dan ben ik ineens ook verlost van storende huishoudgeluiden en ruziënde kinderen. Dat wordt pas ECHT genieten

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Heel knap, maar de TS zoekt iets van minder dan 1000€, en hierboven kost één speaker nieuw al meer dan het dubbele...
        Bedankt. Zoals zovele topics verandert dit ook wel een beetje van toon, maar dit is toch chit-chat voor iets, niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Het is vooral belangrijk dat je eerst kan luisteren naar zo'n installatie voor je er geld aan uitgeeft.
        Met getallen kan je moeilijk uitdrukken hoe het geheel zal klinken als je het aansluit op je televisie.
        Maar de ruimte waar de installatie in komt is ook belangrijk voor het uiteindelijke resultaat.
        Klopt volledig. Zoals al aangegeven ben ik hier al zo'n 25 jaar mee bezig. Alle investeringen zijn weloverwogen en brachten telkens weer verbeteringen met zich mee. De huidige ruimte heeft inderdaad zijn beperkingen (flutter echo's) maar die zijn gelukkig niet al te dominant.

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Zeer mooi, maar wat ik me afvraag: waar zit je gewoonlijk ? ( als je muziek beluistert welteverstaan )
        Want ik kan me voorstellen dat die lange zetel niet de meest optimale plaats is.
        Mercikes! Op de plaats vanwaar de foto genomen is, dus perfect in de sweet spot. Die lange zetel is meestal 'languit liggend' bezet door mijn zoon

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ondertussen kunnen ze wél "goede" luidsprekers maken in kleine kastjes, maar dat is misschien door electronisch "gefoefel", en natuurlijk door compromissen. Dus in feite weer geen goede luidsprekers.
        Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar nieuw materialen en technieken, en zo zijn die kleinere woofertjes als het ware 'opgevoerd'. Ze kunnen veel meer vermogen verwerken en veel grotere lineaire uitslagen maken dan die van vroeger. De aandrijvingsparameters worden dan zo gekozen (sterke motor/magneet - grote spreekspoel - hoge bewegende massa) zodat een degelijke laagweergave bekomen wordt (wel ten koste van het rendement in de middentonen). Maar de stellingen van je vader blijven overeind Een kleine luidspreker met diepere basweergave heeft onvermijdelijk een lager rendement (ca 80-83dB/1W/1m) dan een groter exemplaar (ca 87-93dB/1W/1m)
        Last edited by frank207be; 13 november 2012, 19:19.

        Comment


        • #49
          Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Bij een deftig opgestelde stereo set met goede ruimtelijke werking waarbij deze als het ware "onzichtbaar" worden, hoeft helemaal geen centerspeaker. Meestal is die geheel anders van opbouw dan de hoofdluidsprekers en tonaal amper in te passen, laat staan dat je 'm op dezelfde hoogte kan opstellen (zou dan pal voor je TV komen te staan )
          Dan moet je voor een THX setje gaan. In die specificatie is voorzien dat de center speaker niet mag afwijken.

          Wat je opstelling betreft heb ik echter mijn bedenkingen, maar dat is niet persoonlijk Een mooie kamer trouwens, erg strak.

          Ik vind dat er een balans moet zijn tussen geluid en beeld en je TV lijkt wat klein voor die 'wall of sound'. Anderzijds moet je al bijna een speciale kamer hebben voor zo een opstelling omdat je daar weer pas van kan genieten als de kamer volledig verduisterd is.

          Wat Bose betreft heb ik al lang geen installatie meer horen spelen, maar ik vond die kleine dingen best aangenaam klinken in horeca zaken. Voor surround heb ik mijn twijfels.

          Comment


          • #50
            Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

            Oorspronkelijk geplaatst door dmeerpa Bekijk bericht
            Ik ben het toch niet volledig eens met deze bewering.
            Inderdaad op een deftig systeem kan je alles plaatsen op een stage. Maar mijn inziens werkt dit zolang de opname ook met die bedoeling op de media drager werd opgeslagen. Zoals bij een CD. En hier op mijn set lukt dit ook. Maar het is heel belangrijk dat de speakers goed staan opgesteld, en dan heb ik het over het indraaien van de speakers. En zoals de pa van Alfa Centauri zegt is er maar één ideale luisterpositie, normaal het punt waar de denkbeeldige lijnen getrokken vanuit de speakers elkaar kruisen. Wil je toch meerdere luisterposities voorzien van een degelijke soundstage, dan moet die denkbeeldige lijn al kruisen voor de luisterposities. Op uw foto stel ik vast dat uw luidsprekers zelfs heel weinig zijn ingedraaid.
            Maar van zodra je een 5.1, 6.1 of zelfs 7.1 geluidskanalen hebt, vind ik de resultaten beduidend minder. De oorzaak volgens mij is, dat de wat op de media staat zo gemaakt is, dat alles zijn eigen kanaal heeft. Als je dan een kanaal gaat schrappen, moet de receiver alles gaan remixen, iets wat nooit hetzelfde resultaat zal geven aan de soundstage, als bij een stereo opname. En dat is ook wat ik hier beleef als ik de center luidspreker uitschakel. Al heb ik hier een Audessey systeem, en heb deze nog nooit afgeregeld zonder de center, dit kan wel enige verbetering teweeg brengen. Maar ik blijf erbij dat iets dat gemaakt is voor 6 kanalen beter klinkt op 6 dan op 5.

            Ik ben wel volledig eens dat een center speaker van hetzelfde merk en serie moet zijn, om dezelfde tonaliteit te behouden. de 5 speakers zouden ideaal identiek zijn.

            En zal maar profiteren om ook een fotootje van die van mij te posten
            Hele mooie set Al staat alles een beetje dicht bij mekaar gepakt naar mijn gevoel.

            Ik volg je redenering en zeker bij afspelen van Dolby Digital en DTS films in een hoogwaardig systeem. Inderdaad mijn slechtste ervaringen zijn TV uitzendingen in Dolby prologic. Dan kruipt het geluid telkens weer bijeen in die center

            Wat is overigens je ervaring met 5.1 tov 7.1? Ik zou graag op 7.1 overschakelen, maar moet dan telkens met speakers gaan schuiven waardoor de lol er ook snel af is.

            De hoofdspeakers staan sinds een collega van het werk op bezoek geweest is (ook Hifi fanaat) netjes ingedraaid op de luisterpositie

            Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
            Wat je opstelling betreft heb ik echter mijn bedenkingen, maar dat is niet persoonlijk Een mooie kamer trouwens, erg strak.
            Ik vind dat er een balans moet zijn tussen geluid en beeld en je TV lijkt wat klein voor die 'wall of sound'. Anderzijds moet je al bijna een speciale kamer hebben voor zo een opstelling omdat je daar weer pas van kan genieten als de kamer volledig verduisterd is.
            Bedankt Strak is wat we voor ogen hadden toen we onze living opnieuw hebben ingericht. Je hebt ook gelijk ivm de TV. Een groter toestel is echter onmogelijk door het raam compromis dat ik met mijn vrouw gesloten heb. Dat raam was oorspronkelijk even laag als de voorste exemplaren. Ik wou dit volledig weg maar madam wou dit absoluut niet. De halve hoogte is het resultaat en groter dan 50 inch krijg je er niet onder, tenzij ik het meubel uiteen klop en het 10cm lager maak

            Comment


            • #51
              Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

              De TV laten zoals die is maar ... waarom geen projector? Ik heb nu wel geen ervaring met schermen die elektrisch opgerold kunnen worden en hoe strak deze blijven als ze uitgerold zijn.
              Als de madam van huis is zou je kunnen kiezen voor de projector en heb je een scherm van 100" en meer .

              Comment


              • #52
                Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                Mijn vriend Stijn uit Oostrozebeke heeft een stel B&W 800 speakers met twee apparte lampversterkers staan,
                nooit iets beter horen spelen, maar zijn luisterruimte is er dan ook qua geluidsisolatie volledig op voorzien.

                Deze luidsprekers zijn het, maar wel nog de vorige modellen tot op de grond KLIK daar kan volgens mij
                geen enkele suround of wat dan ook aan tippen, ik ben wel geen kenner, maar heb gelukkig nog een zeer goed gehoor,
                en met wat info door hem moet ik wel bekennen dat muziek beluisteren een hobby op zich is.
                Last edited by Guest42; 14 november 2012, 09:12.

                Comment


                • #53
                  Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Mijn vriend Stijn uit Oostrozebeke heeft een stel B&W 800 speakers met twee apparte lampversterkers staan,
                  nooit iets beter horen spelen, maar zijn luisterruimte is er dan ook qua geluidsisolatie volledig op voorzien.

                  Deze luidsprekers zijn het, maar wel nog de vorige modellen tot op de grond KLIK daar kan volgens mij
                  geen enkele suround of wat dan ook aan tippen, ik ben wel geen kenner, maar heb gelukkig nog een zeer goed gehoor,
                  en met wat info door hem moet ik wel bekennen dat muziek beluisteren een hobby op zich is.
                  Heb je de prijs van die speakers gezien? Tussen de 7000 en de 11.000e PER STUK.
                  Maar je geeft het verder ook al aan dat zijn luisterruimte speciaal ingericht is. Net die factor maakt een ENORM verschil.

                  Tot ik het tegendeel gehoord heb geloof ik niet in buizenversterkers. De versterker is meestal de minst bepalene factor.
                  Ik zou de ruimte soms wel boven de speakers durven zetten.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Tot ik het tegendeel gehoord heb geloof ik niet in buizenversterkers. De versterker is meestal de minst bepalene factor.
                    Ik zou de ruimte soms wel boven de speakers durven zetten.
                    De minst bepalende factor; misschien. Maar als het een zwakke schakel is, dan gaat je keten (sic) gegarandeerd evenzeer tegen de grond.
                    En als je een goede versterker hebt kan je het geheel weldegelijk verder opkrikken tot een hoger niveau.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #55
                      Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Heb je de prijs van die speakers gezien? Tussen de 7000 en de 11.000e PER STUK.
                      Maar je geeft het verder ook al aan dat zijn luisterruimte speciaal ingericht is. Net die factor maakt een ENORM verschil.

                      Tot ik het tegendeel gehoord heb geloof ik niet in buizenversterkers. De versterker is meestal de minst bepalene factor.
                      Ik zou de ruimte soms wel boven de speakers durven zetten.
                      Hij heeft er een jaar of vier geleden 20.000€ voor betaald, dat weet ik, maar hij is dan ook reeds jaren
                      fanatiek bezig met kwaliteitsmuziek, zelfs de cd's die hij koopt moeten een bepaalde vermelding hebben,
                      en zijn cd speler is er ook eentje van 1.000€ die twee lampversterkers zijn volledig gescheiden, met apparte voedingen
                      en netfilters, ook de voorversterker is een speciaal ding, en voor de prijs van de kabels heb je reeds een mooie luidsprekerset
                      hoe ver kan je het gaan zoeken.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Hele mooie set Al staat alles een beetje dicht bij mekaar gepakt naar mijn gevoel.

                        Ik volg je redenering en zeker bij afspelen van Dolby Digital en DTS films in een hoogwaardig systeem. Inderdaad mijn slechtste ervaringen zijn TV uitzendingen in Dolby prologic. Dan kruipt het geluid telkens weer bijeen in die center

                        Wat is overigens je ervaring met 5.1 tov 7.1? Ik zou graag op 7.1 overschakelen, maar moet dan telkens met speakers gaan schuiven waardoor de lol er ook snel af is.

                        De hoofdspeakers staan sinds een collega van het werk op bezoek geweest is (ook Hifi fanaat) netjes ingedraaid op de luisterpositie
                        Het staat allemaal wat dichter op elkaar dan dat de bedoeling was, in de vorige woonst had ik meer ruimte. Toen ik mijn huidige woonst kocht, stond op het plannetje van het immobiliën kantoor dat de muur 350 cm was, echter deze is maar 305 cm.

                        Nu vergis je niet, de plasma is er één van 1meter50. De frontspeakers staan dus nog zeker 2m50 uit elkaar, de afstand zoals in de handleiding staat van de speakers.

                        Ik had een 5.1 opstelling, en kon plots een paar extra surrounds kopen van dezelfde serie (opvolgende serie nummers zelf) die gediend hadden als demo in de winkel. Het was een moeilijke keuze, was toch nog 1000€ voor het paar, en zou het meerwaarde hebben. Maar anderzijds was er de schrik deze later niet meer te vinden (en ik moet zeggen ik ze nadien nergens meer gezien) en heb het toch gedaan.
                        Maar ik vond het een tegenvaller, één de vier surrounds stonden allemaal naast elkaar op dezelfde muur, de buitenste wel iets naar binnen gedraaid via LCD beugels. En veel bron materiaal in 7.1 was er niet.

                        Toen ik verhuisde heb ik terug gekozen voor 5.1, en de andere 2 gebruikt in de keuken als multi-room. Echter de laatste tijd komt er meer en meer uit in 7.1. Dus enkele maanden terug, terug naar 7.1, en ik vind het nu wel een mooie toegevoerde waarde, ik heb meer het gevoel dat het geluid me nu echt omringt. Echter ondertussen was ook de receiver, een Marantz SR8002 vervangen door een SR7005 dat kan ook wel meespelen.


                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Mijn vriend Stijn uit Oostrozebeke heeft een stel B&W 800 speakers met twee apparte lampversterkers staan,
                        nooit iets beter horen spelen, maar zijn luisterruimte is er dan ook qua geluidsisolatie volledig op voorzien.

                        Deze luidsprekers zijn het, maar wel nog de vorige modellen tot op de grond KLIK daar kan volgens mij
                        geen enkele suround of wat dan ook aan tippen, ik ben wel geen kenner, maar heb gelukkig nog een zeer goed gehoor,
                        en met wat info door hem moet ik wel bekennen dat muziek beluisteren een hobby op zich is.
                        buisversterkers (of lampversterkers zoals jij ze noemt) hebben een apart geluid, en niet iedereen is daar even grote fan van.
                        De B&W 800 speakers heb ik ook al mogen beluisteren, weliswaar gevoed door Classé voor en eindversterkers, en ik was geen fan. Maar smaken verschillen, en het zijn zeker top speakers. Ik heb zelfs al veel duurdere systemen gehoord (2 speakers, voor versterker, twee eindversterkers en CD speler) goed voor 150.000€, en ik vond het afschuwelijk, net zoals vele andere luisteraars.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Hij heeft er een jaar of vier geleden 20.000€ voor betaald, dat weet ik, maar hij is dan ook reeds jaren
                        fanatiek bezig met kwaliteitsmuziek, zelfs de cd's die hij koopt moeten een bepaalde vermelding hebben,
                        en zijn cd speler is er ook eentje van 1.000€ die twee lampversterkers zijn volledig gescheiden, met apparte voedingen
                        en netfilters, ook de voorversterker is een speciaal ding, en voor de prijs van de kabels heb je reeds een mooie luidsprekerset
                        hoe ver kan je het gaan zoeken.
                        Dit noem ik nu zelfs hilarisch, heeft hij twee speakers die 20.000€ kosten en gaat hij als bron een CD speler gebruiken van 1000€. Dat is echt die speakers te kort doen. Tenzij je een nulletje vergeten bent
                        Zo'n sets vragen CD spelers van 3500€ of meer, denk aan de Marantz legendary sa-7s1, maar reken op 7000 à 8000€ voor een CD speler.

                        Ik overweeg ook om eventueel een pure stereo installatie te integreren in de surround opstelling. Daarvoor zou ik een versterker van 'maar' 1600 gebruiken en een SA-CD speler van ook 1600€. En mijn fronts kosten bijlange nog niet zoveel als die B&W...
                        Last edited by dmeerpa; 14 november 2012, 12:49.
                        Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

                        Comment


                        • #57
                          Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                          Google eens op "zilver elfen en maanlicht", en je komt op tweakers een heel mooi draadje tegen.

                          Ik stel voor dat je daar verder gaat als je begint over dure CD spelers en héél dure kabels.
                          Bij mijn weten is er nog nooit een dubbelblindtest geweest waar audiofielen het verschil konden maken tussen een héél dure kabel en een kabel van 'de Gamma'.
                          En bij CD spelers is het waarschijnlijk hetzelfde vanaf een zeker basisniveau.

                          Maar ja...

                          Comment


                          • #58
                            Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Heb je de prijs van die speakers gezien? Tussen de 7000 en de 11.000e PER STUK.
                            Maar je geeft het verder ook al aan dat zijn luisterruimte speciaal ingericht is. Net die factor maakt een ENORM verschil.

                            Tot ik het tegendeel gehoord heb geloof ik niet in buizenversterkers. De versterker is meestal de minst bepalene factor.
                            Ik zou de ruimte soms wel boven de speakers durven zetten.
                            Ik durf me niet uitspreken over de buizenversterkers, maar de ruimte is wel enorm belangrijk. Eigenlijk zou je het thuis moeten kunnen luisteren naar de speakers die je van plan bent om aan te schaffen. Overal weerkaatsende muren is niet goed om een galm te vermijden. Anderzijds is het ook niet goed als je overal muren hebt die helemaal niks weerkaatsen.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Google eens op "zilver elfen en maanlicht", en je komt op tweakers een heel mooi draadje tegen.

                              Ik stel voor dat je daar verder gaat als je begint over dure CD spelers en héél dure kabels.
                              Bij mijn weten is er nog nooit een dubbelblindtest geweest waar audiofielen het verschil konden maken tussen een héél dure kabel en een kabel van 'de Gamma'.
                              En bij CD spelers is het waarschijnlijk hetzelfde vanaf een zeker basisniveau.

                              Maar ja...
                              Er is zeker verschil bij CD spelers, bij kabels ga ik mij niet zo uitspreken al heb ik hier het verschil wel kunnen horen op de fronts toen ik de luidsprekerkabel heb vervangen. Echter ik gebruikte een eerst een gewone electrische kabel, nadien een zelfgemaakte opgebouwd uit gevlochten UTP en nu een Monster Sigma 2. Die laatste had een verkoop prijs van 2000$ Nu ik heb die kunnen kopen voor nog geen tiende van de nieuwprijs. Hoorde ik verschil : JA, was dat 2000$ waard : NEE absoluut niet.

                              Bij CD spelers zijn er heel wat elementen die de klank kwaliteit beïnvloeden. De voeding, de DAC, de gebruikte kristal voor de clock, loopwerk, uitgangstrap, de analoge output stage, gescheiden voeding digitaal / analoog, afscherming, ...
                              Of de prijs evenredig is met de gebruikte materialen is een ander verhaal.

                              Nu ik had eerst een Marantz DV7600 (DVD speler van 800€) en heb er later een CD5001 (CD speler van 250€) bij genomen en die klonk voor CD weergave een stuk beter dan de DVD speler. Daarna kwam de Marantz DV7001 (DVD speler ook van 800€) die presteerde op het zelfde niveau als de CD5001. Die laatste heb ik toen vervangen door een CD6002 (CD speler van 400€), dit was een wereld van verschil. Vandaag heb ik een Marantz BD7006 (BluRay speler van 1000€) die speelt weer een stukje beter dan de CD6002. En dan moet je weten dat CD weergave niet de hoofdbedoeling is van deze speler, dus ik weet zeker dat als ik naar een CD speler ga uit de prijsklasse 1000 - 1600€ ik me nog ga verbeteren. Een CD speler van 3000 of meer zou overkill zijn, de rest van de set (op de kabels na) zijn niet in verhouding en ik zou nooit het maximum halen uit de speler. Verder moet een mens op een bepaald moment stop kunnen zeggen, want de sky is the limiet. Zo gebruik ik nog steeds de standaard meegeleverde stroomkabels, maar hier gaan ook verhalen rond dat deze een invloed hebben op het geluid. En er zijn mensen die stroomkabels kopen van 7500$ (BLACK LABEL III POWER CABLE).


                              En ja ik heb al blind testen gedaan, ik gebruikte mijn toenmalige vriendin daarvoor, die kende er niks van. Maar die kon wel zeggen of het beter klonk of niet. En ik herhaalde de test enkele keren om zeker te zijn at ze het telkens hoorde. Ik heb dat gedaan met de luidsprekerkabel, CD speler en extra eindversterker voor achter de receiver. Bij de interlinks hoorde we geen verschil op één set na, maar dat was wederom een Monster Sigma 2 die nieuw 1500$ had gekost (weeral voor minder dan een tiende kunnen kopen). Maar opnieuw verschil was geen 1500$ waard.


                              Om terug on topic te komen. Voor het bedrag van de Bose, is er geluidskwalitatief zeker beter te vinden. Op vlak van design vrees ik van niet. Ook het gebruiksgemak, RF afstandsbediening zal je niet snel elders vinden.
                              Last edited by dmeerpa; 14 november 2012, 16:28.
                              Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

                              Comment


                              • #60
                                Re: Ik zoek de ideale tip voor een BOSE installatie..wie kan me helpen?

                                Met die kabels moet je wel opletten hé.
                                Linksdraaiende vlechten voor de linkerkant en rechtsdraaiende voor de rechterkant....

                                Komaan man, er zijn ooit testen gedaan met ijzeren kapstokken als verbinding tussen versterker en speaker, en geen kat die het hoorde.
                                dus 2500$ voor een kabel, daar wordt er maar één gelukkig van, en dan is 250$ nog te veel.

                                En dat een kristal het verschil kan maken in een CD speler...

                                Ten andere, een dubbelblindmethode opzetten die statistisch relevant is is geen eenvoudige zaak. En daar hou je vriendinnen liefst buiten.

                                Comment

                                Working...
                                X