Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iemand ervaring met een circulatiedampkap?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iemand ervaring met een circulatiedampkap?

    Onze dakwerken heeft me aangeraden om een recirculatiedampkap te overwegen in onze nieuwe keuken. Voordelen volgens hem: geen dakdoorvoer meer nodig (geveldoorvoer om technische redenen moeilijk hier) en beter voor het milieu.

    Ik vind er echter redelijk weinig info over, voorzover ik kan zien zou je filters moeten bijplaatsen in je bestaande dampkap en wordt de gefilterde lucht terug in de keuken geblazen.

    Iemand ervaring hiermee?

  • #2
    Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

    Je kan wel (een deel van) de geuren weghalen en de warmte gaat inderdaad niet verloren.
    Als je elektrisch kookt wordt er geen CO2 en andere gassen gevormd, dus daar is het niet voor nodig.
    Maar tenzij je andere ventilatie hebt zal je binnenklimaat er toch niet mee verbeteren.

    Misschien heeft de dakwerker gewoon geen zin om een dakdoorvoer te plaatsen .

    Comment


    • #3
      Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

      Wij hebben nu sinds drie jaar een recirculatiedampkap van Novy. Je moet wel regelmatig de koolstoffilter(s) vervangen. Meestal 1x per jaar. Kostprijs bij ons 60€ voor de twee. Hangt af van het merk. De afzuiging is goed en de lucht wordt idd terug in de keuken geblazen. We zijn er tevreden van maar je zou wel moeten opteren voor een voldoende sterke dampkap. Bekijk het debiet als je een keuze maakt.
      ___________________________________
      JeanP BDO742BE Nikon D700 en D3X+ Nikkor en Sigma lenzen.

      Comment


      • #4
        Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Misschien heeft de dakwerker gewoon geen zin om een dakdoorvoer te plaatsen .
        Hij gaat 300m² dak leggen, met minstens al doorvoer voor CV (voorlopig), kachel, ventilatie en zonnepanelen

        Comment


        • #5
          Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

          Steek maar beter gewoon de afvoer naar buiten. Altijd beter.
          Als je niet anders kan is zo'n recycle systeem een optie maar uit eigen ervaring zal ik ALLES doen om het te doen lukken.
          Groeten!
          Bart

          Comment


          • #6
            Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

            Ik had ook zo'n dampkap in die Studio in Wevelgem.
            Ik heb er niet lang gewoond maar heb wel nieuwe filters moeten steken.
            Dat was niet het enige nadeel, het andere was dat zo'n kap niet erg efficiënt is/was.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

              In een recente woning is er standaard een verluchtingssysteem dat ook het vocht in de lucht afvoert, in een oudere woning heb je dat meestal niet.
              Met een circulatiedampkap kan je wel de lucht filteren, maar het vocht wordt er niet uit gehaald.
              Als er in je woning geen verluchtingssysteem is geïnstalleerd, dan lijkt het mij beter om een dampkap met een afvoer naar buiten te gebruiken zodat het vocht naar buiten wordt afgevoerd.
              Het nadeel van een afvoer naar buiten is wel dat de warmte ook mee wordt afgevoerd, tijdens de koude maanden heb je daardoor dus warmteverliezen, net daarom wordt er bij een recentere woning met een degelijk verluchtingssysteem aangeraden om een circulatiedampkap te plaatsen.

              Als je op gas kookt, dan heb je een dampkap met buiten afvoer nodig om de CO2 af te voeren.
              Ik had hier ook een gaskookplaat, tijdens corona heb ik een CO2 metertje aangeschaft, dat metertje staat in de woonkamer (de deur tussen de keuken en de woonkamer heb ik weg gehaald), als ik eten aan het klaarmaken was op de gaskookplaat dan ging dat metertje heel snel in het rood, zelfs als de dampkap ingeschakeld was. Dat probleem is ondertussen opgelost omdat ik het gasvuur heb vervangen door een inductiekookplaat.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

                Hier al 15 jr recirculatie dampkap omwille van balansventilatie systeem D

                Ik denk dat de efficiëntie ook sterk afhankelijk is van de gebruiker en wat er op het menu staat : eet je eerder lichte kost als gestoomde groenten en vis dan zal je geen last hebben van geurtjes maar iemand die veelvuldig vlees bakt en ook graag de frietketel opwarmt zal niet toekomen met 1 maal jaarlijks de actieve koolstoffilters te vervangen…

                Een dergelijke dampkap kan ook stiller zijn vermits je de motor buiten de keuken kan plaatsen . (buiten, op zolder…)

                Comment


                • #9
                  Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                  Een dergelijke dampkap kan ook stiller zijn vermits je de motor buiten de keuken kan plaatsen . (buiten, op zolder…)
                  Tjah, als je dan toch een doorvoer naar buiten moet maken kan je evengoed een gewone dampkap nemen, is toch nog altijd beter en een pak goedkoper, zeker als je het prijsverschil in de filters meetelt

                  Het is een oplossing als je niet anders kan, maar ik zou toch die dakwerker aanspreken en zeggen dat er toch een uitvoer naar buiten moet komen.

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Tjah, als je dan toch een doorvoer naar buiten moet maken kan je evengoed een gewone dampkap nemen, is toch nog altijd beter en een pak goedkoper, zeker als je het prijsverschil in de filters meetelt

                    Het is een oplossing als je niet anders kan, maar ik zou toch die dakwerker aanspreken en zeggen dat er toch een uitvoer naar buiten moet komen.

                    grts
                    Sieg

                    Idd, ik bedoelde met “buiten “ dan ook eerder buiten de keuken : bij ons staat de motor bvb in de aanpalende koele berging.

                    Comment


                    • #11
                      Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

                      In de meest recente appartementsgebouwen wordt meer en meer een circulatiedampkap geplaatst, omdat het heel moeilijk is om met een gewone dampkap te vermijden dat de geuren niet binnen dringen in de keuken van de andere appartementen. Vooral met de nieuwe zeer sterke dampkappen wordt dit verergerd omdat de trekkracht van het ventilatiekanaal meestal niet sterk genoeg is.
                      Ik overweeg nu een circulatiedampkap te plaatsen omdat na de plaatsing van de nieuwe dampkap mijn onder(!)buur klaagt over geurhinder. In een ander appartement is het dan weer de bovenbuur die de geur opmerkt (maar hierover niet klaagt).

                      Nadeel van de circulatiedampkap is inderdaad het geregeld vervangen van de filter.

                      Vriendelijke groeten

                      Peter

                      Comment


                      • #12
                        Re: iemand ervaring met een circulatiedampkap?

                        We zijn eruit, we gaan geen recirculatiedampkap plaatsen. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen in ons geval

                        Allemaal bedankt voor de info!

                        Comment

                        Working...
                        X