Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

    Heeft er iemand ervaring met cruises in de middellandse zee ?
    Positieve of negatieve ervaringen met rederijen ?
    Aandachtspunten ?

    We zouden graag Dubrovnik opnemen in route, maar voor het overige zou het de eerste cruise zijn.
    We zouden de meeste uitstappen (dagen aan land) op eigen houtje willen doen en niet met de georganiseerde uitstappen van de boot.




    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  • #2
    Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

    Groot probleem bij een Cruise op een megaboot is net het aan land gaan.
    Er worden dan zowat 2000 (of meer) mensen ineens gelost in een haven, en je moet dan ook weg geraken. In vele havens lig je niet pal in het centrum, en heb je eerst een taxi nodig. Daarom staan die bussen er ook voor de uitstappen.

    Ik heb het nog niet gedaan, maar zou zoeken naar de kleinste schepen. Misschien zijn er dan minder mogelijkheden aan boord, maar het is véél minder een massabedoening.

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Groot probleem bij een Cruise op een megaboot is net het aan land gaan.
      Er worden dan zowat 2000 (of meer) mensen ineens gelost in een haven, en je moet dan ook weg geraken. In vele havens lig je niet pal in het centrum, en heb je eerst een taxi nodig. Daarom staan die bussen er ook voor de uitstappen.

      Ik heb het nog niet gedaan, maar zou zoeken naar de kleinste schepen. Misschien zijn er dan minder mogelijkheden aan boord, maar het is véél minder een massabedoening.
      Ik zie vanaf de werkplek uit op het Noordzeekanaal en zie regelmatig de Cruiseschepen varen. Niet zelden zit er tussen de aankomst in Amsterdam en het vertrek maar een korte tijd. En ondanks dat in Amsterdam de passagiersterminal op loopafstand van het centrum is kun je in die korte beschikbare tijd nauwelijks iets van de stad zien.
      Amsterdam is natuurlijk de Middellandse zee niet en misschien gaat het daar anders maar ik zou toch goed kijken hoeveel tijd je hebt om de steden die aangedaan worden te bezoeken.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

        Ik heb vele honderden uren op boten doorgebracht (alleen naar IJsland al meer dan 300 uren) en ik heb me daar telkens stierlijk verveeld. Ik vrees dat ik Tommie1 moet gelijk geven met zijn aantallen, als er in Akureyri een cruiseboot toekomt bestellen ze bij SBA Nordurleid 40 bussen, die zitten dan op hetzelfde moment op dezelfde locatie (Godafoss, Myvatn...) Waar ik wel heel veel goeds over hoor is de Hurtigrute, de oude postroute langs de kust van Noorwegen (Bergen-Kirkenes). Ik wil me niet bemoeien met de keuze van de TS maar ik zou toch eens informeren, het is een van de mooiste boottrips ter wereld, misschien wel de allermooiste. Misschien niet zo luxueus maar je krijgt er erg veel landschappelijk moois voor in de plaats. Toen we de boot namen naar het eiland Lovund zie ik voor mijn ogen nog altijd het opduiken van de Traenstaven. Ik heb in heel mijn leven niks gezien dat daar me kan worden vergeleken.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

          Groot gelijk Paul, begin dit jaar feb. de trip een en terug Bergen - Kirkenes gedaan met de Ms Lofoten een stuk nostalgie, de kleinste van de groep Hurtigruten. ER waren 60 personen aan boord, en na 10 dagen één grote familie, van en met mensen uit Singapore- Australie- UK- Duitsland- Italie enz, heb mij geen min. verveeld. En ik was alleen !

          Last edited by guido.g; 6 oktober 2017, 11:36.
          https://ggpics.be/

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

            @opapol Ik zou de Norrona niet direct een cruiseschip noemen maar ik snap dat ook wel. Het eerste half uur loop je rond en dan begint het.. water links, water rechts, voor en achter Ook de overtocht vanuit Duitsland naar Finland (26u) hadden we het al vlug bekeken.

            Het lijkt mij als "serial citytrip" misschien nog te doen op de Middellandse zee (net als de Caraïben) als je drijvende hotelkamer je 's nachts naar de volgende bestemming brengt maar meestal heb je toch maar weinig tijd om een stad serieus te verkennen.

            We zagen al verschillende keren cruiseschepen aanleggen en het is toch altijd een grote drukte omdat een massa mensen gelijktijdig hetzelfde wil doen. In Key West was het stadje "overspoeld" door toeristen en toen het cruiseschip vertrok sloten vele winkeltjes hun deuren en was er haast niemand meer op straat.
            Heb je de pech dat het schip niet kan aanleggen dan ben je een tijdje zoet met wachten op de shuttle bootjes om je naar de kant te brengen (en terug). Een paar jaar terug in Groenland duurde het minstens 1.5u om iedereen van een Hurtigruten schip aan wal te brengen met Zodiacs en kleine bootjes van de locals in Qassiarsuk (bij Narsarsuaq).
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

              Bedankt voor de info. Ik heb reeds een kort traject (2 nachten gedaan met hurigruten (lofoten Stavanger))
              Bedoeling is een kort traject te doen om een aantal steden te doen in één reis (Dubrovnik, la Valletta, piraeus en een paar Griekse eilanden). De animatie op de boot is niet zo belangrijk (want overdag bezoeken we toch de wal) en de georganiseerde busttips zien we al helemaal niet zitten.
              Plan is op de wal naar het centrum van de stad gaan (en vermoedelijk zullen de taxichauffeurs er wel wat van profiteren).
              De tip om een kleinere boot te nemen, nemen we zeker mee.

              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                Ik heb zoveel cruises gedaan in de Middellandse Zee (15 tot 20), dat ik er de tel ben bij kwijtgeraakt.
                Gelukkig werd ik er voor betaald, want het is niet echt mijn idee over vrijetijdsbesteding.
                Tijdens het varen moest ik apparatuur afregelen, maar als de hoofdmachine niet werkte had ik vrijaf .

                Je ontbijt en tegen ten laatste 8 of 9h ligt het schip ten anker of tegen de kade. Dan allemaal de bus op als je tegen de kade ligt, ofwel met de shuttles naar de wal. Maar het kan wel een uur duren bij grote schepen vooraleer die 40 tot 50 bussen zijn afgeladen en de colonne vertrekt. Op elke bus worden een aantal grote koelboxen gezet die de lunchpakketten bevatten, want er is geen tijd om in een restaurant te lunchen met zo een grote groep. Ik weet niet of er rederijen zijn met een all-in, maar bij degene die ik kende moest je tussen de 40 en 70€ per dag bijbetalen voor de bustrips.
                De bustrip vanuit Piraeus naar de Acropolis, moet je zeker niet meedoen. 's Namiddags voeren ze je naar een fabriek van nep-antiek of schapenwollen artikels. Voor 15€ neem je een officiële taxi met taximeter van de terminal naar de Acropolis. Recht tegenover de ticketbalie staat een verkoper die vers appelsiensap verkoopt. Er staat geen prijs op, maar van het moment dat je één van de ingeschonken bekertjes vastneemt, eist hij 12€ voor het bekertje sap.
                Dan volgde de grootst mogelijke teleurstelling voor mij. 't Is al wel 6 jaar geleden, maar het was één grote bouwwerf. Geen fatsoenlijke foto's te nemen zonder dat er kranen of stellingen bij stonden. Dan maar door het museum met de beelden gewandeld. Je hebt nog genoeg tijd voor een vieruurtje bij één van de vele restaurants vlakbij de terminal , voor je terug aan boord moet zijn (gewoonlijk 18-18h30).
                De steden die ik tijdens cruisen in en rond de Middellandse Zee heb bezocht zijn ondermeer : Lissabon, Gibraltar, Cartagena, Valencia, Palma de Mallorca, Barcelona, Marseille, Nice, Civittavechia , Genua, Napels, Brindisi, Palermo, Bari, Split, Dubrovnik, Bar, Corfu, Patras, Pireaus, Thessaloníki, Izmir, Istanboul.

                Je kan echter geen stad fatsoenlijk bekijken op een uur of zes. Neem bijvoorbeeld de stad Antwerpen. Daar komt een cruiseschip aan en om 10h vertrekt een colonne autobussen naar .... Brugge. Tegen 12h is iedereen in Brugge uitgestapt en doet men een stadswandeling. Dan lunchpakketje opeten, half uurtje boottochtje doen en uurtje vrij wandelen. Daarna iedereen terug om 16h opstappen want om 18h moet men terug aan boord zijn om zich voor te bereiden op het diner.
                Diegenen die de trip naar Brugge niet meedoen, zijn te voet op 10 minuten bij de kathedraal, het Rubenshuis enz.
                Dan snel aan boord gaan lunchen (ah ja, dat is betaald hé) en daarna nog een paar uur gaan wandelen in de koekestad.
                Dan diner en we varen weeral. Vandaag hebben we België "gedaan" en morgen "doen" we Amsterdam.

                Ik ken een stel dat per jaar 4 cruises doet op de Middelandse Zee met een groot MSC schip. Kost hun telkens rond de 10.000€ voor 2 weken. Waar het schip naartoe vaart interesseert hen niet. Zij hebben wel grote koffers met smokings, galakledij en avondjurken bij. Na het diner genieten ze van de shows en dansen ze tot in de vroege uurtjes.
                Slapen doen ze overdag.

                Zo zie je maar. Voor elk wat wils. De ene gaat voor flitsbezoeken aan de steden, de andere blijft aan boord en geniet van het nachtleven.
                Mijn beste ervaring was met het schip Club Med 2 Geen idee wat een cruise met dit schip kost, maar waarschijnlijk "geen spek voor onzen bek" .
                Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                De slechtste ervaring was met een Nederlandse cruisemaatschappij waarvan ik de naam niet meer weet. Ze hadden slechts 2 schepen. Een echte schande. De buitenkant van het schip zag er nieuw en modern uit. De accommodatie was ook nieuw, maar de machinekamer kwam van een 40 jarig cruiseschip waar men een modernere achtersteven had rond gebouwd.
                Aan boord 1 chief electricien en 4 assistenten die enkel lampen en zekeringen konden vervangen. Een volledig Russische machinecrew waarvan 9 van de 10 geen letter Engels konden lezen op de naamplaten van de apparatuur. Die speelden met de levens van 3500 passagiers en 2500 bemaningsleden.

                Wil je écht een stad bezoeken, doe dan een citytrip en ga met het vliegtuig.
                Regelmatig zijn er vluchten naar een groot aantal Europese steden voor spotprijzen.
                Gecombineerd met een Air BnB en indien nodig een auto te huren voor 1 tot 3 dagen, heb je veel meer gezien dan met een aantal blitz-bezoeken die je tijdens een cruise krijgt voorgeschoteld.

                Hou er ook rekening mee dat er trippen zijn waarbij je een hele dag niets dan water om je heen ziet. Als je dan niet in de shows of het entertainment geïnteresseerd bent, loop je er verloren bij.
                Staat er in je programma "Rome", dan is je ligplaats Civittavechia (de haven van Rome) en dat is 80 km van centrum Rome.
                Een auto huren voor 1 dag naar Rome (grote gedeelten autovrij of autoluw) is echt lastig en kostbaar als je maar 7 of 8 uur tijd hebt. Per taxi heen en weer bijna 200€. Dan ben je bijna verplicht om deel te nemen met de bustrip.
                Zie eens wat een citiytrip naar Rome kost.

                Cruises, you hate or you love it.
                Last edited by notex; 6 oktober 2017, 23:11.

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                  Misschien moet ik dus toch maar een paar citytrips doen, maar ik zocht iets speciaal voor 30-jaar huwelijk[emoji3] en tweemaal zo oud.[emoji24]

                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Groot probleem bij een Cruise op een megaboot is net het aan land gaan.
                    Er worden dan zowat 2000 (of meer) mensen ineens gelost in een haven, en je moet dan ook weg geraken. In vele havens lig je niet pal in het centrum, en heb je eerst een taxi nodig. Daarom staan die bussen er ook voor de uitstappen.

                    Ik heb het nog niet gedaan, maar zou zoeken naar de kleinste schepen. Misschien zijn er dan minder mogelijkheden aan boord, maar het is véél minder een massabedoening.
                    De toeristensteden die zo'n varend bejaarden tehuis aandoen zijn meestal niet erg rolstoel vriendelijk,dus blijven veel passagiers aan boord. Ook zijn die halfdags toeristen in steeds meer steden niet welkom voor de plaatselijke bevolking: ze besteden nauwelijks of geen geld en eten doen ze aan boord, afgezien dat de eetgelegenheden niet zitten de wachten op een horde onaangekondigde scheepsbreukelingen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                      Wij hebben een middelandse zeecruise gedaan. 6 nachten, Royal Carribian met Navigator of the seas.
                      Vertrokken in Barcelona, Marseille, Palermo, Calgliari en nog enkele steden aangedaan. Ja vaart meestal s'nacht, aan boord is het pure luxe, en entertainement. Heerlijk eten en drinken, shows, sport, wellness, zwembaden, golftereinen, klimmuur, en ik vergeet nog wel 100 dingen.
                      Per stad heb je meestal een uur of 8, en in de meeste steden kom je echt in de haven, moet je niet echt op die bussen stappen, maar kan je veel op eigen houtje verkennen.
                      Zorg wel op tijd terug aan de boot te zijn, die wacht niet op je.
                      Geloof me, het is echt geen "bejaardentehuis", ik heb geen rolstoelpatienten gezien, je hoeft niet tussen de "schipbreukelingen" aan land te komen, en het zijn ook geen bootjes waar 60 man op zit.
                      10000 euro kost het ook niet (wij waren 3K kwijt incl. vluchten op Barcelona) en het was een fantastsiche ervaring!
                      Als je eens wat anders wilt, zeker een aanrader.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Wij hebben een middelandse zeecruise gedaan. 6 nachten, Royal Carribian met Navigator of the seas.
                        Vertrokken in Barcelona, Marseille, Palermo, Calgliari en nog enkele steden aangedaan. Ja vaart meestal s'nacht, aan boord is het pure luxe, en entertainement. Heerlijk eten en drinken, shows, sport, wellness, zwembaden, golftereinen, klimmuur, en ik vergeet nog wel 100 dingen.
                        Per stad heb je meestal een uur of 8, en in de meeste steden kom je echt in de haven, moet je niet echt op die bussen stappen, maar kan je veel op eigen houtje verkennen.
                        Zorg wel op tijd terug aan de boot te zijn, die wacht niet op je.
                        Geloof me, het is echt geen "bejaardentehuis", ik heb geen rolstoelpatienten gezien, je hoeft niet tussen de "schipbreukelingen" aan land te komen, en het zijn ook geen bootjes waar 60 man op zit.
                        10000 euro kost het ook niet (wij waren 3K kwijt incl. vluchten op Barcelona) en het was een fantastsiche ervaring!
                        Als je eens wat anders wilt, zeker een aanrader.

                        OFF TOPIC :

                        Wat is er verkeerd met bejaarden en rolstoelpatiënten, dat je daar zo denigrerend over doet, als ik vragen mag ???
                        Hebben ouderen en rolstoelpatiënten dan niet meer het recht om op cruise te gaan ???
                        Ik zou mijn woorden maar wikken mocht ik van U zijn, want je zit soms rapper in een rusthuis of in een rolstoel dan je zelf zou denken/wensen.
                        Misschien zou U in hun situatie dan toch anders piepen ???

                        Comment


                        • #13
                          Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                          WoW WoW WoW rustig! Ik heb er helemaal geen probleem mee! Jij trekt dit uit verband!!!
                          Mijn reaktie was op een post die aangaf dat cruises voor gebrekkige rolstoelpatienten was! Niet dus.
                          Let dus zelf maar op u insinuaties. Ik hoef dit niet te slikken!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            WoW WoW WoW rustig! Ik heb er helemaal geen probleem mee! Jij trekt dit uit verband!!!
                            Mijn reaktie was op een post die aangaf dat cruises voor gebrekkige rolstoelpatienten was! Niet dus.
                            Let dus zelf maar op u insinuaties. Ik hoef dit niet te slikken!
                            U schreef in uw reactie over de cruise die U gemaakt heeft " Geloof me, het is echt geen "bejaardentehuis", ik heb geen rolstoelpatienten gezien", voor mij zegt dit genoeg. PUNT.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Iemand ervaring met cruises in de middellandse zee

                              Pfff, hier steek ik geen tijd meer in.

                              Comment

                              Working...
                              X