Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

I-Cloud vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • I-Cloud vraagje

    Mijn schoonbroer krijgt al een paar keer volgende mail: (verzender: noreply@email.apple.com). Hij heeft een i-phone maar wel een Windows desktop.

    Chère/Cher ...............
    Votre espace de stockage iCloud est saturé. Comme vous avez dépassé la quantité d’espace comprise dans votre forfait de stockage, vos documents, contacts, e-mails et données d’appareil ne sont plus sauvegardés sur iCloud. Vos photos et vidéos ne sont plus chargées dans Photos iCloud et la mise à jour d’iCloud Drive et des apps iCloud n’est plus effectuée sur vos appareils.
    Pour continuer à utiliser ces services iCloud, veuillez mettre à niveau votre forfait de stockage iCloud ou réduire l’espace de stockage que vous utilisez.
    Passez à 50 Go pour 0,99 € par mois
    Important : Si vous n’augmentez pas votre espace de stockage ou ne réduisez pas le contenu sauvegardé, vous ne pourrez bientôt plus envoyer ni recevoir d’e-mails avec votre adresse iCloud[/EMAIL]).
    Cordialement,
    L’équipe iCloud
    We hebben al eens nagekeken en na opkuis zit hij ver onder de gratis aangeboden stockageruimte (ik dacht dat die 5GB is ?)

    Is dit OK of phising ?
    Kan je apple ergens via mail bereiken ?

    Bedankt om mee te denken.
    Last edited by nete; 29 juni 2021, 18:54.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    I-Cloud vraagje

    Via instellingen kan je duidelijk zien of je echt onder de limiet zit.
    Als je foto’s en video’s verwijdert, vergeet dan ook niet de recent verwijderde items te verwijderen.

    Het e-mailadres van de afzender is alvast correct zo te zien.

    Een bericht van Apple (wel met een hoger abo) ziet er zo uit:

    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: I-Cloud vraagje

      En als je opslag wil bijkopen, ga via instellingen naar iCloud en daar naar “Beheer opslag”, dan ben je 100% zeker dat je op je eigen account bezig bent en het geen phishing is. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: I-Cloud vraagje

        Ga naar iCloud.com en log in met je Apple Id, dan kijk je bij opslag.
        Simpel hoor, het is en blijft Apple.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: I-Cloud vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Ga naar iCloud.com en log in met je Apple Id, dan kijk je bij opslag.
          Simpel hoor, het is en blijft Apple.
          Ietwat verkeerde inschatting bij jullie reacties: we gaan kijken in iCloud en zien ongeveer 2GB gebruikt, dus zeker geen nood om nog ruimte bij te kopen.

          Dus blijft de vraag:

          Is die mail OK of phising ?
          Kan je Apple ergens via mail bereiken ? Want ze blijven die mail regelmatig sturen, niettegenstaande we ver onder de 5GB zitten.

          Voor de volledigheid: mijn schoonbroer heeft ooit wel boven die 5GB gezeten, maar nu dus niet meer.
          Als hij niets doet mag ik aannemen dat zijn 2GB bestaande bestanden intact gaan blijven ?
          Last edited by nete; 29 juni 2021, 18:52.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: I-Cloud vraagje

            Inderdaad, als je enkel gebruik maakt van je gratis opslagruimte op iCloud, is dat beperkt tot 5GB. Ik gebruik daar niet eens de helft van, maar ik beperk wel wat ik aan iCloud wil toevertrouwen. Bv gegevens uit agenda, contacten... die ik met mijn iPad en iMac wil synchen.
            In principe laad ik slechts enkele foto's op die ik met mijn iPhone gemaakt heb, een z.g. "gedeeld album"
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: I-Cloud vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              ...
              Kan je Apple ergens via mail bereiken ? Want ze blijven die mail regelmatig sturen, niettegenstaande we ver onder de 5GB zitten....
              Een email-adres is er niet. Ik stel m'n vragen via de Apple Communities (forum), of loop 'ns langs bij mijn plaatselijke  winkel (Switch Turnhout).
              Ik meende echter dat je ook met Apple Support kon chatten. Nooit gebruik van gemaakt.

              How do I email Apple support?
              Call them at Customer Relations 800-767-2775 and ask them. Apple has no published email address for Customer Service. Apple handles most issue, technical and customer service, only via telephone or in-person at an Apple Store.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: I-Cloud vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ik meende echter dat je ook met Apple Support kon chatten. Nooit gebruik van gemaakt.
                Uiteraard, ook bellen. [emoji6]




                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: I-Cloud vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Ietwat verkeerde inschatting bij jullie reacties: we gaan kijken in iCloud en zien ongeveer 2GB gebruikt, dus zeker geen nood om nog ruimte bij te kopen.

                  Dus blijft de vraag:

                  Is die mail OK of phising ?
                  Kan je Apple ergens via mail bereiken ? Want ze blijven die mail regelmatig sturen, niettegenstaande we ver onder de 5GB zitten.

                  Voor de volledigheid: mijn schoonbroer heeft ooit wel boven die 5GB gezeten, maar nu due niet meer.
                  Als hij niets doet mag ik aannemen dat zijn 2GB bestaande bestanden intact gaan blijven ?
                  Nope, alle links in jouw oorspronkelijk bericht zijn legitiem, zelfs het email adres van je schoonbroer.
                  Wees toch voorzichtig als je zo'n dingen op een forum post, Herman gaat nu een pak meer spam krijgen.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: I-Cloud vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                    Wees toch voorzichtig als je zo'n dingen op een forum post, Herman gaat nu een pak meer spam krijgen.
                    Bedankt om te melden, ik had zijn e-mail voor de @ veranderd in ............., maar erachter bleef zijn iCloud mailadres blijkbaar staan, lesje geleerd.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: I-Cloud vraagje

                      Allen bedankt om mee te denken !
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: I-Cloud vraagje

                        Straffe kost: ik moet ruimte vrijmaken op de iPhone om update van de software mogelijk te maken.
                        Foto’s en video’s 7,6 GB zou ik naar icloud verhuizen dus met 5 GB gratis cloud kom ik er niet.
                        Dus heb ik ruimte gekocht (0,99 € per maand voor 50 GB). Ik moest daartoe eerst mijn betaalmethode ingeven via mijn Apple account… dat vond ik beetje creepy want visa kaartnr, vervaldatum en cvc code ingeven via de iPhone !?!

                        Intussen wat info opgezocht via google op bvb appletips.nl, iphoned.nl, en Apple support site. O.a. over alternatieven voor icloud.

                        Tenslotte tot aankoop overgegaan en om 11u59 bevestigingsmail van Apple ontvangen (“bevestiging van je abonnement”) (afzender: noreply at email.apple.com) van mijn aankoop van 0,99 € per maand voor 50 GB. (hier voor het forum de apestaarten vervangen door de tekst "at")

                        Een paar uur later ontvang ik een mail van “gratis opslaag” (ja 2 a's) (mail adres: info.sos-8051zt at rc073w.onmicrosoft.com) .
                        Titel: Let.Op: Alle gebruikte opslagruimte is voll. Upgrade nu om uw persoonlijke bestanden veilig te houden.

                        Inhoud: “uw opslagruimte is vol” met cloud logo en daaronder een zwart kader : “Beste Apple klant, uw iCloud opslagruimte is vol Maar, als onderdeel van ons loyaliteitsprogramma kun u nu 50GB iCloud opslag gratis ontvangen …etc. “
                        Er staat ook nog een adres onderaan: Kerkstraat 70, Ternat, Belgium.
                        Uiteraard spam en phishing, maar .....

                        Nu meen ik dat ik tijdens dit proces op mijn iPhone een melding/vraag kreeg om toelating te geven dat er contact gelegd werd met een server in St Gillis of zo. Ik dacht dat dit een legale vraag was, normale procedure om toegang tot uw Apple account te krijgen via twee factor authenticatie?!?

                        Moet ik mij nu zorgen maken?

                        Comment


                        • #13
                          Re: I-Cloud vraagje

                          Die melding/vraag voor toegang tot die "server?" in het Brusselse kwam denk ik bij het inloggen op mijn Apple account vanop mijn pc.

                          Comment


                          • #14
                            Re: I-Cloud vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                            Een paar uur later ontvang ik een mail van “gratis opslaag” (ja 2 a's) (mail adres: info.sos-8051zt at rc073w.onmicrosoft.com) .
                            Alles van onmicrosoft.com gaat hier onvermijdelijk naar de prullebak met een filter. Momenteel houden ze zich gedeisd maar er was een tijd dat ik de ene na de andere email van die zeveraars kreeg. Tegenwoordig komt het meest spam van "proximus.be". En dat is lastiger te filteren als je daar klant bent... Hun spamfilter die zo lek is als een zeef laar dat uiteraard allemaal netjes door.

                            Comment


                            • #15
                              I-Cloud vraagje

                              Als je twee factor authenticatie geactiveerd hebt, dan kan je bij aanloggen op je account een melding krijgen op het andere (of zelfde) toestel (indien ingelogd) met +- de locatie van waaruit je verbinding voor aanloggen gestart werd (elders indien via VPN).

                              Bij Apple is het logisch dat je betaalgegevens moet opgeven voor de maandelijkse facturatie van je diensten.
                              Last edited by VerSeg; 22 mei 2023, 19:25.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X