Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hypothecaire lening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hypothecaire lening

    Ik heb een voorlopige overeenkomst voor de aankoop van een huis en nu is het dus tijd voor het "lening-shoppen".

    Ik was altijd van het gedacht dat je in deze periode (lage rentevoeten) best kiest voor een vaste rentevoet. Maar is dit wel zo? Een variabele rentevoet is veel lager en er zit een maximum percentage op dat dit kan stijgen. In het geval dit max % min of meer gelijk ligt aan een vaste rentevoet, is het dan wel voordelig om toch te kiezen voor een vaste?

  • #2
    Re: Hypothecaire lening

    Is er geen immotheker in je buurt ?
    Die zal je gratis advies geven over de mogelijkheden, met voor en nadelen.

    mvg.
    JP


    [QUOTE=Glenn Vc;3001552]Ik heb een voorlopige overeenkomst voor de aankoop van een huis en nu is het dus tijd voor het "lening-shoppen".

    Comment


    • #3
      Re: Hypothecaire lening

      zou kiezen voor variabele rentevoet, eigelijk geef je het antwoord al zelf.
      de rentevoet ligt hier veel lager maar is herzienbaar vb. na x jaar.
      dus dit is je voordeel, de max rentevoet komt overeen met een vaste rentevoet
      dus als je kan profiteren van de lage rentevoet tot het herzien wordt is dat leuk meegenomen.
      wat ik zeker zou doen is de verschillende lening verstrekkers te vergelijken met elkaar.
      vind het wel raar dat je eerst een goed koopt en daarna pas zoals je zelf noemt lening shoppen gaat doen.

      grts
      korandoke
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: Hypothecaire lening

        De overeenkomst is voorlopig, dus in afwachting van een geldige lening. Dat is meestal de manier van werken als je een huis koopt. Ik ben ervoor wel al naar de bank gaan informeren wat mogelijk is en zo, maar de effectieve lening zoek je pas op het moment dat je een huis gevonden hebt.

        Comment


        • #5
          Re: Hypothecaire lening

          Ga ook zeker eens langs bij een maatschappij waar je een sociale lening kan afsluiten. De voorwaarden zijn vaak veel soepeler dan je zou denken en ze geven in principe altijd de laagste rentevoet van de markt. Ik heb dat toen ik een huis kocht gelukkig ook gedaan (ik prijs me nog steeds gelukkig). De hoogte van mijn inkomen speelde bijvoorbeeld geen rol....

          Bij ons waren er slechts een paar voorwaarden :

          - moet je eerste eigendom zijn,
          - woning mag maximaal rond de 300.000 euro kosten (lag hoger denk ik maar ken juiste bedrag niet meer.
          - je moet er zelf in gaan wonen en mag het niet verhuren.
          - je mag het niet gebruiken voor beroepsdoeleinden.

          We moesten wel een vaste rentevoet nemen maar dat vond ik niet erg, zo weet je tenminste waar je aan toe bent en kom je niet voor verassingen te staan...

          Comment


          • #6
            Re: Hypothecaire lening

            Vaste rentevoet heeft als voordeel dat je vanaf het begin weet wat je wanneer moet betalen. Zoals strupie zegt geen verrassingen. Trouwens, vaste rentevoeten kunnen ook herzien worden (naar beneden toen ) in de tijd. Maar veel hangt daar af van je relatie met de bank. Je kunt dit dus niet eisen.

            Ik kan je alleen maar de raad geven : als je een goede bank hebt, probeer die te houden. Ga gerust ergens anders voorstellen vragen. En als ze lager zijn dan die bij jouw 'voorkeursbank', ga daar dan eens terug met een kopie van dat andere voorstel. Gegarandeerd dat ze het daar ook voor dezelfde prijs doen
            Nikon D90

            Comment


            • #7
              Re: Hypothecaire lening

              Ik kan je maar een raad geven:

              Ga langs bij verschillende banken, en onderhandel!
              Spijtig, maar heel dikwijls wil je eigen bank niet het beste voorstel maken.

              Bij variabele rentevoet zijn er heel veel verschillende formules, gaande van jaarlijks herzienbaar tot herzienbaar om de 5 jaar, met en zonder maxima.

              Laat uitrekenen wat je betaalt in het beste of slechtste geval.
              Meestal is het niet echt een probleem als je binnen een jaar of 5 wat meer moet betalen (index, loonsverhoging), maar dat is jouw keuze.

              Veel succes!

              Comment


              • #8
                Re: Hypothecaire lening

                Variabele rentevoeten jaarlijks herzienbaar kunnen normaal maximaal verdubbelen. Dan komt momenteel net iets boven de vaste rentevoet uit. Als je dus een aantal jaartjes aan een laag tarief kan lenen heb je een voordeel. Gaat ie direct op enkele jaren tijd boven de vaste heb je verlies. Blijft hij de volledige duurtijd op de huidige koers maak je dikke winst.

                Zeker eens gaan rondshoppen. Ken zelfs iemand die met een 'geshopt' voorstel naar een andere bank gegaan is en nog betere voorwaarden gekregen heeft

                Wij zijn ook aan het uitkijken om te kopen. Eigenlijk is het nu nog steeds een goed moment om te lenen.

                Comment

                Working...
                X