Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd met dll's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp gevraagd met dll's

    Wel, dit is eens een apart windows probleem waar ik tot dusver niks kan vinden via google. En ik ben al een tijdje aan het zoeken.

    Ik gebruik XP home SP3, volledig bijgewerkt en voor iemand op het idee komt, jawel, volledig legaal.

    Mijn Windows map bevat 917 dll-files op overschot. De meeste in de system32 folder. Alles te samen 256 volle Mb ballast. De moeite.
    De overtollige files zijn in de vorm naam(x).dll waarbij naam.dll ook voorkomt en x een cijfer is van 2 tot soms wel 7. Meestal, op enkele uitzonderingen na, zijn de x-files identiek met de "1"-file qua grootte en datum, soms is de "1"-file wel een ander formaat (grootte). Wat me opvalt is dat de "1" files de datum 14/04/2008 hebben. Of dat voor allemaal zo is laat ik even in het midden. De x-files zijn (per dll dan) even oud, maar ouder dan de "1" file.

    Mogelijk een gevolg van de installatie van SP3?
    Soit. Blijkbaar heeft een of meer dan één bijwerking de dll files gedupliceerd en niet overschreven/gewist. Om welke reden dan ook.

    Wat kan ik doen? Kan ik de overbodige dll's veilig wissen en hoe? Zonder mijn windows in de soep te draaien dus. Want die draait goed.

    En even een aanvulling: explorer.exe heb ik ook 5 keer.

    PS: antwoorden naar MacOS en/of linux helpen me echt niet verder
    Last edited by nabi; 31 januari 2009, 14:56. Reden: explorer.exe bijgevuld

  • #2
    Re: hulp gevraagd met dll's

    Installeer eens CCleaner, voor de rest zou ik niks handmatig verwijderen als je niet weet waarvoor ze dienen en 256Mb zijn te negeren.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: hulp gevraagd met dll's

      Ccleaner is een handig ding dat ik regelmatig gebruik, maar die dll's toch maar met rust laat.
      Anderzijds, hoe weet ik nu dat ze voor iets dienen?

      Comment


      • #4
        Re: hulp gevraagd met dll's

        idd ccleaner is handig. Daar kan je van alles die niet in de pc thuis hoort verwijderen. Zoals register van je pc eens cleanen. Nadat je op internet hebt gesurfd om onnodige cookies enzo te verwijderen. Dit is zeker een aangeraden programma. Indien het probleem zich nog niet oplost mag je gerust pm sturen naar me.

        greetz

        Comment


        • #5
          Re: hulp gevraagd met dll's

          Neen, Ccleaner lost het probleem, als het er al een is, niet op. Voor zover ik bekend ben met cleaners (die niet allemaal betrouwbaar zijn) is er geen één die dergelijk "probleem" aanpakt. Wel als de naam, grootte en datum van bestanden identiek zijn. Maar hier is er de (2), (3), enz. Dus elk dubbel bestand heeft toch een aparte naam.

          Maar ik heb net het volgende gedaan:
          1. met behulp van TotalCommander gezocht naar alle bestanden die voldoen aan "*).*" 2. de dubbele bestanden (niet allemaal, sommige durfde ik toch niet) verplaatst naar een map "dubbele bestanden" inclusief de submappen, zodat terugvinden en terugzetten geen probleem zou moeten zijn. Die map is 1.325 bestanden in 22 mappen en 324 MB (grootte op schijf) in omvang. (Ook van Adobe waren een hele resem dubbel.)
          3. laptop herstart en dit bericht geplaatst.

          Dus windows en internet werkt al. Oef!!

          Nu even afwachten en zien of alles nog vlot werkt. In noodgeval heb ik nog een image, gisteren pas gemaakt. Misschien kan binnen een maandje of zo die map "dubbele bestanden" weg.

          Comment


          • #6
            Re: hulp gevraagd met dll's

            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
            Maar ik heb net het volgende gedaan:
            1. met behulp van TotalCommander gezocht naar alle bestanden die voldoen aan "*).*" 2. de dubbele bestanden (niet allemaal, sommige durfde ik toch niet) verplaatst naar een map "dubbele bestanden" inclusief de submappen, zodat terugvinden en terugzetten geen probleem zou moeten zijn. Die map is 1.325 bestanden in 22 mappen en 324 MB (grootte op schijf) in omvang. (Ook van Adobe waren een hele resem dubbel.)
            3. laptop herstart en dit bericht geplaatst.

            Nu even afwachten en zien of alles nog vlot werkt. In noodgeval heb ik nog een image, gisteren pas gemaakt. Misschien kan binnen een maandje of zo die map "dubbele bestanden" weg.
            Dacht je dit ook aan te raden, inclusief TotalCommander,maar je was me voor.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: hulp gevraagd met dll's

              Tja, het was een ingeving.
              TotalCommander (en Ccleaner ook) gebruik ik al lang. Het was alleen maar er op komen, eraan denken om het zo eens proberen op te lossen.

              Een eerste indruk is alleszins dat mijn laptop beter werkt, allez sneller. Het kan ook maar een gedacht zijn.

              Comment


              • #8
                Re: hulp gevraagd met dll's

                Om het register echt op te kuisen gebruik ik sinds jaar en dag JV PowerTools van Macecraft. Maar pas daar wel mee op, ik raad het af voor beginners.
                Trouwens is het niet meer gratis nu, vroeger wel.
                Maar een verwijderd progje waarvan niet alle sleutels uit het register zijn verwijderd, verwijder je helemaal met JV PowerTools. Maar zoals ik al zei, wees uiterst voorzichtig met het verwijderen van registersleutels en neem zeker eerst een backup van het huidige register zodat je dit kan terugzetten in het geval van........

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: hulp gevraagd met dll's

                  Bedankt voor de tip! Alhoewel ik niet happig ben op mogelijk gevaarlijke programma's. Ik hou het liever veilig.
                  Maar wat heeft een registry cleaner, of het register tout court, te maken met overbodige dll's?

                  Mijn ingreep met TC blijkt succesvol. Alles werkt naar behoren, behalve Firefox die crasht op de website van Bartok. En alleen maar op die website

                  Comment


                  • #10
                    Re: hulp gevraagd met dll's

                    Met JV Powertools kan je veel meer dan alleen het register kuisen, en daar zit dus een optie bij om dubbele bestanden en dll's te verwijderen. Je kunt ook een probeerversie downloaden als je dat wenst.

                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hulp gevraagd met dll's

                      O, dat had ik niet zo begrepen.

                      Vraagje:
                      Als JVPowertools dubbele dll's verwijdert, verwijdert JVP dan "naam(2).dll" wanneer "naam(2).dll" in dezelfde map staat als "naam.dll"? Want dat is mijn probleem en niet het gebruikelijke. Want voor zover ik iets afweet van dergelijke tools zoeken zij naar dezelfde dll's in verschillende mappen, dus met dezelfde naam, datum en formaat. Dus zulke tool is voor mij nutteloos omdat "naam" niet hetzelfde is als "naam(2)" of als "naam(3)" enzovoort en omdat de dubbele dll's in dezelfde map zitten.

                      Allez, zaten dus. Tot dusver (gisteren avond laat toch, ik zit nu achter mijn bureel ) werkte windows naar behoren, nadat ik handmatig met behulp van TotalCommander de dubbele dll's had verplaatst.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hulp gevraagd met dll's

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                        Tja, het was een ingeving.
                        TotalCommander (en Ccleaner ook) gebruik ik al lang. Het was alleen maar er op komen, eraan denken om het zo eens proberen op te lossen.

                        Een eerste indruk is alleszins dat mijn laptop beter werkt, allez sneller. Het kan ook maar een gedacht zijn.
                        Denk dat het vooral een gedacht is, het feit dat je geen errors krijgt wil zeggen dat ze ook niet geladen werden en zo ook niet in gebruik waren. Lijkt me sterk dat 390MB opruimen merkbare snelheidswinst zou opleveren.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: hulp gevraagd met dll's

                          Met JV Powertools blijf ik van die dubbele bestanden af. Ze hinderen mijn laptop in niks.

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment

                          Working...
                          X