Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

houtpellets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: houtpellets

    [
    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
    Ik heb geen gasaansluiting in de living dus dat was moeilijk... had hiervoor een houtkachel maar die was versleten en de bomen uit mijn tuin zijn allemaal opgestookt...Hout kopen is duurder dan pellets
    Voilà, dat is al een aanvaardbare reden.

    Ik hou het bij gasverwarming met radiatoren. Gaskraan open, thermostaat aan, en na 10 minuten zijn de radiatoren op temperatuur.

    Comment


    • #17
      Re: houtpellets

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Puur voor de gezelligheid een wolk kankerverwekkend fijnstof de lucht inblazen.
      Er bestaan gaskachels waarin een namaak blok hout in ligt. Misschien niet zo gezellig, maar reukloos en geen gedoe met pellets en opkuisen van de aslade.
      Bij ons hebben ze daar een spreuk voor "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"
      Om de haverklap over en weer pendelen tussen België en Spanje is natuurlijk veel minder vervuilend dan eens de open haard aansteken !?!?
      A ja, want vliegtuigen, die vliegen toch met gas zeker, of toch niet .

      En gedoe met houtblokken, pellets, opkuisen van de aslade... klopt, je mag er inderdaad niet te lui voor zijn .
      Last edited by Guest17; 20 november 2016, 15:55.

      Comment


      • #18
        Re: houtpellets

        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
        Merci, maar dit is enkel afhaal en geen levering thuis? Zou wel liefst ineens een palet laten leveren dan steeds zakken te moeten afhalen...
        Inderdaad, mijn buurman gaat deze zelf ophalen, maar is dan ook maar 2Km van hier.
        Klantprijs 3,29€ per zak en per palet 10 zakken gratis.
        Maar je moet er blijkbaar je kachel hebben gekocht, hier in Roeselare kopen ze er blijkbaar een paar honderd Ton in één keer aan voor hun klanten.

        Comment


        • #19
          Re: houtpellets

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Inderdaad, mijn buurman gaat deze zelf ophalen, maar is dan ook maar 2Km van hier.
          Klantprijs 3,29€ per zak en per palet 10 zakken gratis.
          Maar je moet er blijkbaar je kachel hebben gekocht, hier in Roeselare kopen ze er blijkbaar een paar honderd Ton in één keer aan voor hun klanten.
          Ja, die prijzen zijn super!
          Alleen is het wat ver voor mij en laat toch liever een palet leveren dan :-)

          Toch bedankt voor de moeite Guido

          Comment


          • #20
            Re: houtpellets

            Een houtpellet kachel zal wel een hoger rendement hebben, en minder vervuilen dan de meeste houtkachels.
            Een bijkomend voordeel is dat er alleen maar pellets in gestookt kunnen worden, en geen ander afval (wat er op sommige plaatsen uit de schouw komt heeft een heel andere geur (stank) dan wat er vrijkomt bij het verbranden van hout).
            Er zal ook minder fijnstof vrijkomen dan bij de meeste houtkachels (en zeker open haarden), want als het rendement hoger is, dan moet er ook minder hout verbrand worden voor dezelfde hoeveelheid warmte.
            Pellets zijn normaalgezien droog genoeg, daardoor komt er ook al minder rook uit de schouw.

            Oorspronkelijk waren houtpellets voorzien voor kachels, maar ondertussen hebben ze ook kolencentrales omgebouwd om er pellets in te kunnen stoken (schuld van de subsidiering?).
            Daardoor is de vraag naar pellets zo hoog dat er eigenlijk meer bomen worden gekapt dan dat er opnieuw kunnen groeien.
            Het rendement van een centrale is een pak lager dan dat van een kachel, want van de verbrandingswarmte gaat ongeveer de helft verloren (tenzij de restwarmte wordt gebruik als bijvoorbeeld stadsverwarming, maar zo zijn er hier niet veel projecten).
            Daarom is het eigenlijk niet aangewezen om pellets op grote schaal te verbranden om er stroom van te maken, als ze dat niet deden dan moesten ze die pellets ook niet aanvoeren vanuit andere continenten.
            Het was oorspronkelijk de bedoeling om houtafval nuttig te gebruiken, maar ondertussen is er zelfs al een schaarste geweest voor de industrie waardoor de prijs van spaanderplaten (en verwante producten) flink is gestegen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: houtpellets

              Rendement is inderdaad wel hoog hoor...
              Ik heb met mijn eerste zak van 15kg pellets ong. 23u een opp van 60m² verwarmd (22gr)
              Vind ik toch netjes...

              Comment


              • #22
                Re: houtpellets

                Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                Dit.
                Ik begrijp ook de aantrekking/voordeel van pellets niet.
                Pure nostalgie toch. 50 jaar geleden ging men in de kolenkelder een emmer antracietkolen vullen, of men ging een zak van 10kg steenkool kopen.
                Daarna is bijna iedereen overgeschakeld op gas of mazout. Maar 't is zo ongezellig omdat men de vlammetjes van deze branders niet kan zien in de living.
                Bovendien werd je er erg lui door, want je moest niet meer met de kolen sleuren of 2 keer per dag het stof afdoen.
                Daarom back to the pellets. Gezonde fysieke oefening door het sleuren met zakken van 15kg pellets en door je knieën te gaan om de boel op te kuisen (en niet valsspelen met een stofzuiger).
                Wat gaan we vanavond doen ? Naar de TV of naar de vlammetjes in de kachel kijken ?

                Comment


                • #23
                  Re: houtpellets

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  Rendement is inderdaad wel hoog hoor...
                  Ik heb met mijn eerste zak van 15kg pellets ong. 23u een opp van 60m² verwarmd (22gr)
                  Vind ik toch netjes...
                  Is inderdaad netjes met een dagtemperatuur van 15° in Schoten. Je moest maar 7 graden bijverwarmen.
                  Ben benieuwd of je met 2 zakken per dag toekomt als het de hele dag gaat vriezen en je 20° moet bijverwarmen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: houtpellets

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Ben benieuwd of je met 2 zakken per dag toekomt als het de hele dag gaat vriezen en je 20° moet bijverwarmen.
                    Kachel stond op de laagste stand hoor... max is 9Kw
                    Heb trouwens ook nog C.V. met radiatoren die heel het huis gemakkelijk warm krijgen hoor, zelfs al vriest het hard...

                    Comment


                    • #25
                      Re: houtpellets

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Is inderdaad netjes met een dagtemperatuur van 15° in Schoten. Je moest maar 7 graden bijverwarmen.
                      Ben benieuwd of je met 2 zakken per dag toekomt als het de hele dag gaat vriezen en je 20° moet bijverwarmen.
                      Wat voor zever is dat nu. Precies of iemand laat z'n woning afkoelen tot -2° en begint dan met verwarmen .
                      Bij ons hebben ook daarvoor een spreuk 'Beetje verder denken dan je neus lang is'.
                      Bovendien worden 99.99% van de pelletkachels, houtvuren, open haarden, casettes...enz enkel gebruikt als bijverwarming en/of voor de sfeer(verwarming).

                      Comment


                      • #26
                        Re: houtpellets

                        Het is tegenwoordig blijkbaar not done om een houtkachel te hebben - maar de honderduizenden die nog een oude mazoutinstallatie hebben blijven ongemoeid.

                        Vorige week nog in het nieuws: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-m...doen-a2987904/

                        Comment


                        • #27
                          Re: houtpellets

                          Ja, en wat is het volgende? op de zwarte lijst als je je BBQ aansteekt....

                          Comment


                          • #28
                            Re: houtpellets

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Wat voor zever is dat nu. Precies of iemand laat z'n woning afkoelen tot -2° en begint dan met verwarmen .
                            Bij ons hebben ook daarvoor een spreuk 'Beetje verder denken dan je neus lang is'.
                            Bovendien worden 99.99% van de pelletkachels, houtvuren, open haarden, casettes...enz enkel gebruikt als bijverwarming en/of voor de sfeer(verwarming).
                            Als ik het heb over temperaturen van 15° en -2° in Schoten, dan heb ik het over buitentemperaturen hé slimmeke.
                            De spreuk "Beetje verder denken dan je neus lang is" past perfect bij jezelf

                            Comment


                            • #29
                              Re: houtpellets

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Als ik het heb over temperaturen van 15° en -2° in Schoten, dan heb ik het over buitentemperaturen hé slimmeke.
                              De spreuk "Beetje verder denken dan je neus lang is" past perfect bij jezelf
                              Hierzezie, de slimste van zeven heeft weer nen uitleg klaar...., wie sprak er van 20° bijverwarmen ????
                              Of verwarm jij de buitentemperatuur misschien ????

                              Wie moet er nu verder denken dan zijn neus lang is... ofwel moet je je juist leren uitdrukken, dat kan natuurlijk ook .
                              Last edited by Guest17; 21 november 2016, 12:33.

                              Comment


                              • #30
                                Re: houtpellets

                                Ik geef het op. Tegen iemand die niet begrijpend kan lezen, heb ik geen verhaal.

                                Comment

                                Working...
                                X