Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeden & Petten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeden & Petten

    Zijn er nog meer liefhebbers van hoeden en petten?
    En bij petten denk ik niet aan Baseball caps, maar de petten zoals:

    Geen eigen foto en dus achter linkje.

    Zelf draag ik graag een Fedora hoedje. Ik heb in Genk ooit zo' n pet geprobeerd. Maar die stond me niet Maar voor andere vind ik het wel leuk staan. Maar een Fedora staat me gewoon erg mooi, al zeg ik het zelf. Heb er dan ook wel een mooie kleine collectie.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  • #2
    Re: Hoeden & Petten

    Yep, heb enkele hoeden en petten. Zet dat bijna altijd op. In de winter tegen de kou en in de zomer tegen de zon. Ook een beret is leuk.

    Comment


    • #3
      Re: Hoeden & Petten

      Stetson petten een vijf tal en twee hoeden van Stetson ene voor de winter en ene in gevlochten zeegras voor de zomer waar de wind lekker kan doorwaaien en me hoofd koel kan houden bij zeer warme dagen.

      Comment


      • #4
        Re: Hoeden & Petten

        Voor de doordeweekse dag : Bushman Leren Hoed.
        Voor speciale gelegenheden : Wallaroo Oil Leren Hoed.
        Voor het hondenweer : Een oude Wallaroo Oiled Leather. Wordt om de twee jaar geolied.
        Voor de snikhete dagen in de zomer : Basic Bogart Strohoed.
        Voor in mijn cabrio : Leren Flatcap
        Last edited by Skitch; 8 april 2018, 19:33.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #5
          Re: Hoeden & Petten

          Plezant om te zien dat er meer liefhebbers zijn onder de fotografen. Ik heb ook 2 Stetsons. Een bruine haarvilt van 100x bever. Jubileum uitgave, gekregen voor een mooie prijsje vind ik. Heb een kleine kop en de eigenaar was blij dat hij hem verkocht kreeg. Kreeg een heuse hoedendoos erbij en kocht ook gelijk een zwarte Doria1905. En een wolvit van Stetson. Vandaag had ik een simpele panema'tje op van 50 euro. Maar heb ook fijner geweven exemplaar. Was zoals te verwachten ietsje duurder. Ik heb wel gemerkt dat ik haarvilt toch wat mooier vind als wolvilt. Borsalino maakte trouwens ook wel mooie hoeden. Maar nooit echt bewust in de winkels zien liggen.al verkochten ze die wel waar ik me luxere Panama kocht.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Hoeden & Petten

            Zo’n platte pet van 20€....

            Dat maakt je toch direct 20 jaar ouder.
            Ik hoop dat mijn kinderen ze stiekem in de fik steken als ik ooit zoiets begin te dragen.

            Comment


            • #7
              Re: Hoeden & Petten

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Zo’n platte pet van 20€....

              Dat maakt je toch direct 20 jaar ouder.
              Ik hoop dat mijn kinderen ze stiekem in de fik steken als ik ooit zoiets begin te dragen.
              Retro is nu de mode met een pet (klakke) en een Stetson hen je niet voor €20.00 maar iets rond de €100.00. En ja oud... zelf kinderen beginnen dit al te dragen en ik heb er al de leeftijd voor.

              Comment


              • #8
                Re: Hoeden & Petten

                Je moet er mee staan vind ik / of "durven" dragen
                Maar ik vind het wel mooi; niet een "klakske" zoals ze bij ons zeggen ( vind ik inderdaad nogal oud maken ) maar een mooie Borsalino in vilt of in stro ( Panama ) heeft wel klasse.
                Eigenlijk moeten we eens wat foto's zien van BD-ers met een hoed op. Misschien triggert dat anderen
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeden & Petten

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Zo’n platte pet van 20€....
                  Dat maakt je toch direct 20 jaar ouder.
                  Ik hoop dat mijn kinderen ze stiekem in de fik steken als ik ooit zoiets begin te dragen.
                  Ik ben al meer dan 20 jaar ouder. Dus ik ga met mijn tijd mee.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeden & Petten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Zo’n platte pet van 20€....

                    Dat maakt je toch direct 20 jaar ouder.
                    Ik hoop dat mijn kinderen ze stiekem in de fik steken als ik ooit zoiets begin te dragen.
                    Mijn haarstukje waait tenminste niet weg.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeden & Petten

                      Als ik iemand met een pet of een hoed aan het stuur van zijn auto zie zitten, dan passeer ik hen met de grootste voorzichtigheid.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoeden & Petten

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Als ik iemand met een pet of een hoed aan het stuur van zijn auto zie zitten, dan passeer ik hen met de grootste voorzichtigheid.
                        Fijn! Dat is dan rustig rijden voor mij.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoeden & Petten

                          Tijdens de zomer (bij gebrek aan een natuurlijk beschermende haardos) nogal dikwijls een pet,
                          iets waar ik altijd naar kijk als ik een pet koop is dat de zonneklep kort is, zodat ik dat ding
                          niet steeds achterstevoren hoef te draaien als ik een foto wil maken met de camera in portretstand.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoeden & Petten

                            Ik heb een zwarte van Fur filt. Ergens lees ik dat het haarvilt, maar weer ergens anders dat het wol is. Wat is het nu?
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoeden & Petten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                              Ik heb een zwarte van Fur filt. Ergens lees ik dat het haarvilt, maar weer ergens anders dat het wol is. Wat is het nu?
                              Haarvilt is blijkbaar gemaakt met haar van konijn en haas Rogier.

                              Hoeden worden gemaakt uit verschillende materialen en op verschillende manieren, o.a. uit haarvilt, wolvilt, stof weefsel en folies. De meest interessante is de vervaardiging uit haarvilt. Dat is ook de moeilijkste.
                              Als basismateriaal gebruikt de fabrikant haar van konijnen en hazen, vroeger ook van bevers en otters.
                              Het haar wordt gereinigd en ontdaan van vuil, klitten, enz. in speciaal hiervoor ontwikkelde blaasmachines.
                              Per viltkwaliteit wordt een mengsel van haarsoorten gemaakt in de "blender".
                              Dit haarmengsel vormt de basis voor de zgn. cone waartoe circa 110 gram wordt ingevoerd in een speciale machine en door een luchtstroom wordt geblazen over een geperforeerde conus, een taps toelopende kegelvorm die vacuïm wordt gezogen.
                              Als het haar op de conus plakt, wordt daarover heet water gespoten, waardoor het haar schrikt, in elkaar grijpt, het begin van vervilting. Dat is mogelijk door de schubstructuur van haar en wol. De nog tere en losse cone wordt voorzichtig afgenomen, tussen doeken gerold om verder te vervilten. Nu volgt de werkelijke vervilting op de "multiroller" die de cone door trillende en rollende bewegingen over banden tot het juiste formaat vervilt.
                              Dan wordt hij met natuurlijke kleurstoffen in de gewenste kleur geverfd en weer gedroogd.
                              Na fixering van de kleurstof en droging wordt de cone opgerekt in de rand en de bol ter verkrijging van de basishoedvorm. Deze behandelingen gaan apart, eerst de rand dan de bol op speciaal daarvoor ontwikkelde machines. Stuk voor stuk en met gebruik van veel heet water, dat het stevige vilt verwerkbaar maakt.
                              Deze basishoedvorm, cloche genoemd, wordt verder behandeld en krijgt op persen met een verwarmde vorm de eerste bolvorm en maat. Elke maat heeft een aparte vorm en dus heeft men een veelvoud nodig van vormen en maten in aluminium schalen, een kostbare aangelegenheid!
                              De randvorm wordt op een andere manier, ook door vormen van hout of aluminium, verkregen door te persen.
                              Dit alles maatgebonden, dus ook hier weer de schalen voor de verschillende vormen en maten.
                              Nadat de hoed gevormd is, wordt de rand op de juiste breedte gesneden, afhankelijk van het gewenste eindmodel.
                              Dan wordt elke hoed afzonderlijk geslepen op speciale "pouncing" machines om een fraai oppervlak te krijgen.
                              De vakman kan hierdoor de mooiste finishes tevoorschijn toveren.
                              Nu volgt de afwerking met linten of andere garnering naar wens van de afnemer. Een eventuele voering wordt ook op maat gemaakt voor elke hoed, in passende of contrasterende kleur, aan de rand geboord of ongeboord met bride. Al met al zo'n zestig verschillende handelingen.
                              Dit is in het kort hoe een haarhoed vervaardigd wordt: werkelijk een nobel en kostbaar produkt.
                              Over de hele wereld verhandelt men grote merken zoals BARBISIO, STETSON, BORSALINO....

                              Comment

                              Working...
                              X