Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hittebestendige lijm gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hittebestendige lijm gezocht

    Stom probleem....

    Heb hier een houtkachel staan met een deur met glas in.
    Nu is de dichting tussen de deur en de kachel aan het loskomen. Ziet er uit als een soort asbestkoord maar zal wel iets minder giftig zijn.
    Dus om duidelijk te maken, als ik de deur opendoe valt die dichtingskoord uit zijn voeg.

    Mijn vraag is nu: hoe plak ik die dichting terug aan de kachel?

    iemand een expert of ervaringsdeskundige?

  • #2
    Re: hittebestendige lijm gezocht

    De enige echte en goede oplossing is: "de volledige koord vervangen".
    Stukken plakken, lijmen, ....zijn lapmiddelen die de zaak enkel maar slechter maken.
    Deze koorden zijn op lengte en dikte te verkrijgen in de betere kachelwinkels.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

    Comment


    • #3
      Re: hittebestendige lijm gezocht

      En in iedere doe het zelf zaak zal je wel van die siliconen bussen vinden met producten die vuurvast zijn.

      Deze heb ik snel gevonden op het internet. Vraag gerust meer uitleg in de winkel.
      Last edited by Dany_; 8 juni 2012, 07:05.

      Comment


      • #4
        Re: hittebestendige lijm gezocht


        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: hittebestendige lijm gezocht

          Ik heb dit probleem ook af en toe. Er bestaan (te vinden in kachelwinkels) kleine tubes met hittebestendige lijm (zoveel heb je niet nodig en hij bewaart ook geen jaren)
          Belangrijk is dat je het gietijzer waarop de amiantetouw zit heel mooi proper maakt en oude lijmresten verwijdert. Deze touw is te koop per diameter en per lengte.
          Ineens vernieuwen (kost al bij al niet veel). Informeer je omtrent de diameter want als de touw te dik is zal je deur niet meer sluiten.
          Touw aanbrengen bij een koude kachel en dan de deur dichtdoen en laten uitharden.
          Als je de kachel een hele tijd (zomer) niet gebruikt is het aan te raden om een papieren strip te steken tussen het touw en het ijzer omdat na maanden het touw de neiging vertoont om te kleven aan de sluiting en als je dan de deur voor het eerst weer opendoet zie je dat dit kleefeffect sterker is dan de lijm (na een paar jaar).

          Ik zou daar zeker niet met siliconen op afgaan.
          En ook belangrijk : de ene kachel is de andere niet, de beste no-nonsense houtkachel is van een merk dat geen mens kent. Er is maar één importeur in België en dat is NIET Standaard AHZ

          PaulM (aardig wat ervaring met kachels omdat wij hoofdzakelijk verwarmen met hout)

          Comment


          • #6
            Re: hittebestendige lijm gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Belangrijk is dat je het gietijzer waarop de amiantetouw zit heel mooi proper maakt en oude lijmresten verwijdert. Deze touw is te koop per diameter en per lengte.
            Ineens vernieuwen (kost al bij al niet veel). Informeer je omtrent de diameter want als de touw te dik is zal je deur niet meer sluiten.
            Van welk materiaal is deze koord gemaakt? Vroeger was dat asbest (amiant=asbest) maar dat mag tegenwoordig niet meer gebruikt worden, dacht ik.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #7
              Re: hittebestendige lijm gezocht

              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Van welk materiaal is deze koord gemaakt? Vroeger was dat asbest (amiant=asbest) maar dat mag tegenwoordig niet meer gebruikt worden, dacht ik.
              Ach, zolang je dat niet verwarmt kan dat geen kwaad

              Comment


              • #8
                Re: hittebestendige lijm gezocht

                Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                Van welk materiaal is deze koord gemaakt? Vroeger was dat asbest (amiant=asbest) maar dat mag tegenwoordig niet meer gebruikt worden, dacht ik.
                Om eerlijk te zijn weet ik het niet maar ik ken de nieuwe naam en samenstelling van het materiaal niet. Iets glasvezelachtig
                Asbest is idd uitgesloten. Ze verpoeieren ook minder dan vroeger.

                Comment


                • #9
                  Re: hittebestendige lijm gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                  Ach, zolang je dat niet verwarmt kan dat geen kwaad
                  Vertel dat eens aan iemand met mesothelioom. Manipulatie is al voldoende om vezels te verspreiden.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: hittebestendige lijm gezocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Om eerlijk te zijn weet ik het niet maar ik ken de nieuwe naam en samenstelling van het materiaal niet. Iets glasvezelachtig
                    Asbest is idd uitgesloten. Ze verpoeieren ook minder dan vroeger.
                    Even gegoogeld en schijnt inderdaad van glasvezel gemaakt te zijn.
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: hittebestendige lijm gezocht

                      bedankt voor de tips mannen nu kan ik verder

                      voor alle duidelijkheid, ik had enkel de lijm nodig, de koord is nog zo goed als nieuw, hij valt gewoon uit zijn "voeg"

                      Comment


                      • #12
                        Re: hittebestendige lijm gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        bedankt voor de tips mannen nu kan ik verder

                        voor alle duidelijkheid, ik had enkel de lijm nodig, de koord is nog zo goed als nieuw, hij valt gewoon uit zijn "voeg"
                        Kijk een keer op de site van Bison.
                        Last edited by theokus; 9 juni 2012, 02:30.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: hittebestendige lijm gezocht

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          ......

                          voor alle duidelijkheid, ik had enkel de lijm nodig, de koord is nog zo goed als nieuw, hij valt gewoon uit zijn "voeg"
                          zie #4.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: hittebestendige lijm gezocht

                            "Thermocoll"...is speciale lijm voor afdichtingskoord in kachels. Temperatuur tot 1100c°

                            Gebruiksaanwijzing: de lijm dun uitsmeren over het grondig gereinigd oppervlak. Koord meteen opleggen en de deur toedoen, 2 tot 3 uur laten drogen. Asbestvrij.

                            Dit is een product van PDC uit Halle.
                            Zit verpakt in groene knijptubes van 17 ml.

                            Te verkrijgen in een kachelwinkel.
                            Groetjes
                            ----JO

                            Comment

                            Working...
                            X