Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het (lekkere) fruit topic .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Het (lekkere) fruit topic .

    Vandaag de laatste keer à volonté "asperges à la flamande" gegeten. Dit jaar toch al bijna elke zondag kunnen eten sedert ze voorhanden zijn. De lekkernij bij uitstek van mijn vrouw en ik. Genetische bepaald allicht. Toen wij kleine kinderen waren konden wij dat bij onze ouders bij feestelijkheden leren eten. Ronde de 25ste van deze maand zal het gedaan zijn.
    Nu ook volop genieten van kersen en aardbeien. Die zijn nu ook top.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #32
      Re: Het (lekkere) fruit topic .

      Maken jullie ook een bouillonneke van de schillen?

      Ik schil ze, en dan kook ik de schillen af. Daarna een blokje groente of kippenbouillen er bij, en je hebt een heerlijk klaar soepje vooraf.

      Ik heb dit jaar zo veel asperges gegeten dat mijn kinderen begonnen te klagen dat het te veel werd.

      Een topper is ook asperges met grijze garnaal en een mousselinesausje.

      Comment


      • #33
        Re: Het (lekkere) fruit topic .

        Mijn tijd breekt weer bijna aan...Verse kruisbessen....heeeerlijk...( en als we het zijdelings over groenten hebben....ben blij dat de asperges tijd weer voorbij is...eten het als een seizoens groente, niks speciaals ..wonen midden in een aspergesgebied....maar ik eet liever sla, slangkomkommer etc.)......en ja, wij koken de schillen direct mee met de asperges...komen wel onder een doekje te liggen...voor een lekker soepje.

        Comment


        • #34
          Re: Het (lekkere) fruit topic .

          Heel interessante info over bananen uit eerste hand. Ik vrees dat het verhaal van ander fruit en groente ingevoerd van over de halve aardbol er niet anders uit ziet.

          Comment


          • #35
            Re: Het (lekkere) fruit topic .

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Maken jullie ook een bouillonneke van de schillen?

            Ik schil ze, en dan kook ik de schillen af. Daarna een blokje groente of kippenbouillen er bij, en je hebt een heerlijk klaar soepje vooraf.

            Ik heb dit jaar zo veel asperges gegeten dat mijn kinderen begonnen te klagen dat het te veel werd.

            Een topper is ook asperges met grijze garnaal en een mousselinesausje.
            1) Ha neen, schillen op de composthoop - maar wél een goed idee ! ==> gaan we es proberen !

            2) Asperges & grijze garnaal = ook een supercombinatie
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #36
              Re: Het (lekkere) fruit topic .

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Heel interessante info over bananen uit eerste hand. Ik vrees dat het verhaal van ander fruit en groente ingevoerd van over de halve aardbol er niet anders uit ziet.
              Voor bananen hebben we natuurlijk geen andere keuze, maar veel fruit of groenten kunnen van de lokale teelt komen in plaats van te importeren.

              De boeren krijgen hier nog geen 10 cent voor een kg appelsienen, citroenen of mandarijnen. Op de markt koop je 8kg appelsienen voor 2€.
              Desondanks zie ik hier in de Carrefour en de Aux Champs appelsienen die zijn ingevoerd uit Zuid-Afrika en 1,30€/kg kosten. Waar halen ze het uit om Zuid Afrikaanse appelsienen proberen te verkopen in het midden van de Spaanse appelsienenstreek.

              Comment


              • #37
                Re: Het (lekkere) fruit topic .

                @Notex : zeer interessante uitleg over de bananen, de leek zoals ikzelf heeft daar dus geen benul van.
                Iets anders nu, is het niet zo dat de tomatenteelt in de streek van Almeria, u als bewoner van Spanje voor een groot deel van het jaar, niet zo goed meer gaat als vroeger. Goeie vrienden van ons wonen daar en een zoon zit in de verkoop van tomaten en naar ik verneem gaat het daar niet zo goed. Ik denk dat de kwaliteit van de hier gekweekte tomaten er best goed op vooruit is gegaan. een tomaat smaakt nu ook al naar een tomaat, hetgeen vroeger niet altijd het geval was.., of zie ik het verkeerd?
                Last edited by enero; 11 juni 2018, 09:49.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #38
                  Re: Het (lekkere) fruit topic .

                  @Notex : bedankt voor de bananeninfo. Uit een ver verleden meen ik me te herinneren dat bananen een van de weinige bronnen zijn van het aminozuur tryptofaan, één van de 20 die gebruikt worden door de mens.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Het (lekkere) fruit topic .

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    @Notex : zeer interessante uitleg over de bananen, de leek zoals ikzelf heeft daar dus geen benul van.
                    Iets anders nu, is het niet zo dat de tomatenteelt in de streek van Almeria, u als bewoner van Spanje voor een groot deel van het jaar, niet zo goed meer gaat als vroeger. Goeie vrienden van ons wonen daar en een zoon zit in de verkoop van tomaten en naar ik verneem gaat het daar niet zo goed. Ik denk dat de kwaliteit van de hier gekweekte tomaten er best goed op vooruit is gegaan. een tomaat smaakt nu ook al naar een tomaat, hetgeen vroeger niet altijd het geval was.., of zie ik het verkeerd?
                    Mijn eigen ervaring: groenten uit volle grond smaken altijd een pak beter dan groenten uit serres en dus meestal hydrocultuur.
                    Dat betekent dat je tomaten moet eten wanneer het seizoen daar is, want dan heb je ook tomaten uit volle grond.
                    Sla, tomaten en pompoenen zet ik ook in een hoekje in de tuin. Niet om geld te besparen, maar gewoon onwille van de kwaliteit. Als mijn tomaten eetbaar zijn, dan liggen ze toch ook in de carrefour aan minder dan 1€ per kg.
                    En sla, zo makkelijk om een paar blaadjes te snijden als je zin hebt in een goed slaatje in het we.

                    Ik denk dat veel van die spaanse tomaten eindigen in ketchup en passata, maar uiteraard ook in de winkels.
                    Alleen, als de winkelprijs onder de 1€ ligt, dan zal de groothandelsprijs waarschijnlijk minder dan 20ct zijn.
                    30 ton tomaten (1 vrachtwagen) is dan een waarde van 6000€. Transport met koeltrailer van het zuiden van Spanje naar België zal toch rap 2000€ zijn. Dan is het moeilijk om winst te maken, en wordt transport snel behoorlijk duur ivm de waarde van de goederen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Het (lekkere) fruit topic .

                      Dank voor de uitgebreide en leerzame uitleg Notex !
                      Ik lees dit nu pas.

                      In verband met dat spuiten: ik zag eens een documentaire over hoe Fredrik Gertten op hallucinante manier werd bedreigd,vervolgd en gestalked na zijn acties en film over de bananenmaffia.



                      (Wikipedia ivm Fredrik Gertten:
                      Bananas!* is a 2009 Swedish documentary directed by Fredrik Gertten about a conflict between the Dole Food Company and banana plantation workers in Nicaragua over alleged cases of sterility caused by the pesticide DBCP.
                      In 2011, Gertten directed the film Big Boys Gone Bananas!* about how the company was sued by Dole)

                      Comment


                      • #41
                        Re: Het (lekkere) fruit topic .

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Mijn eigen ervaring: groenten uit volle grond smaken altijd een pak beter dan groenten uit serres en dus meestal hydrocultuur.
                        Dat betekent dat je tomaten moet eten wanneer het seizoen daar is, want dan heb je ook tomaten uit volle grond.
                        Sla, tomaten en pompoenen zet ik ook in een hoekje in de tuin. Niet om geld te besparen, maar gewoon onwille van de kwaliteit. Als mijn tomaten eetbaar zijn, dan liggen ze toch ook in de carrefour aan minder dan 1€ per kg.
                        En sla, zo makkelijk om een paar blaadjes te snijden als je zin hebt in een goed slaatje in het we.

                        Ik denk dat veel van die spaanse tomaten eindigen in ketchup en passata, maar uiteraard ook in de winkels.
                        Alleen, als de winkelprijs onder de 1€ ligt, dan zal de groothandelsprijs waarschijnlijk minder dan 20ct zijn.
                        30 ton tomaten (1 vrachtwagen) is dan een waarde van 6000€. Transport met koeltrailer van het zuiden van Spanje naar België zal toch rap 2000€ zijn. Dan is het moeilijk om winst te maken, en wordt transport snel behoorlijk duur ivm de waarde van de goederen.
                        Het is een feit dat de kwaliteit van groenten gebonden is aan hun seizoen. Een tomaat van eigen tuin smaakt natuurlijk het beste en is nauwelijks te evenaren. Alleen iedereen doet niet aan tuinieren. Groenten kweken is ook niet mijn ding.
                        Maar ik had het dus vooral over de tomaten in de handel. Wij eten nogal wat kilo's tomaten op jaarbasis, dit zowel tijdens het seizoen als in de winter, maar dan vooral voor soepen en sauzen. De kans dat je goeie tomaten tijdens de winter zal vinden is dus eerder klein. Het is zelfs soms moeilijk om goed smakende tomaten te vinden, zelfs tijdens het seizoen. Ik stel echter vast dat de laatste tijd ook de kweek hier te lande erop vooruit is gegaan, allicht daarom ook dat de invoer van Spaanse tomaten in het algemeen verminderd is. Hiermee bedoel ik dat een tomaat alhier meer en meer naar een tomaat smaakt. Ik vergelijk nogal eens de tomaten die wij jaren lang tijdens onze vakantie in Spanje hebben kunnen proeven en die wij ten andere nu ook in Frankrijk op ons bord krijgen.
                        Ik weet ook dat de kweek van tomaten eens mei-juni in die regio van Spanje stilvalt, gezien de prijs daar dan wordt gekelderd door eigen productie in de noordelijke landen, en dat men daar dan overschakelt op de kweek van meloenen.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #42
                          Re: Het (lekkere) fruit topic .

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ik denk dat veel van die spaanse tomaten eindigen in ketchup en passata, maar uiteraard ook in de winkels.
                          Alleen, als de winkelprijs onder de 1€ ligt, dan zal de groothandelsprijs waarschijnlijk minder dan 20ct zijn.
                          30 ton tomaten (1 vrachtwagen) is dan een waarde van 6000€. Transport met koeltrailer van het zuiden van Spanje naar België zal toch rap 2000€ zijn. Dan is het moeilijk om winst te maken, en wordt transport snel behoorlijk duur ivm de waarde van de goederen.
                          Verkoopprijs van die 30.000kg Spaanse tomaten wordt dan in België 30.000kg x 1€/kg = 30.000€.
                          Dan kan er gemakkelijk 2000€ besteed worden aan het transport.
                          2000€ : 30.000kg = 0,066€/kg voor het transport.

                          En toch zijn er rond het jaar 2000 in de streek rond St Katelijne Waver een aantal grote tomatentelers failliet gegaan, omdat ze de concurrentie met de Spaanse telers niet aankonden. In de Belgische serres moest gestookt worden met stookolie, en dat werd veel te duur. Vroeger stookten ze met afvalolie die ze bijna gratis kregen, maar dat mocht niet meer door de strengere milieuwetgeving.
                          In Spanje heeft men het voordeel dat er niet moet gestookt worden in de serres. Bovendien kan men in België ook niet concurreren met de Bulgaarse, Roemeense en Afrikaanse werkkrachten die hier zelfs legaal 4€/uur betaald worden.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Het (lekkere) fruit topic .

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Bovendien kan men in België ook niet concurreren met de Bulgaarse, Roemeense en Afrikaanse werkkrachten die hier zelfs legaal 4€/uur betaald worden.

                            Klopt, vroeger waren dat daar Noord Afrikanen, maar die zullen allicht meer buitenkomen voor 4€/uur, Spanjaarden nog minder natuurlijk.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #44
                              Re: Het (lekkere) fruit topic .

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Verkoopprijs van die 30.000kg Spaanse tomaten wordt dan in België 30.000kg x 1€/kg = 30.000€.
                              Dan kan er gemakkelijk 2000€ besteed worden aan het transport.
                              2000€ : 30.000kg = 0,066€/kg voor het transport.

                              En toch zijn er rond het jaar 2000 in de streek rond St Katelijne Waver een aantal grote tomatentelers failliet gegaan, omdat ze de concurrentie met de Spaanse telers niet aankonden. In de Belgische serres moest gestookt worden met stookolie, en dat werd veel te duur. Vroeger stookten ze met afvalolie die ze bijna gratis kregen, maar dat mocht niet meer door de strengere milieuwetgeving.
                              In Spanje heeft men het voordeel dat er niet moet gestookt worden in de serres. Bovendien kan men in België ook niet concurreren met de Bulgaarse, Roemeense en Afrikaanse werkkrachten die hier zelfs legaal 4€/uur betaald worden.
                              Met die berekening ben ik het niet eens.
                              Die tomaten worden eerst verhandeld op een veiling in Spanje, en halen daar waarschijnlijk de 20ct per kg. Die worden door handelaars gekocht en vervoerd naar België die ze hier op de veiling verkopen en hopen 30-50ct per kg te krijgen.
                              En het is van die marge dat het transport tussen Spanje en België moet betaald worden.
                              De supermarkten kopen dan aan ca 50ct, en verpakken, en vervoeren het naar de winkels om er daar kort bij een Euro voor te krijgen.

                              Een supermarkt gaat dus niet meer betalen voor een spaanse tomaat dan voor een belgische, integendeel. Ondertussen kiezen consumenten terecht liever een belgische tomaat aan 1.1€ dan een spaanse aan 1€.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Het (lekkere) fruit topic .

                                Op werkdagen eet ik altijd een appel en een banaan. Mijn werkgever koopt die voor ons. Verder vind ik een niet gerimpelde sinaasappel lekker. Of bramen/frambozen uit eigen tuin zijn lekker, maar ook bosbessen (plukken uit de natuur ). Maar aardbeien gaan er ook in. Peren vind ik alleen lekker als ze niet te rijp zijn. Maar gebakken met een tosti brie of met rode kool salade en feta kaas is ook lekker. Voor ijs/siroop gaat er niks boven citroen/limoen. Ik heb nog meer fruit die ik graag eet. Dus geen specifieke voorkeur.
                                Waar een wil is, is een weg
                                ---------------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X