Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 9 van 21 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 225 van 512

Discussie: Het klimaat.

Standaard Re: Het klimaat.

Laat ons ook eens positief nieuws brengen.

1. Volgens NASA zou onze aarde 5% groener zijn tov 20j. geleden, ok dit is wel vooral
    in het Oosten waaronder China en India waar ze volop bossen aan het aanplanten zijn en woestijn
    aan het reduceren zijn met succes.
    2. Vandaag was volop in het nieuws dat onze groentjes in België hun genocide van de sparrenbossen in
    Limburg en Wallonië kunnen verantwoorden daar er een aantasting is door een schorskever.
    Dus, de bevolking is weer gerustgesteld waarom onze sparrenbossen moeten vernietigd worden.
    Wat er NIET wordt bij verteld (omdat die journalisten analfabeten zijn en luisteren naar die groentjes)
    is dat onze sparrenbossen de grootste zuiveraars zijn voor fijn stof, (Sst, dit mogen jullie eigenlijk niet weten)
    maar dat is bijkomstig, als die sparrenbossen maar weg zijn.
    3. Moesten we nu eens vragen aan al die studenten om ipv te betogen hun handen uit hun zakken te halen en
    alle bossen die de groentjes de laatste 20j hebben vernietigd zelf terug aan te planten, dit zou ten minste
    een positieve beïnvloeding hebben, en dan zouden ze tenminste fier kunnen zijn dat ze er zelf iets aan doen
    ipv daar maar te staan roepen zonder inhoudelijke oplossingen aan te dragen.

Gelukkig zijn er nog prive-eigenaars die volop investeren in groen op hun eigen stukje grond waarvoor dank.

Onze groentjes daarentegen creëren zelfs woestijnlandschappen in ons eigen landje. (zouden die betogers dat wel weten?)
    We moeten dus niet ver meer reizen als landschapsfotograaf om een woestijnlandschap te fotograferen.
    Het satellietbeeld in bijlage is van enige tijd terug, ondertussen is die woestijn reeds veel groter geworden daar ze de laatste
    maanden nog meer bos hebben vernietigd en alle organische stof hebben weggehaald.
    De link : https://www.google.com/maps/@51.3161.../data=!3m1!1e3

Groetjes,

Dirk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Snap ik volledig Frans, maar ik wilde het maar even aankaarten dat ook door hen die het initiatief nemen geld wordt verdiend op de klimaatmarsen.
    Maar enkele dingen snap ik niet, volgens de jeugd zijn de oudere generaties de schuldigen toch ?
    Eigenlijk is dat wel wat zo hoor, ik vind het ook wel jammer dat er nog deelt verdient wordt, waarschijnlijk gan die daar nog een politieke carrière proberen uithalen en dat keur ik ook niet goed
    `maar ze hebben wel de verdienste een en ander in beweging te zetten

Dan even een vergelijk met vroeger en nu ;

Vroeger, melkman en brouwer, dus glazen flessen aan de deur
    Nu, alles zoveel mogelijk in plastic flessen

Een gevolg van winstbejag van grote bedrijven

Vroeger, gingen amper mensen met de vlieger op reis
    Nu, degene die mee betogen aan de klimaatmars hebben nu op deze leeftijd al meer in het vliegtuig gezeten dan verschillende ouderen samen in gans hun leven.
    Juist ! bij ons thuis hadden ze het budget niet om dat te doen, laat staan hun kinderen dan nog mee te nemen, doordat destijds alles veel artisanaler was konden mensen zich naast kleding en eten niet veel meer extra veroorloven, in verhouding was reizen per vliegtuig toen ook veel duurder

Vroeger, ging je naar de winkel en had je uw eigen boodschappentas mee of kreeg je een kartonnen doosje
    Juist, we hadden ook geen frigo thuis bij ons, dus gingen wij dagelijks naar de kruidenier bij ons om de hoek of naar de beenhouwer en naar de bakker we kochten precies wat we dachten nodig te hebben

Nu, wederom alles zoveel mogelijk in plastic

Vroeger, alles was vers en kwam van de lokale middenstand
    Nu, veel mensen kopen kant en klare maaltijden omdat ze tijdens de middag toch eten op hun werk
    Juist : in de jaren 60 zijn de grotere grootwarenhuizen stilaan de lokale middenstand gaan beconcurreren, grotere verpakkingen van alles, voedsel dat van plaatsen kwam waar goedkoper geproduceerd werd
    Stilaan is de middenstand meer en meer weggedrukt en hebben de grootwarenhuizen hun assortiment in de lente en de breedte uitgebrieid, iets dat nu nog steeds verder gaat, zie maar de leegstand, ik kijk dan naar Leuven, Tienen, Aarschot ...
    Er wordt kant en klaar voedsel verkocht, iets waar ik niet aan meedoe maar het wordt wel meer verkocht merkte ik al dan dat ik zou gedacht hebben.
    De mensen worden lui gemaakt ...want alles moet nu gemakkelijk zijn.

Vroeger, reden alle leerlingen met de fiets naar school
    Nu, meer dan 80% wordt met de auto voor de deur afgezet
    mijn kinderen zijn altijd te voet naar school gegaan of gebracht, eens in het middelbaar gingen ze met het openbaar vervoer
    maar ik erger mij wel aan die files aan de schoolpoorten tegen dat het school begint of eindigt.
    het gevolg van anders gaan leven hé en dat groter budget voor andere dingen dan de basics bracht dat mee
    elke volgende generatie wordt meer bedorven want onze kindjes moeten het beter hebben dan wij

Vroeger, werkte men in de buurt van zijn woning
    Nu, meer dan de helft zit makkelijk een uur op de baan om naar hun werk te raken, doe dit dus maal twee

Ik werkte in Brussel en ik ging met de bus en met de trein, ik, was ook wel 2 x een uur onderweg
    had ik dichter deftig werk gehad dan was ik beslist dichter gaan werken maar in 1970 waren er toch heel wat minder mensen die met de wagen gingen werken in verhouding.
    Later veranderde mijn werkgever van kantoor, we werden geoutsourced, we kregen een bedrijfswagen en we konden in de rotfile gaan staan, de trein was leuker !

En zo kan ik eigenlijk nog een hele lange tijd verder gaan
    Ik weet het, het is typerend om te zeggen dat het vroeger beter was, maar voor bovenstaande feiten telt dat wel
    als je zo alles op een rijtje zet dan zie je daar ook een zekere evolutie in hé waar we bewust of onbewust aan meewerkten
    We gingen minder naar de kleine winkeltjes want in die grootwarenhuizen was alles goedkoper, hadden ze een groter assortiment
    ons budget begon het toe te laten een autootje te kopen en eens er voldoende mensen autootjes hadden begon men terreinen aan te leggen waar veel winkels zijn en veel parkeergelegenheid, allemaal gemakkelijk maar dat heeft toch een en ander in de hans gewerkt, zonder wagen o-is boodschappen doen moeilijk geworden

Maar eigenlijk is het vooral begonnen met de industriële revolutie die dat alles aan de gang gezet hebben.

alles moest meer groeien, meer opbrengen, centen en percenten werden zoveel belangrijker in de wereld waarin wij meegeteld zij.
    Dat was de vooruitgang.
    jammer genoeg heeft men een en ander niet goed genoeg in toom gehouden
    Zo is de bevolking enorm aangegroeid en de meesten moesten alles meer en beter hebben dan hun omgeving
    we hebben het allemaal een beetje meegespeeld

Zelf ben ik al meer dan 40 jaar aan het piekeren over de gevolgen van een en ander maar ik zag nooit maatregelen die wat komen zou een halt toeroepen.
    Als ik daar toen met iemand over praatte word dat gewoon weggelachen en ik was een naïeve doemdenker.

Nu er eindelijk wat beweging komt kan ik dat dan alleen maar toejuichen wat al wat eerder zogezegd ten voordele van het klimaat gedaan werd was een plakseltje op een houten been.
    De balans van ons klimaat is uit evenwicht en jammer genoeg verloopt dat niet lineair maar exponentieel ...
    Hoe meer regenwoud er verdwijnt hoe meer orkanen omdat de gebieden van lage luchtdruk waar die zich vroeger uitstortten stilaan veranderen in woestijnen waarboven och-kanen extra snelheid ontwikkelen.
    Hoe meer de ijskappen afsmelten hoe minder weerkaatsende witte massa we hebben en dus wordt er weer meer zonlicht in warmte omgezet
    De grote permafrostgebieden in Siberië en Alaska ontdooien gelijkelijk waardoor enorme hoeveelheden methaan vrijkomt, methaan dat 30 maal zwaarder doorweegt als broeikasgas dan CO2

Zo kan ik een gans boek schrijven
    en dan gaat het niet over het feit of benzine of diesel beter zijn, alle fossiele brandstoffen zijn erg schadelijk, het onderling verschil is niet zo groot ...
    Het probleem is dat we anders moeten gaan leven en misschien terug tevreden zijn met minder reizen, minder of geen wagens, meer moeten fietsen en nog zoveel meer

Het zal een zeer moeilijke oefening worden en evooral de grote multinationals die op de percenten van aandeelhouders die er geen blijf meer mee weten zouden serieus moeten afgekalft worden.
    Ik zie het nog allemaal niet zo gebied-uren en ondertussen wordt het probleem ernstiger en ernstiger

we stevenen af op een soort Mad-Max en het gaat allemaal Noet zo heel lang meer duren gezien dat exponentiële verloop.

grts
    Sieg
    Ik heb nog stof voor dagen maar ik zal hier maar stoppen.
    Een van mijn belangrijkste conclusies is dat de stijging van de waterspiegel en de daarmee gepaard gaande overstromingen eigenlijk het minst erg)ge zijn c-van wat er ons te wachten staat !
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

En Nasa is te vertrouwen ...
    die spelen het spel mee van de kapitalisten !
    Het extra groen dat soms hier of daar te zien is zal wel van gewassen komen waar ze biodiesel van maken
    Het is niet omdat dat er groen uitziet dat het zoveel effect heeft als bossen !
    Vergeet niet dat ze daar veel bossen voor kappen
    2 x verdienen, 1 x aan het hout en dan nog aan die biobrandstof
    ondertussen komen honderdduizenden mensen om van de honger op onze planeet !

Ik kan u wel zeggen dat ik ook niet achter de groentjes en hun activiteiten sta
    Ik sta achter geen enkele politieke partij !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
    Ik heb nog stof voor dagen maar ik zal hier maar stoppen.
    Een van mijn belangrijkste conclusies is dat de stijging van de waterspiegel en de daarmee gepaard gaande overstromingen eigenlijk het minst erg)ge zijn c-van wat er ons te wachten staat !
    Euh... wat dan wel ?????

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Euh... wat dan wel ?????
    Vermoestijningen zullen ook zorgen zorgen voor minder landbouwgrond
    Grote volksverhuizingen omwille van meer echt onleefbare gebieden --> zal op termijn leiden tot oorlogen en Mad-Max toestanden

Regenwouden nog meer kappen: nog meer stormen en orkanen (die anders al gaan afzwakken of uitrazen boven de gebieden van lage luchtdruk die regenwouden eigenlijk zijn
    door overstromingen, verwoestijningen, slecht weer : misoogsten - hongersnood
    We zitten op minder grond met meer volk en met minder voedsel
    Het leven in de oceanen is al flink achteruitgegaan, vergeet niet dat dat onze grootste luchtzuiveraar is op aarde maar die daardoor slechter gaat functioneren en uiteindelijk zo goed als stilvalt
    verdwijnen permafrost - > enorm veel methaan dat vrijkomt, het ergste broeikasgas ! hier wat info ivm broeikasgassenhttps://www.klimaat.be/nl-be/klimaatverandering/het-klimaat/de-verschillende-broeikasgassen
    Ijskappen die afsmelten: geen weerkaatsing meer daar van het zonlicht maar zonlicht warmt daar dan het water daar op = nog meer warmte
    daardoor gaan de golfstromen stilvallen en dat gaat leven in oceanen nog extra snel doen achteruitgaan
    Tropische ziektes die ook op ons af komen ...
    en dat zijn nog maar enkele punten
    en dat alles komt sneller op ons af dan u denkt !
    Vermist de politiek gestuurd wordt door geldgewin zitten de profijtjagers alles wat positief is voor het klimaat te dwarsbomen omdat dat nu momenteel hunne portemonnee niet goed uitkomt
    hun berg geld die zo hoog is dat ze hem nooit op krijgen moet nog hoger om tegen de andere "bergbezitters" kunnen te stoefen dat ze een grotere berg hebben
    Als u een echte opa bent die aan het welzijn van zijn kinderen en kleinkinderen denkt dan mag u dat niet koud laten
    het komt allemaal zeer snel op ons af !
    En het voorgaande is nog maar een stukje van wat er allemaal op ons afkomt !

het is geen 5 voor 12 maar halfeen ... !!!
    terugdringen is niet meer mogelijk, afremmen nog wel als er deftig ingegrepen wordt
    Kunnen we maar best allemaal ons steentje voor bijdragen
    dat gaat iedereen wat kosten, economie en ecologie staan haaks op mekaar !
    Groeten,
    Een opa die inzit met de volgende generaties en die nu al vreest voor het snel oprukkende negatief effect van zijn kinderen en kleinkinderen !

Ik ben geen rijke mens maar het mag mij wel wat kosten, een klein voorbeeldje:
    ze mogen voor mijn part al meteen beginnen de vliegtuigbrandstof te belasten zoals ze onze diesel en benzine belasten
    nu is dat toch oneerlijke concurrentie, de gewone mens zou minder gaan vliiegen, de rijken gaan tenminste daardoor meer van die belasting betalen
    dat kunnen ze dan in een fonds stoppen om maatregelen te bekostigen
    Op vrij korte termijn moeten de fossiele brandstoffen verdwijnen !
    Laat ons de vruchten van eigen land vooral gebruiken ipv dingen die nu een halve wereld moeten reizen om bij ons te geraken ...
    en nog zo veel meer ...
    Laatst gewijzigd door Frakske; 10 maart 2019 om 10:33

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Ik had "auto" ipv "slaap" tussen haakjes moeten zetten, maar dat neemt niet weg dat k bij mijn standpunt blijf !
    Je kan natuurlijk met de trein reizen en als je ter plaatseecht een wagen nodig hebt,kan je er altijd een huren.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Vermoestijningen zullen ook zorgen zorgen voor minder landbouwgrond
    Grote volksverhuizingen omwille van meer echt onleefbare gebieden --> zal op termijn leiden tot oorlogen en Mad-Max toestanden

Regenwouden nog meer kappen: nog meer stormen en orkanen (die anders al gaan afzwakken of uitrazen boven de gebieden van lage luchtdruk die regenwouden eigenlijk zijn
    door overstromingen, verwoestijningen, slecht weer : misoogsten - hongersnood
    We zitten op minder grond met meer volk en met minder voedsel
    Het leven in de oceanen is al flink achteruitgegaan, vergeet niet dat dat onze grootste luchtzuiveraar is op aarde maar die daardoor slechter gaat functioneren en uiteindelijk zo goed als stilvalt
    verdwijnen permafrost - > enorm veel methaan dat vrijkomt, het ergste broeikasgas ! hier wat info ivm broeikasgassenhttps://www.klimaat.be/nl-be/klimaatverandering/het-klimaat/de-verschillende-broeikasgassen
    Ijskappen die afsmelten: geen weerkaatsing meer daar van het zonlicht maar zonlicht warmt daar dan het water daar op = nog meer warmte
    daardoor gaan de golfstromen stilvallen en dat gaat leven in oceanen nog extra snel doen achteruitgaan
    Tropische ziektes die ook op ons af komen ...
    en dat zijn nog maar enkele punten
    en dat alles komt sneller op ons af dan u denkt !
    Vermist de politiek gestuurd wordt door geldgewin zitten de profijtjagers alles wat positief is voor het klimaat te dwarsbomen omdat dat nu momenteel hunne portemonnee niet goed uitkomt
    hun berg geld die zo hoog is dat ze hem nooit op krijgen moet nog hoger om tegen de andere "bergbezitters" kunnen te stoefen dat ze een grotere berg hebben
    Als u een echte opa bent die aan het welzijn van zijn kinderen en kleinkinderen denkt dan mag u dat niet koud laten
    het komt allemaal zeer snel op ons af !
    En het voorgaande is nog maar een stukje van wat er allemaal op ons afkomt !

het is geen 5 voor 12 maar halfeen ... !!!
    terugdringen is niet meer mogelijk, afremmen nog wel als er deftig ingegrepen wordt
    Kunnen we maar best allemaal ons steentje voor bijdragen
    dat gaat iedereen wat kosten, economie en ecologie staan haaks op mekaar !
    Groeten,
    Een opa die inzit met de volgende generaties en die nu al vreest voor het snel oprukkende negatief effect van zijn kinderen en kleinkinderen !

Ik ben geen rijke mens maar het mag mij wel wat kosten, een klein voorbeeldje:
    ze mogen voor mijn part al meteen beginnen de vliegtuigbrandstof te belasten zoals ze onze diesel en benzine belasten
    nu is dat toch oneerlijke concurrentie, de gewone mens zou minder gaan vliiegen, de rijken gaan tenminste daardoor meer van die belasting betalen
    dat kunnen ze dan in een fonds stoppen om maatregelen te bekostigen
    Laat ons de vruchten van eigen land vooral gebruiken ipv dingen die nu een halve wereld moeten reizen om bij ons te geraken ...
    en nog zo veel meer ...
    Dankuwel voor de uitgebreide reactie. Ik volg je over de hele lijn...
    Jawel ik heb kleinkinderen.
    Ik heb de tekst 2x aandachtig gelezen en ik kan er geen speld tussen krijgen... surtout deze : citaat : "het is geen 5 voor 12 maar halfeen ... !!!
    terugdringen is niet meer mogelijk, afremmen nog wel als er deftig ingegrepen wordt."

Ik ben meer realist dan idealist wat betreft niet haalbare zaken, dus ik denk er net zo over.... alleen wil ik er nog ene bij doen : laat de golfstroom stilvallen en we zitten hier met een veel extremer klimaat, het volstaat om er de wereldbol (geen kaart, die bedriegt) bij nemen om te zien hoe abnormaal "dicht" bij de Noordpool wij leven (New York ligt op de hoogte van Madrid, als ooit gehoord dat het -20°C in Madrid ?). De noordelijkste ijsvrije haven ter wereld is Narvik, een heel stuk boven de poolcirkel. Golfstroom. Als je de isothermen zou uitzetten richting het Oosten zie je de temperaturen zo naar beneden duiken tijdens de winter.

Velen beseffen niet dat als die golfstroom zou stilvallen Europa het klimaat zou krijgen van Canada. IJsland ligt juist ten zuiden van de poolcirkel, pal in de golfstroom, je moet die wintertemperaturen eens vergelijken met een zelfde NB-ligging in -pakweg- Siberië. Een bevriende fotograaf is net terug van het Baikalmeer, temperaturen tot -39°C ....

Ik ben het volledig eens met het feit dat de zaak versch*ten is. Wat niet wil zeggen dat ik er ook voor mezelf een "laissez-faire"-zaak van maak. OKOK, ik zei het al een keer of twee : ik rij met een zware 4x4 en word door de meeste groene fundamentalisten beschouwd als een gigantische vervuiler, verantwoordelijk voor de opwarming van de halve wereldbol, wel ik heb die volgetankt op 8 oktober en opnieuw op 10 februari, 74,2 liter ging er in. We zijn nu één maand verder, er is nog geen 120 km bijgekomen. Dat is minder CO2 dan om het even welke elektrische wagen die dagelijks realistische afstanden aflegt (naar ik schat +/- 40% van de elektriciteit in ons land komt via klassieke brandstoffen, zelf geproduceerd of geimporteerd) dus zeggen dat een elektrische wagen geen CO2 uitstoot heeft is een klinkklare leugen... Jaweljawel, ik woon in een vrij groot huis, meer nog, ingesloten door natuurgebieden, oeieoei hoor ik dan. Maar ik heb geen groene woestijn als voortuin, geen elektrisch hek met hoogspanning op en een bord "hier waak ik voor mijn baas, betreden op eigen risico". In mijn wilde tuin staat geen enkele gecultiveerde plant, enkel bijvriendelijke natuurlijke planten, zelfs de rhododendrons (die er straks uitgaan) zijn wilde exemplaren. Mijn hele beukenhaag heb ik zelf gekweekt uit beukenootjes, in mijn vijver geen filterinstallatie met een fontein en koikarpers maar reptielen en kikkers. ALLE bomen met uitzondering van twee Amerikaanse eiken zijn inheems, de ene is de geboorteboom voor mijn dochter, hem kappen kan ik niet over mijn hart krijgen. Jawel jawel, ik heb een enorm vervuilende oldtimer, de laatste keer dat hij heeft gereden was nog voor we vertrokken naar IJsland (begin juli), wanneer ik hem nog heb getankt weet ik zelfs niet meer. Enfin, je merkt dat ik rond de pot draai maar ik wil zeggen : bepaalde zaken worden enorm uit hun proportie getrokken... Warm water, koken en 2 accumulatoren (oh horror) werken op elektriciteit, ik daarmee niks minder dan de satan, als ik een elektrische wagen zou kopen ben ik de aartsengel Gabriël... Apparaten weg gooien doe ik pas als ze ECHT kapot zijn, oeioei ik heb nog CRT-televisie, echt waar !!! hoe is het mogelijk ??!? Dat verbruikt toch elektriciteit als een beest ? Hij speelt gemiddeld 2x een half uur per dag, dat valt nog mee denk ik. Erger nog : ik heb een eigen waterwinning, ben dus een echte elektriciteitsslokker en waterverbruiker, wel, op 24 april zal de teller er een jaar op hangen, ik schat het op 15 kWh. Niet moeilijk om uit te rekenen hoeveel water ik tijdens het voorbije jaar heb "verprutst". Ik kreeg eergisteren de rekening voor het hebben van zoiets : 99€. Waarom ? Om te lozen in het rioolnetwerk, wel er zijn hier geen riolen, ik loos via een zuiverende rietkraag (als enige, werkt perfekt).

Ik kan me in heel die historie soms behoorlijk zenuwachtig maken zoals je ziet.

Maar om terug te keren naar "het klimaat", ik ben het 100% eens wat betreft die exponentiële. De natuur werkt met enorm ingewikkelde terugkoppelingsmechanismen en trekt zich van de mensheid juist geen zier aan. Ik heb er geen goed gevoel bij....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    Je kan natuurlijk met de trein reizen en als je ter plaatseecht een wagen nodig hebt,kan je er altijd een huren.
    Klopt, dat gaat zeker ... maar niet als 200.000 mensen datzelfde willen doen.
    Dat is steeds het probleem van veralgemening ... sommigen willen dat iedereen plots anders doet en dat kan gewoonweg niet omdat er geen voorzieningen zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Klopt, dat gaat zeker ... maar niet als 200.000 mensen datzelfde willen doen.
    Dat is steeds het probleem van veralgemening ... sommigen willen dat iedereen plots anders doet en dat kan gewoonweg niet omdat er geen voorzieningen zijn.
    Klopt volledig.
    Klimaatproblematiek is wel iets meer dan enkel proberen wat minder CO2 uit te stoten. Er zal zeker een kostenplaatje aan hangen, maar evenzeer zal er een gedragswijzinging nodig zijn willen we een effect hebben.
    bv Crocus-vakantie. Dit is de periode waar de sneeuwliefhebber zit naar uit te kijken en dan mekr je een plotse vlucht naar sneeuwgebieden. Zo snel als mogelijk en ter plaatse zo lang als mogelijk.
    Een identieke vlaag (gen) zie je met de grote vakanties ... De verplaatsingsstromen die dan op komen zijn gigantisch en dat is niet enkel geldig voor ons land, allle landen kennen dit fenomeen.
    Dus, treinen, graag, zo veel als mogelijk, maar we kunnen helaas niet allemaal op dezelfde dag, hetzelfde uur de trein nemen. Ons levensgedrag zal anders moeten en de vraag die zich dan stelt is: Hoe ga je dat in hemelsnaam in realiteit brengen ?
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Ja, hoe los je dat op?
    Sluitingsperiodes afschaffen in bedrijven, schoolvakanties afschaffen, feestdagen afschaffen, bouwverlof afschaffen, skistations afschaffen, zomerweer afschaffen, ... ?
    Want dit zijn de zaken die ervoor zorgen dat veel mensen tegelijk met verlof zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Al die evoluties gaan langzaam, net iets te langzaam.

Abrupte veranderingen kunnen gewoon niet gebeuren.
    Je kan niet zeggen dat we bv vanaf 1 Januari allemaal electrisch gaan rijden, omdat er gewoon op die tijd niet genoeg autos kunnen geproduceerd worden.
    Maar als er vanaf volgende maand 10% electrische auto's verkocht worden, dan gaat de evolutie sneller dan vandaag.

Het gaat er om trends om te draaien, en daarom moet je snel beginnen, maar zonder daarom alles wat er is overboord te gooien.
    Als alle korte vliegreizen met de trein moeten, dan moeten er treinen bij komen, en extra capaciteit. Dat duurt wel even.
    Maar als je niet begint met de investering, dan zal het ook niet gebeuren.

En waarop gaat de wagen rijden?
    Elektrisch alternatiefje? Met groene stroom die nu al meer dan een maand op gebruikt is.
    Tegen 2025 kern uitstap, maar we hebben nu maar groene energie voor 1,5maand op het jaar.
    nog 6 jaar te gaan voor een goeie oplossing ;-)

Kerosine zwaarder belasten?
    Goed plan, de rijken voelen het toch niet, en de minder rijken mogen niet meer op reis gaan.

Wat gaan de minder rijken doen als ontspanning:
    Met de elektrische wagen naar de kust (verder rijden wordt al een uitdaging met een puur elektrische wagen), dan daar allemaal aan de laadpaal
    en oei.... de huidige infrastructuur voldoet niet om al die wagens laten bij te laden en de energie was al op (of is zo duur geworden, dat enkel de rijken dat nog kunnen).

Dus terug naar den ouwen tijd:
    de rijken kunnen op reis en naar de kust, en de minder rijken, die kunnen leven om te werken....
    jup, ik zie daar voordelen in...
    Ik heb het nieuwsbericht gemist, maar ik hoorde ergens nog maar een melding dat belgen (of vlamingen) meer en meer moeite hebben om alle facturen te betalen. Maar de milieuterrorist wilt alles nog wat duurder maken...

Want dan kunnen we de schone lucht ergens anders gaan kopen?
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Ik ben net terug van Nepal ...
    Nepalezen met wat geld op de rekening, komen zo graag naar Europa, omwille van de zuivere lucht !
    Nu ik er geweest ben, moet ik hier ook eens diep ademhalen om mijn longen te zuiveren.

Als alle fossiele brandstoffen verdwijnen dan zit de kerosine daar ook in !
    Dus dat verhaaltje arm of rijk kan maar een zeer korte overgangsmaatregel zijn.
    En het zal terug naar af zijn op vele gebieden, zowel voor arm als rijk.
    Er zullen dan heel wat onpopulaire wetten moeten gestemd worden.
    We zijn jaren verwend geweest en inleveren dat gaat pijn doen.
    Maar het zal dat zijn of of ellende voor iedereen op grote schaal.
    Men wist dat er een en ander op ons af komt maar politiekers komen niet met onpopulaire plannen, waarom ?
    Allemaal om dezelfde reden, centen en procenten !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Maar de milieuterrorist wilt alles nog wat duurder maken...
    En dus doe je niets en binnen X aantal jaren kan je op een kwartier vanuit Brussel naar de kust want je hoeft niet eens meer Gent voorbij

Niets doen is geen optie, en ja, dat gaat (veel) geld kosten. Wat is het alternatief?

Op korte termijn wordt het weer extremer. Meer hittegolven, meer stormen e.d.
    Het grootste probleem is dat er eigenlijk al veel jaren geleden iets had moeten gedaan worden, er was dan meer tijd geweest, de kosten zouden over een langere periode gespreid kunnen worden en ook mensen hadden zich langzamer kunnen aanpassen.
    Investeren in milieuoplossing hoeft niet eens zwaar door te wegen voor de "doorsnee mens" als grote bedrijven (ik denk aan Arcelor, Google, AB Inbev e.d.) al eens gewoon belastingen zouden betalen i.p.v. te "optimaliseren" via allerhande constructies. M.a.w. gewoon zoals iedereen.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Niets doen is geen optie, en ja, dat gaat (veel) geld kosten. Wat is het alternatief?
    .
    Ik zeg niet dat we niets moeten doen.
    Ik zeg wel dat voor redelijkheid gaan moeten gaan.

Je kan volgens mij niet alle plezier van de mens wegnemen, het leven duurder maken en ze niets meer gunnen...

We zijn niet klaar om op korte termijn fossiele brandstoffen (en dus het grootste deel van de mobiliteit) te schrappen.
    Dan stort je Belgie gewoon in een regelrechte crisis.

haal alle vrachtwagens, schepen en vliegtuigen eens uit roulatie.
    Dan katapulteer je op dit moment Belgie terug naar de oertijd.
    Vaarwel economie, 't voordeel is dat iedereen dan kan stoppen met werken om zijn eigen patatten te kweken

Elektriciteit is niet het alternatief zoals sommige beweren.
    Niet als we puur op groene energie willen overstappen.
    Er moeten valabele alternatieven komen voor brandstof, zodat vliegen en rijden wel een mogelijkheid blijft zonder de mensen kaal te plukken.

Deze morgen nog maar in de krant, 1 op 3 vlamingen heeft het moeilijk om de facturen te betalen.
    Terwijl roept Frakske dat alles nog duurder moet gemaakt worden...

Net zoals bij Anuna, zou ik van de grootste roepers wel eens hun ecologische voetafdruk willen zien.
    Ik ben 32, heb nog nooit Amerika gezien, verdorie, zelfs nog nooit buiten Europa op reis gegaan...
    Maar de mensen die het wel mogen meemaken hebben staan voorop de strijd te voeren om het leven duurder te maken.
    Waarschijnlijk omdat hun spaarrekening groot genoeg is om zichzelf veilig te stellen.
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
    Ik ben net terug van Nepal ...
    Nepalezen met wat geld op de rekening, komen zo graag naar Europa, omwille van de zuivere lucht !
    Nu ik er geweest ben, moet ik hier ook eens diep ademhalen om mijn longen te zuiveren.
    Toen ik in 1995 (!) in Katmandu was, liep de helft van de mensen ziek van de bar slechte lucht in de stad.
    Er is dus nog niets veranderd.
    Katmandu bevindt zich wel in een dal, smog kan er door de omringende bergen niet weg.
    Maar de regering heeft in wezen niets ondernomen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Vind ik ook....Laat al die slimmeriken eens met iets realistisch komen...

Misschien eerder de wetenschap steunen om knappe uitvindingen te zoeken zoals b.v. die zonnepanelen die waterstofgas uit de lucht halen.
    Met 20 van die panelen zou een gezin een heel jaar electriciteit en verwarming hebben... en dan Freya Van den Bossche die betaalbaar laten maken voor iedereen )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

Misschien eerder de wetenschap steunen om knappe uitvindingen te zoeken zoals b.v. die zonnepanelen die waterstofgas uit de lucht halen.
    Dan betalen we voortaan belastingen op lucht (het belastinggeld moet toch ergens vandaan komen).

Positief dat je dat inziet !

Er moeten valabele alternatieven komen voor brandstof, zodat vliegen en rijden wel een mogelijkheid blijft zonder de mensen kaal te plukken.
    die zullen er komen maar het zal niet in 1-2-3 zijn, men is te laat wakker geschoten,
    ik vertel al zeker 30 jaar dat daar werk moet van gemaakt worden maar dat werd dikwijls weggelachen, er was trouwens tijd genoeg, dat was de tijd dat sommige politici zeiden dat je de problemen moest aanpakken wanneer ze zich voordeden

Deze morgen nog maar in de krant, 1 op 3 vlamingen heeft het moeilijk om de facturen te betalen.
    ik denk dat dat overroepen is, de ene mens kan veel meer met 100 Euro dan de andere

ik roep zoiets niet, ik geef een voorbeeld van wat men bv zou kunnen doen, ik probeer ogen te openen,
    er zijn allerlei mogelijkheden, het jammere is dat het gaat kosten.
    Ik begrijp uw frustratie, maar de huidige en komende generaties gaan hoe dan ook de factuur betalen van wat in het verleden allemaal is fout gedaan

Net zoals bij Anuna, zou ik van de grootste roepers wel eens hun ecologische voetafdruk willen zien.
    Mijn ecologische voetafdruk is waarschijnlijk kleiner dan de jouwe "

Ik ben 32, heb nog nooit Amerika gezien, verdorie, zelfs nog nooit buiten Europa op reis gegaan...
    Ik ben 73 en ik ben 1 x buiten Europa geweest, ik rijd met een klein vrij zuinig benzinewagentje en ik doe zeer veel van mijn boodschappen met de fiets of met het openbaar vervoer als dat mogelijk is.
    Als het voor mezelf was zou ik er mij gewoon niets kunnen van aantrekken en het kamp van de nonbelievers kiezen, gezien mijn leeftijd ga ik er toch zelf niet zo heel veel last meer van hebben toch of wat dacht je ?

Maar de mensen die het wel mogen meemaken hebben staan voorop de strijd te voeren om het leven duurder te maken.
    Niet mijn schuld dat die mogelijkheden geschapen werden, ik heb er niet echt gebruik van gemaakt, of toch, ik vloog 1 maal met Ryanair, mijn verontschuldigingen daarvoor !
    Eigenlijk zou je gelukkig moeten zijn dat ik als oudere zo met jouw toekomst begaan ben.
    En voor alle duidelijkheid, ik woon in een gewoon eenvoudig huis en ik zit niet op een berg geld !
    Alles wat er nu op ons maar vooral op de jongeren afkomt dat vind ik zeer jammer en het had beslist beter gekund
    misschien kunnen ze dat zilverfonds dat ze aanlegden daarvoor gebruiken ? of wat hebben ze daar weer mee gedaan

Toen ik jouw leeftijd had dan had ik een eenvoudig cameratje waar ik hooguit 2 x per jaar een filmpje voor kocht want gewoon die ontwikkeling betalen dat kostte mij toen een flinke hap uit mijn budget.
    Mijn plantpatatten die liggen klaar zoals de laatste 45 jaar het geval was
    Ik wens u een fijn leven en ik hoop dat je uw dromen kan waarmaken uit de grond van mijn hart !

Ik heb vaak het gevoel dat -- milieu -- het weer - een de begrip klimaat - door elkaar gemengeld werd.

Voor het klimaat - dat kunnen wij niet voorspellen - zo als hier zo graag beweerd werd.

Dit is nu een chart van het klimaat van de laatste 1000 jaren.

Ook moeten wij factoren in het oog houden buiten onze eigen werking.

het is een ingewikkeld thema - maar ik heb vaak het gevoel dat wat vroeger de kerk was - nu op heden de nieuwe beweging is.

Ik ben opgevoed dat ik mij niet wil onderwerpen van een religie.

Om een probleem op te lossen - moeten wij de oorzaken kennen. En dat is spijtig nog niet gebeurt.

We hebben een media hype - niet meer.

En ja - ik wil dat mijn kleinkinderen in een beter wereld leven - maar niet zo als de jeugd nu in de Iran - waar de religie nog altijd de boven hand heeft. De jeugd daar is niet gelukkig van.

Dus wij moeten thema met veel bedacht aangaan. Dat wat vandaag gebeurt is meer dan contraproductief - wij moeten ons positief verder ontwikkelen.

Bekijken wij ons hobby - wij hebben het chemielabo verlaten en zijn naar de digitale wereld overgestapt. Een overstap naar een schoner wereld.

En dit alles is zonder de religie gebeurt - alles op vrijwillige basis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
    Ook moeten wij factoren in het oog houden buiten onze eigen werking.
    Als er nu één ding GEEN effect heeft op het klimaat is het wel dat...
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Je kan volgens mij niet alle plezier van de mens wegnemen, het leven duurder maken en ze niets meer gunnen...

We zijn niet klaar om op korte termijn fossiele brandstoffen (en dus het grootste deel van de mobiliteit) te schrappen.
    Dan stort je Belgie gewoon in een regelrechte crisis.

haal alle vrachtwagens, schepen en vliegtuigen eens uit roulatie.
    Dan katapulteer je op dit moment Belgie terug naar de oertijd.
    Vaarwel economie, 't voordeel is dat iedereen dan kan stoppen met werken om zijn eigen patatten te kweken

Elektriciteit is niet het alternatief zoals sommige beweren.
    Niet als we puur op groene energie willen overstappen.

Waarschijnlijk omdat hun spaarrekening groot genoeg is om zichzelf veilig te stellen.
    Je moet gewoon beseffen dat iedere liter olie die we gebruiken een extra probleem is, we leven op krediet, en de planeet slaat dan hard terug.

Trouwens, ooit is die olie toch op, en dan moeten we wel iets anders vinden.
    Dat het geld zal kosten is een feit, maar het zal ook een economie opleveren.

Ik denk dan terug aan mijn studietijd, het begin van de democratisering van computers. Die ging zowat 1/3 van de jobs vernietigen, en dan de robots... alle arbeiders werkloos.
    Feit is dat het omgekeerd was. Zonder computers zouden we veel meer werklozen hebben, en in elk geval veel minder welvaart.

Als we niks doen, dan krijgen we door de stijgende zeespiegel een enorme migratiegolf, die dan nog eens versterkt wordt doordat bepaalde druk bewoonde gebieden in Afrika onbewoonbaar worden.
    Of een arbeider dan binnenkort nog op vakantie kan naar Tenerife is een "first world problem". Er zijn een paar miljard mensen die nog nooit een vliegtuig van binnen gezien hebben. Hebben die daar recht op... ik denk het niet.
    Ik denk dat een veilige woonplaats en voeding primeren. En de rijken zullen meer kunnen dan de armen. Is altijd zo geweest, en zal altijd zo zijn. Maar ook op dat gebied is er een trend naar het eerlijker belasten van grote vermogens.

Maar we hoeven niet alles in doemdenken om te zetten, er zijn mogelijkheden zat, we moeten ze benutten.

de cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij - men kan alles nalezen.

Dus gemeten aan de Belgische kust.

Zo komt de zeespiegelstijging tussen 1993 en 2015 uit op een gemiddelde van circa 3 mm/jaar

@ ont4bam

dat de mens in een microklimaat inpakt heeft - daar ben ik mij bewust van. Kunnen wij hierin verbeteringen brengen - ja heel zeker.

Maar we zien een verandering van de klimaatzones enkel op het noordelijke en het zuidelijke halfrond van af in de zone van zomer en winter de 23.5° kantelstuk hebben. Hoe dichter bij de equator zijn ze nihil.

Het weer wat wij hier in Europa kennen - wordt geboren in de Indische Ocean - trekt over midden Afrika - dan over de Atlantik naar de Cariben langs de oostkust van de VS richting Groenland om dan stil aan naar Europa te komen.

Alles is veel ingewikkelder als wij tot nu toe weten. In plaats van wilde panic is het begrijpen en onderzoeken van het gebeuren iets wat tot een betere resultaat leidt.

mvg

Grashalm

Pagina 9 van 21 EersteEerste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. [Showcase] Klimaat 2019
    Door Lieven Lema in forum Fotoreeksen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 6 februari 2019, 11:41
  2. cannon 550d en tropish klimaat
    Door zerocool22 in forum Camera's
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 17 maart 2010, 02:49