Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het klimaat.

    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Ben ik volledig mis, als ik zeg dat de bevolkingsaantallen toch zowiezo gaan beginnen inkrimpen?
    Als ik in mijn omgeving kijk zie ik meestal 1 a 2 kinderen per koppel.
    Er zijn uitzonderingen met 3 en zelfs 4.
    Alsook uitzonderingen met bewust geen kinderen.

    Maar zoals mijn grootvader waar ze thuis met 8 zijn,
    die generatie is langzaam aan't verdwijnen.

    net even meneer google gebruikt.
    Als elke vrouw 2.1 kinderen krijgt, dan blijft de bevolking stabiel.
    maar fertiliteit daalt (grijpt de natuur in? ).
    Volgens mijn informatie daalt het geboortencijfer wereldwijd, ik heb al slimmeriken gezien die daar een argument van maken. Doet me denken aan een minister die destijds een soortgelijk argument gebruikte : "de stijging van de staatsschuld is gedaald"... Het klinkt een beetje als stellen dat de zaak opgelost is als dat cijfer 5% zou dalen, dikke onzin natuurlijk, dat stopt de alarmerende J-curve helemaal NIET. Verder ben ik er van overtuigd dat Koen gelijk heeft waar hij denkt dat de natuur ingrijpt, dergelijke J-curven komen in de natuur nogal eens meer voor, ze zijn allemaal gekenmerkt door het feit dat ze dramatisch instorten. Betreft die dalende fertiliteit kan ik zeggen dat ik hele goede contacten onderhou met een oudll die als dr. ir. jarenlang teamleader was van een project in Duitsland waarin de invloed van menselijke anticonceptiva (hormonen dus) werd nagegaan op vissen (die zitten hun hele leven in een waterig milieu, geen slechte keuze dus). Ik heb Hanna meermalen gepolst naar de resultaten en ze klinkt heel beslist : het is zo. Voor zover ik het begreep worden die hormonen extra stabiel gemaakt (zodat je niet ieder halfuur een pil moet slikken), mijn volgend vraag was als die ook in ons drinkwater terecht komen. Andermaal een bevestigend antwoord, die dingen werken in nano-hoeveelheden en een klassiek waterzuiveringsstation haalt ze er op die schaal NIET uit. De natuur krioelt van de terugkoppelingsmechanismen maar blijkbaar menen wij als mens daar boven te staan. Ik zei het al eerder : een aantal jaren geleden heeft de BBC een documentaire gemaakt naar aanleiding van het doem-scenario dat sommigen koppelden aan de opstart van de LHC in Genève (het zwarte gat-syndroom noem ik dat). Naast dat waren er nog 4 andere : een pandemie, de reuzentsunami nav het afscheuren van La Palma, de Yellowstone vulkaan, de meteoreninslag. Op het einde van elk deel halen ze er een expert bij, 4 keer op de 5 waren ze heel beslist, dat kwam in het kort hier op neer : "the question is not IF, the question is WHEN". Alleen het zwarte-gat-syndroom werd weggelachen door Prof Brian Cox. Ondertussen zijn we al een aantal jaren verder, de Nobelprijs voor het Higgs Boson is binnen en Cox heeft gelijk gekregen. Zelf vrees ik op korte termijn vooral voor die pandemie. Ik had het er meermaals over bij de laatstejaars uit de WetWis8 (in de klas van Anunaatje zou ik daar niet moeten over beginnen want die kennen het verschil niet tussen een virus en een bacterie). Virussen muteren constant, vraag maar aan de virologen die ieder jaar weer moeten beslissen over de soort inentingen tegen de griep. Een ebolavirus is vreselijk dodelijk maar het is tegelijk een dom virus omdat het binnen de kortste keren zijn volledige doelgroep uitroeit, AIDS is al iets slimmer want die houdt zich een tijd verborgen, tijdens dewelke hij in stilte slachtoffers maakt. Maar op een ander vlak veel dommer dan de griep, want AIDS wordt niet overgedragen via de lucht. Snappen jullie waar ik heen wil ? Een variante die de besmettelijkheid van de griep koppelt aan het geduld van AIDS en de dodelijkheid van ebola zal allicht niet voor overmorgen zijn, maar ze hebben de tijd, alle tijd van de wereld....

    Aan de velen die denken in termen van "moedertje natuur" zou ik toch willen voorstellen om eens dringend andere boeken te lezen : wij leven op een meedogenloze planeet, het kan moedertje natuur geen snars schelen wie er allemaal op haar oppervlak rondkrioelt, de best aangepaste overleeft, punt. De unbelievers betreft evolutie mogen zeggen wat ze willen. Het zou me te ver leiden om daar op in te gaan maar mijn vingers jeuken om daaraangaande een topic op te starten hier in chitchat, gewoon omdat ik uit ervaring weet dat bijzonder veel mensen compleet verkeerd denken over evolutie. Misschien toch eens doen ?

    Comment


    • Re: Het klimaat.

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Volg ik volledig hoor Geert, ik wou enkel even de aandacht dat eventueel vele kleintjes helpen en misschien worden zo een paar mensen, liefst meer dan 2 want dat ook is een paar, wakker geschud ...

      We moeten wel proberen een correct overzicht te geven.
      In normale omstandigheden is de aarde in staat het CO2-gehalte in evenwicht te houden. C02-uitstoot door alle levende organismen kan gedragen onder normale omstandigheden.
      Normale omstadnigheden: dit is de wijze waar het leven op aarde zich normaal gedraagt.
      De problematiek die zich echter stelt is deze van alle CO2-uitstoot door bijkomende activiteiten van de mens. Verwarming, verplaatsing, productie .... Alle CO2 die daar geproduceerd wordt komt extra bij op het vroegere normale evenwicht. Het feit dat ik deze tekst zit te typen krijg je een extra CO2-uitstoot.
      Moeten we nu die extra CO2 proberen uit te schakelen ? Zal niet lukken. We willen echt niet terug naar de oermens waar we in de natuur rond liepen en ons eten plukten in de natuur en waar we tevoet van A naar B gingen. In de winter zoals veel vogels naar het warmere Zuiden trokken. Neen, dan willen we niet.
      Belet niet dat we dan misschien een poging moeten doen om de extra CO2 in toom te houden. Ze herleiden naar 0 zal helaas niet gaan.
      Het bevolkingsaantal in toom houden en eventueel in aantal laten inkrimpen heeft wel een grote impact op die extra CO2-uitstoot, maar zal slechts één van de factoren zijn omdie extra CO2-uitstoot te verminderen..
      Ik weet dat Wim een wetenschapper is (Geert ook). En ik trouwens ook :-) Wim haalt -overigens zeer terecht- een van de grootste oorzaken van ons klimaatprobleem aan, maar blijkbaar moet dat stil gehouden worden.

      Comment


      • Re: Het klimaat.

        Ik geloof ook heel sterk in de evolutie, en het "terugslaan" van de natuur.
        Aids is zeker een virus wat een impact kon hebben op de bevolking, maar blijkbaar zijn we als soort slim genoeg geweest om daar middelen tegen te vinden. Er sterven echt niet veel mensen aan Aids tegenwoordig, zeker niet in de ontwikkelde wereld.
        In het verlededen heeft de pest, en de spaanse griep hier ook echt lelijk huisgehouden.

        Evolutie is er zeker, maar sommige factoren gaan zo snel dat bepaalde diersoorten en planten ze niet kunnen volgen. Het great barrier reef is al enorm aangetast, en is aan het afsterven. Welke effecten dat heeft op de rest van de ecologie is niet makkelijk in te schatten.

        Waar ik schrik van heb is de klimaatmigratie. Als dat op gang komt, is het amper te stoppen, en dat gaat tot oorlogen leiden. Oorlog om voedsel, water en plaats.
        Sommige factoren krijgen we niet meer onder controle eens ze in gang gezet zijn. Als de permafrost ontdooit, komt er zo veel CO2 vrij door rottend materiaal dat het mogelijk niet meer om te draaien is.

        Net terug van Ijsland (ja, ik beken, ik vlieg af en toe wel eens, maar ga die vlucht compenseren). Wat ik geleerd heb is dat bij een gigantische uitbarsting van een vulkaan er soms een half jaar geen zon meer schijnt in Europa door de aswolk. Mogelijk is zo'n aswolk de oorzaak van de franse revolutie (oogsten totaal mislukt).

        De Katla is een actieve vulkaan die normaal ca 2 keer per 100 jaar uitbarst. De laatste keer was in 1918. Er waren recent al een paar aardbevingen en wat gerommel.
        Als de Katla uitbarst, dan is de omgeving totaal verwoest. Bovenop de krater ligt een gletsjer van 700m dik, en de krater zit vol met een 'paar' cubieke km rots die mogelijk als asse de lucht in vliegt.
        Als dat leidt tot een volle zomer zonder zon in EU gaan we honger leiden, ligt het vliegverkeer plat voor maanden etc etc. Dat kan de aarde terug in een mini ijstijd brengen, en is misschien wel iets wat een stuk de opwarming tegen kan gaan.

        Comment


        • Re: Het klimaat.

          nog iets wat ik mij afvraag.
          Vroeger tijdens de lessen aardrijkskunde, heeft mijn mij geleerd dat het klimaat om de (+/-) 40 jaar eigenlijk veranderd.
          't zit allemaal beetje ver, maar had deels ook te maken met het feit dat de aarden niet perfect om zijn as draait en dat dus ook de magnetische noord/zuidpool ook altijd wat veranderen?

          is dit een theorie die vandaag nog steeds behouden blijft, of is dat al lang achterhaald?
          Of heb ik gewoon niet goed opgelet ;-)

          Mocht het toch zo zijn, moeten we dan eigenlijk huidige metingen niet vergelijken met die van 40 jaar gelden en zo proberen gelijkenissen te herkennen?
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • Re: Het klimaat.

            Tuurlijk zitten er kleine cycli in ons klimaat, maar alles gaat nu in dezelfde richting, en CO2 kan vergeleken worden met honderden jaren terug.
            De temperatuur stijgt nu zo snel dat het niet met die theorie van de 40-jarige cycli kan verklaard worden.

            Comment


            • Re: Het klimaat.

              Hoe de opwarming stoppen ?
              Geboortebeperking en economische groei gaan niet samen.
              Mochten wij dat hier wel doen, dan doen ze het in bv. in India of China wellicht niet .
              En het zal ons ook nog geld kosten, hoe je het keert of draait, zeker wanneer de jeugd vraagt dat de regering iets doet .
              Daarom: begin bij jezelf .

              Edit,
              en die scholieren (met hun 80% meelopers), die zouden dat globaal moeten doen, anders helpt het niks .
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • Re: Het klimaat.

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Ik geloof ook heel sterk in de evolutie, en het "terugslaan" van de natuur.
                Aids is zeker een virus wat een impact kon hebben op de bevolking, maar blijkbaar zijn we als soort slim genoeg geweest om daar middelen tegen te vinden. Er sterven echt niet veel mensen aan Aids tegenwoordig, zeker niet in de ontwikkelde wereld.
                In het verlededen heeft de pest, en de spaanse griep hier ook echt lelijk huisgehouden.

                Evolutie is er zeker, maar sommige factoren gaan zo snel dat bepaalde diersoorten en planten ze niet kunnen volgen. Het great barrier reef is al enorm aangetast, en is aan het afsterven. Welke effecten dat heeft op de rest van de ecologie is niet makkelijk in te schatten.

                Waar ik schrik van heb is de klimaatmigratie. Als dat op gang komt, is het amper te stoppen, en dat gaat tot oorlogen leiden. Oorlog om voedsel, water en plaats.
                Sommige factoren krijgen we niet meer onder controle eens ze in gang gezet zijn. Als de permafrost ontdooit, komt er zo veel CO2 vrij door rottend materiaal dat het mogelijk niet meer om te draaien is.

                Net terug van Ijsland (ja, ik beken, ik vlieg af en toe wel eens, maar ga die vlucht compenseren). Wat ik geleerd heb is dat bij een gigantische uitbarsting van een vulkaan er soms een half jaar geen zon meer schijnt in Europa door de aswolk. Mogelijk is zo'n aswolk de oorzaak van de franse revolutie (oogsten totaal mislukt).

                De Katla is een actieve vulkaan die normaal ca 2 keer per 100 jaar uitbarst. De laatste keer was in 1918. Er waren recent al een paar aardbevingen en wat gerommel.
                Als de Katla uitbarst, dan is de omgeving totaal verwoest. Bovenop de krater ligt een gletsjer van 700m dik, en de krater zit vol met een 'paar' cubieke km rots die mogelijk als asse de lucht in vliegt.
                Als dat leidt tot een volle zomer zonder zon in EU gaan we honger leiden, ligt het vliegverkeer plat voor maanden etc etc. Dat kan de aarde terug in een mini ijstijd brengen, en is misschien wel iets wat een stuk de opwarming tegen kan gaan.
                Klopt als een bus. De uitbarsting waar je het over hebt is die van de Laki in 1783 (ik hoor hier sommigen al denken 'is hij hier weer al met zijn dada' ????). Helaas kan ik alleen maar bevestigen wat Tommie1 zegt.
                Ook het verhaal van de Katla klopt. Ik was er toevallig toen ik een mailtje kreeg dat ik kan samenvatten als "disaster at the south coast". Katla had zich even geroerd, hetgeen enkel tot een vloedgolf heeft geleid (ik heb de verfrommelde brug nog zien liggen, dat was Juli 2011).
                Ik had in april 2004 de eer om met Villi Knudsen zelf te kunnen praten (samen met vader Ósvaldur Knudsen, DE vulkaancineast op IS). Hij gaf speciaal voor ons een privé voorstelling. Mijn eerste vraag betrof de Katla, hij zat toen al op de rand van zijn stoel vertelde hij me.
                We zijn nu exact 15 jaar verder....
                En weeral moet ik Tommie1 gelijk geven betreft de meest desastreuze uitbarsting sinds mensenheugenis : de laki-eruptie in 1783 duurde bijna een jaar. De plaatselijke dominee van Kirkjubaejarklaustur (Jón Steingrimsson) heeft het van dag tot dag beschreven, zijn originele manuscript wordt bewaard in de bibliotheek van R'vik. Ik had bijzonder goede contacten met de rangers daar, ze hebben me verteld dat de uitstoot en de fall-out nadien overeen kwamen met een Pinatubo OM DE DRIE DAGEN. Zoals Tom zegt : is hoogstwsl de aanleiding tot de franse revolutie geweest. Ik heb daar het voorrecht gehad om persoonlijk de film te mogen bekijken die ze er over hebben gemaakt en ik moet eerlijk bekennen dat ik ben beginnen wenen tijdens de voorstelling. Het bijhorende boek ligt op amper een meter van mijn computer. Zou Anunaatje IJsland kunnen vinden op een anonieme globe ? Ik denk van niet :-(

                Comment


                • Het klimaat.

                  Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  En het zal ons ook nog geld kosten, hoe je het keert of draait, zeker wanneer de jeugd vraagt dat de regering iets doet .
                  Daarom: begin bij jezelf .

                  Edit,
                  en die scholieren (met hun 80% meelopers), die zouden dat globaal moeten doen, anders helpt het niks .
                  De jeugd loopt inderdaad mee ... scholieren zien er vooral een dag minder school in, zo krijgt men ook de jongeren mee natuurlijk.
                  Er zijn veel scholen die de kinderen “verplichten” om te gaan betogen ... verplicht zijn iets te doen is geen vrije bewuste keuze maar “misbruik” van de jeugd.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Het klimaat.

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    De jeugd loopt inderdaad mee ... scholieren zien er vooral een dag minder school in, zo krijgt men ook de jongeren mee natuurlijk.
                    Er zijn veel scholen die de kinderen “verplichten” om te gaan betogen ... verplicht zijn iets te doen is geen vrije bewuste keuze maar “misbruik” van de jeugd.
                    Ik weet niet waneer jij nog contact had met "de jeugd"...
                    Ik zie vooral geengageerde jongeren die goed weten waar het over gaat, en die soms beter weten wat ze willen en niet willen dan babyboomers.

                    Mijn jongste dochter is al een paar jaar overtuigd vegetarier onwille van dierenwelzijn, gezondheid en milieuimpact. En ze is daar heel consistent in. Ze is nog niet mee gaan betogen (ze plaatst haar examens net iets hoger op de priolijst), maar is ongelooflijk milieubewust. Dat is niet alleen op papier, maar ze neemt de fiets of bus om ergens te geraken, ook als er een vrije auto voor de deur staat.

                    Gewoon "de jeugd" in één hok steken als goedkope spijbelaars vind ik nogal kort door de bocht...

                    Comment


                    • Re: Het klimaat.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Allé, nog een klimaatontkenner....
                      Ik ben helemaal geen klimaatontkenner Tommie.
                      Maar geloof gewoon niet dat een nietig landje als België met een aantal betogers het zal oplossen.
                      Het is gewoon een utopie te denken dat de olielanden hun inkomsten zullen laten vallen.
                      En simpelweg ook bijna ondenkbaar dat we ook de daar aan gekoppelde aanmaak van de meeste kunststoffen
                      op tijd zullen kunnen vervangen door wat anders, op ons stappen terugkeren is gewoon geen optie.
                      En ja, als we op hetzelfde tempo verder gaan als de laatste 100 jaar, dan is het over een paar generaties
                      afgelopen met de planeet aarde, alles is verhankelijk en de natuur zal zijn ding doen, wie nuchter genoeg is
                      hoeft daar geen tekeningetje bij.

                      Comment


                      • Het klimaat.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Ik weet niet waneer jij nog contact had met "de jeugd"...
                        Ik zie vooral geengageerde jongeren die goed weten waar het over gaat, en die soms beter weten wat ze willen en niet willen dan babyboomers.

                        Mijn jongste dochter is al een paar jaar overtuigd vegetarier onwille van dierenwelzijn, gezondheid en milieuimpact. En ze is daar heel consistent in. Ze is nog niet mee gaan betogen (ze plaatst haar examens net iets hoger op de priolijst), maar is ongelooflijk milieubewust. Dat is niet alleen op papier, maar ze neemt de fiets of bus om ergens te geraken, ook als er een vrije auto voor de deur staat.

                        Gewoon "de jeugd" in één hok steken als goedkope spijbelaars vind ik nogal kort door de bocht...
                        Uw dochter is bewust, dus heel de jeugd?
                        Liefst ook niet heel de jeugd in één blok steken.

                        Een school gaf aan alle leerlingen een brief mee voor de ouders dat ze zouden betogen en dat deelname “verplicht” was ... lijkt me niet echt de keuze van de jeugd.

                        Dat bepaalde jongeren een bewuste keuze maken, dat wil ik zeker geloven ... maar een volledige school zonder één uitzondering?
                        Jamais !

                        Geef morgen in een school eens de vrije keuze waar leerlingen zelf mogen kiezen tussen betogen voor het milieu of een dag een leuke activiteit doen ... dan zou men al een heel ander aantal deelnemers aan de betoging krijgen en meer wie zelf kiest. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Het klimaat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ik weet niet waneer jij nog contact had met "de jeugd"...
                          Ik zie vooral geengageerde jongeren die goed weten waar het over gaat, en die soms beter weten wat ze willen en niet willen dan babyboomers.
                          Och, zoals die kleuterklas die meeliep met de betoging? (ok maar een minimalistisch percentage, maar toch).
                          Ja er zullen geëngageerde jongeren bij zijn, maar als je dan de achteraf foto's ziet (vervuilde bussen, of vuil rond de vuilbak gestapeld), dan zegt dat ook al veel.

                          In NL gingen ze achteraf gezellig naar de McDO gaan eten.

                          Het protest wordt geleid door een jongedame die al meer op reis is geweest op haar 18 jaar als sommige werkmensen in hun ganse leven.
                          En pas op, 't is haar gegund he, maar doe dan niet alsof "de volwassenen" haar wereld afpakken en vernielen als je duchtig mee doet... (ze heeft zelfs bijna haar rijbewijs gehaald ondertussen ;-) )

                          maar nogmaals: Ja er zijn zeker jongeren die mentaal zeer geëngageerd zijn, en Ja ik geloof dat sommigen echt oplossingen kunnen bedenken of zichzelf echt kunnen overtuigen om voor hun idealen dingen aan de kant te zetten...
                          maar of alle 75.000 dat zo zijn?
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • Re: Het klimaat.

                            De oudere generatie wordt verweten het klimaat naar de knoppen hebben geholpen.
                            Ik stel wel vast dat die oudere generatie indertijd naar school ging te voet of met de fiets.
                            Nu wordt het gros van de kinderen met de auto aan de schoolpoort afgezet.
                            En net die laatste groep gaat betogen.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • Re: Het klimaat.

                              Laat die jeugd nu eens op een niet schooldag hun zeg doen en dan ga je zien wie er echt van hen voor het klimaat op komt, denk dat er nog geen derde van over blijft. Binnenkort is het krokusverlof dus we gaan niemand zien dan.
                              Ook wat de kleuters betreft die ze een bord in hun handjes steken waarvan ze zelf nog de tekst niet kunnen lezen laat staan of ze wel iets begrijpen over wat het gaat... leer ze hoe het moet in de klas en niet langs de straat.
                              Als er de laatste dag voor een verlofperiode niet naar de les wordt gegaan omdat de ouders een dag vroeger op vakantie willen wat hen dan goedkoper uitkomt voor vliegtickets en hotel staat de school directie op hun achterste poten
                              dat ze onwettig afwezig zijn maar dat ze nu al weken elke donderdag betogen daar hoor je hen niet veel over zeggen laat staan, ze worden nog aangemoedigd om het te doen. Laat de gastjes nu eens die dagen inhalen begin juli als het
                              groot verlof begint en er komt niemand meer naar Brussel voor een betoog.

                              Dat er iets moet gedaan worden voor het klimaat ben ik volledig mee eens maar alles wat hier niet meer mag gebruikt worden krijgt een tweede leven in Afrika dus het probleem wordt juist verschoven. Kijk maar eens in de haven van Antwerpen
                              hoeveel dieselvoertuigen die hier niet meer gewenst zijn daar verscheept worden. Gewoon hier onbruikbaar maken en verwerken als oud ijzer.

                              Er is nog een lange weg af te leggen en we gaan er nog veel voor moeten betalen ook.

                              Comment


                              • Re: Het klimaat.

                                Ongelooflijk, maar wat zijn we sterk in het wijzen met de vinger naar een ander.
                                In plaats van al deze vingerwijzingen is het misschien beter tijd te spenderen in het vegen voor eigen deur ....

                                @Felix69
                                [Off toipc]
                                Dat er studenten, neen, jongeren zijn die mee gaan om zo een dagje vrij te hebben ? Kan best, maar dat gebeurt dan ook met medeweten van de ouders en laat nu deze laatste ook het woord willen hebben in de school....
                                Toen we in 68 de straat op liepen voor 'Leuven Vlaams' .... liepen er bij ons ook een heel pak rond niet wetende wat de juiste toedracht was. Liepen er ook rond die opgehitst waren voor een foutieve inhoud van de zaak. En toch heeft het zijn vruchten afgeworpen....

                                Bij de koningskwestie zijn er ook wel een hele bende die de straat zijn opgekomen zonder echt te weten wat het probleem was en van de gelegenheid gebruikt hebben gemaakt om verkeerde inhoud te propageren en zo de meute nog hondsdoller te maken...
                                Even terug naar de schoolgemeenschap. Ik dacht dat we toch een minister hadden voor onderwijs. En die deelt wel de lakens uit. Misschien nu eens het ogenblik om orde op zaken te stellen en alle ongegronde afwezigheden te behandelen ? Maar, ja, dat zou wel eens een paar stemmen kunnen kosten.

                                [On Topic]

                                Ook op zondag heb ik een hele resem jeugdigen gezien en voor zover dit nog geldt, is er op zondag geen les.
                                Ik zie het nog steeds als een verwoede en goede poging een mindset te doen bij de mensen. EN erover babbelen is altijd makkelijker dan doen. De beste stuurlui staan steeds aan wal.
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X