Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Het klimaat.

    Volledig mee eens dat we voor ons klimaat moeten zorgen.
    Maar zouden die gastjes beseffen dat ze hun luxeleventje te danken hebben aan de ondertussen deels verdwenen vervuilende Belgische staal industrie, technologische industrie, schoenfabrieken, textiel en noem maar op, bijna allemaal verdwenen industriën waar hedendaags nog amper sprake van is en waar wij werelds voortekkers in waren. Geloof mij, hun toekomst ziet er somber uit.....

    Comment


    • #62
      Re: Het klimaat.

      Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
      Jij moet wel je camera's inleveren ;-)

      --
      mlap.
      T.T.
      Niks camera inleveren. Door digitaal te gaan fotograferen zijn we gestopt met chemisch ontwikkelen waardoor we heel wat grondstoffen sparen en tegelijk heel wat minder chemie in het milieu achterlaten.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #63
        Het klimaat.

        Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
        Niks camera inleveren. Door digitaal te gaan fotograferen zijn we gestopt met chemisch ontwikkelen waardoor we heel wat grondstoffen sparen en tegelijk heel wat minder chemie in het milieu achterlaten.
        Maar meer batterijen gebruiken en energie om ze op te laden, daarbuiten moeten we ook nog een computer of tablet (en energie) hebben om de foto’s te bewerken en/of te bekijken en een printer en toner/inkt om ze af te drukken.
        Eigenlijk ook veel chemie nodig om dat allemaal te maken. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #64
          Re: Het klimaat.

          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          Niks camera inleveren. Door digitaal te gaan fotograferen zijn we gestopt met chemisch ontwikkelen waardoor we heel wat grondstoffen sparen en tegelijk heel wat minder chemie in het milieu achterlaten.
          Het ging er eerder om dat de jeugd hun favoriete toestel, de gsm moet inleveren,
          Dus opapol moet zijn favoriet toestel inleveren ;-)



          --
          mlap.
          T.T.

          Comment


          • #65
            Re: Het klimaat.

            Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
            Het ging er eerder om dat de jeugd hun favoriete toestel, de gsm moet inleveren,
            Dus opapol moet zijn favoriet toestel inleveren ;-)



            --
            mlap.
            T.T.
            Mijn absolute favoriet is Nikon F2 met een DP-1 zoeker. Is dat goed ? Ik heb er zo een paar, ik kan er best wel ene missen
            We kunnen er eens mee lachen, neen we MOETEN er af en toe ook eens mee lachen.

            Nee, serieus, ik denk dat ikzelf prima heel veel luxe kan inleveren als het nodig is. Ieder jaar op reis mijd ik zelf alle vormen van luxe, wat ik minder zou kunnen missen dan mijn camera's is ongetwijfeld mijn matje, slaapzak en tentje. In feite komen de camera's pas op het laatste.

            Comment


            • #66
              Re: Het klimaat.

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Zouden die mammoetschepen van Maersk beschikken over aparte tanks voor als ze een "emission controle zone" binnen komen ? Eerlijk gezegd : ik denk van niet.
              Toch wel. Ze hebben aparte brandstoftanks. En zijn wettelijk verplicht over te schakelen. Echter gebeurt de controle niet altijd correct, wat onlangs is vast gesteld in de Middellandse zee. Ik dacht dat de controle in het kanaal veel strikter is.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #67
                Re: Het klimaat.

                Autofabrikanten doen moeite om hun wagens zo zuinig mogelijk te maken tijdens de "testcyclus".
                Maar als je dan zo'n automobilist hebt zoals ik er vandaag een tegen kwam onderweg naar huis, dan is dat moeite voor niets.
                Een bestuurder van een auto met ingeschakelde "sport stand" was in traag rijdend verkeer (aan een school) continu gas aan het geven en weer aan het afremmen zodat iedereen goed kon horen hoeveel lawaai zijn auto maakt.
                Wat verderop moest hij aanschuiven aan de lichten, en daar was hij dan de hele tijd gas aan het geven om toch maar zoveel mogelijk lawaai te kunnen maken (en tegelijk ook een flinke hoeveelheid CO2 in de lucht blazen zonder enig nut).

                Onlangs kwam er een auto van hetzelfde merk, ook met "sport stand" met een knallende uitlaat langs de ingang van de Media Markt in Turnhout, ik heb er zelf minstens een uur lang een fluittoon in mijn oren aan over gehouden.
                Die automobilist vindt dat misschien heel erg leuk, maar ik wil geen blijvende gehoorschade aan overhouden aan zo'n kinderlijk gedrag (die automobilist is misschien fysiek wel oud genoeg om met een auto te mogen rijden, maar of hij mentaal wel volwassen genoeg is, daar stel ik mij dan wel vragen over, ik was daar toen niet de enige die zich rot schrok door die knallen).
                Last edited by Black B@ndit; 7 februari 2019, 16:12.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #68
                  Re: Het klimaat.

                  @Bart : ++++++++

                  Comment


                  • #69
                    Re: Het klimaat.

                    Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                    Toch wel. Ze hebben aparte brandstoftanks. En zijn wettelijk verplicht over te schakelen. Echter gebeurt de controle niet altijd correct, wat onlangs is vast gesteld in de Middellandse zee. Ik dacht dat de controle in het kanaal veel strikter is.
                    Ik ben geen scheepsir. dus ik kan dat noch ontkennen noch bevestigen. Aan de andere kant moet ik toch besluiten dat, eens ze op volle zee zijn, ze er alles mogen doorjagen... Tsja, waar zijn we dan in feite mee bezig zeg ???

                    Comment


                    • #70
                      Re: Het klimaat.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Een bestuurder van een auto met ingeschakelde "sport stand" …/…

                      Onlangs kwam er een auto van hetzelfde merk, ook met "sport stand" …/...
                      Heel sympathiek van u om even een klapke te gaan doen met die bestuurder om te vragen of hij een "sport-stand" heeft en ook ingeschakeld was.

                      Op afstand kan je dat echt niet zien en het geluid van een uitlaat verklapt niet of de wagen in "sport-stand" staat.
                      En met "sport-stand" weet men evenmin over welk merk men het heeft want er zijn meerdere merken die een "sport-stand" hebben … alhoewel een merk niets zegt over de bestuurder want er rijden ook veel gekken rond met een Clio of Fiat 500.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #71
                        Re: Het klimaat.

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Heel sympathiek van u om even een klapke te gaan doen met die bestuurder om te vragen of hij een "sport-stand" heeft en ook ingeschakeld was.

                        Op afstand kan je dat echt niet zien en het geluid van een uitlaat verklapt niet of de wagen in "sport-stand" staat.
                        En met "sport-stand" weet men evenmin over welk merk men het heeft want er zijn meerdere merken die een "sport-stand" hebben … alhoewel een merk niets zegt over de bestuurder want er rijden ook veel gekken rond met een Clio of Fiat 500.
                        Ik ken genoeg van recente auto's om te horen of die sport stand ingeschakeld is of niet.
                        Een recente auto moet aan een heleboel normen voldoen, en daarbij zitten ook geluidsnormen die vrij streng zijn, dat wil dus zeggen dat die normaalgezien helemaal niet veel lawaai maakt als die niet in de sport stand staat.
                        Maar als je zo'n auto in de sportstand zet, dan maakt die meer lawaai dan wettelijk toegelaten, en knalt de uitlaat bij het opschakelen, maar ook als je kort gas geeft en dan het gaspedaal terug los laat.
                        Waar je zo'n lawaai-uitlaat werkelijk mag gebruiken, dat weet ik niet want op de meeste circuits gelden ook geluidsnormen (al kunnen die wel afwijken naargelang het evenement, maar bijvoorbeeld op een trackday op het circuit van Zolder mag een motor ook niet teveel lawaai maken, want dan moet die ogenblikkelijk van het circuit, en dat was meer dan 15 jaar geleden al zo).

                        Onlangs heb ik gelezen dat ze alvast in Duitsland die systemen gaan verbieden op de openbare weg (toch zeker het deel van de sportstand waardoor de auto meer lawaai maakt).
                        Daar zijn ze altijd al streng geweest op geluidsnormen, en er wordt ook werkelijk op gecontroleerd.
                        Hier kan je met een motorfiets met open uitlaat heel je leven rondrijden zonder schrik te hebben voor een boete, in Duitsland krijg je dan wel vroeg of laat een boete.
                        Ik heb zelf ook nooit met een "lawaai uitlaat" op de motor rondgereden, de uitlaat van mijn Bandit 1200S heb ik in Nederland besteld en dat was er eentje die voldeed aan de Duitse normen.

                        En die asociale autobestuurders waar ik het over had, die reden met een Duitse wagen, het was geen Clio, en ook geen Fiat 500.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #72
                          Re: Het klimaat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik ken genoeg van recente auto's om te horen of die sport stand ingeschakeld is of niet.
                          Een recente auto moet aan een heleboel normen voldoen, en daarbij zitten ook geluidsnormen die vrij streng zijn, dat wil dus zeggen dat die normaalgezien helemaal niet veel lawaai maakt als die niet in de sport stand staat.
                          Maar als je zo'n auto in de sportstand zet, dan maakt die meer lawaai dan wettelijk toegelaten, en knalt de uitlaat bij het opschakelen
                          Een zeer goede vriend van mij rijdt met een zeer recente Mercedes C 63AMG (6.2 liter 8 cilinder) van de beperkte Black serie Bart.
                          Ik kan je zeggen dat bij de sport stand er niets veranderd aan het geluid, de sport stand houdt enkel in dat de schakelpunten worden verlegd, het geluid is typisch voor deze auto’s maar verre van een geluid waar je gehoorschade kan door krijgen.
                          Enkel kippenvel krijg je daar van zalig om dat ding te horen draaien.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Het klimaat.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Ik ken genoeg van recente auto's om te horen of die sport stand ingeschakeld is of niet.
                            Een recente auto moet aan een heleboel normen voldoen, en daarbij zitten ook geluidsnormen die vrij streng zijn, dat wil dus zeggen dat die normaalgezien helemaal niet veel lawaai maakt als die niet in de sport stand staat.
                            Maar als je zo'n auto in de sportstand zet, dan maakt die meer lawaai dan wettelijk toegelaten, en knalt de uitlaat bij het opschakelen, maar ook als je kort gas geeft en dan het gaspedaal terug los laat.
                            Waar je zo'n lawaai-uitlaat werkelijk mag gebruiken, dat weet ik niet want op de meeste circuits gelden ook geluidsnormen (al kunnen die wel afwijken naargelang het evenement, maar bijvoorbeeld op een trackday op het circuit van Zolder mag een motor ook niet teveel lawaai maken, want dan moet die ogenblikkelijk van het circuit, en dat was meer dan 15 jaar geleden al zo).

                            Onlangs heb ik gelezen dat ze alvast in Duitsland die systemen gaan verbieden op de openbare weg (toch zeker het deel van de sportstand waardoor de auto meer lawaai maakt).
                            Daar zijn ze altijd al streng geweest op geluidsnormen, en er wordt ook werkelijk op gecontroleerd.
                            Hier kan je met een motorfiets met open uitlaat heel je leven rondrijden zonder schrik te hebben voor een boete, in Duitsland krijg je dan wel vroeg of laat een boete.
                            Ik heb zelf ook nooit met een "lawaai uitlaat" op de motor rondgereden, de uitlaat van mijn Bandit 1200S heb ik in Nederland besteld en dat was er eentje die voldeed aan de Duitse normen.

                            En die asociale autobestuurders waar ik het over had, die reden met een Duitse wagen, het was geen Clio, en ook geen Fiat 500.
                            Bart, een wagen dat origineel een sport stand heeft, die voldoet in eender welke stand aan de geluidsnormen.
                            Dat je nu een BMW 1.5 benzine, een 2.0 diesel of een Audi met gelijkaardige motoren kiest, ge kunt ze allen standaard met met die sport stand hebben.
                            Zo goed als elke automaat waar ik al mee gereden heb, die heeft de keuze tussen D en S (of gelijkaardig).

                            Wat de uitlaat betreft dat jij hoorde, kan ik niet op deze reactie oordelen of de wagen een originele uitlaat heeft of niet, maar er zijn sportuitlaten verkrijgbaar die aan alle normen voldoen.
                            O.a. BMW biedt ze aan als accessoire en toegelaten op de openbare weg.
                            Ook op mijn motorfiets staat een sportuitlaat als accessoire met attest voor toelating in Duitsland.
                            Duits merk, onderdeel uit Duitsland en gekeurd voor Duitsland.
                            Dat geluid is doffer en minder storend dan de scherpere klank van een originele uitlaat dat eerder klinkt als een op hol geslagen stofzuiger.

                            Sportuitlaten die gekeurd zijn, die maken een sportievere klank maar zeker niet oorverdovend zoals een Harley waar ze de demper van weghaalden.

                            Op mijn wagen kan ik kiezen voor dynamisch rijgedrag, dan schakelt die sportiever en is ook het geluid sportiever maar niet oorverdovend.
                            Via individual kan ik ook kiezen om enkel sportiever te schakelen en/of het sportiever geluid te hebben.

                            Dat je het niet over een Clio of Fiat had, dat wist ik ook wel ... ik kaartte het aan om de mensen met een vooroordeel op die Duitse merken er op te wijzen dat er evenveel gasten met een geïmproviseerd Johnny-bakske rondrijden zoals een Clio of Fiat 500.
                            De gek uithangen ligt aan de persoon, niet aan de wagen.

                            Ik rij zelf al lang met redelijk snelle wagens en motoren, maar puur voor het plezier en niet voor de snelheid.
                            Ge kunt u niet voorstellen hoeveel kleine wagens mij al voorbijgevlogen zijn, ook al rij ik de maximum toegelaten snelheid.

                            Verder kan ik u garanderen dat men met rustig rijden in sport stand minder lawaai kan maken dan met zot doen in de niet-sport stand.
                            Desnoods rijdt men 250 in D of 30 in S ... ook snelheid heeft er dus niets mee te maken, wel de reactietijd natuurlijk (respons) en schakelmomenten.

                            Ik vrees dat je toch nog enige instellingen van moderne wagens met uitgebreid menu niet echt onder de knie hebt.

                            Verder kan een Clio met een gat in de uitlaat meer lawaai maken dan een Porsche Carrera 4S. [emoji1]

                            Dus mogelijks was die wagen uitgerust met een niet legale (gekeurde) uitlaat, ofwel was er een probleem of heeft hij de demper er uit gehaald.
                            Tenzij een vooroordeel op bepaalde merken ook heeft meegespeeld.

                            Alvast is een wagen die voldoet aan de normen, al dan niet met gekeurde sport uitlaat, niet oorverdovend en maakt die niet meer lawaai dan wettelijk toegelaten.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #74
                              Re: Het klimaat.

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              ... /
                              Alvast is een wagen die voldoet aan de normen, al dan niet met gekeurde sport uitlaat, niet oorverdovend en maakt die niet meer lawaai dan wettelijk toegelaten.
                              Klopt toch ook niet 100%
                              Wettelijk toegelaten kan nog veel te luid zijn ;-)

                              Duitsland denkt er aan om de variabele uitlaten te verbieden omdat deze toch veel meer lawaai kunnen maken dan de fabrieks uitlaat.






                              --
                              mlap.
                              T.T.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Het klimaat.

                                En qua uitlaten op motoren.... die worden getest op een bepaald toerental (zie identificatieplaatje op de motor).
                                kan gerust zijn dat 2000 toeren hoger, je meer DB's maakt dan op GVA zal staan...
                                Vermoedelijk is dit ook bij auto's zo?
                                + is het niet zo dat bv Audi op hun rs6 zelfs brandstof in uitlaat inspuit om naverbranding te verkrijgen? (en zo dus die klappen uit te lokken)
                                Ik heb dit van horen zeggen, heb namelijk de centjes niet om zo'n prachtig ding in huis te halen ;-)
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                                Comment

                                Working...
                                X