Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het klimaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het klimaat.

    Het weer - veranderd telkens.

    Als in de jaren 50 de grote stormvloed was ( trouwens stormvloeden waren ook de duizenden jaren ervoor aan de kustlijnen ) - hebben de Nederlanders niet tegen deze fenomeen demonstrerend.

    Neen - de Nederlanders hebben een stormvloedkering gebouwd - hun dijken verstevigd.

    De Nederlanders hebben - omdat ze weten wat ons in toekomst te wachten staat - ( periodes met overvloedig regen - als ook periodes van grote droogde ) hun waterspaarbekens overal in het land gebouwd.

    We kunnen ook hier in de dorpen en steden verschillende kleine ingrepen doen - om meer en meer positief met het toekomstige weer om te gaan.

    Het weer heeft zich de laatste 2000 jaren telkens veranderd - men heeft zelf - zo als de monniken bij Regensburg opgetekend hebben - in de 1200 eeuw - de mensen te voet dwars door de Donau konden lopen. Het was een periode van grote droogde.

    Wij zijn niet de baas van het weer - wij moeten leven met wat ons het het weer voorgeeft.

    Comment


    • Re: Het klimaat.

      Ja, en ondertussen weten ze ook dat de toen genomen maatregelen niet meer voldoende zijn ....
      In België is er het Sigma-plan maar dat is verre van voldoende ...
      In Nederland probeert men ondertussen ook de gaswinning terug te draaien ... Niet alleen het zeeniveau stijgt blijkbaar, maar ook de bodem zakt ...

      Wat we ook maar willen doen:
      1) het klimaat heb je niet onder controle
      2) aggitatoren die het klimaat kunnen beïnvloeden, daar kan je soms wel iets aan doen. Die 'soms-iets' daar moeten we tijd, kennis, ... in investereren om daar het mogelijke te doen opdat ze optimaal inpact hebben. Hoe is een andere verhaal.
      3) Ieder ecologisch systeem is gedoemd tot zelfdestructie. Neem een weide met een grazer en een waterplas. Na verloop van tijd merken we dat de plas overbemest is en dat de plantengroei stilaan maar zeker verandert. Maakt deel uit van evolutie
      4) Ik zopas de term in de mond genomen. Evolutie. Of we het nu willen of niet, maar de wereld is al vanaf het begin onderhevig geweest aan evolutie (gelukkig maar). Alleen moeten we er proberen voor te zorgen dat die evolutie possitief ervaren wordt en niet negatief. Het klimaat is eveneens het gevolg van evolutie. In de periode van het Pangea hadden we zeker andere zeestromingen dan nu, hadden de winden toen zeker een andere invloed .... Het ultra grote continent zal dan ook nog wel de winden mede bepaald hebben ...
      5) Helaas zijn er tal van zaken waar we helaas niets tegen kunnen doen en die ook hun impact hebben op het klimaat, ... van onze aardbol. Platentectoniet, vulkaanuitbarstingen, meteoorinslagen .... om er maar 3 op te noemen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
      Het weer - veranderd telkens.

      Als in de jaren 50 de grote stormvloed was ( trouwens stormvloeden waren ook de duizenden jaren ervoor aan de kustlijnen ) - hebben de Nederlanders niet tegen deze fenomeen demonstrerend.

      Neen - de Nederlanders hebben een stormvloedkering gebouwd - hun dijken verstevigd.

      De Nederlanders hebben - omdat ze weten wat ons in toekomst te wachten staat - ( periodes met overvloedig regen - als ook periodes van grote droogde ) hun waterspaarbekens overal in het land gebouwd.

      We kunnen ook hier in de dorpen en steden verschillende kleine ingrepen doen - om meer en meer positief met het toekomstige weer om te gaan.

      Het weer heeft zich de laatste 2000 jaren telkens veranderd - men heeft zelf - zo als de monniken bij Regensburg opgetekend hebben - in de 1200 eeuw - de mensen te voet dwars door de Donau konden lopen. Het was een periode van grote droogde.

      Wij zijn niet de baas van het weer - wij moeten leven met wat ons het het weer voorgeeft.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • Re: Het klimaat.

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        De acties van de gele hesjes houden het ook al enige tijd uit.
        Dat zijn anders het soort acties die door dezelfde mensheid gevoerd worden als regeringen beslissen om alles “zogezegd voor het milieu/klimaat” duurder te maken.
        En dit is nog maar de harde kern (spijtig voor het vandalisme), wacht mocht men ooit beslissingen nemen waardoor de gewone werkende mens geen auto meer kan of mag besturen.

        Het werd al ergens aangekaart ... wacht tot al die kinderen volwassen zijn en moeten gaan werken om te zien hoeveel het zonder wagen of vakantie kunnen stellen. [emoji6]

        Van die kinderen kunnen we nog niet veel afpakken, maar laat ons eens beginnen om hun smartphone af te pakken om energie te sparen en het milieu/klimaat minder te belasten.
        Vraag hun eens daarvoor te betogen en zie hoeveel kandidaten er nog zullen zijn. [emoji6]
        Het verbruik van een smartphone is peanuts, en je maatregel is meer ingegeven door "pubers pesten" dan gebaseerd op effect voor het klimaat.

        Het gaat niet om afpakken, het gaat om investeren in de juiste technologie, en dat kan hier en daar een paar onaangename effecten hebben.
        Ik heb in elk geval al 1 zoon die werkt, en geen auto heeft. Ook mijn tweede zoon gaat binnenkort werken en het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat die ook een auto koopt.

        Dus, ja , er is bij de jeugd wel een zeker wil om anders te leven, althans bij een deel er van.
        Ik vind het gewoon een goed streven om er voor te zorgen dat de volgende generatie niet het puin moet opruimen van de vorige generatie. Met pensioenen etc zijn we daar alvast helemaal niet in geslaagd.

        Comment


        • Re: Het klimaat.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Het verbruik van een smartphone is peanuts, en je maatregel is meer ingegeven door "pubers pesten" dan gebaseerd op effect voor het klimaat.

          Het gaat niet om afpakken, het gaat om investeren in de juiste technologie, en dat kan hier en daar een paar onaangename effecten hebben.
          Ik heb in elk geval al 1 zoon die werkt, en geen auto heeft. Ook mijn tweede zoon gaat binnenkort werken en het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat die ook een auto koopt.

          Dus, ja , er is bij de jeugd wel een zeker wil om anders te leven, althans bij een deel er van.
          Ik vind het gewoon een goed streven om er voor te zorgen dat de volgende generatie niet het puin moet opruimen van de vorige generatie. Met pensioenen etc zijn we daar alvast helemaal niet in geslaagd.
          Dus die miljarden smartphones op onze aardbol zijn peanuts?
          U heeft dan een zoon dat geen vertegenwoordiger is, geen technieker en dus niet de hele dag de baan op moet ... net dat zijn anders de mensen die ze het hardst aanpakken.
          Verder beginnen uw zonen nog maar net ... wacht tot ze wat geld gespaard hebben voor een wagen en een gezin hebben waarmee ze boodschappen moeten doen.
          Mogelijks kopen ze eerst een tweedehands (bedrijfs)wagen.

          Dus pubers hun overbodig speelgoed beperken is pesten, maar werkende mensen hun werkmateriaal afpakken is normaal?
          Verder zijn bedrijfswagens zwaar belast niettegenstaande nooit ouder dan vier jaar, maar krijgen andere werknemers een tussenkomst om met een oude roestbak naar het werk te komen.
          De logica zit ver.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Het klimaat.

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Het verbruik van een smartphone is peanuts, en je maatregel is meer ingegeven door "pubers pesten" dan gebaseerd op effect voor het klimaat.
            Elke 1 à 2 jaar een nieuwe (en vooral prijzige) smartphone aanschaffen lijkt mij zeker geen duurzaam gegeven.
            Dit is nochtans hetgeen onze betogende jeugd doet.
            Zonder nog te willen spreken van de ontginning van kobalt door middel van kinderarbeid in oa Kongo.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • Re: Het klimaat.

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Het verbruik van een smartphone is peanuts, en je maatregel is meer ingegeven door "pubers pesten" dan gebaseerd op effect voor het klimaat.

              Het gaat niet om afpakken, het gaat om investeren in de juiste technologie, en dat kan hier en daar een paar onaangename effecten hebben.
              Ik heb in elk geval al 1 zoon die werkt, en geen auto heeft. Ook mijn tweede zoon gaat binnenkort werken en het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat die ook een auto koopt.

              Dus, ja , er is bij de jeugd wel een zeker wil om anders te leven, althans bij een deel er van.
              Ik vind het gewoon een goed streven om er voor te zorgen dat de volgende generatie niet het puin moet opruimen van de vorige generatie. Met pensioenen etc zijn we daar alvast helemaal niet in geslaagd.
              En denk je zelf dat omdat een aantal jongeren nu geen wagen aanschaffen ervoor gaat zorgen dat het klimaat wijzigt?
              Ik heb nog niet veel realistische voorstellen gezien die het klimaat kunnen beinvloeden... (met realistisch bedoel ik uitvoerbaar zonder een economische ramp te veroorzaken, alsook een maatregel waar iedereen kan achterstaan)

              Comment


              • Re: Het klimaat.

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Het gaat niet om afpakken, het gaat om investeren in de juiste technologie, en dat kan hier en daar een paar onaangename effecten hebben.
                Ik heb in elk geval al 1 zoon die werkt, en geen auto heeft. Ook mijn tweede zoon gaat binnenkort werken en het is behoorlijk onwaarschijnlijk dat die ook een auto koopt.

                Dus, ja , er is bij de jeugd wel een zeker wil om anders te leven, althans bij een deel er van.
                Ik vind het gewoon een goed streven om er voor te zorgen dat de volgende generatie niet het puin moet opruimen van de vorige generatie. Met pensioenen etc zijn we daar alvast helemaal niet in geslaagd.
                Dat er iets moet gedaan worden is een feit, maar dan liefst zonder de kleine man erop af te rekenen
                De grote vervuilers moeten ze aanpakken, maar die laten ze gewoon doen want dat brengt jobs, alhoewel ze hun politiek moeten herzien daarin

                Dat uw zoon en andere jongeren nog geen auto heeft wil niks zeggen, wacht tot hij wat verder in z'n leven staat
                Er zijn er nog die in het begin geen auto willen, profiteren van anderen voor vervoer en vier keer per jaar met het vliegtuig op reis
                Als uw zoon zelf kinderen heeft en genoeg gespaard heeft zal hij er anders over denken, logisch want zo draait de wereld.

                Het grootste deel van de jeugd anders leven ?? het zijn nogthans zij die het meeste op vakentie gaan, de wereld rondtrekken met het vliegtuig
                Zou dat goed zijn voor het klimaat, ik dacht het niet, een voorbeeld daarvan is de voortrekster hier in België van de klimaatmarsen
                Iedereen zal op een andere manier moeten omspringen met het milieu, het begint al met de makers van onze gebruikte technologie
                Vroeger ging alles héél veel jaren mee, nu is het een wegwerpmaatschappij geworden waarbij alles na enkele jaartjes al stuk is en moet vervangen worden.

                Maar ik weet zeker dat als men echt oplossingen wil gaan uitvoeren voor het milieu te sparen er ook jobs zullen sneuvelen
                En laat nu net dat zijn waar het schoentje wringt

                Er zijn gewoon teveel mensen op deze aardkloot

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Re: Het klimaat.

                  Ik ben er van overtuigd dat de juiste investeringen in groene energie en processen juist gaan leiden tot meer jobs.

                  Efkes een flash back:

                  Eerste computers: "die gaan het werk van duizenden mensen (lees de Jomme Dockxen) overnemen, we zijn daar tegen, dit wordt een ramp voor de mensheid. "
                  Tuurlijk zijn er een hoop jobs weg gegaan, maar daar zijn er andere voor in de plaats gekomen.


                  Robots: zie hierboven

                  Comment


                  • Re: Het klimaat.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Ik ben er van overtuigd dat de juiste investeringen in groene energie en processen juist gaan leiden tot meer jobs.
                    En wat is de juiste investering in groene energie (en processen) op deze moment dan wel als ik mag vragen?

                    Comment


                    • Re: Het klimaat.

                      Combinatie van zonnepanelen, windenergie, batterijen voor opslag.
                      Electrische autos voor de stad, meer openbaar vervoer met (electrische) bussen.
                      Zonnepanelen in de woestijn die waterstof of methanol genereren.
                      Isoleren van gebouwen, vervangen van oud materiaal .... etc etc.

                      Comment


                      • Re: Het klimaat.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                        Dat uw zoon en andere jongeren nog geen auto heeft wil niks zeggen, wacht tot hij wat verder in z'n leven staat
                        Er zijn er nog die in het begin geen auto willen, profiteren van anderen voor vervoer en vier keer per jaar met het vliegtuig op reis
                        Als uw zoon zelf kinderen heeft en genoeg gespaard heeft zal hij er anders over denken, logisch want zo draait de wereld.

                        grts
                        Sieg
                        Ergens bij het begin van deze topic kreeg ik een opmerking na een reactie hier te plaatsen dat ik best voor mijn eigen deur moet vegen. Dat er een opmerking ging komen had ik toen al verwacht
                        en dit mag maar nu ga ik eens iets vertellen hoe het in het leven kan gaan met werken en veel reizen.
                        Mijn zoon is 35 jaar en woont nog thuis en heeft er bewust voor gekozen om geen auto te kopen en veel te reizen en de wereld te zien. De reden van geen auto en geen rijbewijs te hebben is de afstand
                        naar zijn werk waar hij vanaf het einde van zijn schooltijd tot nu werkt en maar op een afstand is van 2 km van thuis. Dus amper de moeite om daarvoor een auto te gebruiken. Hij werkt 6 op 7 en enkel
                        maar de maandag vrij en van 's avonds 18.00u tot 's morgens 06.00u. Dus veel uren en in de winter ziet hij amper het daglicht want slaapt van 08.00 tot ongeveer 16.00u. Dus wil hij met zijn verlofdagen
                        dan ook iets doen en vier grote reizen met het vliegtuig per jaar zijn dan ook geen luxe als het grote deel van je verlof in de winter moet opgenomen worden.
                        Veel van zijn kennissen en vrienden wonen ergens ver weg binnen en buiten Europa dus enkel met het vliegtuig te bereiken maar dan zou dan gestraft voor moeten worden met een extra vliegtuig taks.
                        En wat hij kan uitsparen met wat een auto per jaar kost van taks en verzekering kan hij gebruiken aan openbaar vervoer en af en toe een taxi. Zelf ben dan wel een beetje chauffeur voor hem maar doe
                        dit dan ook met veel plezier en daarvan profiteren doet hij zeker niet.
                        Dus veel en hard werken en zwaar belast op zijn overuren en reeds 17 jaar de nacht doen en dan zo nog op je reizen extra belast worden voor wie gaan ze een lijn trekken. Deze die niet (meer) moeten
                        werken of wie veel of minder verdient. Zo zie je maar dat het niet iedereen gegeven is en het probleem met taksen niet kan opgelost worden.

                        Comment


                        • Re: Het klimaat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                          Ergens bij het begin van deze topic kreeg ik een opmerking na een reactie hier te plaatsen dat ik best voor mijn eigen deur moet vegen. Dat er een opmerking ging komen had ik toen al verwacht
                          en dit mag maar nu ga ik eens iets vertellen hoe het in het leven kan gaan met werken en veel reizen.
                          Mijn zoon is 35 jaar en woont nog thuis en heeft er bewust voor gekozen om geen auto te kopen en veel te reizen en de wereld te zien. De reden van geen auto en geen rijbewijs te hebben is de afstand
                          naar zijn werk waar hij vanaf het einde van zijn schooltijd tot nu werkt en maar op een afstand is van 2 km van thuis. Dus amper de moeite om daarvoor een auto te gebruiken. Hij werkt 6 op 7 en enkel
                          maar de maandag vrij en van 's avonds 18.00u tot 's morgens 06.00u. Dus veel uren en in de winter ziet hij amper het daglicht want slaapt van 08.00 tot ongeveer 16.00u. Dus wil hij met zijn verlofdagen
                          dan ook iets doen en vier grote reizen met het vliegtuig per jaar zijn dan ook geen luxe als het grote deel van je verlof in de winter moet opgenomen worden.
                          Veel van zijn kennissen en vrienden wonen ergens ver weg binnen en buiten Europa dus enkel met het vliegtuig te bereiken maar dan zou dan gestraft voor moeten worden met een extra vliegtuig taks.
                          En wat hij kan uitsparen met wat een auto per jaar kost van taks en verzekering kan hij gebruiken aan openbaar vervoer en af en toe een taxi. Zelf ben dan wel een beetje chauffeur voor hem maar doe
                          dit dan ook met veel plezier en daarvan profiteren doet hij zeker niet.
                          Dus veel en hard werken en zwaar belast op zijn overuren en reeds 17 jaar de nacht doen en dan zo nog op je reizen extra belast worden voor wie gaan ze een lijn trekken. Deze die niet (meer) moeten
                          werken of wie veel of minder verdient. Zo zie je maar dat het niet iedereen gegeven is en het probleem met taksen niet kan opgelost worden.
                          Dus eigenlijk net wat ikzelf schrijf hé Daniel, zo lang men thuis woont of geen gezin heeft kan ik best begrijpen dat men een keuze maakt om geen auto te hebben
                          Die keuze wordt gemaakt om geld te sparen, niet om het klimaat te helpen
                          Wacht tot het gezin er is, dan verandert alles
                          En ja ikzelf heb ook 20jaar de vaste nacht gewerkt, ik weet dus wat je bedoelt, maar daarnaast kan je wel (al is het moeilijk) een sociaal leven hebben.
                          Vier keer op reis gaan met het vliegtuig per jaar is ook een persoonlijke keuze, een keuze die zeker niet bevorderlijk is voor het klimaat
                          Iedereen weet hoe vervuilend een vliegtuig eigenlijk wel is
                          En ok de "voorstanders" zeggen dan 'we zitten met veel tegelijk in dat vliegtuig" maar toch is bewezen dat op vakantie gaan met een vliegtuig veel meer vervuilend is.
                          Is gewoon een feit, geen conclusie die ikzelf heb uitgevonden

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Het klimaat.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Ik ben er van overtuigd dat de juiste investeringen in groene energie en processen juist gaan leiden tot meer jobs.

                            Efkes een flash back:

                            Eerste computers: "die gaan het werk van duizenden mensen (lees de Jomme Dockxen) overnemen, we zijn daar tegen, dit wordt een ramp voor de mensheid. "
                            Tuurlijk zijn er een hoop jobs weg gegaan, maar daar zijn er andere voor in de plaats gekomen.


                            Robots: zie hierboven
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Combinatie van zonnepanelen, windenergie, batterijen voor opslag.
                            Electrische autos voor de stad, meer openbaar vervoer met (electrische) bussen.
                            Zonnepanelen in de woestijn die waterstof of methanol genereren.
                            Isoleren van gebouwen, vervangen van oud materiaal .... etc etc.
                            Al wat je hier opnoemt Tommie is werk voor technici, laat nu net dat zijn waar de jeugd geen interesse meer voor heeft
                            Dus ja, er zullen banen sneuvelen voor het milieu
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Re: Het klimaat.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Combinatie van zonnepanelen, windenergie, batterijen voor opslag.
                              Electrische autos voor de stad, meer openbaar vervoer met (electrische) bussen.
                              Zonnepanelen in de woestijn die waterstof of methanol genereren.
                              Isoleren van gebouwen, vervangen van oud materiaal .... etc etc.
                              Sorry Tommie1 maar batterij voor opslag?? op de moment stelt dit niets voor en is dat zeker niet rendabel...
                              Aanbod electrische auto's is ook mehhh (ook weer batterij-probleem, te kleine radius, te hoge prijs)
                              Isoleren van gebouwen e.d. zijn ze al jaren mee bezig ( ik heb dak geisoleerd, muren geisoleerd, nieuwe ramen/deuren gestoken, hoog rendementsketel gestoken, houtkachel vervangen,...)

                              Nee, inderdaad hopen dat de wetenschappers iets deftigs vinden...o.a: batterij-optimalisatie, waterstofpanelen,....
                              Mensen gaan beperken om te reizen enz is hopeloos en gaat toch niets brengen...

                              Comment


                              • Re: Het klimaat.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Al wat je hier opnoemt Tommie is werk voor technici, laat nu net dat zijn waar de jeugd geen interesse meer voor heeft
                                Dus ja, er zullen banen sneuvelen voor het milieu
                                En toch zitten de wetenschappelijke opleidingen goed vol.
                                Dat is geen werk voor technici, maar voor ingenieurs.

                                Comment

                                Working...
                                X