Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het echte verbruik van jouw auto

    Van deze middag terug van een 14-daagse vakantie per wagen naar Spanje waar we hebben verbleven in de buurt van Valencia. Eerste keer dat ik zulke verre reis per wagen heb ondernomen. Enkele reis ongeveer 1800 km. Een gewoonte van mij is bij een reis het verbruik van mijn wagen bij te te houden. Wagen is een Opel Meriva 1,3 TD ecoflex. Km stand bij vertrek 12587 km en bij thuiskomst stond de teller op 17067 km. Een totaal dus van 4480 km en met 253 liter getankt kom ik op een verbruik 5,65 l/100km. Toch niet slecht voor een niet zo zware motor, dacht ik zo.
    Heenreis praktisch volledig via de snelweg. Hasselt-Luik-Luxemburg-Lyon-Perpignan-Valencia.
    Terugreis via Clermont-Ferrand om het viaduct van Millau eens te kunnen bekijken. Wel Parijs vermeden en wat kleinere wegen gebruikt tussen Clermont en Nevers.
    Ik probeer zo veel mogelijk de maximum toegelaten snelheid aan te houden. Wel de snelheid die de GPS aangeeft en niet de snelheidsmeter van de auto. Scheelt wel makkelijk 10 km/hr. Ook de cruise-control werd zo veel mogelijk gebruikt.
    Voor het stuk snelweg tot Clermont kan je best wat meer Pk's ter beschikking hebben. Veel lange en steile hellingen en dus niet zo gunstig voor een lichtere motor.
    Nog mensen hier die zich bezig houden met het echte verbruik van hun wagen en niet met dat wat de fabrikant opgeeft?
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

  • #2
    Re: Het echte verbruik van jouw auto

    Mijn elf jaar oude Clio 1,2 verbruikt ongeveer 6 liter per 100km, in de winter iets meer, in de zomer wat minder.
    Maar omdat ik de laatste tijd probeer om zo weinig mogelijk met de auto te rijden heb ik het verbruik al een tijdje niet meer gecontroleerd. Ik heb nog maar twee keer getankt dit jaar, het verbruik is dus niet echt belangrijk als ik niet meer kilometers doe.
    Dit jaar heb ik tot nu toe nog altijd meer kilometers met de fiets gedaan dan met de auto.

    Het opgegeven verbruik proberen ze zo laag mogelijk te houden, in verband met fiscale voordelen. Maar zodra je dan echt begint te rijden met zo'n superzuinige wagen dan merk je al snel dat het verbruik niet overeenkomt met de opgave door de fabrikant, tenzij je dat rechter pedaal maar héél voorzichtig gebruikt.

    Op die manier worden er jaarlijks miljoenen euro's aan belastingsvoordelen uitgekeerd, die compleet niets veranderen aan de totale co2-uitstoot.
    Als ze dat juist willen berekenen, dan moeten ze ook rekening houden met het aantal gereden kilometers en het werkelijke verbruik. Als je veel kilometers doet, en je rijdt daarbij stevig door, dan zal zelfs de zuinigste wagen (opgave fabrikant) nog een flinke vervuiler worden. Daarom vind ik die belastingsvoordelen voor wagens met een zogezegd extreem lage co2 uitstoot compleet zinloos...
    Het zijn zelfs vooral de diesels die in aanmerking komen voor zo'n "milieupremie", maar zijn dat ook niet de wagens die voor de grootste hoeveelheid fijn stof zorgen??
    Dan vraag ik mij af wat het milieuvoordeel is van die premies.

    Betalen per kilometer, rekening houdend met het werkelijk verbruik, dat is volgens mij de enige manier om het principe "de vervuiler betaalt" toe te passen.
    (Maar nu zit ik eingenlijk al flink off-topic, het ging hier dus over het verbruik, en niet over het milieu.)
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Toyota corolla 1994 1.3 - 16V
      winter: 7l of iets meer
      zomer: 6.3 a 6.7l
      40% snelweg, 40% 90km/h baan met lichten en 20% trager verkeer

      Comment


      • #4
        Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Peugeot RCZ - 2.0 diesel met163 pk
        Gemiddeld verbruik 6,2 liter
        Autosnelweg : 5.8 liter
        Stad : 6,5 à 7 iter

        Ik doe ong 35.000 km per jaar
        Alles opgemeten met iphone programma Accufuel en de verkeersregels gerespecteerd.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Passat 95: 6,5 tot 7 liter diesel.
          Ik rij al een heel tijdje op de manier van www.zuinig-auto-rijden.be/, maar heb geen verschil in verbruik kunnen vaststellen.

          Comment


          • #6
            Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Antwerpen - Murcia - Antwerpen met een Nissan Qashqai+2 2.0 CDTi 150pk Urban Edition en afgeladen met bagage voor 5 personen (de 3 kinderen zijn met het vliegtuig gekomen met enkel handbagage).

            Gemiddeld verbruik op de heenrit : 7,1 l/100km (gemiddelde gereden snelheid was 128kmh volgens gps).

            Op de terugrit van Murcia tot Lyon met de airco steeds aan (buitentemperatuur 35°) en cruise control was het verbruik 7,5 l/100kmh.

            Na overnachting te Lyon de teller gereset, geen airco meer gebruikt en steeds de maximum snelheden gerespecteerd : verbruik 6,2/100km.

            Nog een voorbeeld :
            Met 3 auto's de rit Antwerpen-Hamburg-Antwerpen gedaan (1100km). De 3 auto's hebben steeds achter elkaar gereden met dezelfde snelheid.
            1) Opel Insignia 1.8 benzine : 12,2 l/100km , chauffeur + 2 passagiers
            2) Audi A6 2.0 diesel 163pk : 6,5/100km , chauffeur + 3 passagiers
            3) VW Golf 5 2.0 diesel : 4,0 l/100km , chauffeur + 1 passagier
            Last edited by notex; 16 juli 2011, 06:25.

            Comment


            • #7
              Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Alfa GT 1.9 D, gechipt naar 178pk.
              Bij respecteren snelheden gemiddeld 5,9L
              Mijn rijstijl, 6,9L
              De trip naar het zuiden, 4 Personen, goed geladen en 140km Tomtom (150 teller) 6,5L.

              Heb in de States met een nieuwe mustang V6 cabrio gereden, en op meer dan 4000km 8 liter/100km verbruikt! Niks diesel.
              Last edited by Rudy; 16 juli 2011, 06:18.

              Comment


              • #8
                Re: Het echte verbruik van jouw auto

                vorige week heen en terug naar spanje gereden via clermont ferrand & millau:
                * twee personen - bagage voor 7 personen
                * Citroen Grand C4 met 110 pk
                - heenreis rond parijs gereden: was te druk op middag: verbruik 5,1 / 100km
                - terugreis door parijs gereden: verbruik 5,3 /100km
                Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                Comment


                • #9
                  Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Algemeen gemiddeld verbruik met Ford Focus 1.6 diesel 5,8l/100 km (dus wel zelf uitrekenen hé want boordcomputer is toch wel iets optimistischer die zegt zo'n 5,3l /100 km) maar wel ongeveer 40% stad 40% gewone wegen (70/90 km/u) en 20% snelwegen... dus bijna 50% meer dan het normverbruik
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Heb in de States met een nieuwe mustang V6 cabrio gereden, en op meer dan 4000km 8 liter verbruikt! Niks diesel.
                  Wow die zouden ze beter hier eens invoeren, stukken beter dan al die ecovoertuigen hier, dat is werkelijk een ongeloofelijk verbruik..... 0,2l/100 km

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                    Algemeen gemiddeld verbruik met Ford Focus 1.6 diesel 5,8l/100 km (dus wel zelf uitrekenen hé want boordcomputer is toch wel iets optimistischer die zegt zo'n 5,3l /100 km) maar wel ongeveer 40% stad 40% gewone wegen (70/90 km/u) en 20% snelwegen... dus bijna 50% meer dan het normverbruik
                    Wow die zouden ze beter hier eens invoeren, stukken beter dan al die ecovoertuigen hier, dat is werkelijk een ongeloofelijk verbruik..... 0,2l/100 km


                    LOL dat zou wat zijn ja

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Heb met mijn Golfje V 1.9D (90 pk) ook een paar reisjes naar Zwitserland en Oostenrijk gedaan (in de zomer).
                      In beide gevallen heb ik 5.6 l/100 km. verbruikt, over telkens een dikke 2000 km.. Dus auto met 3 personen, volgepakt met bagage, en airco vollen bak (want in beide gevallen was het +/- 30°C). En richting bergen is nu ook weer niet vlak .

                      Op de 5 jaar dat ik de auto heb, verbruikt het ding 5.89 l/100 km. Het laagste verbruik dat ik gehaald heb om 1 tank leeg te rijden was 4.75 l/100 km.(was tijdens een van die reisjes, waarschijnlijk tijdens de afdaling ), het hoogste 7.10 l/100 km. (putje van de winter, en veel korte ritjes).

                      Voor zo'n zware wagen (dat golfje weegt 1.4 ton) en een dergelijke verouderde motor (is nog een pumpdüse) en dus zonder blue motion toestanden, vind ik dit niet slecht... Ben ook geen sportieve bestuurder (met 90 pk lukt dat niet echt...), maar Tom Tom heeft me toch ook uitgelegd wat 120 km./h op de snelweg is .

                      Ook van deze golf is de boordcomputer behoorlijk onrealistisch. Deze zit op een gemiddeld verbruik van 5.2 (i.p.v. 5.9).

                      Mijn wagen heeft ook maar 90 pk, maar ik heb wel de indruk dat de koppelcurve gunstiger ligt dan van die 1.3 l.diesel. Toen ik mijn golf kocht, heb ik ook testgereden met dat fiat motortje (in een opel astra), maar ik vond het ding stukken trager dan mijn golf (ondanks ook 90 pk)...
                      Last edited by polleke_cgc; 16 juli 2011, 09:46.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Hallo,

                        St-Truiden - Barcelona - St-Truiden - Ford SMax 1.8TDCI 125Pk 60.000 km - gemiddeld 5,6 l
                        St-Truiden - Toscane - St-Truiden - Ford Focus CC 136 Pk splinternieuw (2.000 km) - gemiddeld 6,1 l
                        Ter plaatse telkens een 2.000 km en nu ja, "iets" harder dan de snelheidslimieten

                        Honda Silverwing T400: gemiddeld 3.8 l woon-werkverkeer (30 km enkel)

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Toyota Verso 2200 D-cat (diesel), automaat van 2009

                          gemiddeld 8.5ltr
                          autostrade 8.0

                          +- 30.000km/jaar
                          1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                          www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            BMW 520D 163pk gechipped naar 204PK en 430NM met Automaat

                            Rijstijl van de vrouw: 6.2l/100km gemiddeld
                            Mijn rijstijl: 6.9 tot 7.2l/100 km
                            Canon 5D2 en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het echte verbruik van jouw auto

                              Hasseltenaar,

                              Mijn "details" trekken enorm op die van jou:

                              - altijd tegen het maximum aan van wat mag.
                              - idem reistraject, maar wél langs de Francilienne rond Parijs en slechts tot Zuid Frankrijk (Edingen - Lille - Parijs - Nevers - Clermont-Ferrand - Béziers ...en terug)
                              - Cruise control waar mogelijk.
                              - 14 dagen vakantie.
                              - edit; en de airco constant aan!

                              Maar ik rijd met een 2-jaar oude BMW 3 coupé met 177Pk en geef vaak verkwistend gas (optrekken is altijd pedal-to-the-metal als het kan, en als de motor warm is).

                              En ik verbruik... 5,9l

                              Me dunkt, ook als ik alle andere resultaten hier lees, dat het niet zoveel uitmaakt of je nu een zware of kleine motor hebt. Maar het is blijkbaar eerder de leeftijd van je auto die wél veel verschil maakt.

                              Mvg,

                              J.
                              Last edited by Jochen; 17 juli 2011, 10:22.
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment

                              Working...
                              X