Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het bier topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het bier topic

    Voor de liefhebbers is er binnenkort het jaarlijks bierfestival in Brugge: http://www.brugsbierfestival.be/
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #17
      Re: Het bier topic

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Ik ben maar een gelegenheidsbierdrinker, en juist daarom zeker, bestel ik graag een goed biertje.
      Eigenlijk dronk ik in mijn jonge jaren enkel Rodenbach.
      Maar als Gordon Scotch Ale op prijslijst zie staan (de originele wel te verstaan) dan bestel ik dat zeker en vast.
      Ben al altijd liefhebber geweest van bruine bieren en Rodenbach en Gordon Scotch zijn nu precies elkaars tegenhangers.
      De eerste eerder zoet, iets wijnachtigs, en de tweede lekker bitter.
      Jammer dat de trappist van Westvleteren buiten de abdij niet te verkrijgen is.
      Heb je dat gevoel dat de Rodenbach zoet is ? Ik zou toch eerder zeggen zurig hoor. Reden waarom hij zo goed verkoopt bij zomerse dagen. Het is wel zo dat sommigen dat durven drinken met grenadine erin. Moesten ze dan ook op water zetten...
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #18
        Re: Het bier topic

        Zelf geen grote alcohol drinker, maar ik lust best wel een Westvleteren of een Duvel, eentje dan.
        En op zondag voormiddag tijdens ons wekelijkse samenkomst met een paar vrienden in het atelier,
        een Ricard aangelengd met Fanta, ik weet het, ik ben een rare. :-)

        Comment


        • #19
          Re: Het bier topic

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Ik ben maar een gelegenheidsbierdrinker, en juist daarom zeker, bestel ik graag een goed biertje.
          Eigenlijk dronk ik in mijn jonge jaren enkel Rodenbach.
          Maar als Gordon Scotch Ale op prijslijst zie staan (de originele wel te verstaan) dan bestel ik dat zeker en vast.
          Ben al altijd liefhebber geweest van bruine bieren en Rodenbach en Gordon Scotch zijn nu precies elkaars tegenhangers.
          De eerste eerder zoet, iets wijnachtigs, en de tweede lekker bitter.
          Jammer dat de trappist van Westvleteren buiten de abdij niet te verkrijgen is.
          Toch wel, zij het heel af en toe.
          Heel recent nog op de kerstmarkt in Groenhove (Torhout) was er iemand op wat voor wijze dan ook er in geslaagd was om kleine verpakkingen los te krijgen van de Adbij.

          Comment


          • #20
            Re: Het bier topic

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Toch wel, zij het heel af en toe.
            Heel recent nog op de kerstmarkt in Groenhove (Torhout) was er iemand op wat voor wijze dan ook er in geslaagd was om kleine verpakkingen los te krijgen van de Adbij.
            Zoveel je wil toch in "De Vrede" Paul.
            Last edited by Guest42; 8 januari 2018, 18:27.

            Comment


            • #21
              Re: Het bier topic

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Zelf geen grote alcohol drinker, maar ik lust best wel een Westvleteren of een Duvel, eentje dan.
              En op zondag voormiddag tijdens ons wekelijkse samenkomst met een paar vrienden in het atelier,
              een Ricard aangelengd met Fanta, ik weet het, ik ben een rare. :-)
              Of het "bier zonder etiket" Geert . Nils loopt met waanzinnige ideeën rond. Gisteren was hij hier en ik dacht dat ik een origineel idee had. Waarop hij : ik had er ook al aan gedacht.
              Als je ooit ergens inox vaten (grote) weet staan....

              Comment


              • #22
                Re: Het bier topic

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Zoveel je wil toch en "De Vrede" Paul.
                "De Vrede" ken ik niet maar zijn verpakkingen verkochten beter dan de hele kerstmarkt samen

                Comment


                • #23
                  Re: Het bier topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Of het "bier zonder etiket" Geert . Nils loopt met waanzinnige ideeën rond. Gisteren was hij hier en ik dacht dat ik een origineel idee had. Waarop hij : ik had er ook al aan gedacht.
                  Als je ooit ergens inox vaten (grote) weet staan....
                  TOP hé, Niels zijn bier, maar dat koop je niet in de winkel.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het bier topic

                    Dan zijn ze illegaal bezig want dit staat te lezen op hun site:

                    BIJZONDERE VOORWAARDEN BIERVERKOOP

                    De Trappist Westvleteren is enkel voor particulieren te koop, waarbij iedere koper
                    zich engageert het bier niet verder te verkopen.
                    De afnemer is eindverbruiker. Op het kasticket wordt vermeld dat hij het bier niet in
                    de handel mag brengen. De afnemer kan hierop worden aangesproken.
                    De MEESTE kopers houden zich ter goeder trouw aan deze bijzondere voorwaarden.
                    Zo respecteren zij de wijze waarop de Abdij sinds jaar en dag de verkoop ter plaatse
                    organiseert.
                    Jammer genoeg worden van tijd tot tijd toch misbruiken vastgesteld.
                    Wie zich niet aan de bijzondere voorwaarden houdt, moet het volgende weten :
                    Wanneer een consument koopt met het oogmerk te verkopen, hij hierbij ook een
                    winstoogmerk heeft en er sprake is van een zekere regelmaat, is hij eigenlijk
                    handelaar, zodat hij alle fiscale en administratieve verplichtingen in dat verband dient
                    na te leven. Een handelaar die dit niet doet, stelt zich bloot aan strafrechtelijke
                    sancties.
                    Cafés en bierwinkels die het bier van dergelijke “consumenten” afnemen, kunnen
                    schuldig zijn aan derde medeplichtigheid aan contractbreuk.
                    Daarenboven verbiedt artikel VI.100 ten 14de en artikel VI.109 Wetboek Economisch
                    Recht de kettingverkoop.
                    Daarbij bepaalt artikel IV.104 Wetboek Economisch Recht uitdrukkelijk dat elke met
                    de eerlijke marktpraktijken strijdige daad, waardoor een onderneming een
                    onderneming schaadt of kan schaden, verboden is. Het spreekt vanzelf dat, wie
                    verkoopt in strijd met de bijzondere voorwaarden, aan de Abdij ernstige schade kan
                    toebrengen.
                    Tenslotte wordt erop gewezen dat woekerprijzen verboden zijn overeenkomstig
                    artikel 1 van de besluitwet van 14 mei 1946.
                    AAN AFNEMERS DIE ZICH NIET AAN DE AFSPRAKEN HOUDEN ZAL DE ABDIJ NIET
                    LANGER BIER VERKOPEN.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Het bier topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Heb je dat gevoel dat de Rodenbach zoet is ? Ik zou toch eerder zeggen zurig hoor. Reden waarom hij zo goed verkoopt bij zomerse dagen. Het is wel zo dat sommigen dat durven drinken met grenadine erin. Moesten ze dan ook op water zetten...
                      Pol, je hebt soorten Rodenbach, er is er zelfs eentje bij die niet buiten Roeselare wordt verkocht.
                      De gewone is inderdaad zurig zoet, maar je hebt er eentje bij die echt wijnachtig zoet is, fruitig zou ik durven zeggen.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Het bier topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Pol, je hebt soorten Rodenbach, er is er zelfs eentje bij die niet buiten Roeselare wordt verkocht.
                        De gewone is inderdaad zurig zoet, maar je hebt er eentje bij die echt wijnachtig zoet is, fruitig zou ik durven zeggen.
                        Ja, inderdaad fruitig is een betere omschrijving van dit soort zuur. Fruitigheid en zuren wordt ook nogal eens verward bij wijn.
                        Last edited by enero; 9 januari 2018, 20:18.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Het bier topic

                          Dit topic kan ik niet laten passeren

                          Liefmans zowel het Oud Bruin als de Goudenband.
                          Gisting in open lucht.
                          Maakt nu deel uit van de Moortgat groep.
                          Voordien van een Angelsaksische groep en die wilden het brouwproces naar ergens anders verplaatsen.
                          Mislukt wegens het ontbreken van al die bacteriën die in het Liefmans gebouw rondhangen.
                          Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                          M.v.g. Marc

                          Comment


                          • #28
                            Re: Het bier topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                            Dit topic kan ik niet laten passeren

                            Liefmans zowel het Oud Bruin als de Goudenband.
                            Gisting in open lucht.
                            Maakt nu deel uit van de Moortgat groep.
                            Voordien van een Angelsaksische groep en die wilden het brouwproces naar ergens anders verplaatsen.
                            Mislukt wegens het ontbreken van al die bacteriën die in het Liefmans gebouw rondhangen.
                            Rodenbach vergist ook in open lucht.
                            Maar met één ding heb ik problemen en ik had het er toevallig gisteren nog met mijn zoon over. Iedereen zal ongetwijfeld weten dat er enkel rond het Brusselse de wilde gisten zijn die zorgen voor de gueuze lanbic en dat ze daar op locatie dakpannen weglaten om die te verwelkomen.
                            Nu kan ik me echt niet meer voorstellen dat ze daar in kuipen van 50.000 l rekenen op het toeval. Feit is wel dat de wort steriel is als de gist zijn werk moet doen maar dan nog....
                            In open lucht betekent wel : onder een dikke laag CO2.
                            Maar toch kan ik me niet voorstellen dat ze niet werken met een giststarter zoals met wijn. Druivensap is niet steriel dus je wil dat de cultuurgist de wilde gisten gaat overheersen.
                            Bovendien zou ik niet weten waarom die gistculturen uit het Brusselse niet gekweekt kunnen worden.

                            Wat ik ook niet begrijp, en daar ging het gisteren ook over is dat bepaalde exclusieve bieren blijkbaar het alleenrecht zouden hebben op een bepaalde gistsoort (lees : abdij van Westvleteren). Ik zou het ten zeerste betwijfelen als elke gistcel op de bodem van een recente fles dood is.

                            Maar in feite hebben we hier een bio-ir brouwkunde voor nodig denk ik. Ik heb zelf wel enige ervaring met brouwen maar ik vrees dat ik schromelijk te kort schiet....
                            Ik denk dat ik er nog eens ga drinken in de Hoppeschuur in Knesselare en daarover nog eens een klapke ga doen met Hildegard, als zij het niet weet dan weet niemand het.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Het bier topic

                              Jawel, enkele jaren geleden een bezoekje gebracht aan een aantal van die Geuze en kriekbrouwers. En daar zijn ze er dus van overtuigd dat die speciale gisten daar ruimschoots rondzwerven. Bizar verhaal in elk geval. En die gisten moeten dan toch over bijzonder veel weerstand beschikken tegen allerhande troep die zich de laatste tijd in de lucht bevindt.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #30
                                Re: Het bier topic

                                Wort is inderdaad steriel, en een (huis)brouwer moet heel proper werken (materiaal ontsmetten etc) om te zorgen dat de juiste gist (die hij toegevoegd heeft) begint te werken.
                                Als de verkeerde gist begint te werken, dan wordt je bier zuur, en spreken ze van een "infectie".

                                Je kan thuis ook gueze maken, dan moet je de wort buiten zetten en start de gist vanzelf, want die zit in de lucht. Dat zijn niks anders dan bacteriën die een voedingsbodem vinden en beginnen te groeien.
                                Dat zal wel wat verschillen opleveren, maar het verhaal dat het enkel kan in de streek ten zuidwesten van Brussel is zeker overdreven. Er zijn zeker huisbrouwers in de VS die al Gueuze gemaakt hebben.

                                Die gisten en bacteriën zitten overal. Leg gelijk wat van voeding uit, en daar begint iets op te groeien.
                                Beste voorbeeld is nog de koffiedrab in een automatische machine. Als de koffie daar door loopt aan bijna 90-100°C, dan is de drab steriel. En toch, als je de afvalbak niet leeg maakt, dan groeit daar een paar dagen witte of groene schimmel op.
                                Die schimmel komt uit de lucht, van waar zou die anders komen?

                                Comment

                                Working...
                                X