Oorspronkelijk geplaatst door
ccc
Allez, ik zal een poging doen om constructief te zijn, maar je zal het niet graag horen.
Om te beginnen gaan de rijken waarschijnlijk het minst last hebben van de crisis. Ze gaan er, denk ik, zelfs nog rijker van worden en dit gewoon omwille van het feit dat je kapitaal makkelijk versast. Je wil dus ook niet het risico lopen dat dit kapitaal gaat lopen. Je kan dat wat belasten, maar moet niet overdrijven.
Wie moet dan de rekening betalen? De personen die niet kunnen gaan lopen, zelfs de armsten gaan het nog wat moeilijker krijgen denk ik en meer mensen zullen arm worden.
De enige manier om dit tegen te gaan is eigenlijk jobs in de privé. Je moet het aantal ambtenaren, werklozen, illegalen en steuntrekkenden verminderen en liefst de kosten in de sociale zekerheid onder controle krijgen of verminderen met het oog op vergrijzing.
De reden hiervoor is dat dit alles betaald wordt door de staat en dat je die hun uitgaven wil verminderen. Een job in de privé is dus goud waard. Het brugpensioen moet weg en de pensioenleeftijd moet omhoog voor iedereen, naar 65 zonder uitzondering om te beginnen, zoals het eigenlijk altijd al was, vervolgens naar 67 en misschien nog verder.
Een ambtenaar die op pensioen gaat wordt uit dezelfde pot betaald. Een werkloze die geschrapt wordt, gaat OCMW steun trekken. De bedragen en de werklozen cijfers veranderen misschien, maar het blijft uit dezelfde pot komen. Het gaat dus moeten komen van jobs in de privé. De werknemersbijdragen verhogen en de werkgeversbijdragen verlagen lijkt me een goeie stimulus. Vervolgens moet het index mechanisme grondig op de schop. Bijvoorbeeld 1 op 3 index sprongen overslaan gedurende een aantal jaren.
Wat investeringen betreft is er niet echt veel ruimte, maar ik heb het nog al ooit gezegd. Die ring in Antwerpen moet er komen en liefst uit de buurt van de stad. Die vrachtwagens van de haven hebben daar niks te zoeken. De ring in Brussel moet rond gemaakt worden en het probleem van Brussel-Centraal voor de nmbs moet aangepakt worden.
Je hebt politici nodig met een lange termijn visie, technocraten eigenlijk en niet mensen die leven tot aan de volgende verkiezingen. Je hebt ook een bevolking nodig die beseft dat er maatregelen moeten komen en dat je helaas het geld niet kan gaan halen bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor het debacle.
Mijn en de volgende generatie gaat mogen betalen voor de stommiteiten van anderen, vandaar dat het mooi zou zijn als de ouderen wat minder weerstand zouden bieden tegen een verhoogde pensioen leeftijd.
Ok, ik geeft toen, nu is het echt wel mijn fout dat het een maatschappellijke discussie geworden is