Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herzien hypothecaire lening...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Herzien hypothecaire lening...

    Hoe zit dat eigenlijk met de notariskosten bij de herziening van een hypothecaire lening ?
    Ik leefde in de overtuiging dat die enkel verschuldigd waren als je die herziening doet bij een andere bank en dus niet als je bij je bank blijft. Maar klopt dit altijd ?
    Dus ik hoopte op enkel dossierkosten en een wederbeleggingsvergoeding (die ergens een 3x de maandintrest zou zijn)...
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: Herzien hypothecaire lening...

    Zelf ben ik hier ook mee bezig. Zolang je bij dezelfde bank blijft, zijn er inderdaad geen notariskosten verschuldigd. Je moet echter wel rekening houden met een aanpassing van de schuldsaldo. Afhankelijk van je eigen leeftijd en waar je al zit in de looptijd van je lening kan hier dus wel wat verschil op zitten.

    Wij willen van 25 jaar vast overschakelen op een variabele 10/5/5. Voor een resterende looptijd van 22 jaar scheelt dat toch 135 per maand. Schuldsaldo is voor ons beiden wel een 130 euro per jaar duurder. Maar zelfs dan toch noch steeds 11 x 135 winst per jaar.

    Comment


    • #3
      Re: Herzien hypothecaire lening...

      Klopt ja.. maar gewoon ineens bij je bank navragen ze kunnen de berekening uitvoeren en je laten weten of het voordelig is om te herzien of niet.
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

      Comment


      • #4
        Re: Herzien hypothecaire lening...

        Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
        Klopt ja.. maar gewoon ineens bij je bank navragen ze kunnen de berekening uitvoeren en je laten weten of het voordelig is om te herzien of niet.
        Heb ik gedaan : alleen zegt die bank dat die notariskosten laten vallen een soort van uitzonderingsmaatregel is en dat er steeds minder banken dat toepassen. Iets waar ik het dus niet bijster mee eens ben...
        Had dus graag geweten hoe het juist zit.
        De berekening heb ik hier trouwens...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Herzien hypothecaire lening...

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          alleen zegt die bank dat die notariskosten laten vallen een soort van uitzonderingsmaatregel is.
          Onze bank (BNP) zei dat er geen notariskosten zijn. Notariskosten zijn er enkel bij het afsluiten van een lening, maar niet wanneer lening wordt herzien.

          Comment


          • #6
            Re: Herzien hypothecaire lening...

            Volgens mij zijn er geen notariskosten bij het herzien van een lening, MITS de bankinstelling niet verandert. Verander je van bank wel natuurlijk.
            Als je toch notariskosten moet betalen bij jouw bank kan je misschien eens gaan rondshoppen om nog voordeliger voorwaarden te krijgen.

            Comment


            • #7
              Re: Herzien hypothecaire lening...

              Nog even verder gaan op die herziening. De bank is nu ook al tot de vaststelling gekomen dat bij een herziening bij dezelfde bank, je geen notariskosten moet betalen. Ik merk nu wel iets anders op : blijkbaar vindt deze bank het normaal dat naast het kapitaal je ook de bankkosten en wederbeleggingsvergoed MOET lenen.
              Bij de herziening is het nieuw af te betalen kapitaal dus gelijk aan het vorig kapitaal (nogal logisch) + de bankkosten + de wederbeleggingsvergoeding + de intrest van de verlopen dagen sinds de vorige afbetaling.
              Is dat normaal ???

              Ik vind het logisch dat, als je het kan betalen, je die onkosten gewoon contant betaalt... Die onkosten zijn zonder dat al hoog genoeg (250€ (bankkosten) + 3x laatste intrest(wederbeleggingsvergoeding). Maar deze bank vindt het blijkbaar niet logisch.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Herzien hypothecaire lening...

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Nog even verder gaan op die herziening. De bank is nu ook al tot de vaststelling gekomen dat bij een herziening bij dezelfde bank, je geen notariskosten moet betalen. Ik merk nu wel iets anders op : blijkbaar vindt deze bank het normaal dat naast het kapitaal je ook de bankkosten en wederbeleggingsvergoed MOET lenen.
                Bij de herziening is het nieuw af te betalen kapitaal dus gelijk aan het vorig kapitaal (nogal logisch) + de bankkosten + de wederbeleggingsvergoeding + de intrest van de verlopen dagen sinds de vorige afbetaling.
                Is dat normaal ???

                Ik vind het logisch dat, als je het kan betalen, je die onkosten gewoon contant betaalt... Die onkosten zijn zonder dat al hoog genoeg (250€ (bankkosten) + 3x laatste intrest(wederbeleggingsvergoeding). Maar deze bank vindt het blijkbaar niet logisch.
                Dat vind ik "straf" van die bank.

                Waar die wederbeleggingsvergoeding ineens vandaan komt snap ik ook niet.
                Speciale lening?
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Herzien hypothecaire lening...

                  Bij BNP €350,- dossierkosten + de kosten voor de aanpassing van de schuldsaldoverzekeringen.

                  Anderzijds valt het wel mee als je je lening herziet aan het einde van de maand. Bij ons ging de nieuwe lening in rond de 22e. De interest die je betaalt, is gebaseerd op het openstaand bedrag van de vorige maand. De oude lening wordt in 1x afgelost en voor de nieuwe lening waren we slechts voor 1 week interest verschuldigd. Hierdoor hebben we dus eenmalig ongeveer de helft betaald als maandaflossing.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Herzien hypothecaire lening...

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Dat vind ik "straf" van die bank.

                    Waar die wederbeleggingsvergoeding ineens vandaan komt snap ik ook niet.
                    Speciale lening?
                    Nee : geen speciale lening... Die wederbeleggingsvergoeding komt er omdat je door die herziening eigenlijk je vorige lening afsluit en terug een nieuwe lening aangaat (uiteraard aan een lagere interestvoet). Je zou dat dus evengoed moeten betalen, als je gewoon je lening vervroegd zou afbetalen in 1 keer (wat fiscaal niet bijster interessant is).
                    Met de schuldsaldoverzekering had ik geen last : bij een lening van 20 jaar, betaal je dat maar 13 jaar : en dat was dus al gebeurd...
                    Ik moet nu nog 6 jaar afbetalen (en doe dus een maand of 3 winst). Eigenlijk had ik gehoopt dat de afhandeling sneller zou gebeurd zijn : dan had ik nog enkele maanden meer winst gemaakt. Maar ik verdenk er mijn bank zwaar van, dat ze dat moedwillig gerekt hebben...

                    Wat ik evengoed schandalig vind, is de manier waarop die kosten zomaar bij het kapitaal van de nieuwe lening geteld worden. Daardoor moet je er dus ook nog intresten op betalen (terwijl die onkosten al hoog genoeg zijn).
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Herzien hypothecaire lening...

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Nee : geen speciale lening... Die wederbeleggingsvergoeding komt er omdat je door die herziening eigenlijk je vorige lening afsluit en terug een nieuwe lening aangaat (uiteraard aan een lagere interestvoet). Je zou dat dus evengoed moeten betalen, als je gewoon je lening vervroegd zou afbetalen in 1 keer (wat fiscaal niet bijster interessant is).
                      Met de schuldsaldoverzekering had ik geen last : bij een lening van 20 jaar, betaal je dat maar 13 jaar : en dat was dus al gebeurd...
                      Ik moet nu nog 6 jaar afbetalen (en doe dus een maand of 3 winst). Eigenlijk had ik gehoopt dat de afhandeling sneller zou gebeurd zijn : dan had ik nog enkele maanden meer winst gemaakt. Maar ik verdenk er mijn bank zwaar van, dat ze dat moedwillig gerekt hebben...


                      Wat ik evengoed schandalig vind, is de manier waarop die kosten zomaar bij het kapitaal van de nieuwe lening geteld worden. Daardoor moet je er dus ook nog intresten op betalen (terwijl die onkosten al hoog genoeg zijn).
                      Wel ik ben van die "miserie" verlost
                      En al een hele tijd.
                      Financieel heb ik dat niet echt gevoeld. Ook omwille van de fiscale voordelen.
                      Van mijn bank heb ik nooit te klagen gehad.
                      Ze zien me nog altijd graag komen maar ja, dat doen ze in de Spar ook
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Herzien hypothecaire lening...

                        Banken zijn helaas geen liefdadigheidsinstellingen. Heb hun ombudsdienst trouwens een redelijk gepeperde vraag gesteld. Ik hoop dat ze er een deftig antwoord kunnen op geven. Gelukkig zijn er genoeg banken en kan je nog kiezen voor de concurrentie.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Herzien hypothecaire lening...

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Die wederbeleggingsvergoeding komt er omdat je door die herziening eigenlijk je vorige lening afsluit en terug een nieuwe lening aangaat (uiteraard aan een lagere interestvoet).
                          Die wederbeleggingsvergoeding is er altijd maar sommigen merken het niet doordat banken het soms mee omzetten in de nieuwe lening.

                          Met de schuldsaldoverzekering had ik geen last : bij een lening van 20 jaar, betaal je dat maar 13 jaar : en dat was dus al gebeurd...
                          Als je die niet via de bank zelf genomen hebt, dan kan je die wel best op de hoogte brengen van het nieuwe dossiernummer.

                          Eigenlijk had ik gehoopt dat de afhandeling sneller zou gebeurd zijn : dan had ik nog enkele maanden meer winst gemaakt. Maar ik verdenk er mijn bank zwaar van, dat ze dat moedwillig gerekt hebben...
                          Na ondertekening van de aanvraag heeft een bank een maximumperiode binnen dewelke ze dit moet verwerken ... en zolang ze daar niet over gaan kan je niets zeggen.

                          Wat ik evengoed schandalig vind, is de manier waarop die kosten zomaar bij het kapitaal van de nieuwe lening geteld worden. Daardoor moet je er dus ook nog intresten op betalen (terwijl die onkosten al hoog genoeg zijn).
                          Dit is nooit een verplichting, daar kan je zelf over beslissen. Ze proberen wel natuurlijk maar ook veel mensen hebben geen reserve om die kosten te betalen en lenen dit bij.
                          Misschien had je wat meer moeten aandringen?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Herzien hypothecaire lening...

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dit is nooit een verplichting, daar kan je zelf over beslissen. Ze proberen wel natuurlijk maar ook veel mensen hebben geen reserve om die kosten te betalen en lenen dit bij.
                            Misschien had je wat meer moeten aandringen?
                            Vanuit de bank is daar nooit over gepraat. Ik heb wel zelf een aantal keer aangegeven dat ik die kosten contant wilde betalen, maar dat is blijkbaar nooit zo doorgegeven. Daarnaast kent die bank mijn financiële situatie goed genoeg : er was geen enkele reden waarom ik dat niet zou betalen. Die reserve is niet bepaald een probleem... Met de huidige rentevoeten en inflatie is het trouwens beter om zoveel mogelijk geld uit te geven : ieder jaar heb je er minder van over . Blijkbaar hopen banken nog altijd dat klanten trouw blijven, en dat ze maar moeten doen wat ze willen. Electrabel dacht dat begin dit jaar ook nog... En toen waren er wat klanten weg, natuurlijk...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #15
                              Re: Herzien hypothecaire lening...

                              Ga eerst eens bij een andere bank praten, of bij de immotheker.
                              Met dat aanbod achter de hand kan je misschien wel iets forceren.

                              Ook kan je hen in het vooruitzicht stellen dat je bij hen wil beleggen....

                              Met een andere optie in de hand sta je een stuk sterker.

                              Comment

                              Working...
                              X