Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 43

Standaard Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

Toyota ontwikkeld een driecilinder verbrandingsmotor op waterstof zonder brandstofcel dus.

https://www.autoblog.nl/nieuws/toyot...terstof-886906

Standaard Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

Heeft als voordeel dat het gewicht veel lager is dan een brandstofcel+batterij. Ook veel minder zeldzame metalen nodig. Minder ontwikkeling van platformen. Maar de efficientie gaat wel naar beneden en de NOx omhoog want verbranding van H2 geeft heel hoge temperaturen.

Standaard Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Heeft als voordeel dat het gewicht veel lager is dan een brandstofcel+batterij. Ook veel minder zeldzame metalen nodig. Minder ontwikkeling van platformen. Maar de efficientie gaat wel naar beneden en de NOx omhoog want verbranding van H2 geeft heel hoge temperaturen.
    Waar komt die NOx vandaan ? Ik dacht dat de verbranding van H gewoon H²O (water) als "asse" had ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Zuivere O2 en zuivere H2 verbranden geeft enkel H2O. Maar vermits lucht 70% N2 en 20% O2 krijg je bij hoge druk en temperatuur NOx als bijproduct.

Dat zou een mooie ontwikkeling kunnen worden.
    Zelf geloof ik meer in deze piste dan in het klassieke EV rijden.
    Mijn inziens is het erg wenselijk te kunnen werken met een brandstof.
    Bio brandstoffen zouden ook een piste moeten kunnen zijn zoals bio ethanol en zo.

Zuivere O2 en zuivere H2 verbranden geeft enkel H2O. Maar vermits lucht 70% N2 en 20% O2 krijg je bij hoge druk en temperatuur NOx als bijproduct.
    79 % N2, maar voor de rest heb je gelijk. Weet je wat ik vreemd vind ? we verbruiken massaal O2 en de producenten worden massaal uitgekapt. Toch blijft die O2 stabiel op 21%.... Lovelock vroeg het zich ook al eerder af in zijn boek gaia.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Toyota ontwikkeld een driecilinder verbrandingsmotor op waterstof zonder brandstofcel dus.

https://www.autoblog.nl/nieuws/toyot...terstof-886906

Gewoon te koop : https://nl.toyota.be/modellen/mirai/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    79 % N2, maar voor de rest heb je gelijk. Weet je wat ik vreemd vind ? we verbruiken massaal O2 en de producenten worden massaal uitgekapt. Toch blijft die O2 stabiel op 21%.... Lovelock vroeg het zich ook al eerder af in zijn boek gaia.
    Ja, maar we verbruiken niets hé. Het is een cyclus. Alles wat chlorophyl bevat "maakt" zuurstof, ook het gras van je gazon. We steken ook enorm veel stikstof in de grond in de vorm van mest.

Waterstof die raken we echt kwijt want die ontsnapt onze dampkring. Nu ja, als het moet kunnen we die gaan tanken bij Neptunus.

Eerlijk gezegd, ik snap niet dat dit nu als wonderbaarlijk wordt bovengehaald. Ik herinner me van mijn studententijd dat daar al aan gewerkt werd. Dat zijn de jaren '80. 40 jaar later is dit "nieuws".

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
    Die Mirai is een wagen met brandstofcel (en batterij). Niet met een verbrandingsmotor op waterstof.

Straks komt er ene terug af met een stirlingmotor...

Zij die de geschiedenis niet kennen zijn gedoemd ze te herhalen. Klopt toch wel, elke dag komen ze met dingen af die al lang ontdekt zijn. Maar ze kunnen herbeginnen en omdat politiekers niet slimmer zijn krijgen ze weer subsidies.

Probleem is, als je kort bij een aankoop van een nieuwe wagen staat, dat je allerlei zaken moet afwegen mbt de toekomst.
    Niet evident, en al zeker niet als je de hoge prijzen bekijkt.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

...
    Eerlijk gezegd, ik snap niet dat dit nu als wonderbaarlijk wordt bovengehaald. Ik herinner me van mijn studententijd dat daar al aan gewerkt werd. Dat zijn de jaren '80. 40 jaar later is dit "nieuws".
    Klopt, echter zijn de omstandigheden veranderd.
    Waar vroeger aardolie super goedkoop was (met uitzondering van de jaren 70) begint nu een bewustvorming dat we niet langer door kunnen gaan met aardolie als belangrijkste brandstof voor transport.
    Nu de omstandigheden anders zijn is het wel tijd om oude recepten terug boven te halen.
    Technologie en wetenschap is er ook bijzonder op vooruit gegaan.
    Wat vroeger geen kans had op slagen is dat nu misschien wel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Klopt, echter zijn de omstandigheden veranderd.
    Waar vroeger aardolie super goedkoop was (met uitzondering van de jaren 70) begint nu een bewustvorming dat we niet langer door kunnen gaan met aardolie als belangrijkste brandstof voor transport.
    Nu de omstandigheden anders zijn is het wel tijd om oude recepten terug boven te halen.
    Technologie en wetenschap is er ook bijzonder op vooruit gegaan.
    Wat vroeger geen kans had op slagen is dat nu misschien wel.
    Aardolie is nog altijd spotgoedkoop, zeker vergeleken met waterstof. En zowel waterstof als de meeste elektriciteit komt nog steeds van fossiele brandstoffen.

Dat klopt. Maar we zijn duidelijk bezig een omslag aan het maken.
    Het is nu dat de ontwikkeling van morgen moet gebeuren.
    ale, zo voel ik dat toch aan.

Da's wel waar natuurlijk. Maar moeten we daarom dringend werken aan de ontwikkeling van een perpetuum mobile type 1 ? Ik denk het niet.
    Aan het échte probleem wordt evenwel niet geraakt.....

Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat "groot nieuws" is, in het verleden zijn er nog andere autofabrikanten die geëxperimenteerd hebben met waterstof als brandstof voor een benzinemotor.
    Dit is een voorbeeld daarvan: https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
    Lang geleden heb ik zelf nog een paar auto's omgebouwd naar LPG (toen was zo'n installatie nog heel simpel), maar technisch moet het mogelijk zijn om een benzinemotor op zowat elk soort brandbaar gas te laten draaien.
    In oorlogstijden hebben ze daarvoor zelfs houtgasgeneratoren gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=6iL_SUpIMsQ

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat "groot nieuws" is, in het verleden zijn er nog andere autofabrikanten die geëxperimenteerd hebben met waterstof als brandstof voor een benzinemotor.
    Lang geleden heb ik zelf nog een paar auto's omgebouwd naar LPG (toen was zo'n installatie nog heel simpel), maar technisch moet het mogelijk zijn om een benzinemotor op zowat elk soort brandbaar gas te laten draaien.
    In oorlogstijden hebben ze daarvoor zelfs houtgasgeneratoren gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=6iL_SUpIMsQ
    Vermits volgens wikipedia de oudste motor op waterstof al van 1806 dateert is het inderdaad moeilijk "nieuw" te noemen

Waarom het niet zo simpel is zou jij nogthans moeten weten BB, alles heeft te maken met de explosie tijd van waterstof,
    bij een motor met een grote compressieruimte is dat inderdaad niet moeilijk, maar wil je een hoog rendement halen, dan
    moet je een hogere compressie realiseren, als je daar waterstof in laat ontploffen op een gewone manier zoals bv. lPG
    dan is de ontploffing snelheid zo kort en hevig dat deze gewoon een gat in de zuiger knalt.

Als ik het goed begrijp van het beetje dat ik gevonden heb, dan zijn dit:
    - motoren met directe injectie zowel als bougies gebruikt worden als bij "diesel" types
    - zeer arme mengsels om de NOx naar beneden te halen door de gemiddelde temperatuur van verbranding omlaag te halen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Waarom het niet zo simpel is zou jij nogthans moeten weten BB, alles heeft te maken met de explosie tijd van waterstof,
    bij een motor met een grote compressieruimte is dat inderdaad niet moeilijk, maar wil je een hoog rendement halen, dan
    moet je een hogere compressie realiseren, als je daar waterstof in laat ontploffen op een gewone manier zoals bv. lPG
    dan is de ontploffing snelheid zo kort en hevig dat deze gewoon een gat in de zuiger knalt.
    Klopt. Benzine met een laag octaangetal in hoge compressiemotoren doet net hetzelfde. Het effect noemden ze "pingelen", ik heb het ooit eens meegemaakt in een Ford Taunus "made in Spain", het voelt aan alsof er iemand ergens met sleutels zit te rinkelen. Ik had net getankt (blijkbaar minderwaardige benzine), ik heb het probleem toen opgelost door de ontsteking wat later te zetten en voorzichtig te zijn met het gaspedaal. Hoe ze dat willen vermijden met H2 weet ik niet.

Klopt. Benzine met een laag octaangetal in hoge compressiemotoren doet net hetzelfde. Het effect noemden ze "pingelen", ik heb het ooit eens meegemaakt in een Ford Taunus "made in Spain", het voelt aan alsof er iemand ergens met sleutels zit te rinkelen. Ik had net getankt (blijkbaar minderwaardige benzine), ik heb het probleem toen opgelost door de ontsteking wat later te zetten en voorzichtig te zijn met het gaspedaal. Hoe ze dat willen vermijden met H2 weet ik niet.
    Tegenwoordig heeft elke benzinemotor wel een pingeldetector, aan de hand daarvan wordt het ontstekingstijdstip automatisch aangepast als het nodig is.
    Daardoor zal een motor met een hogere compressieverhouding in bepaalde omstandigheden wat minder goed presteren als daar brandstof met een te laag oktaangetal in gebruikt wordt, maar de motor zal dan wel heel blijven.

Omgekeerd zal een motor die ontworpen is om probleemloos te werken met benzine met een lager oktaangetal nooit beter presteren als er daar duurdere brandstof in de tank wordt gedaan.
    (Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert en/of minder verbruikt als er brandstof met een hoger oktaangetal wordt gebruikt dan wat de fabrikant opgeeft, maar dat is dus niet zo.)

Leuke experimenten met een motortje op waterstof en zelfs acetyleen: https://www.youtube.com/watch?v=oNO1N71PjaE
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 1 mei 2021 om 22:38

Tegenwoordig heeft elke benzinemotor wel een pingeldetector, aan de hand daarvan wordt het ontstekingstijdstip automatisch aangepast als het nodig is.
    Daardoor zal een motor met een hogere compressieverhouding in bepaalde omstandigheden wat minder goed presteren als daar brandstof met een te laag oktaangetal in gebruikt wordt, maar de motor zal dan wel heel blijven.

Omgekeerd zal een motor die ontworpen is om probleemloos te werken met benzine met een lager oktaangetal nooit beter presteren als er daar duurdere brandstof in de tank wordt gedaan.
    (Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert en/of minder verbruikt als er brandstof met een hoger oktaangetal wordt gebruikt dan wat de fabrikant opgeeft, maar dat is dus niet zo.)
    Klopt. Ik dacht dat SAAB pionier was op het vlak van de pingeldetectoren. Ik heb in het verleden ooit eens zo'n beschadigde zuiger gezien, niet mooi....
    Dat van dat hoger octaangetal klopt ook, blijft de eeuwige discussie van die hoogwaardiger (en duurdere) benzines zoals Excellium die een lager verbruik zouden geven....

Ik vrees dat je hier totaal verkeerd redeneert hoor Paul,
    pingelen heeft totaal niets te maken met het ontstekingstijdstip, maar met het aanladen van de zuigers en kullas waardoor je zelfontbranding krijgt door gloeiende deeltjes vóór er ontsteking is.
    Bij H2 zou het op dat vlak eigenlijk net het omgekeerde moeten zijn, daar zal je zeker geen aanlading krijgen en zal de motor ook niet gaan pingelen.
    Probleem is hier de zeer hevige en korte ontploffing, niet voor niets dat ze H2 knalgas noemen.

...
    Leuke experimenten met een motortje op waterstof en zelfs acetyleen: https://www.youtube.com/watch?v=oNO1N71PjaE
    Hahaha, prachtig! Vooral op zuurstof en acetylene loopt het erg lekker.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Hahaha, prachtig! Vooral op zuurstof en acetylene loopt het erg lekker.
    Wat had je gedacht, geef een gewone benzine motor zuivere zuurstof in plaats van lucht, je zal wat meemaken……

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 10
    Laatste bericht: 5 februari 2016, 12:52
  2. Bijna-symmetrie heeft toch altijd iets
    Door xaviermortsel in forum Fotobeoordeling Stilleven & Abstract
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 3 oktober 2013, 16:55
  3. mislukking of heeft het toch iets?
    Door kawaracer in forum Beginnershoek
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 19 april 2012, 12:30